لوگو بی ام و M چگونه طراحی شد؟

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لوگو بی‌ام‌و M یکی از لوگوهای مشهور در دنیای خودروسازی است. در این مطلب، داستان حقیقی انتخاب رنگ‌های قرمز و آبی در آن لوگو را بیان می‌کنیم.
تبلیغات

سال‌ها دلیل اصلی انتخاب ترکیب رنگ قرمز و آبی در برند بی‌ام‌و سری M نامشخص بود و داستان‌های گیج‌کننده و نادرست و اغلب بی‌اساس دراین‌زمینه مطرح می‌شد. به‌همین‌دلیل، یوآخن نیرپاش (Jochen Neerpasch)، یکی از بنیان‌گذاران این برند، داستان حقیقی انتخاب این رنگ‌ها را بازگو کرده است تا برای همیشه گمانه‌زنی‌های بی‌اساس درباره‌ی این موضوع پایان یابد.

به‌لطف لوگو بی‌ام‌و سری M، ترکیب رنگ سه‌گانه‌ی قرمز و آبی پررنگ و آبی کم‌رنگ به یکی از ترکیب‌های مشهور در دنیا بدل شده است. این رنگ‌ها که به‌صورت نوارهای باریک در لوگو این برند نقش بسته‌اند، به‌نوعی به شناسنامه‌ای اصیل برای محصولات قدرتمند بی‌ام‌و تبدیل شده‌اند. داستان لوگو M و رنگ‌هایش به دهه‌ی ۱۹۷۰ بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی‌که بی‌ام‌و سنگ‌بنای تأسیس بخش M را بنا نهاد. در آن دوره، تیم بی‌ام‌و رقابت‌ها را به فورد واگذار می‌کرد و همین امر باعث شد مدیران این برند آلمانی به فکر تأسیس بخشی جدید برای تمرکز بر ویژگی‌های فنی مسابقه‌ای بیفتند.

بی‌ام‌و سری 5   bmw 5 series M power 2018

مدیران بی‌ام‌و در آغاز با جذب یوآخن نیرپاش که در آن دوره در تیم مسابقه‌ی فورد فعالیت می‌کرد، او را به سمَت مدیریت کارخانه‌ی جدید تیم مسابقه‌ی بی‌ام‌و با نام بی‌ام‌و M منصوب کردند. نیرپاش در زمان خروج از فورد، ستاره‌ی نوظهور فورد، هانس یوآخیم استاک (Hans-Joachim Stuck) را نیز با خود همراه کرد تا هر دو مسئولیت راه‌اندازی بخش جدید بی‌ام‌و را برعهده بگیرند.

با جذب این دو نیروی نخبه، بی‌ام‌و همانند سایر تیم‌های مسابقه‌ای برای راه‌اندازی قدرتمند زیرمجموعه‌ی جدید خود به حامی مالی نیاز داشت؛ ازاین‌رو، قبل از هر چیز بی‌ام‌و سراغ سرمایه‌گذاران جدی و حامیان مالی قدرتمند رفت. این‌بار نیز بی‌ام‌و اصلی‌ترین حامی مالی فورد، شرکت Texaco را به‌عنوان اصلی‌ترین حامی خود هدف قرار داد. بی‌ام‌و برای تحت‌تأثیر قراردادن Texaco لوگویی با سه نوار به رنگ‌های مختلف طراحی کرد که یکی از آن‌ها هم‌رنگ لوگو Texaco، قرمز بود. نوار آخر به رنگ آبی کم‌رنگ، یعنی رنگ اصلی لوگو بی‌ام‌و انتخاب و رنگ نوار میانی با ترکیب دو رنگ دیگر به‌صورت بنفش طراحی شد.

 M3 GTR

بی‌ام‌و با طراحی این لوگو و استفاده از رنگ قرمز سعی کرد از آن به‌عنوان قلاب برای به‌دام‌انداختن Texaco و جلب نظرشان به‌منظور رهاکردن فورد استفاده کند؛ اما تمام امیدهای این خودروساز آلمانی قبل از آن بر باد رفت که حتی زیرمجموعه‌ی M شروع به‌کار کند. با وجود از‌میان‌رفتن امیدها برای جذب Texaco، بی‌ام‌و تغییری در لوگو M ایجاد نکرد؛ چراکه از نتیجه‌ی این طراحی رضایت داشت و این ماجرای تولد لوگو M بود. این نشان تجاری منحصربه‌فرد در طول سالیان دستخوش تغییراتی شد که ازجمله‌ی آن‌ها تغییر رنگ بنفش به رنگ آبی تیره بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات