تشریح موتور تخت سوبارو: Boxer Engine

چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در این مطلب به تشریح ویدیویی موتور تخت سوبارو به نام باکسر انجین می‌پردازیم.
تبلیغات

سوبارو پنجاهمین سال ارائه‌ی موتورهای تخت را جشن می‌گیرد. اولین موتور تخت باز می‌گردد به سوبارو ۱۰۰۰ که در سال ۱۹۶۶ پا به عرصه نهاد. به این بهانه تکنولوژی موتورهای تخت (Boxer Engine) را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه همراه زومیت باشید.

سوبارو اولین موتور تخت خود را با نام مستعار "boxer" در چهاردهم ماه می سال ۱۹۶۶ در خودروی سدان سوبارو ۱۰۰۰ معرفی کرد. تنها انتظاری که می‌توان از آن موتور ۵۴ اسب‌بخاری داشت، به حرکت درآوردن سوبارو ۱۰۰۰ بود که بعدها آن مدل سهم قابل توجهی از تولیدات انبوه خودرو را برای کارخانه‌ی نوپایی همانند سوبارو به‌خود اختصاص داد.

۵۰ سال بعد و پس از تولید ۱۶ میلیون موتور مختلف، در حال حاضر درون هر خودروی سوبارویی یک موتور تخت وجود دارد، اگرچه طراحی این نوع موتور در دهه‌های گذشته به معرض فروش رسید.

این نوع طراحی موتور که در خودروهایی چون بیتل VW و تمامی مدل‌های پورشه ۹۱۱ مورد استفاده قرار گرفته است، به خنثی کردن نیروهای اینرسی به‌منظور ارتعاش کم‌تر کمک می‌کند و در اندازه‌گیری‌های انجام شده، بالانس دورانی بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

سوبارو ۱۰۰۰

موتور سدان سوبارو ۱۰۰۰ که سیستم خنک‌کاری آن با آب بود، سوپاپ‌هایی بر سر سیلندرها داشت که توسط میله‌های بالا برنده‌ی اسبک به حرکت در می‌آمدند و توان را به چرخ‌های جلو انتقال می‌داد. آن خودرو در دو مدل سدان دودرب و چهاردرب قابل ارائه بود و یک مدل استیشن واگن هم داشت. البته مدل ۱۰۰۰ شامل ویژگی دیگر کمپانی سوبارو که آن را بر سر زبان‌ها انداخته نبود: موتور چهارچرخ متحرک با توزیع نیروی متوازن که بعدها در سال ۱۹۷۲ معرفی شد و شامل همه‌ی خودروهای آن زمان نبود.

در ویدیوی زیر می‌توانید نحوه‌ی ساخت، عملکرد و چگونگی توسعه‌ی موتور تخت سوبارو را مشاهده نمایید.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات