چرا سوپراسپرت برابهام BT62 شاهکار آیرودینامیک است؟

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت برابهام اتوموتیو جزئیات جدیدی از قابلیت‌های آیرودینامیک سوپراسپرت BT62 منتشر کرده است که ازجمله می‌توان به بیشترین نیروی عمود بر سطح در میان خودروهای سوپراسپرت اشاره کرد.
تبلیغات

شرکت برابهام اتوموتیو (Brabham Automotive) مستقر در آدلاید استرالیا جزئیات فنی جالبی درباره‌ی قابلیت‌های آیرودینامیکی اولین خودرو تولیدی مخصوص پیست خود منتشر کرده است.  

مهندسان به‌دنبال تعادل کارایی آیرودینامیکی هستند. ایجاد توازن مفید بین نیروی رو‌به‌پایین یا دان‌فورس (Downforce) و توانایی آن در افزایش چسبندگی، بدون ایجاد درگ بیش‌از‌حد و درنتیجه کاهش سرعت خودرو، بسیار مهم است. BT62 دان‌فورس ۱،۶۰۰ کیلوگرمی دارد که آن را به یکی از خودروهای برتر در مسابقات تبدیل می‌کند. این قابلیت به BT62 اجازه می‌دهد تا بتواند فشار ناشی از شتاب جانبی ۳/۵g را تحمل کند؛ چنین شتابی به‌اندازه‌ی خودروهای مدرن فرمول یک است. 

Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

با نگاهی به مدل‌های دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) ارائه‌شده در بالا، می‌توان بازنمایی نقشه حرارتی ناشی از فشار هوا در سراسر خودرو را مشاهده کرد. بخش‌های قرمزرنگ بیشترین سطح فشار هوا و بیشترین توزیع دان‌فورس کلی خودرو را نشان می‌دهد.

جای تعجب نیست جلو خودرو به رنگ قرمز ترسیم شده؛ اما وضعیت در بال عقب هم جالب است. نسبت بالابرندگی به درگ ۵:۱ به‌معنای این است که هر نیوتن نیروی درگ در سطح خودرو باعث ایجاد پنج نیوتن نیروی دان‌فورس خواهد شد که باعث می‌شود توانایی چشمگیری در سرعت‌گیری داخل پیچ‌ها داشته باشد.

درحالی‌که از هوای پرفشار در جلو و عقب خودرو برای به‌حداکثر‌رساندن نیروی دان‌فورس استفاده می‌شود، هوای کم‌فشار در اطراف خودرو شکل می‌گیرد که دو هدف برای آن وجود دارد: ۱. مهار دان‌فورس با نگه‌داشتن جریان کم‌فشار؛ ۲. هدایت آن برای استفاده در خنک‌کاری خودرو. نقشه‌های جریان هوای کم‌فشار (در پایین) نشان می‌دهد چگونه هوا به اطراف جلو خودرو ارسال می‌شود. رادیاتور و دریچه‌های جلویی از بخشی از این هوا استفاده می‌کند؛ اما بخش اعظم آن به طرفین خودرو فرستاده می‌شود. این جریان هوا به‌واسطه‌ی صفحات انتهایی در اسپلیتر جلو شکل می‌گیرد تا در امتداد طرفین ابرخودرو هدایت شود و از تأثیر هوا در زیر کف مسطح خودرو و دیفیوزر عقب جلوگیری کند.

قسمت زیرین خودرو یکی دیگر از عوامل عملکرد کلی آیرودینامیکی برابهام BT62 است. فشار کم در زیر خودرو برای جلوگیری از بالابرندگی مؤثر است و باعث پایداری و دوام حداکثر سرعت ابرخودرو می‌شود.

Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

با بررسی گوشه سپر جلو مشاهده می‌کنیم که این بخش چگونگی عملکرد دریچه‌های خروجی تولید گرداب را در شکل‌دهی جریان هوا برای کمک به مدیریت حرکت چرخ جلو نشان می‌دهد.

دان‌فورس ۱،۶۰۰ کیلوگرمی ابرخودرو را زیر بار آیرودینامیکی فشرده می‌کند. گفتنی است در نمونه‌ی اولیه‌ی BT62 در سال ۲۰۱۹، دان‌فورس حدود ۱،۲۰۰ کیلوگرم تخمین زده می‌شد. حداکثر خمش (انحراف) ۸ میلی‌متر در جلو و ۱۸ میلی‌متر در عقب با سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت رخ می‌دهد که به آن اجازه می‌دهد به‌عنوان بخشی از رویکرد کلی مهندسی برای سیستم تعلیق و فنربندی BT62 محسوب شود.

Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

درحالی‌که ادعاهای مربوط به ایجاد نیروی دان‌فورس کافی برای حرکت وارونه فرضی ادعای جدیدی نیست (Saleen S7)، برابهام حتی این ارقام را در مجموعه‌داده‌های شبیه‌سازی خود نیز پشت‌سر گذاشته است. سوپراسپرت برابهام به‌همراه مایعات کامل و راننده می‌تواند این کار را با سرعت ۲۶۵ کیلومتربرساعت انجام دهد؛ اگرچه این شرکت جزئیات بیشتری از مدت زمان دوام پیشرانه V8 و ممانعت از غلبه‌ی نیروی جاذبه بر غلتیدن مایعات منتشر نکرده است.

Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

در‌صورتی‌که معیار دان‌فورس را به‌تنهایی در نظر بگیریم، برابهام BT62 با ۱،۶۰۰ کیلوگرم در صدر جدول قرار می‌گیرد و مک‌لارن سنا GTR با ۱،۰۰۰ کیلوگرم و فراری FXX-K Evo با ۸۳۰ کیلوگرم دان‌فورس در رده‌های بعدی می‌ایستند. اختلاف زمانی بیشتر می‌شود که قدرت ۷۰۰ اسب‌بخاری برابهام BT62 را با قدرت ۸۱۲ اسب‌بخاری مک‌لارن سنا GTR و ۱،۰۳۵ اسب‌بخاری فراری FXX-K Evo مقایسه کنیم. اگر کم‌بودن وزن خشک (پایه) را نیز به این مقایسه اضافه کنیم، متوجه می‌شویم برابهام BT62 با ۹۷۲ کیلوگرم در صدر جدول و فراری FXX-K Evo با ۱،۰۷۵ کیلوگرم و مک‌لارن سنا GTR با ۱،۱۸۸ کیلوگرم در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد. 

از نظر تئوری، دان‌فورس بیشتر به سوپراسپرت برابهام اجازه می‌دهد سرعت‌ بیشتری در پیچ‌ها داشته باشد که باعث صرفه‌جویی در زمان طی‌کردن مسیر پیست می‌شود. سرعت بیشتر همچنین به‌معنای این است که قدرت آنی کمتر در کانون توجه قرار می‌گیرد. هرچند فراری FXX-K Evo از نظر نسبت قدرت به وزن با ۹۶۲ اسب بخار بر تن بالاتر از دو خودرو دیگر قرار دارد، برابهام به‌دلیل نسبت قدرت به وزن ۷۲۰ اسب بخار بر تن بالاتر از فراری ۱۰۷۵ کیلوگرمی و مک‌لارن سنا GTR با ۱۱۸۸ کیلوگرم قرار گرفته است. 

Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

از دیگر جزئیات درباره‌ی توانایی‌های برابهام BT62 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشرانه: ۵/۴ لیتری خورجینی هشت سیلندر 
  • جعبه‌دنده: ترتیبی ۶ سرعته، محرک عقب 
  • قدرت: ۷۰۰ اسب‌بخار در ۷،۴۰۰ دور‌بر‌دقیقه
  • گشتاور: ۶۶۷ نیوتن‌متر در ۶،۲۰۰ دور‌بر‌دقیقه
  • سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت: ۲/۸ ثانیه (تخمین زده می‌شود)
  • بیشینه سرعت: ۳۳۰ کیلومتربرساعت (بستگی به دنده انتخابی)
  • وزن: ۹۷۲ کیلوگرم (وزن خشک)
  • قیمت: ۱/۹۶ میلیون دلار استرالیا معادل  ۱/۲۳ میلیون دلار امریکا بدون احتساب مالیات و با درنظرگرفتن نرخ فعلی ارز
Brabham BT62 hypercar / سوپراسپرت برابهام

درحالی‌که BT62 در درجه‌ی اول به‌عنوان خودرو مخصوص پیست طراحی شده است، برابهام اتوموتیو می‌تواند درصورت نیاز مشتریان، نسخه‌ی جاده‌ای آن را نیز ارائه دهد. بسته‌ی حدودا ۲۹۵،۰۰۰ دلاری به‌عنوان آپشن، کیت بالابرنده‌ی محور جلو و عقب، سیستم تهویه‌ی مطبوع، قفل درها و تزیینات و روکش‌های داخلی ازجمله سایر امکانات این ابرخودرو به‌شمار می‌روند.

شرکت برابهام همچنین باتوجه‌به برنامه‌ی خود برای حضور در مسابقات لمان سال ۲۰۲۱، تلاش برای جلب توجه در دنیای خودروهای قدرتمند اسپرت و گران‌قیمت را به‌عنوان بخشی از استراتژی رشد خود قرار داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات