سیستم تزریق آب بوش در بی ام و M4 GTS چگونه کار می‌کند؟

جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بی‌ام‌و در مدل M4 GTS فناوری جدیدی را مورد استفاده قرار داده است که می‌تواند با استفاده از آب، قدرت پیشرانه را تا ۵۰ اسب‌بخار افزایش دهد.
تبلیغات

بیش از ۳ سال از معرفی بی‌ام‌و M4 GTS می‌گذرد و این خودروی اسپرت نخستین محصول بی‌ام‌و محسوب می‌شود که به سیستم تزریق آب ساخت شرکت بوش مجهز شده است. با استفاده از سیستم یادشده پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری M4 GTS می‌تواند ۴۹۳ اسب‌بخار قدرت تولید کند. گرچه سیستم تزریق آب به داخل سیلندرها پیش از این توسط کرایسلر، ساب و حتی بسیاری از سازندگان هواپیما‌ها مورد استفاده قرار گرفته، در این مطلب به عملکرد آن نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت.

BMW M4 GTS

نخستین و مهم‌ترین وظیفه‌ی سیستم تزریق آب کاهش دمای محفظه‌ی احتراق به منظور پیشگیری از پدیده‌ی ناک (Knock) یا احتراق پیش از موعد سوخت است. در هنگام بروز پدیده‌ی ناک، مخلوط سوخت و هوای درون محفظه‌ی احتراق زودتر از زمان پیش‌بینی شده مشتعل می‌شود و می‌تواند تبعات جبران ناپذیری روی وضعیت و عمر موتور خودرو داشته باشد.

BMW M4 GTS

سیستم تزریق آب به داخل سیلندر برای کار به انژکتورهای مخصوص تزریق آب درون منیفولد هوا، یک مخزن آب ۵ لیتری که درون صندوق عقب کار گذاشته می‌شود و یک پمپ آب متکی است. با استفاده از این فناوری بی‌ام‌و توانسته به مخلوط سوخت و هوای متراکم‌تر با دمای پایین‌تری دست پیدا کند. با چنین مزیتی، مهندسان بی‌ام‌و میزان فشار تولیدی توربوشارژرها را از ۱۷.۲ به ۲۱.۶ پوند‌براینچ‌مربع (psi) افزایش دهند. قاعدتا افزایش فشار بوست تولیدی توربو به معنای افزایش قدرت و گشتاور خروجی پیشرانه خواهد بود و در عمل نیز چنین می‌شود. با اینکه M4 GTS پیشرانه‌ای یکسان با M4 استاندارد دارد؛ اما به‌دلیل وجود سیستم تزریق آب قدرت آن دقیقا ۴۹ اسب‌بخار بیشتر است.

BMW M4 GTS

مزایای سیستم تزریق آب به همینجا ختم نمی‌شود، این سیستم می‌تواند فشار حرارتی درون پیشرانه به‌خصوص در پیستون‌ها، سوپاپ‌های خروج دود و مبدل کاتالیست را نیز کاهش دهد و در نتیجه این قطعات در دمای پایین‌تری کار می‌کنند.

BMW M4 GTS Bosch water injection system

شاید این مورد به ذهن شما خطور کند که راننده‌ی M4 GTS مدام باید حواسش به مخزن آب باشد تا آب آن خالی نشود؛ اما از آن‌جایی که سیستم تزریق آب تنها در دور موتور بالای ۵ هزار دور بر دقیقه فعال می‌شود؛ پس مصرف آب بسیار کمی دارد و در حالت عادی اصلا مخزن آن خالی نمی‌شود. همچنین درون مخزن آب یک حسگر وجود دارد که در صورت تشخیص به اتمام رسیدن آب مخزن می‌تواند پیشرانه را در وضعیت جدیدی و به‌صورت لحظه‌ای تنظیم کند.

BMW M4 GTS Bosch water injection system

سیستم تزریق آب یکی از سیستم‌های مورد علاقه‌ی تیونرها است و در بی‌ام‌و M4 GTS نخستین‌بار است که یک خودروساز به‌صورت کارخانه‌ای اقدام به عرضه‌ی این سیستم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات