تولید خودروی برقی می‌تواند منجر به کاهش منابع معدنی شود

سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مطالعه جدید محققان کانادایی نشان می‌دهد که استخراج سنگ‌های معدنی موجود در اعماق دریاها می‌تواند راه‌حل بیشتر مشکلات زیست محیطی خودروهای الکتریکی و چالش‌ منابع تولید باتری باشد.
تبلیغات

بحث درباره‌ی اعتبار ادعاهای موجود در زمینه‌ی سبز بودن خودروهای الکتریکی مجدداً بالا گرفته است و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که افزایش خودروهای برقی می‌تواند باعث کمبود منابع طبیعی و آسیب بیشتر به سیاره زمین شود؛ مگر اینکه راه‌های پایدارتری برای تأمین منابع فلزات موردنیاز جهت ساخت پکیج‌های باتری خودروی الکتریکی و سیم‌کشی پیدا کنیم. 

مطالعه‌ی جدیدی که توسط جمعی از محققان کانادایی انجام شده است، می‌گوید دور شدن از سوخت‌های فسیلی برای حرکت به سمت انرژی‌های نو باعث افزایش تقاضا برای فلزات پایه شده است و پیش‌بینی می‌شود کمبود فلزاتی مانند نیکل، کبالت و مس از اوایل سال ۲۰۲۵ بروز کند.

کلوخه های اقیانوسی

به گفته‌ی محققان، راه‌حل این مشکل می‌تواند استخراج عمق دریا برای سنگ‌های خاصی در زیر آب باشد که مواد مورد استفاده در تولید باتری خودروی الکتریکی را بدون تولید هیچ‌گونه زباله‌ی سمی تأمین کند. این تحقیق توسط شرکت معدن‌کاری دیپ‌گرین (DeepGreen) در اعماق دریا انجام شده است که علاقه‌ای به روش پیشنهادی دارد.

طبق تحقیقات انجام شده، یک خودروی الکتریکی با باتری ۷۵ کیلووات ساعت و مواد شیمیایی NMC ۸۱۱ (نیکل-منگنز-کبالت) برای سیم‌کشی برق به ۵۶ کیلوگرم نیکل، ۷ کیلوگرم منگنز، ۷ کیلو کبالت و ۸۵ کیلوگرم مس نیاز دارد. مشکل اینجا است که در مطالعه‌ی محققان ادعا می‌شود این سنگ‌های معدنی زمینی دارای عملکرد محدودی هستند و فرآیندهای استخراج معدن، در هنگام نشت سموم کشنده در خاک و آب، میلیاردها تن زباله تولید می‌کنند.

در این تحقیق آمده است:

خبر خوب این است که فلزات قابل بازیافت هستند و از آنجا که ما به اندازه کافی فلزات را برای تأمین نیازهای خود تولید می‌کنیم، با گذشت زمان باید بتوانیم چرخه و بازیافت همان مواد را از طریق سیستم انجام دهیم.
کشتی دریا اقیانوس

با این حال، محققان با اشاره به کمبود موجودی فلزات، آن را به‌عنوان مشکلی بالقوه مطرح می‌کنند. محققان می‌گویند راه‌حل این مشکل، منبع دیگری از فلزات شناخته شده به‌عنوان «کلوخه‌های چندفلزی» است که در اعماق اقیانوس آرام قرار گرفته‌اند. این توده‌های سنگی که همچنین با نام «کلوخه‌های اقیانوسی» شناخته می‌شوند، حاوی مقادیر زیادی از نیکل، کبالت و منگنز هستند و به‌عنوان «باتری خودروی برقی درون سنگ» توصیف شده‌اند.

برخلاف همتایان سنگ آهن، کلوخه‌های اقیانوسی حاوی هیچ ماده سمی و عناصر مضر نیستند و استخراج آن‌ها می‌تواند تقریبا هیچ‌گونه زباله‌ی جامدی تولید نکند. در مقایسه با استخراج از زمین، کلوخه‌های اقیانوسی ۷۰ درصد کربن کمتری تولید می‌کنند و از کاهش ۱۰۰ درصدی زباله‌های جامد، ۹۴ درصد استفاده کمتر از زمین و ۹۳ درصد تأثیر کمتر بر گونه‌های وحشی در معرض خطر برخوردار هستند.

علاوه بر این، کلوخه‌های اقیانوسی در مقایسه با سنگ‌های معدنی زمینی به ازای هر واحد هزینه‌ی پایین‌تری دارند؛ زیرا سنگ‌های معدنی زمینی به دلیل منابع کوچک‌تر و نیاز به انرژی و پرسنل برای استخراج معدن، گران‌تر هستند. با این حال محققان تصدیق می‌کنند که فلزات موجود در اقیانوس، مشاغل کمتری نسبت به صنعت سنتی معدنکاری فراهم می‌کنند، اما ادعا می‌کنند که این مشاغل «ایمن‌تر و با کیفیت بالاتر» خواهند بود.

کامیون معدن

تحقیقات دیپ‌گرین اولین موردی نیست که به معادن موجود در اعماق دریاها به‌عنوان راهی برای اطمینان از اینکه خودروهای برقی همچنان راه‌حل زیست محیطی مناسبی هستند، اشاره می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، تحقیقات دانشمندان اروپایی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که برآورده شدن اهداف انگلیس در زمینه‌ی خودروهای برقی، تا سال ۲۰۵۰ نیاز به تقریبا دو برابر میزان تولید فعلی کبالت در جهان دارد. لورنس دی جونگ، رئیس پروژه اتحادیه اروپا به بی‌بی‌سی گفت:

این در بستر دریا دسترس‌پذیر است و تقریبا شبیه برداشت سیب‌زمینی است که تنها ۵ کیلومتر در عمق اقیانوس قرار دارد.

بهیاد جعفری، مدیرعامل شورای خودروهای الکتریکی استرالیا می‌گوید که نگرانی‌ها درباره تأثیر وسایل نقلیه برقی بر منابع و محیط زیست پیش از این مطرح شده است و هم‌اکنون کارهایی برای مواجهه با مسائل آینده انجام می‌شود. بهیاد جعفری به CarAdvice گفت:

پیشرفت باتری‌ها به جایی رسیده است که خودروهای الکتریکی در گذشته بوده‌اند؛ تعداد کمی موضوع زیست محیطی و اخلاقی در این زمینه مطرح شده است.
وقتی صحبت از زنجیره‌ی تأمین فلزات می‌شود، پیش از این سؤالاتی وجود داشت که چه کسی و چگونه آن‌ها را استخراج می‌کند؛ اما اکنون که شرکت‌های بزرگ OEM و مشاغل معتبری وارد این حوزه شده‌اند، اطمینان حاصل شده است که آن‌ها منابع معتبری هستند و در تلاشند تا شفافیت را در آن بازار فراهم کنند. 

جعفری می‌گوید مطالعاتی که درباره کمبود منابع انجام می‌شود، فقط مربوط به عرضه امروزی این فلزات است و عرضه در آینده پیش‌بینی نشده است. او می‌گوید درواقع، منابع به‌جای کاهش، به احتمال زیاد افزایش می‌یابند. جعفری توضیح داد:

اگر ما به مسیر سرمایه‌گذاری در تولید بیشتر این فلزات توجه کنیم، این امر به دلیل نگرانی از عرضه بیش از حد و نه عرضه پایین‌تر از میزان مصرف، ایجاد شده است.
Electric Car / خودروی الکتریکی

درحالی‌که آقای جعفری نمی‌تواند در زمینه‌ی اثربخشی کلوخه‌های اقیانوسی به‌عنوان راه‌حلی برای مسائل تأمین منابع صحبت کند، می‌گوید که توسعه خودروهای الکتریکی به‌طور ایده‌آل با گذشت زمان بیشتر می‌شود. او گفت:

این مسئله‌ی خوب، بهتر و بهترین است. شما می‌شنوید که منتقدین می‌گویند خودروهای برقی هم در تولید گازهای گلخانه‌ای سهیم هستند، اما در مقایسه با آنچه که امروز برای خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی داریم، ما هنوز در وضعیت بهتری خواهیم بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات