مهم ترین رکوردهای خودرویی که سال ۲۰۱۹ شکسته شد

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
سال ۲۰۱۹ با شکست چند رکورد شگفت‌انگیز در دنیای خودروها همراه بود. رسیدن بوگاتی شیرون به نهایت سرعت ۴۹۰ کیلومتربرساعت و تولید قدرتمندترین خودروی جاده‌ای تاریخ، بخشی از رویدادهای خبرساز امسال بودند.
تبلیغات

برای عامه‌ی مردم، اخبار مرتبط با صنعت خودرو به دو بخش تقسیم می‌شوند. در یک گروه، اطلاعات مدل‌های پرفروش و قابل خرید بازار وجود دارد؛ درحالی‌که قسمت دیگری از رویدادها، فناوری‌های جدید یا حوادث حیرت‌انگیز در جهان خودروها را بازگو می‌کنند. شاید اخبار مربوط به ابرخودروها یا محصولات سوپرلوکس با قیمت میلیون‌ دلاری، تأثیری بر شرایط امروز صنعت حمل‌و‌نقل دنیا نداشته باشد؛ اما بدون شک مقدمه‌ای بر توسعه‌ی فناوری‌ها و امکانات در خودروهای آینده خواهد بود.

بوگاتی ویرون / Bugatti Veyron 16.4

هنگامی که یک محصول با رکورد تازه یا عملکردی فراتر از رقبا تولید می‌شود، شرکت‌های مختلف را به تلاش برای پیشرفت ترغیب می‌کند. سال ۲۰۰۵، زمانی‌که بوگاتی ویرون با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار و توانایی رسیدن به سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتربرساعت به قیمت ۱.۵ میلیون دلار تولید شد، ابرخودرویی یکتا و بی‌رقیب بود؛ درحالی‌که امروزه حتی مدل‌های کلاسیک و شاسی‌بلند قوی‌تر از بوگاتی ویرون در بازار جهانی وجود دارند. نهایت سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت هم بارها توسط برندهای مختلف شکسته شده است. حالا مدل‌های برقی، هزینه‌ی خرید خودرویی که شتاب‌گیری مشابه بوگاتی ویرون داشته باشد را به محدوده‌ی ۱۰۰ هزار دلار رسانده‌اند.

Hypercar Hennessey Venom F5   Bugatti Chiron

سال ۲۰۱۹ با افزایش چشم‌گیر اخبار مرتبط با دنیای ابرخودروها همراه شد. رکوردشکنی توسط این مدل‌ها، راه‌کاری بسیار مهم در جهت جلب مشتری و موفقیت در فروش است. تعداد محصولات در کلاس ابرخودروها روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و حجم زیادی از نقدینگی برای یک محصول هزینه می‌شود. این شرایط از نظر اقتصادی، نشانه‌ای از تکثیر تعداد ثروتمندان جهان و بهبود شاخص‌های کسب‌وکار است؛ اما می‌تواند پیش‌درآمدی از حوادث ناخوشایند، مثل فروپاشی اقتصادی باشد. بنابر نظریه‌ی اندرو لارنس (Andrew Lawrence) موسوم به «اثر آسمان‌خراش (Skyscraper Effect)» هرگاه ساختمانی بسیار عظیم بنا شود، شرایط اقتصادی که موجب آن شده را به شکست نزدیک می‌کند، چراکه نشانه‌ای از رشد نابرابر ثروت و توان مالی در جامعه است. مشابه این نظریه می‌تواند به رشد تولید و فروش ابرخودروهای میلیون دلاری در سال ۲۰۱۹ نیز تعمیم داده شود.

نتیجه‌گیری مثبت یا منفی از رکوردشکنی‌ها در دنیای خودرو همیشه وجود داشته است. این شرایط، البته فرصت بسیار خوبی برای مهندسان و صنعت‌گران برتر جهان محسوب می‌شود تا با استفاده از نقدینگی موجود، ایده‌های خود را از رویا به واقعیت تبدیل کنند. بدون شک، هر رکورد تازه در دنیای خودروها نشانه‌ای از پیش‌رفت در فناوری و کاهش محدودیت‌های انسانی است.

در ادامه‌ی مطلب، مهم‌ترین رکوردهای خودرویی شکسته شده در سال ۲۰۱۹ را مرور می‌کنیم.

بوگاتی شیرون و نهایت سرعت ۴۹۰ کیلومتربرساعت

از دیدگاه کارشناسان، افزایش نهایت سرعت ثبت‌شده با یک خودروی جاده‌ای به میزان ۴۳ کیلومتربرساعت، بیش از آنکه کاربردی و نشانه‌ی پیش‌رفت مهندسی باشد، جنبه‌ی تبلیغاتی داشت. پیش از شیرون سوپراسپرت +300 که شهریورماه امسال، سرعت ۴۹۰/۴۸۴ کیلومتربرساعت را کسب کرد، کونیگزگ آگرا با رسیدن به سرعت ۴۴۶/۹۷ سریع‌ترین مدل جاده‌ای دنیا محسوب می‌شد.

Bugatti Chiron Super Sport 300+

در سمت دیگر ماجرا می‌توان رکوردشکنی بوگاتی شیرون +300 را خبرسازترین اتفاق مرتبط با خودروها در سال ۲۰۱۹ دانست. این دستاورد، جذابیت زیادی برای عامه‌ی مردم داشت چراکه رویای رانندگی روی جاده با سرعتی نزدیک به نصف سرعت صوت را به حقیقت تبدیل کرد. علاوه‌بر این، شیرون +300 نشانه‌ای از پیش‌رفت مهندسی در آیرودینامیک بدنه، ساخت لاستیک تایر و تجهیزات فنی خودرو بود.

برخلاف انتظار، مدیران بوگاتی خیلی زود عدم تمایل خود به شکست رکورد نهایت سرعت در آینده را خبر دادند. با این شرایط، دنیای ابرخودروها چشم‌انتظار محصولات دیگر برندها مثل کونیگزگ و هنسی در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

لوتوس اوایا و پیشرانه‌ای با قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار

پیش‌تر به قدرت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ اسب‌بخار در محصولات متنوع اشاره کردیم. این آمار دلیل خوبی برای سازندگان ابرخودروها است تا برای تولید پیشرانه‌های قوی‌تر تلاش کنند.

Lotus Evija / لوتوس اوایا
مقاله‌های مرتبط:

    ساخت اولین خودروی دنیا با قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار از شرکت‌هایی مثل بوگاتی و کونیگزگ انتظار می‌رفت؛ اما یک برند انگلیسی با مالکیت جیلی چین موفق به رونمایی از آن شد. لوتوس در تیرماه ۱۳۹۸، ابرخودروی اوایا (Evija) را معرفی کرد که مجموع قدرت ۲۰۰۰ اسب‌بخار از ۴ موتور الکتریکی می‌گرفت. این محصول گشتاور ۱۷۰۰ نیوتن‌متر نیز در لحظه‌ی شروع حرکت تولید می‌کند که مسلما، سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمانی کم‌تر از ۳ ثانیه فراهم خواهد کرد.

    استفاده از قدرت و گشتاور باورنکردنی لوتوس اوایا، احتمالا مشکلاتی در لاستیک‌ها ایجاد خواهد کرد. بنا بر شنیده‌ها، هنوز تایر مناسب برای تحمل نهایت توانایی‌های این ابرخودروی انگلیسی تولید نشده است.

    اسپارک اول و بهترین سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت

    برای خریدارن خودرو و علاقه‌مندان این صنعت، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، اهمیت ویژه‌ای دارد. معمولا نمی‌توان در جاده‌ها از رانندگی با نهایت سرعت لذت برد؛ اما شتاب‌گیری عالی منجر به افزایش هیجان برای سرنشینان و حس رضایت از خودرو می‌شود. به همین دلیل، زمان‎گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت برای شرکت‌های تولیدکننده و مخاطبان آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

    Aspark Owl
    مقاله‌های مرتبط:

      در شرایطی که سوپراسپرت‌های امروزی به‌راحتی در زمانی حدود ۳ ثانیه (و حتی کمتر) به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسند، ثبت زمان ۲ تا ۲.۵ ثانیه توسط ابرخودروهای میلیون دلاری اهمیت چندانی ندارد. از سویی دیگر، محدودیت‌های فنی در ساخت تایر، چرخ و شرایط آیرودینامیک، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت در زمانی کم‌تر از ۲ ثانیه را بسیار مشکل می‌کند.

      Aspark Owl

      خودروسازی اسپارک در ژاپن، مدعی تولید ابرخودرویی ۳/۲ میلیون دلاری به‌نام اول (Owl) با سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱/۶۹ ثانیه است. این رکوردگیری با پیشرانه‌ی تمام‌الکتریکی ۱۹۸۵ اسب‌بخار و تایرهای استاندارد جاده انجام شده است تا تاییدی دیگر بر توانایی‌های خودروهای برقی باشد. رکورد اسپارک اول، احتمالا توسط تسلا رودستر در سال‌های آتی شکسته خواهد شد.

      هنسی فیوری؛ قدرتمندترین پیشرانه احتراقی جهان

      شرکت هنسی پرفرمنس در سال ۱۹۹۴ با هدف تیونینگ و بهینه‌سازی خودروهای اسپرت تأسیس شد. این برند، حالا علاوه‌بر خودروهای تقویت‌شده و سفارشی، تجهیزات فنی و خدمات مهندسی نیز ارائه می‌کند. هنسی در سال آینده، ابرخودروی ونوم F5 را وارد بازار جهانی خواهد کرد تا اولین محصول مستقل با پلتفرم و پیشرانه‌ی ساخت هنسی تولید شود.

      Hennessy fury engine
      مقاله‌های مرتبط:

        پروژه‌ی ونوم F5 از ابتدا برای رسیدن به نهایت سرعت بیش از ۴۵۰ کیلومتربرساعت برنامه‌ریزی شده بود. این ابرخودرو، مسلما رکورد ۴۹۰ کیلومتربرساعت بوگاتی شیرون را هدف قرار داده؛ اما آنچه اهمیت بیشتری از نظر مهندسی دارد، پیشرانه‌ی ساخت هنسی است. ونوم F5 از یک موتور V8 توئین توربوشارژ با حجم ۶.۶ لیتر استفاده خواهد کرد که قدرت ۱۹۰۰ اسب‌بخار فراهم می‌کند. نام این پیشرانه، فیوری (Fury) به‌معنی خشم است و فعلا قدرتمندترین نمونه‌ی تمام‌بنزینی (غیر هیبریدی و فاقد موتور کمکی برقی) دنیا محسوب می‌شود. فیوری در تست‌های رسمی روی دستگاه دینامومتر به عدد ۱۸۱۷ اسب‌بخار رسیده است.

        کازورث T50؛ بالاترین دور موتور ثبت‌شده برای خودروهای جاده‌ای

        بیش از ۶ دهه از فعالیت شرکت کازورث در انگلستان می‌گذرد. این برند یکی از بهترین تولیدکنندگان قطعات فنی و پیشرانه‌های مخصوص مدل‌های اسپرت در جهان است و سابقه‌ای طولانی در ساخت قوای محرک خودروهای فرمول یک دارد. سال گذشته، ابرخودروی استون مارتین والکری مجهز به پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۶.۵ لیتری کازورث رونمایی شد که همراه‌با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار، تا امروز رکورددار قدرتمندترین موتور تنفس طبیعی جهان در خودروهای جاده‌ای باقی مانده است.

        v12 cosworth  T 50

        کازورث در سال ۲۰۱۹ هم رکوردی جدید ثبت کرد. این شرکت برای سوپراسپرت مورد انتظار T.50 که توسط گوردون موری (خالق مک‌لارن F1) طراحی شده، پییشرانه‌ی ۴ لیتری V۱۲ رونمایی کرده است که ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت دارد. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ این قوای محرک، قابلیت افزایش دور موتور تا ۱۲,۱۰۰ دوربردقیقه‌ بوده که تاکنون در هیچ خودروی استاندارد جاده‌ای وجود نداشته است.

        کوروت GXE؛ سریع‌ترین خودروی برقی جهان

        برخلاف انتظار، نهایت سرعت ثبت‌شده با شورولت کوروت مجهز به پیشرانه‌ی الکتریکی، امروزه رکورد بالاترین سرعت برای خودروهای برقی دنیا محسوب می‌شود. هنوز تست نهایت سرعت از ریمک C-Two انجام نشده است و البته لوتوس اوایا هم ادعایی فراتر از ۳۲۰ کیلومتربرساعت ندارد. مدل‌های تمام‌برقی، همچنان درگیر مشکلات فنی مربوط به عایق‌کاری و کنترل حرارت در تجهیزات الکتریکی هستند. به همین دلیل، برای رانندگی با سرعت‌های بالاتر از ۳۰۰ کیلومتربرساعت محدودیت دارند.

        Genovation gxe
        مقاله‌های مرتبط:

          شرکت امریکایی جنوویشن (Genovation) از پلتفرم شورولت کوروت مدل ۲۰۱۸ برای تولید سوپراسپرت برقی خود استفاده می‌کند. این محصول با نام GXE، قدرت ۸۰۰ اسب‌بخار، گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متر و نهایت سرعت، سرعت ۳۴۰/۸۶ کیلومتربرساعت دارد و فعلا سریع‌ترین خودروی الکتریکی جهان است. به احتمال فراوان، رکورد جنوویشن GXE مدت زیادی دوام نخواهد داشت.

          کونیگزگ رگرا؛ کم‌ترین زمان صفر تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت و توقف

          مهرماه امسال، کونیگزگ تصمیم به شکست رکوردی گرفت که متعلق به خودش بود. حدود دو سال پیش، خوان پابلو مونتویا، راننده‌ی سابق فرمول یک با استفاده از بوگاتی شیرون، زمان ۴۱/۹۶ ثانیه را برای سرعت‌گیری و ترمز صفر تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت ثبت کرد. این رکورد تنها چند هفته بعد توسط کونیگزگ آگرا RS با ۳۶/۴۴ ثانیه شکسته شد و البته یک ماه بعد، در صحرای نوادا با همان خودرو به ۳۳/۲۹ ثانیه رسید.

          کونیگزگ رگرا / Koenigsegg Regera
          مقاله‌های مرتبط:

            با گذشت نزدیک به دو سال از رکورد آگرا RS، امسال کونیگزگ با ابرخوردوی رگرا توانست در زمان ۳۱/۴۹ ثانیه به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت و توقف کامل برسد. بنابر اعلام رسمی شرکت سازنده، رگرا برای رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت، ۲۲/۸ ثانیه زمان لازم داشته؛ درحالی‌که توقف کامل از سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت، تنها ۸/۶۲ ثانیه طول کشیده است.

            تبلیغات
            داغ‌ترین مطالب روز

            نظرات

            تبلیغات