راهکارهایی برای ارتقا و بهبود ترمزگیری

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
روش‌ها و گزینه‌های زیادی برای ارتقا و بهبود ترمزگیری خودروها وجود دارند. برای آشنایی با برخی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین این روش‌ها، همراه زومیت باشید.
تبلیغات

معمولا آنقدر که در رسانه‌ها و مقالات به گزینه‌ها و راهکارهایی برای سریع‌تر کردن و قدرتمند کردن خودرو پرداخته می‌شود، به مبحث ترمزگیری پرداخته نمی‌شود و اجزایی چون توربوشارژرها و هدرزها بیشتر از سیستم ترمز مورد توجه هستند. اگر مبالغ زیادی را صرف سریع‌تر کردن خودروی خود کنید و اما از توانایی کافی برای توقف برخوردار نباشد، این بهینه‌سازی‌ها چه سودی خواهد داشت؟ یکی از مراکز فروش و تحویل خودروی ولوو با نام پاتریک ولوو گزینه‌ها و مواردی را به مشتریان ارائه می‌دهد که با آن‌ها می‌توان عملکرد ترمز خودرو را نیز بهبود بخشید.

تقویت ترمز یا جایگزینی ترمز؟

نخستین قدم برای اینکه مشخص کنید که به چه میزان افزایش کارایی در سیستم ترمز خودروی خود نیاز دارید، این است که تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید سیستم ترمز استاندارد خودرو را بهینه سازی کنید یا قصد تعویض آن را با یک نمونه‌ی قدرتمند‌تر دارید؟ در چنین موردی دو بخش مهم سیستم ترمز وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخته شود؛ این دو بخش یکی لنت و دیگری دیسک ترمز هستند. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این دو بخش داشته باشیم.

دیسک ترمز

دیسک ترمز صفحه ای گرد است که درست در پشت چرخ خودرو جای گرفته است. اگر خودروی شما دارای رینگ‌های آلومینیومی باشد می‌توانید به راحتی از لابلای پره‌های رینگ، دیسک ترمز را رویت کنید. این قطعه را از سطح فلزی و براق آن می‌توانید تشخیص دهید. اگر خودروی شما مجهز به ترمز دیسکی باشد در اینصورت چند گزینه برای بهبود کارایی ترمز خودرو در اختیار خواهید داشت که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیسک ترمز

دیسک‌های ترمز کاخانه ای (شرکتی)

این دیسک‌ها ارزان‌ترین گزینه‌ی شما هستند که می‌توانید آن‌ها را از مراکز خدمات پس از فروش و یا فروشگاه‌های قطعات یدکی تهیه کنید. این دیسک‌ها معمولا از جنس آهن ساخته می‌شوند و می‌توانند به دو صورت تو پر معمولی یا دارای پره‌های داخلی برای خنک کاری باشند.

دیسک‌های ترمز شیار دار

این دیسک‌ها دارای شیارهایی هستند که روی سطح دیسک ایجاد شده‌اند. این شیارها سبب بهبود دفع حرارت از سطح دیسک می‌شوند و در صورت برخورد آب به سطح دیسک نیز کمک می‌کنند تا آب روی سطح بیشتری جریان پیدا کند. دیسک‌های شیار دار ظاهر زیبایی دارند و عملکرد آن‌ها نیز قابل قبول و مناسب است با این وجود استفاده از این نوع دیسک‌ها سبب می‌شوند که لنت ترمز خودروی شما کمی زودتر از حالت معمول به اتمام برسد.

دیسک‌‌ ترمز سوراخ دار

دیسک‌های ترمز سوراخ دار برای دستیابی به بالاترین عملکرد طراحی و ساخته می‌شوند. این دیسک‌ها دارای سوراخ‌هایی روی سطح خود هستند با روش دریل (سوراخکاری) ایجاد شده‌اند و وجود آن‌ها بالاترین انتقال و دفع حرارت را فراهم می‌کند. این دیسک‌ها ظاهر و عملکرد عالی دارند اما قیمت آن‌ها نسبت به دیگر انواع کمی بالاتر است.

لنت ترمز

لنت‌های ترمز قطعاتی هستند که با فشرده شدن به روی سطح دیسک با ایجاد اصطکاک سبب اعمال فشار شده و سرعت خودرو را کاهش می‌دهند. مشکل این قطعه این است که این اصطکاک به مرور زمان سبب خورده شدن لنت و کاهش ضخامت آن می‌شود و اگر ضخامت آن‌ها از حد معینی کمتر شود باید آن‌ها را با لنت‌های نو تعویض کرد. حتما اکثر شما سرویس ترمز را تجربه کرده اید، تعویض لنت‌های کهنه با لنت نو کاری است که معمولا مکانیک‌ها در هنگام سرویس ترمز انجام می‌دهند. لنت‌های ترمز به سه دسته ی کلی تقسیم می‌شوند.

لنت ترمز

لنت های غیر فلزی (Non-metalic)

این دسته از لنت‌ها معمولا به صورت استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای قیمت پایینی هستند. این نوع لنت‌ها عملکرد مناسبی دارند اما طول عمر آن‌ها به نسبت پایین است. اگر می‌خواهید به زودی خودروی خود را تعویض کنید، استفاده از این نوع لنت‌ها بهترین گزینه است.

لنت‌های نیمه فلزی (Semi-metalic)

این نوع لنت‌ها به نوعی به عنوان حد متوسط در مبحث قیمت و دوام شناخته شناخته می‌شوند. این نوع لنت‌ها در هنگامی که ترمزگیری می‌کنید عملکردی سفت و سخت‌تر از خود نشان می‌دهند اما طول عمر آن‌ها به دلیل استفاده از مواد فلزی در ساختار آن‌ها بالاتر از انواع معمولی است.

لنت‌های سرامیکی

این لنت‌ها بهترین گزینه‌ی موجود هستند و در اکثر خودروهای قدرتمند و سریع استفاده می‌شوند. لنت‌های سرامیکی قدرت ترمزگیری بهتری را نسبت به انواع غیر فلزی و نیمه فلزی از خود بروز می‌دهند و عملکرد آن‌ها نیز کم سر و صدا است.

امروز شاید با انواعی از لنت‌ها و دیسک‌ها آشنا شدید که پیش‌تر از آن‌ها اطلاعی نداشتید، به هر حال بهتر است در خصوص این موارد نگاران نباشید و تنها کافی است که در خصوص استفاده از آن‌ها با نمایندگی خدمات پس از فروش خودروی خود یا مکانیک مشورت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات