رندرهای زیبا با ترکیب طراحی خودروهای فیات کرایسلر و رنو

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
اگر فیات کرایسلر با رنو ادغام می‌شد، خودروهای این اتحاد با چه ظاهری تولید می‌شدند؟ در این مقاله رندرهای جالبی را می‌بینیم که با ترکیب زبان طراحی فیات کرایسلر و رنو شکل گرفته‌اند.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته یکی از مهم‌ترین معامله‌های اخیر صنعت خودروسازی اتفاق افتاد و قرارداد ادغام تجاری ۵۰/۵۰ دو گروه بزرگ FCA و PSA به‌طور رسمی امضا شد. پیوند فیات کرایسلر و شرکت‌های فرانسوی، چهارمین گروه بزرگ خودروسازی جهان از لحاظ میزان تولید و و سومین شرکت در بخش درآمدهای کلی را شکل داده است.

خودروهای FCA و PSA که شامل چند برند مهم می‌شوند، سالانه ۸/۷ میلیون مشتری خواهند داشت؛ بنابراین فروش کلی ۱۷۰ میلیارد دلار با بیش از ۱۱ میلیارد دلار سودآوری پیش‌بینی شده است. اما پیش از اینکه این قرارداد نهایی شود، ماه‌ها بود که خبر ادغام فیات کرایسلر با رنو را می‌شنیدیم. در این مدت، طرفداران دنیای خودرو انواع طراح‌های مفهومی با ترکیب طراحی محصولات فیات کرایسلر و رنو را خلق کردند.

FCA PSA

اگر فیات کرایسلر و رنو ادغام می‌شدند، سومین گروه خودروسازی بزرگ جهان شکل می‌گرفت. البته اگر برند نیسان هم در این معامله شرکت می‌کرد، احتمالا باید در مورد دومین گروه خودروسازی بزرگ دنیا صحبت می‌کردیم. تیم طراحی وب‌سایت Budget Direct پس از قرارداد ادغام FCA و PSA، رندرهای جالبی از خودروهایی جذاب با ترکیب طراحی محصولات فیات کرایسلر و رنو منتشر کرده است. با دیدن این تصاویر، واقعا افسوس می‌خوریم که بازی سیاسی دولت فرانسه مانع همکاری رنو با فیات کرایسلر شد.

PSA FCA

رنو و فیات کرایسلر به توافق نرسیدند، اما طراحان دنیای خودرو همیشه خلاقیت‌شان را نشان خواهند داد. ادغام PSA و FCA می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت پژو به آمریکا باشد و مدل‌های جدید و بهتر از برندهای آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، دوج (تلفظ صحیح انگلیسی داج)، DS، فیات، جیپ، لانچیا، مازراتی، اوپل، واکسال و رم تولید شود. اما در این مقاله، رندرهای خودروهایی را می‌بینیم که حالا فرصتی ازدست‌رفته هستند.

۱. رنو مگان هلکت

Renault Megane RS render

رنو مگان از جذاب‌ترین هاچ‌بک‌های فرانسوی بازار است که می‌توانست در ترکیب با طراحی آمریکایی، زیباتر هم شود. تصور کنید که مگان RS کوچک و زیبا با دوج چلنجر هلکت قدرتمند (Challenger Hellcat) ترکیب شود؛ حاصل این پیوند که می‌توانست واقعا عملی شود، از دیدگاه تیم طراحی Budget Direct چنین مدل زیبایی خواهد بود. فرض کنید مگان RS به پیشرانه‌ی ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آمریکایی‌ها مجهز شود؛ واقعا طراحی این هاچ‌بک به‌گونه‌ای است که به قدرت بیشتر نیاز دارد. در رندر طراحی شده، دو دریچه‌ هوای روی کاپوت چلنجر هلکت، باله‌ی عریض و سیاه رنگ زیر سپر جلو و تایرهای پهن‌تر به مگان RS جذابیت خاصی داده‌ است. دماغه‌ی عریض‌تر و گلگیرهای برجسته هم درعین تهاجمی‌تر کردن ظاهر مگان با چاشنی خودروهای عضلانی آمریکایی، به اصالت و طراحی فرانسوی رنو صدمه نزده است.

۲. داچیا داستر تریل‌هاوک

Dacia Duster render

مدل تریل‌هاوک (Trailhawk) در محصولات جیپ یادآور رانندگی آفرود در سخت‌ترین مسیرها است. تریل‌هاوک با تیپ‌های استاندارد خودروهای جیپ تفاوت دارد و باهدف سرسختی بیشتر در مسیرهای خارج از جاده تولید شده است. داچیا نمی‌تواند با محصولات آفرود جیپ رقابت کند، اما به‌عنوان یک خودروساز واقع در رومانیا با خودروهای اقتصادی، مدل داستر (Duster) را پیشنهاد می‌کند. داچیا داستر شاسی‌بلند خانوادگی معمولی است؛ اگر همکاری رنو با فیات کرایسلر آغاز می‌شد، متخصص‌های جیپ می‌توانستند کمی هیجان و قدرت بیشتر به این مدل اضافه کنند. تیپ تریل‌هاوک داچیا داستر می‌توانست ارتفاع بیشتری داشته باشد، گلگیرها بزرگ‌تر می‌شدند تا تایرهای آفرود در زیر خودرو جای بگیرد و پوشش‌های محافظ زیر خودرو با رنگ برجسته، نمایی متفاوت به شاسی‌بلند خوش‌قیمت رومانیا بدهد. در رندر منتشر شده از داچیا داستر تریل‌هاوک، دو گیره‌ی قرمز رنگ در جلو و عقب نشان‌گر توانایی‌های آفرود داستر است که البته منظره‌ی کوهستانی تصویر هم در جذاب‌تر کردن طراحی و درک قابلیت‌های خاص خودرو کمک بسیاری کرده است.

۳. الپین A110 SRT

Alpine A110 render

الپین A110 جدید به‌یاد مدل کلاسیک و دهه‌ی ۱۹۶۰ تولید شده است. مدل جدید که سال ۲۰۱۷ عرضه شد، یک خودروی اسپرت سبک‌وزن اصیل فرانسوی است که با طرح موتورمیانی و تعادل بی‌نظیر شاسی و فرمان‌پذیری، رقیب غیرمنتظره‌ی برخی خودروهای پورشه و آئودی محسوب می‌شود. اگر الپین A110 دراختیار واحد فناوری‌های مسابقه‌ای و جاده‌ای دوج (Street & Racing Technology) یا به‌اختصار SRT قرار می‌گرفت، با چه خودرویی روبه‌رو بودیم؟ الپین A110 SRT از زیباترین رندرهای Budget Direct است که برای شخصی‌سازی این مدل فرانسوی، می‌تواند ایده‌های جالبی هم به شرکت‌های تیونینگ بدهد. الپین A110 برای اینکه با کد SRT دوج عرضه شود، ابتدا باید عرض بیشتری پیدا کند؛ تایرهای پهن‌تر با رینگ‌های بزرگ و گلگیرهای برجسته اولین تغییر مهم را ایجاد خواهند کرد. در قدم بعدی، دریچه‌ی هوای بزرگ روی کاپوت چارجر به A110 می‌رسد تا پیشرانه‌ی V8 سوپرشارژ آمریکایی‌ها مشکل خنک‌کنندگی نداشته باشد. شاید تنها یک دریچه‌ی هوا روی کاپوت کافی نباشد، بنابراین می‌توان دو چراغ مه‌شکن بالای سپر جلو را حذف کرد تا دو مجرای هوارسانی زیبا شکل بگیرد. البته قرار دادن پیشرانه‌ی بزرگ در الپین A110 تقریبا امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید طرح موتورمیانی شاسی به موتورجلو تغییر پیدا کند که قطعا در این فرایند، تعادل بی‌نظیر فرانسوی‌ها بین قدرت و وزن از بین خواهد رفت.

۴. رنو مستر اورلند

Renault master render

در بازار ون‌های معمولی و تفریحی، مدل‌های جالبی وجود دارد اما محصول مشترک رنو و جیپ می‌توانست از جذاب‎ترین نمونه‌ها باشد. ون تفریحی رنو مستر اورلند (Overland)، ترکیبی از یک خودروی فرانسوی جادار با قابلیت‌های آفرود جیپ در مدل گرند چروکی است. در این تصویر، طراحی کلی ون رنو مستر را می‌بینیم اما تایرهای آفرود و سپرجلوی مقاوم با وینچ از روی جیپ گرند چروکی اورلند برداشته شده است. با نیم‌نگاهی به فناوری تجهیزات برقی متوجه می‌شویم، در این رندر سقف بازشونده با پنل‌های خورشیدی طراحی شده و تخت‌خواب در زیر این پنل قرار گرفته است.

۵. دوج رم برقی

Dodge Ram render

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در ادغام فیات کرایسلر و رنو، توسعه‌ی فناوری برقی و تولید انواع خودروهای الکتریکی در آینده بود. با اینکه بازار پیکاپ‌ها در اروپا رونق چندانی ندارد، اما دوج با کمک و تخصص رنو می‌توانست یکی از محصولات جذاب بازار آمریکا را تولید کند. پیکاپ‌ها پرفروش‌ترین خودروها در ایالات متحده هستند و با معرفی سایبرتراک تسلا دیدیم که گروه زیادی از مصرف‌کننده‌ها به وانت برقی نظر مثبتی دارند. فرض کنید اگر دوج و رم (Ram) مدل برقی از پیکاپ‌هایشان تولید می‌کردند، بازار آمریکا چه تغییر بزرگی به‌خود می‌دید. البته شاید از نظر طرفداران قدیمی رم، استفاده از موتورهای برقی رنو و نیسان در پیکاپ بنزینی و افسانه‌ای آمریکا گناه بزرگی باشد. برای اینکه پیکاپ رم برقی و پاک شود، باید پیشرانه‌ی ۶/۲ لیتری V8 را کنار بگذاریم و در طراحی جلوپنجره و کاپوت هم تغییر ایجاد کنیم. پیکاپ برقی رم با طراحی فعلی نمی‌تواند دربرابر مدل‌های بنزینی آمریکایی دوام بیاورد و از طرفی، برای خیابان‌های کشورهای اروپایی بیش از حد بزرگ است. درهر صورت، ایده‌ی پیکاپ برقی دوج و رم بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد اما احتمالا چند سال با تولید چنین خودرویی که واقعا کاربردی و درخورتوجه باشد، فاصله داریم.

۶. فیات 500 RS

Fiat 500 render

پنج مدل رندر خودرو با اصالت فرانسوی و جزئیات طراحی برندهای فیات کرایسلر معرفی کردیم تا به فیات 500 برسیم. عجیب و شاید نابخشودنی باشد که طراحی ایتالیایی را با فرانسوی‌ها (به‌خصوص نسل جدید) ترکیب کنیم. خودروسازان و استودیو‌های طراحی ایتالیا، مجموعه‌ای از زیباترین خودروهای تاریخ را تولید کرده‌اند، بنابراین همان‌طور که در رندر فیات 500 RS هم می‌بینیم، بهتر است که به طراحی اصلی جزئیات بیهوده اضافه نکنیم. رندر فیات 500 RS همان‌طور که از نامش پیدا است، با طراحی رنو مگان RS ترکیب شده است. در این تصویر، رینگ‌های ۱۹ اینچ مگان RS در فیات کوچک استفاده شده؛ تایرها بسیار پهن‌تر شده است و گلگیرهای برجسته‌ نمای عریض‌تر فیات 500 را تکمیل می‌کند. طرح کلی سپر جلو مشابه هاچ‌بک رنو بوده و چراغ‌های C شکل و روشنایی‌در‌روز مگان RS به نمای جلوی فیات 500 اضافه شده است. رنگ زرد، خطوط تیز بالای چرخ‌های جلو و دفیوزر و باله‌ی سقفی همه با درنظر گرفتن طراحی رنو مگان RS روی فیات 500 نصب شده‌اند. عریض شدن بدنه و رینگ و تایرهای بزرگ طراحی فیات 500 را جذاب کرده است اما شاید طراحی چراغ‌ها و سپر جلو زیاده‌روی و هماهنگی لازم با دماغه فیات را نداشته باشد. 

۷. رنو تلیسمان با کیت بدنه‌ی عریض

Renault Talisman render

بیشتر کارشناس‌ها و علاقه‌مندان دنیای خودرو معتقد هستند که رنو باید در طراحی جذاب‌تر سدان‌هایش بیشتر تلاش کند. مثلا می‌توان رنو تلیسمان (Talisman، تلفظ انگلیسی صحیح تلیزمن) را به متخصص‌های دوج سپرد تا کیت بدنه‌ی عریض مشابه چارجر به تلیسمان اضافه کنند. همان‌طور که در این رندر می‌بینیم رینگ و تایرهای بزرگ‌تر، دریچه‌ی هوای کاپوت و کیت بدنه‌ی عریض چارجر هلکت می‌تواند رنو تلیسمان را بسیار جذاب‌تر کند. چراغ‌های C شکل زبان طراحی جدید رنو کاملا با بدنه‌ی عریض‌تر در تلیسمان همخوانی دارد و حتی می‌توان به‌جای پیشرانه‌ی چهار سیلندر، نمونه‌ی ۶/۲ لیتری V8 دوج HEMI SRT را نصب کرد. تلیسمان قرار است که جادویی باشد؛ این رندر ماورایی بودن رنو تلیسمان را به بهترین سطح می‌رساند.

۸. رنو کولئوس ترک‌هاوک

Renault Koleos render

کراس‌اور کامپکت کولئوس (Koleos) حاصل همکاری رنو و نیسان است. توسعه و تولید این مدل برعهده‌ی تیم مهندسی نیسان بوده اما طراحی کولئوس کار طراحان رنو است. نسل دوم کولئوس که سال ۲۰۱۶ به بازار رسید، با زبان طراحی جدید رنو و چراغ‌های C شکل جلب توجه می‌کند. فرض کنید اگر این طراحی را با پیشرانه‌ی V8 دوج هلکت ۶/۲ لیتری سوپرشارژ کرایسلر از جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک (Trackhawk) ترکیب کنیم، چه خودروی جذابی تولید خواهد شد. با این پیوند، قطعا رنو کولئوس از کلاس کراس‌اورهای معمولی به سطح جدیدی می‌رسد و می‌تواند با استون مارتین DBS و آئودی RS5 رقابت کند (از نظر عملکرد فنی). البته پیشرانه‌ی ۷۰۷ اسب‌بخاری تنها برای جذاب‌تر کردن رنو کولئوس کافی نیست؛ طرح کلی نیم‌رخ، سپر جلو و نمای عقب باید با جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک ترکیب شود. گلگیرها باید برجسته شوند، ورودی‌های هوای سپر جلو بزرگ‌تر باشند و از رینگ‌های ۲۰ اینچی و سیاه رنگ جیپ استفاده شود. چیزی که در این رندرها توجه زیادی جلب می‌کند، ترکیب جذاب طراحی جلوپنجره و چراغ‌های C شکل رنو با گلگیرهای برجسته و بدنه‌ی عریض‌تر است.

۹. دوج توئینگو

Dodge Twingo render

یکی دیگر از رندرهای جذاب Budget Direct، رنو توئینگو با کیت بدنه‌ی زیبای واحد SRT دوج است. توئینگو (Twingo) یک خودروی شهری و کوچک است که به‌ندرت شخصی‌سازی می‌شود؛ همان‌طور که در تصویر می‌بینیم، تغییرات در سپر جلو، گلگیرها، رکاب، کاپوت و رینگ و تایر رنو توئینگو را بسیار زیباتر می‌کند. حتی می‌توان پیشرانه‌ی ۳ سیلندر رنو را هم کنار گذاشت و از نمونه‌های بزرگ‌تر، مثل V6 دوج چلنجر استفاده کرد که احتمالا چنین چیزی باتوجه به ابعاد کوچک توئینگو، ممکن نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات