نگاهی کوتاه به زندگی ویلهلم میباخ؛ پدر طراحی فنی خودرو

نگاهی کوتاه به زندگی ویلهلم میباخ؛ پدر طراحی فنی خودرو

ویلهلم میباخ، طراح آلمانی متولد سال ۱۸۴۶، با استعداد بالا در زمینه‌ی فنی و کمک دایملر، پیشرانه احتراق داخلی را طراحی و تولید کرد و به‌ سلطان طراحان ملقب شد.

۱۷۵ سال از تولد چهره‌ای نام‌دار در صنعت خودرو، با نام ویلهلم میباخ می‌گذرد. به گزارش مرسدس‌بلاگ، او کسی بود که فرانسوی‌ها به‌عنوان «سلطان طراحان» معرفی کردند و قرار بود در آن زمان به فردی تأثیرگذار در طراحی خودرو تبدیل شود. امروز، این چهره نمادین در قالب برند مرسدس-میباخ زنده است.

تصویر ویلهلم میباخ / Wilhelm Maybach

آگوستوس ویلهلم میباخ سفر ماجراجویانه‌ی خود را به جهان در ۹ فوریه ۱۸۴۶ در هلیبرون آلمان آغاز کرد. او دومین پسر ارشد یک نجار بود. خانواده‌ی میباخ هنگامی که او کودک بود، به اشتوتگارت نقل مکان کردند. به مرور زمان، چند فاجعه و اتفاق ناگوار برای این خانواده شروع شد. میباخ تنها ۸ سال داشت که مادر خود را از دست داد و پدرش نیز دو سال بعد درگذشت. در ۲۰ مارس ۱۸۵۶، یک آگهی در روزنامه‌ای چاپ شد که اعلام می‌كرد این بچه‌های یتیم به ‌دنبال خانه هستند.

ویلهلم میباخ مدتی بعد به برودرهاوس در روتلینگن برده شد. او آموزش نانوایی و شیرینی‌پزی را به پایان رساند؛ اما یکی از کشیش‌های مدرسه متوجه استعداد او در امور مهندسی شد. بنابراین ویلهلم جوان در سال ۱۸۶۱ در دفتر طراحی کارگاه ماشین‌سازی، شاگردی را آغاز کرد.

ویلهلم میباخ، یتیمی با استعداد

در سال ۱۸۶۳، گوتلیب دایملر به‌عنوان بازرس Bruderhaus Vereinigte Werkstatten (کارگاه‌های متحد) استخدام شد. او بلافاصله استعداد میباخ را در زمینه‌ی طراحی خودرو شناخت. ۶ سال بعد، میباخ به ‌دنبال دایملر رفت که وارد هیئت مدیره Maschinenbau-Gesellschaft Karlruhe شده بود. میباخ کار خود را در دفتر طراحی این شرکت آغاز کرد. او و دایملر در سال ۱۸۷۲ شغل‌های جدیدی را تجربه و چند بار محل خود را عوض کردند. یک سال بعد دوباره این اتفاق افتاد.

ویلهلم میباخ / Wilhelm Maybach روی اولین موتورسیکلت

دایملر قبلا هنگامی که در Deutz کار می‌کرد، قصد داشت یک پیشرانه‌ی احتراقی جمع‌وجور و سریع بسازد؛ اما پس از مدتی و در سال ۱۸۸۲ بود او و میباخ تصمیم گرفتند طرح خود را عملی کنند. آن‌ها اولین نمونه پیشرانه‌های بنزینی با کارایی بالا و سریع را در خانه‌ی دایملر ساختند و این پیشرانه‌ها را «ساعت‌های پدربزرگ» نامیدند. اولین موتورسیکلت، اولین قایق موتوری، اولین خودروی چهارچرخ در سال ۱۸۸۶ ساخته شدند و همگی آن‌ها از این الگو پیروی می‌کردند.

در سال ۱۸۹۹، اولین خودروی مدرن به تولید رسید. تاجری به نام امیل جلینک، این خودرو را سفارش داد و آن را به افتخار دخترش، «مرسدس» نام‌گذاری کرد. این خودرو با طراحی سبک، پیشرانه‌‌ی ۳۵ اسب بخاری با عملکرد بالا و مرکز ثقل پایین، توانست در مسابقات اتومبیلرانی «هفته خوب» در مارس ۱۹۰۱ به پیروزی برسد؛ همین خودرو بود که لقب «سلطان طراحان» را برای میباخ به ارمغان آورد.

در ادامه مرسدس سیمپلکس 40 HP، سیمپلکس 60 HP و سیمپلکس 90 HP نیز وارد بازار شدند؛ اما با فوت دایملر، میباخ پشتیبانی خود را در این شرکت از دست داد. او در سال ۱۹۰۷ این شرکت را ترک کرد.

ویلهلم میباخ و صنعت هواپیمایی

دو سال بعد، میباخ شرکت Luftfahrzeug-Motorenbau GmbH را به همراه كنت فون زپلین در بیسینگن آلمان تأسیس كرد. پسرش کارل میباخ، مدیر این شرکت بود. اما پس از پایان جنگ جهانی اول، این شرکت با نام Maybach-Motorenbau، اولین خودروی تولیدی را به بازار عرضه کرد. این خودرو، میباخ 22/70 HP یا به اختصار W3 نام داشت و بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۸ در خط تولید شرکت باقی ماند.

ویلهلم میباخ در ۲۹ دسامبر ۱۹۲۹ درگذشت. او را در قبرستان شهر کنشتات دفن کردند که گوتلیب دایملر نیز دفن شده بود. 

Maybach

مرسدس در سال ۲۰۰۲ برند میباخ را احیا کرد و خودروهای لوکس میباخ ۶۲ و میباخ ۵۷ را در کلاس سالون به مرحله‌ی تولید رساند. اما قیمت بالا و وجود رقبایی مانند رولزرویس یا بنتلی با قیمت پایین‌تر، باعث شد مرسدس بنز استراتژی خود را دوباره پیکربندی کند.

خودروساز آلمانی از راه خود دست نکشید و در سال ۲۰۱۴، مرسدس میباخ S کلاس (سری 222) اولین نمایش جهانی خود را جشن گرفت.

منبع mercedesblog

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید