
مزدا طرح جدیدی برای هوای ورودی و خروجی پیشرانه دوار (وانکل) خود پیشنهاد داده است که برای توربوشارژر بسیار مناسب است. هر چند بازار پیشرانههای دوار خیلی داغ نیست ولی احتمال دارد که با این پتنت جدید، کمی رونق یابد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا از طرح جدید مزدا با خبر شوید.
آخرین باری که مزدا اقدام به فروش توربوشارژر برای پیشرانههای دوار کرد به سال ۱۹۹۵ باز میگردد که مربوط به نسل سوم RX-7، خودرویی که در تصویر بالا مشاهده میکنید، است (RX-8 که همواره یاد پیشرانههای دوار را تا سال ۲۰۱۲ زنده نگه میداشت، اما هرگز توربو شارژ نشده بود). خودروسازان دوستداران خود را با طرحهای مفهومی جدید و شایعات در مورد بازگشت (Wankel) به پیشرانههای دوار اذیت میکنند، ولی اغلب اوقات به دلیل مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیاد از ورود پیروزمندانه موتورهای احتراقی دوار به بازار جلوگیری به عمل میآید.
اما اخیراً مزدا به خودروسازان نشان داد که با تغییرات در طراحی میتواند گزینه پیشرانهی دوار توربو شارژ شده را به خودرو اضافه کند، بنابراین امیدها کمی قوت گرفته است.
پتنتی که در آگوست سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده و چند هفته گذشته در معرض عموم قرار گرفته است، نشان میدهد که تعویض طرح (layout) هوای ورودی و گاز خروجی میتواند برای نصب توربو شارژر بسیار کارآمد باشد. طراحی جدید، راهگاه خروجی هوا (یا گازهای حاصل از احتراق) را در بالای پیشرانهی احتراقی قرار داده است و راهگاه ورودی هوا را نیز به شکل مستقیم و از زیر محفظه موتور پیش بینی کرده است.
جهت ورودی و خروجی هوا ۱۸۰ درجه نسبت به طرح قدیم تغییر چیدمان داشته است. این نتیجه بر اساس آزمایشهای طولانی مزدا بر روی موتورهای دوار حاصل شده است. همانطور که در پتنت اشاره شده است، خروجی هوا به یک صاف کن (straighter) وصل میشود و سپس از طریق یک مسیر کوتاه به توربو شارژر متصل میشود. این عمل موجب پاسخ سریع توربو شارژر و تبدیل پر بازده هوای گرم خروجی به انرژی توربو میشود. البته اشغال فضای کمتر موتور احتراق داخلی و قدرتمندتر شدن سیستم ونکل از دیگر مزایای این طرح است.
مطرح شدن این پتنت به معنای بازگشت دوباره پیشرانههای دوار نیست. موانع بسیاری برای رونق این پیشرانهی احتراقی مثلثی شکل وجود دارد، چالشهایی که سالها مزدا را سر در گم کرده است. این در حال است که سازندگان موتورهای احتراقی پیستونی با وجود طرح hot–inside–vee توربو شارژرها موفقیتهای بزرگی بدست آوردهاند؛ این طرح توربو شارژر را به راهگاه خروجی هوا پیشرانههای معمول پیستونی نزدیک میکند. این مجموعه به کوچک سازی اجتناب ناپذیر پیشرانه پیستونی کمک شایانی میکند و با پاسخهای سریعتر پدال گاز، گشتاور شگفت انگیز تولید خواهد شد و بهبود مصرف سوخت بدون کاهش توان پیشرانه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
قوانین و مقررات ارسال دیدگاه در بخش دیدگاههای زومیت
لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهدهی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاحدید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.
در صورت مشاهدهی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آنها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.