اولین گیگافکتوری در بریتانیا صنعت خودروسازی را متحول خواهد کرد؟

پنج‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپ بریتیش‌ولت قصد دارد اولین کارخانه‌ی تولید باتری خودرو الکتریکی را در انگلستان با ظرفیت سالانه‌ی ۱۰ گیگاوات ساعت و سرمایه‌گذاری حدود ۱/۵ میلیارد دلار تأسیس کند.

خودروسازان انگلیس از مدت‌ها قبل در حال مذاکره با استارتاپ جدید بریتیش‌ولت (Britishvolt) هستند تا باتری‌ خودروهای الکتریکی را از گیگافکتوری این شرکت در انگلیس تأمین کنند. قرار است گیگافکتوری بریتیش‌ولت در سال ۲۰۲۳ افتتاح شود. بریتیش‌ولت دقیقاً اواخر سال گذشته تأسیس شد و به‌تازگی اعلام کرد اعتمادبه‌نفس این شرکت به‌منظور دستیابی به برنامه‌های خود در پی تعهد به احداث کارخانه در ولز جنوبی و اخذ مجوزهای قانونی مرتبط افزایش یافته است.

لارس کارلستروم، مدیرعامل بریتیش‌ولت، در این زمینه گفت:

گیگافکتوری آینده‌ی بریتیش‌ولت که نخستین کارخانه‌ی ساخت باتری خودرو الکتریکی در انگلستان خواهد بود، در مکانی به مساحت ۲۵ هکتار در پایگاه سابق نیروی هوایی ارتش سلطنتی بریتانیا (RAF) در ولز ساخته می‌شود. این کارخانه در نزدیکی کارخانه‌ی جدید سنت‌آتن استون‌مارتین و محل تولید شاسی ‌بلند DBX و سایر خودروهای الکتریکی آینده استون ‌مارتین قرار دارد. قدرت خروجی سالانه‌ی این کارخانه ۱۰ گیگاوات ساعت خواهد بود که برای تأمین باتری ۱۳۰،۰۰۰ دستگاه خودرو الکتریکی کافی است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ ظرفیت تولید این کارخانه به ۳۰ گیگاوات ساعت برسد و درنهایت، حدود ۴،۰۰۰ شغل جدید ایجاد شود.

تاکنون، تمام سرمایه‌گذاری‌ها را خود بریتیش‌ولت انجام کرده؛ اگرچه این استارتاپ به حمایت دولت نیز متکی است. کارلستروم گفت:

پیش‌بینی می‌شود ساخت کارخانه‌ی ۱۰ گیگاوات ساعت بریتیش‌ولت حدود ۱/۵۷ میلیارد دلار هزینه دربر داشته باشد و ۱/۸۳ میلیارد دلار دیگر نیز برای رسیدن به ظرفیت کامل ۳۰ گیگاوات ساعت موردنیاز است. از مدت‌ها قبل، احداث گیگافکتوری برای بقای صنعت خودرو انگلیس بسیار حیاتی ارزیابی می‌شد. سال گذشته، رالف اسپت، مدیرعامل وقت جگوار لندرور، گفت: «اگر باتری‌ها در انگلیس ساخته شوند، تولید خودرو در انگلیس نیز افزایش خواهد یافت.»

اخیراً مایک هاوس، رئیس انجمن تولیدکنندگان و تجار پیشرانه، در مصاحبه‌ی آنلاین با Autocar Business Live گفت: «مهم‌ترین چیزی که به آن نیاز داریم، کارخانه‌ی باتری است و بدون آن دچار مشکل خواهیم شد.»

دولت نیز حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است. دولت انگلیس تاکنون ۱۲۸ میلیون پوند (حدود ۱۶۷ میلیون دلار) برای توسعه‌ی باتری ازجمله مرکز صنعتی‌سازی باتری انگلستان سرمایه‌گذاری کرده و گفته است: «این کار می‌تواند زیربنایی برای جاه‌طلبی‌های ما به‌منظور احداث یک گیگافکتوری در انگلستان فراهم کند.»

به‌غیر از بریتیش‌ولت، تنها شرکتی که به‌احتمال زیاد می‌تواند در انگلستان فعالیت کند، به‌طور واضح تسلا است. ماه جون، گزارش‌هایی مبنی‌بر این موضوع وجود داشت که خودروساز برقی آمریکایی در حال ارزیابی مکان احتمالی احداث کارخانه تولید باتری در سامرست است.

براساس گزارش کارلستروم، بریتیش‌ولت در طول همه‌گیری ویروس کرونا گام‌های اساسی برداشته است. کارلستروم گفت:

اگرچه کارلستروم انتظار دارد بریتیش‌ولت نخستین مرکز تولید باتری خودرو برقی در مقیاس بزرگ را در انگلستان افتتاح کند، او پیش‌بینی می‌کند در آینده دو یا سه کارخانه‌ی مشابه دیگر نیز وجود داشته باشد. کارلستروم توضیح داد:

کارلستروم درباره رقابت‌پذیری در سطح بازار اروپا نیز توضیح داد:

کارلستروم پیش‌بینی کرد واردات باتری از آسیا، یعنی جایی که هم‌اکنون اکثر باتری‌های دنیا تولید می‌شود، درنهایت متحمل مالیات خواهد شد. کارلستروم گفت:

بریتیش‌ولت پیش‌از‌این استخدام دانشمندان و مهندسان ماهر را آغاز کرده است و کارلستروم انگلستان را مکانی توصیف می‌کند که از تخصص‌های شگفت‌انگیزی درزمینه‌ی فناوری باتری بهره می‌برد. جدیدترین انتصاب این شرکت دکتر آلن پترسون است که به‌عنوان مدیر ارشد فنی به‌جمع مدیران بریتیش‌ولت می‌پیوندد. پترسون پیش‌از‌این رئیس مدیریت برنامه‌ی مؤسسه فارادی بود و تحقیقات مربوط به باتری‌های لیتیوم‌یون را انجام می‌داد و وظیفه‌ی مدیریت منابع صنعتی و دانشگاهی و دولتی را برای شتاب‌دهی پیشرفت برعهده داشت.

بریتیش‌ولت درباره‌ی دانشگاه نه‌تنها درزمینه‌ی تحقیق و توسعه، بلکه درباره‌ی تضمین حضور و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه کاردیف صحبت می‌کند. کارلستروم گفت:

بریتیش‌ولت دیدگاه‌های خود را فراتر از تولید باتری برای خودروهای الکتریکی قرار داده است. این شرکت قبل از پایان سال، برنامه‌ای برای احداث سایت دوم در انگلستان با تمرکز بر باتری‌های ذخیره انرژی اعلام خواهد کرد. کارلستروم گفت:

مطالب مشابه

نظرات

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد

منبعی یافت نشد