معمول‌ترین ایرادات فنی در خودروها

چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بروز برخی ایرادات فنی در میان انواع خودروها شایع‌ترند و رانندگان باید درباره‌ی نحوه‌ی رفع آن‌ها اطلاعات لازم را داشته باشند.
تبلیغات

در میان اغلب خودروها، ایرادات فنی مشترکی به‌چشم می‌خورند. بعضی از آن‌ها به‌سادگی کم‌نورشدن چراغ‌ها و بعضی به پیچیدگی روشن‌نشدن خودرو است. در هر حالت راننده، باید از دلایل ایرادات مطلع باشد تا بتواند بهترین راه‌حل را برای رفع مقطعی یا کلی مشکل پیش بگیرد. درادامه، بعضی از ایرادات فنی شایع در خودروها و دلایل رخ‌دادن و نحوه‌ی مواجهه با آن‌ها را برمی‌شماریم.

چرا راهنمای خودرو سریع‌تر از معمول خاموش و روشن می‌شود؟

اگر به‌یک‌باره سرعت خاموش و روشن شدن چراغ راهنمای خودرو به دوبرابر افزایش یابد، نشان‌دهنده‌ی آن است که یکی از چراغ‌های خودرو سوخته یا دچار مشکل شده است. بروز این ایراد فنی می‌تواند بر امنیت شما یا دیگر خودروها ‌تأثیر بگذرد؛ بنابراین، سریع‌تر باید آن را رفع کنید. تشخیص چراغ معیوب کار دشواری نیست و تعویض آن در بسیاری از خودروها آسان‌تر از آن است که به تعمیرکار متخصص نیاز داشته باشد. تنها کافی است چراغ مناسب را بخرید و چراغ معیوب را تعویض کنید. در بعضی خودروها که برای تعویض چراغ باید کل محفظه‌ی چراغ خودرو باز شود، بهتر است از متخصص کمک گرفته شود.

چرا خودرو روشن نمی‌شود؟

شایع‌ترین دلیل این ایراد ضعف باتری خودرو است. عمر مفید باتری خودرو معمولا بین ۵ تا ۶ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر است. اغلب نشانه‌های اولیه‌ای از کاهش توان باتری وجود دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به سخت استارت‌خوردن خودرو و خوابیدن باتری بعد از یک تا دو روز استفاده‌نکردن از خودرو اشاره کرد. اشخاص غیرحرفه‌ای هم می‌توانند باتری را تعویض کنند؛ اما بهتر است متخصص ضمن تعویض باتری، از صحت عملکرد دینام مطمئن شود؛ چراکه در مواردی ایراد دینام سبب ضعیف‌شدن باتری می‌شود.

صدای جیغ ناشی از فشردن پدال ترمز بیانگر چیست؟

لنت‌های ترمز عمر محدودی دارند. اگر مدت زیادی از زمان تعویض لنت‌ها می‌گذرد، صدای جیغ ناشی از ترمزگیری نشانه‌ای اضطراری از تمام‌شدن لنت‌ها است و سریع‌تر باید با مراجعه به فردی متخصص آن را تعویض کنید. تعویض‌نکردن به‌موقع لنت‌ها ضمن ایجاد خطرهای ایمنی، می‌تواند روی دیسک‌های ترمز خط‌وخش بیندازد و درادامه هزینه‌های سنگین‌تری به مالک خودرو تحمیل کند.

چرا فرمان خودرو دچار لرزش می‌شود؟

طیف وسیعی از ایرادات فنی می‌تواند سبب بروز لرزش در فرمان شود. این ایرادها گاهی ساده و کم‌هزینه، مانند جایگزینی تایرهای عقب و جلو و گاهی جدی و پرهزینه‌اند. دلیل اصلی لرزش فرمان خراب‌شدن یاتاقان‌های چرخ‌ها یا بروز ایراد در سیستم تعلیق یا بالانس‌نبودن تایرها است. برای رفع این ایراد باید به مکانیک مراجعه شود.

چرا چراغ هشدار پیشرانه روشن است؟

در بیشتر خودروهای مدرن، بیش از ۲۰۰ ایراد فنی می‌تواند سبب روشن‌شدن چراغ هشدار پیشرانه روی صفحه‌ی کیلومترشمار شود. طیف این ایرادات از کاهش سطح روغن پیشرانه تا مشکلات اساسی و پیچیده گسترده است. برای تشخیص دقیق و سریع ایراد، حتما باید به متخصص مراجعه شود.

تعمیر خودرو

چرا خودرو ریپ می‌زند یا خفه می‌کند؟

ریپ‌زدن یا خفه‌کردن خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از عوامل مهم ایجاد این حالات در خودرو می‌توان به کثیف‌بودن فیلتر سوخت و انژکتور و معیوب‌بودن شمع‌ها و وایرها اشاره کرد. به‌علاوه، بروز ایراد در خط مکش هوای پیشرانه نیز می‌تواند سبب این مشکلات شود. با اینکه رانندگی با وجود این مشکلات اغلب خطرناک نیست، درصورت وجود مشکلات پیچیده‌تر، رانندگی در سرعت‌های سریع ممکن است خطرناک باشد؛ درنتیجه پیشنهاد می‌شود سریع‌تر این مشکلات را رفع کنید.

چرا چراغ‌های خودرو کم‌نور شده‌اند؟

با گذشت زمان، قاب پلاستیکی چراغ‌ها کثیف و دچار خط‌وخش می‌شود و به‌سبب قرار‌گرفتن در معرض آفتاب، دچار تیرگی می‌شود. برای رفع این مشکل باید ضمن شست‌وشوی چراغ‌ها، درصورت وجود خط‌و‌خش روی آن‌ها، از سنباده‌ی نرم برای از‌بین‌بردن خط‌وخش استفاده کرد.

چرا مصرف سوخت خودرو افزایش یافته است؟

افزایش مصرف سوخت دلایل متعددی دارد که اغلب جدی نیستند. برای بررسی دلیل این موضوع باید مطمئن شوید که بار اضافی در خودرو وجود ندارد تا سبب افزایش وزن و مصرف سوخت شود. به‌علاوه، وجود تجهیزات اضافی مثل باربند روی سقف خودرو می‌تواند تأثیر منفی بر ضریب درگ و ویژگی‌های آیرودینامیک خودرو بگذارد و با ایجاد مقاومت دربرابر هوا، سبب افزایش مصرف سوخت شود. اگر موارد ذکرشده بررسی شد و مشکل مصرف سوخت همچنان وجود داشت، باید باد تایرها تنظیم یا فیلتر هوا و شمع‌ها تعویض شود.

پیشنهادهایی برای کاهش هزینه‌ی تعمیرات

بسیاری از رانندگان با توجه نکردن به صداهای غیرطبیعی خودرو و سعی در به‌تعویق‌انداختن تعمیرات در طول زمان، متحمل هزینه‌های هنگفت تعمیر می‌شوند. همواره به‌یاد داشته باشید که تعمیرات به‌موقع و بازدیدهای ادواری می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های نگه‌داری خودرو شود. کنترل باد و جایگزینی به‌موقع تایرهای عقب و جلو، کنترل و تعویض روغن و آب خودرو از کارهایی ساده‌ای است که می‌تواند جلو هزینه‌های سنگین تعمیرات را بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات