رندرهایی جالب از تبدیل خودروهای شاسی بلند به سدان

چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
بسیاری از کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای جدید براساس مدل‌های سدان و سواری طراحی می‌شوند. آیا می‌توان شاسی‌بلند را به سدانی جذاب تبدیل کرد؟
تبلیغات

تعریف خودرو شاسی ‌بلند مدرن از نمونه‌های سنتی فاصله گرفته، چرا که بازار و تقاضا تغییر کرده است. بسیاری از خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور جدید، براساس پلتفرم سدان‌ها تولید می‌شوند. درحقیقت از دهه‌ی ۱۹۹۰ که پیوند مفهوم ارتفاع زیاد شاسی در خودروی سدان و شیوع کراس‌اورها آغاز شد، این روند ادامه پیدا کرده است.

با اینکه بسیاری از کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای جدید، سدان‌های پر زرق‌وبرق با ارتفاع بیشتر هستند، اما هنوز هم مدل‌های سنتی با شاسی مستقل و نردبانی در بازار جهانی وجود دارند. در دنیای خودرو، تولید یک محصول جدید هزینه و زمان زیادی نیاز دارد؛ اما در دنیای طراحان خودرو، همه‌چیز امکان‌پذیر است.

اگر شرکت‌های خودروسازی و تقاضای بازار تغییر کند و دوباره سدان‌ها انتخاب اول باشند، طراحی خودروها چگونه خواهد بود؟ مثلا اگر شاسی‌بلندهای امروز، به سدان‌های فردا تبدیل شوند، محصول نهایی خودرویی جذاب خواهد بود؟ وب‌سایت Budget Direct دقیقا چنین شرایطی را درنظر گرفته است.

در این مقاله ۷ رندر جالب را به‌اشتراک گذاشته‌ایم که طراحی شاسی‌بلندهای آشنا را با شاسی خودروی سواری و سدان ترکیب کرده‌اند. البته تنها مدل‌هایی درنظر گرفته شده‌اند که نمونه‌ی سدان آن‌ها در مدل‌های مختلف تولید نشده باشد. برای مثال، رندر سدان آئودی Q7 را در این مقاله نمی‌بینیم، چرا که این خودروساز آلمانی چنین محصولی را واقعا در خط تولیدش دارد.

سال گذشته، تصاویر جذابی از سدان جیپ منتشر شد که طرفداران و مخالفان سرسختی پیدا کرد. جیپ سدان، تنها دروغ اول آوریل بود؛ رندرهای Budget Direct به‌ما نشان می‌دهند که هیچ چیزی غیرممکن نیست و شاید دوران سلطنت شاسی‌بلندها با سدان‌ها به‌پایان برسد.

لندرور دیسکاوری 

رندر لندرور دیسکاوری در ترکیب با بدنه سدان / Land Rover Discovery

لندرور دیسکاوری (Land Rover Discovery) از سال ۱۹۸۹ به خط تولید بریتانیایی‌ها وارد شد و جدید نسل این شاسی‌بلند از سال ۲۰۱۷ تا امروز عرضه شده است. نسل سوم لندرور دیسکاوری براساس پلتفرم رنجرور استاندارد و اسپرت تولید شده است و شاسی‌بلندی مدرن برای رانندگی در خیابان‌ها محسوب می‌شود. البته دیسکاوری قابلیت‌های آفرود هم دارد، اما در محصولات لندرور به‌عنوان شاسی‌بلندی خیابانی و آفرود فروخته می‌شود که عملکرد فنی آن تعادلی در جاده و خارج از جاده باشد.

رندر سدان دیسکاوری، مدل اسپرت این شاسی‌بلند انگلیسی را نشان می‌دهد. در نمای جلو، چراغ‌ها و جلوپنجره مشابه لندرور دیسکاوری اسپرت هستند، اما ارتفاع سپر بسیار کمتر شده است. شیب جلویی سقف هم مشابه دیسکاوری شاسی‌بلند بوده اما در نمای عقب که البته کامل طراحی نشده است، به‌نظر می‌رسد که کوپه‌مانند باشد. به‌طور کلی، دیکاوری سدان در نمای جلو چندان عجیب به‌نظر نمی‌رسد ولی به‌احتمال زیاد، طراحی نمای جانبی و به‌خصوص عقب چنین خودرویی اصلا کار آسانی نیست.

هامر 

رندر سدان از شاسی بلند هامر / Hummer

شاسی‌بلند هامر (Hummer) نسخه‌ی خیابانی از خودروی نظامی هامووی (Haumvee) بود که با سرمایه‌گذاری جنرال موتورز تولید شد. هامر در سه مدل H1، H2 و H3 به خیابان‌ها رسید، اما پروژه‌ی تبدیل خودروی نظامی به مدل شهری چندان موفقیت‌آمیز نبود و فعالیت این برند در سال ۲۰۱۰ متوقف شد. رندر هامر سدان، مدل H2 از این شاسی‌بلند را نشان می‌دهد که ارتفاع آن از ستون‌های بدنه و سقف‌ کمتر شده است.

گلگیرهای بزرگ H2 برای هماهنگ بودن با ارتفاع کمتر، کوچک‌تر شده اما جلوپنجره تغییر بزرگی نکرده است. رینگ‌ها مشابه مدل اصلی و جلوپنجره، کروم هستند؛ اما طراحی کلی سپر جلو تغییر کرده تا به ارتفاع کمتر و خطوط بدنه و گلگیرهای کوچک‌تر سدان لطمه‌ای نزند. جالب این است که طراح این رندر، آینه‌های جانبی بزرگ هامر H2 را دست‌نخورده گذاشته که شاید کوچک کردن‌شان در باورپذیر بودن هامر سدان کمک‌کننده باشد.

هامر سدان فعلا در حد یک رندر و خیال‌بافی باقی می‌ماند چرا که با احیای این نام تحت برند GMC، اولین خودرو پس از مدل‌های پرمصرف قدیمی یک پیکاپ و سپس شاسی‌بلند تمام برقی و قدرتمند خواهد بود.

فورد اکسپلورر 

رندر سدان از شاسی بلند فورد اکسپلورر / Ford Explorer

رندر فورد اکسپلورر Budget Direct به سدان تائوروس شباهت دارد که مدتی پیش تولیدش متوقف شد. درواقع این رندر را می‌توان احیای فورد تائوروس (Ford Taurus) در بدنه‌ی کراس‌اور شناسایی کرد. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده در این رندر دقیقا مشابه فورد اکسپلورر (Ford Explorer) هستند، اما همان‌طور که تاحدودی مشخص است، سپر جلو کاملا بازطراحی شده و طرح کلی جلوپنجره هماهنگ نیست.

شیب سقف در جلو و طراحی پنجره‌ها، نمای جانبی اکسپلورر سدان را به خودروهای سواری دهه ۱۹۹۰ شبیه کرده که البته باز هم با رینگ‌های بزرگ شاسی‌بلند، درتضاد است. رندر سدان اکسپلورر به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان تشخیص داد در نمای جلو و جانبی از خودروهای مختلف الهام‌ گرفته شده است.

جی ام سی یوکان 

رندر شاسی بلند جی ام سی یوکان با بدنه سدان / GMC Yukon

مدل‌های جدید شاسی‌بلندها و پیکاپ‌های آمریکایی جلوپنجره‌ی بزرگ دارند که ابعاد بدنه را تهاجمی‌تر نشان می‎دهد. مثل رندر اکسپلورر، سدان جی ام سی یوکان (GMC Yukon) چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسد. ابعاد بدنه، تایرها، رینگ‌ها، پنجره‌ها و جلوپنجره بزرگ است که البته نوید یک سواری لوکس و راحت را می‌دهند. جلوپنجره و چراغ‌های جلوی سدان یوکان درمقایسه با مدل اصلی شاسی‌بلند کمی کوچک‌تر شده‌اند؛ اما ستون‌های بدنه و منحنی سقف، یادآور طراحی کرایسلر 300C است.

طراح این رندر، سدان یوکان را با کاپوت بلند، فاصله‌ی محوری زیاد و فاصله‌ی کم بین چرخ‌ها و سپرها، تاحدودی مشابه محصولات رولز رویس، تصور کرده است. به‌نظر شما ترکیب کردن چنین موادری در این رندر چه نتیجه‌ای داشته است؟

نیسان جوک

رندر نیسان جوک جدید با بدنه خودرو سدان / Nissan Juke

طراحی نسل اول نیسان جوک (Nissan Juke) عجیب و متفاوت بود که در نگاه اول، توجه بیننده را جلب می‌کرد. البته جلب توجه کردن نیسان جوک به‌معنی زیبا بودن طراحی آن نیست؛ شاید بهترین توصیف برای طراحی این خودرو ژاپنی، «عجیب و خاص» باشد.

نسل دوم این خودرو با زبان طراحی جدید نیسان همراه شده که در رندر سدانش، تغییر زیادی نکرده است. جلوپنجره‌ی بزرگ و V شکل نیسان به‌همراه چراغ‌های دایره‌ای، همچنان بزرگ‌ترین ویژگی‌های طراحی این خودرو در نمای جلو هستند. شاید اگر صندوق عقب بزرگ‌تر و کاملا مستقل از شیب سقف به جوک اضافه شود، تولید سدان این مدل چندان هم دور از انتظار نباشد.

جیپ رنگلر

رندر شاسی بلند جیپ رانگلر در ترکیب با طراحی سدان / Jeep Wrangler

کم کردن ارتفاع شاسی جیپ رنگلر (Jeep Wrangler)، گناهی بزرگ محسوب می‌شود و قطعا طراحی رندر سدان این خودروی پرطرفدار، جسارت بالایی نیاز دارد. درهر صورت، چیزی که از رندر سدان جیپ رنگلر برداشت می‌شود، بیشتر مشابه خودروهای هات‌راد آمریکایی (Hot rod) یا مدل‌های آفرود ساحلی دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۷۰ است. سدان جیپ را می‌توان خودروی منحصربه‌فرد توصیف کرد که گویا در کاملا سفارشی تولید شده است.

برای اینکه کاهش ارتفاع بدون مشکل بزرگ در بدنه انجام شود، طراح این رندر گلگیرهای بزرگ جیپ را تغییر داده و سپس شیشه جلو را کوچک‌تر کرده است. درها، آینه جانبی، جلوپنجره و چراغ‌های دایره‌ای جیپ رنگلر مشابه مدل اصلی هستند. با اینکه نمای کاملی از عقب رندر نمی‌بینیم، اما به‌نظر می‌رسد که شیب سقف بسیار زیاد بوده و مستقیم به صندوق عقب متصل شده است. به‌طور کلی، رندر سدان جیپ رنگلر به‌خصوص با تایرهای پهن، تاحدودی جذاب شده است؛ اما اصلا نمی‌توان تصور کرد که چنین خودرویی براساس شاسی‌بلند قدیمی آمریکایی‌ها به‌بازار برسد.

مرسدس بنز G-Class

رندر شاسی بلند مرسدس بنز جی کلاس در بدنه سدان / Mercedes Benz G-Class

بدون شک بسیاری از طرفداران مرسدس بنز G-Class، طراح مدل سدان از این شاسی‌بلند افسانه‌ای را محاکمه خواهند کرد. خوشبختانه این ایده فعلا در حد یک تصور جسورانه است، اما رندری که مشاهده می‌کنید خودرویی عجیب است که نمای جلو و بدنه جعبه‌ای شکل مرسدس بنز G-Class را با ارتفاع پایین شاسی نشان می‌دهد. جالب این است که سپر جلوی جی کلاس هم در این رندر دیده می‌شود و تنها عرض کمتری دارد؛ رینگ‌های اصلی شاسی‌بلند مرسدس بنز هم در زیر گلگیرهای کوچک‌شده خودنمایی می‌کنند. درست مثل رندر سدان جیپ رنگلر، این نمونه هم به‌دلیل شیب زیاد سقف در اتصال به صندوق عقب، به پیکاپ شباهت دارد.

همان‌طور که در این تصاویر می‌بینیم و البته طراح رندهای این مقاله هم اعتراف کرده، تبدیل شاسی‌بلند به سدان بسیار مشکل‌‌ است. با اینکه بسیاری از رندرها به محصولات تولیدی شباهت ندارند، اما طراحی منحصربه‌فردشان می‌تواند به جذب مشتری کمک کند. واقعیت این است که سدان‌ها بازارشان را به شاسی‌بلندها و کراس‌اورها باختند؛ اما به‌نظر نمی‌رسد که چنین رندرهایی برای بازگشت سدان‌ها همه‌جانبه سدان‌ها به دنیای خودرو کافی باشد.

نظر شما چیست؟ بهترین و بدترین رندر کدام‌ است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات