پاسخ به سئوالات متداول الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بیمه مرکزی به ۱۰ سئوال متداول در مورد الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث پاسخ داده است. این سئوال‌ها ابهاماتی است که رانندگان و مردم در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث برایشان پیش آمده است. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه کشور به ده سوال در مورد الحاقیه بیمه شخص ثالث پاسخ داده است.

این سئوالات ابهاماتی است که مردم و رانندگان برایشان پیش آمده و بارها از کارشناسان، شعبات و نمایندگی‌های بیمه پرسیده‌اند.

۱- الحاقیه چیست؟

الحاقیه سندی رسمی است که هرگونه تغییر در مفاد بیمه‌ نامه‌ی شخص ثالث در آن ثبت و جزو لاینفک بیمه نامه است.

۲-نرخ دیه در سال جدید چقدر است؟

طبق اعلام قوه قضاییه، معادل ریالی دیه در سال ۱۳۹۵ برای ماه‌های غیر حرام ۱۹۰ میلیون تومان و برای ماههای حرام ۲۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

۳- ماه‌های حرام کدامند؟

بر اساس شرع مبین اسلام از ۱۲ ماه قمری، چهار ماه رجب، ذی القعده، ذی‌ الحجه و محرم ماه‌های حرام هستند. سه ماه حرام پشت سر هم و یک ماه (رجب) جدا از بقیه است.

۴- آیا دریافت الحاقیه بیمه‌ شخص‌ ثالث‌، اجباری‌ است‌ یا اختیاری‌؟

بر اساس اصلاح قانون بیمه‌ شخص ثالث، تمامی دارندگان‌ وسایل‌ نقلیه‌ موتوری‌ زمینی‌ مسئول‌ جبران‌ خسارت‌های‌ بدنی‌ و مالی ‌هستند که‌ بر اثر حوادث ‌وسایل‌ نقلیه‌ یا محمولات‌ آنها به‌ اشخاص‌ ثالث‌ وارد می‌شود بنابراین‌ موظفند مسئولیت‌ خود را حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه حرام بیمه‌ کنند که این میزان در سال ۱۳۹۵ معادل ۲۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای خسارات جانی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای خسارات مالی وارد به اشخاص ثالث است.

۵-آثار عدم دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گذاران چیست؟

در صورت عدم اقدام برای دریافت الحاقیه افزایش تعهدات بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه خسارت زیان‌دیدگان را حداکثر تا میزان مندرج در بیمه نامه پرداخت کرده و باقیمانده خسارت توسط مقصر حادثه (بیمه گذار) پرداخت می‌شود.

۶-   زمان شروع اولین ماه حرام در سال ۱۳۹۵ چیست؟

اولین ماه حرام در تقویم سال ۱۳۹۵ ماه رجب بوده که برابر با روز شنبه  ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ است. آغاز رسمی ماه رجب، شامگاه روز جمعه ۲۰ فروردین ۱۳۹۵ هجری شمسی است.

۷-   تفاوت ماه‌های حرام با ماه‌های عادی در چیست؟

چنانچه حادثه رانندگی و فوت زیان‌دیده هر دو در ماه‌های حرام اتفاق افتد، بر اساس قانون مجازات اسلامی، میزان دیه یک سوم بیشتر از ماه‌های عادی خواهد بود.

۸-   برای دریافت الحاقیه بیمه نامه باید به کجا مراجعه کرد؟

بیمه گذاران برای دریافت الحاقیه افزایش سقف تعهدات بیمه نامه (تعهدات مالی و بدنی ثالث و حوادث راننده) باید به همان واحدی که بیمه‌نامه خود را دریافت کرده‌اند مراجعه کنند. در صورت نداشتن دسترسی به نماینده صادر کننده بیمه‌نامه شخص ثالث، برای دریافت الحاقیه به شعب اصلی شرکت بیمه در همان شهر یا شهرهای دیگر مراجعه شود.

۹- آیا صدور الحاقیه با مبلغ ۲۵۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تاثیری در تعهدات شرکت بیمه برای حوادثی که قبل از صدور الحاقیه اتفاق افتاده دارد؟

خیر؛ ملاک تعهد شرکت‌های بیمه در قبال زیان‌دیدگان، سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه در زمان وقوع حادثه است. بنابراین الحاقیه فقط در مورد حوادثی که بعد از تهیه آن اتفاق می‌افتد اعتبار دارد.

۱۰-   کدامیک از شرکت‌های بیمه مجاز به صدور الحاقیه نیستند؟

در حال حاضر کلیه شرکت‌های بیمه که قبلاً بیمه‌نامه شخص ثالث را صادر کردند مجاز به صدور الحاقیه برای بیمه‌گذاران خود هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات