دلیل تابش شدید نور از شیشه جلو خودرو و راه حل آن

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تابش  نور چراغ یا آفتاب در شیشه جلوی خودرو بسیار آزاردهنده و خطرناک است؛ اما روش ساده‌ای برای کاهش شدت آن وجود دارد.
تبلیغات

اگر خودرویی با شیشه‌های استاندارد کارخانه‌ای استفاده می‌کنید، حتماً با پدید‌‌ه‌ی تابش مستقیم نور آفتاب یا چراغ خودروهای روبرو به چشم و کاهش دید مواجه شده‌اید. در این لحظه، دید راننده برای لحظاتی، کاملاً مختل می‌شود و البته نظم ضربان قلب نیز به‌هم می‌ریزد.

اگر بیش از دو ثانیه راننده نتواند به حالت عادی بازگردد، احتمال تصادف به‌خصوص در ترافیک، بسیار بالا خواهد بود؛ بنابراین اقدام برای جلوگیری از این اتفاق، به‌خصوص در روزهای آفتابی یا در شب باید جزو اولویت‌های راننده باشد. بدیهی است که برای رفع یک مشکل، ابتدا باید علت آن را درک کرد؛ در ادامه‌ی این مقاله، دلایل ایجاد این بازتاب و تابش خیره‌کننده و روش‌های رفع آن را بررسی می‌کنیم.

روشنایی زننده‌ی شیشه جلو، چطور اتفاق می‌افتد؟

شیشه جلو خودرو

علت اصلی بازتاب و تابش خیره‌کننده‌ی نور به چشم راننده، وجود گرد و خاک یا مه در روبرو است که منبع نور را به چشم منعکس می‌کنند. این پدیده در علم فیزیک «پراکندگی» نامیده می‌شود؛ نور، صدا و ذرات متحرک در صورت برخورد با ذرات یک ماده تغییر مسیر پیدا می‌کنند و بازتاب رخ می‌دهد. اگر شیشه‌ی جلوی خودرو تمیز نباشد، نوری که به سمت راننده می‌رود در اثر برخورد با ذرات، پراکنده شده و بنابراین تابشی خیرکننده به چشم‌ها می‌رسد. هرچه روشنایی نور بیشتر باشد، شیشه حالت کدر بیشتری پیدا می‌کند.

هنگام خرید خودروی صفر کیلومتر، گازهای حاصل از مونتاژ کابین و داشبورد در فضای داخلی فراوان هستند؛ با اینکه این مورد یادآور بوی خوش خودروی جدید است، اما تا زمانی که این گازها به‌طور کامل از کابین بیرون نروند، احتمال اختلال در دید راننده وجود دارد.

چطور از تابش خیره‌کننده‌ شیشه جلو، جلوگیری کنیم؟

شیشه جلو خودرو

ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌حل، تمیز کردن شیشه است. برای این‌کار می‌توان از یک شیشه شوی، دستمال یا حوله‌ی میکروفیبر، ایزوپروپیل الکل، خمیر جرم‌گیر خودرو و دستمال کاغذی استفاده کرد.

برای تمیز کردن شیشه‌ از بیرون این مراحل را طی کنید:

  • ابتدا تمام سطح شیشه را با دستمال میکروفیبر تمیز کنید تا ذرات نسبتاً بزرگ جدا شوند.
  • شیشه شوی را روی دستمال میکروفیبر دیگری بپاشید و سپس با دقت تمام، شیشه را تمیز کنید.
  •  خمیر جرم‌گیر را به آب گرم آغشته کنید و به آرامی آن را از بالا تا پایین روی شیشه فشار دهید. این کار ذرات لکه‌دار مانند شیره‌ی درختان یا فضولات پرندگان را از بین می‌برد.
  • در مرحله‌ی آخر، شیشه شوی را به دستمال میکروفیبر دیگری اسپری و شیشه را تمیز کنید.
شیشه جلو خودرو

برای تمیز کردن شیشه‌ از داخل کابین این مراحل را طی کنید:

  • با استفاده از دستمال میکروفیبر خشک، تمام سطح شیشه را تمیز کنید.
  • دستمال میکروفیبر دیگری را به الکل ایزپروپیل آغشته و سپس دوباره شیشه را تمیز کنید. این‌کار تمام ذرات روغنی روی شیشه حاصل از گازهای داشبورد را از بین می‌برد.
  • در مرحله‌ی آخر، شیشه شوی را به دستمال میکروفیبر اسپری کنید و روی سطح شیشه بکشید.

برای براق کردن شیشه، می‌توان پس از انجام مراحل بالا، از انوع واکس‌های موجود در بازار استفاده کرد. در رانندگی روزانه می‌توان از آفتاب‌گیر، عینک آفتابی و پوشش‌های مخصوص شیشه هم استفاده کرد؛ علاوه بر این، همیشه از سلامت برف پاک‌کن‌ و پر بودن مخزن آب‌پاش مطمئن باشید تا در شرایط اضطراری از آن استفاده کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات