پیست یاس مارینا؛ میزبانی خاورمیانه از فرمول یک

پنج‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
یاس‌مارینا یکی از پیست‌های جدید مسابقه است که در امارات متحده‌ی عربی قرار دارد و هرسال پذیرای مسابقات فرمول یک امارات است.
تبلیغات

اعراب خلیج‌فارس برعکس همسایه‌ی شمالی خود سرمایه‌گذاری عظیمی روی موتور اسپرت کرده‌اند و شاهد این هستیم که بالاترین سطح مسابقات اتومبیل‌رانی مانند فرمول یک در این پیست برگزار می‌شوند. تا سال‌‌های سال، پیست فرمول یک بحرین تنها پیست در خاورمیانه بود که مسابقات فرمول یک در آن برگزار می‌شد؛ اما اماراتی‌ها تصمیم گرفتند خود نیز وارد میدان فرمول یک و موتور اسپرت حرفه‌ای شوند. بدین‌ترتیب، پروژه‌ی یاس‌مارینا آغاز شد.

یاس؛ جزیره‌ای مملو از هیجان

جزیره‌ی یاس جزیره‌ای مصنوعی ساخته‌ی دست بشر است که در ابوظبی امارات قرار دارد. پروژه‌ی ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۸ به‌پایان رسید. جزیره‌ی یاس ۲۵ کیلومترمربع مساحت دارد و در سال ۲۰۰۹ نیز، جایزه‌ی World Travel Award را به خود اختصاص داد.

پیست یاس‌مارینا نیز در این جزیره قرار دارد؛ اما این پیست، تنها قسمتی از این جزیره‌ی بزرگ است و مکان‌های دیدنی دیگری هم در یاس وجود دارند. یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های جزیره‌ی یاس که شاید از یاس‌مارینا نیز معروف‌تر باشد، مجموعه‌ی «دنیای فراری» است. ساخت مجموعه‌ی دنیای فراری در سال ۲۰۰۷ شروع شد و در سه سال به‌پایان رسید. در این پارک، فراری تفریحات خودرویی زیادی برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است و درضمن، یکی از سریع‌ترین ترن‌های هوایی جهان با سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت در اینجا قرار دارد.

yas marina ferrari world

دیگر جای دیدنی جزیره‌ی یاس پارک آبی این جزیره است که در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان یکی از ۲۰ پارک آبی برتر دنیای انتخاب شد و لس‌آنجلس تایمز نیز آن را دومین پارک آبی برتر جهان می‌داند. در سال ۲۰۱۸ نیز، پارک دنیای برادران وارنر در جزیره‌ی یاس افتتاح شد. در این مجموعه، نماهایی از شهرهای خیالی گاتهام و متروپلیس وجود دارد که در فیلم‌های بتمن و سوپرمن آن‌ها را دیده بودیم.

yas marina water park

مجموعه‌ی آبی دیگری هم به‌نام SeaWorls Abu Dhabi در یاس وجود دارد که در شمال‌شرقی دنیای فراری واقع است. در این مجموعه‌ی آبی که هنوز افتتاح نشده است و در سال ۲۰۲۰ بازگشایی خواهد شد، انواع حیوانات آبزی نگه‌داری می‌شوند. 

هتل یاس ابوظبی هم یکی دیگر از مکان‌های جذاب جزیره‌ی یاس است. این هتل درون مجموعه‌ی پیست یاس‌مارینا قرار دارد و از پنجره‌های آن می‌توانید پیست را تماشا کنید. معماری آینده‌نگرانه و فوق‌العاده زیبای این هتل سبب شده است آن را درزمره‌ی یکی از برترین و شاخص‌ترین سازه‌های شهر ابوظبی طبقه‌بندی کنند. ساخت این هتل در سال ۲۰۰۷ شروع شد و در سال ۲۰۰۹ به‌پایان رسید. این هتل بزرگ ۴۹۹ اتاق دارد و سازه‌ی آن متشکل از دو ساختمان است که یکی درون پیست و دیگری درون جزیره‌ قرار دارند. این دو ساختمان با پلی یک‌تکه از فلز و شیشه به همدیگر متصل هستند. این پل از بالای بخشی از پیست هم می‌گذرد و بدین‌ترتیب خودروها از زیر پل باید عبور کنند.

yas marina hotel

این جاذبه‌ها، تنها بخشی از جاذبه‌های جزیره‌ی یاس هستند و این جزیره سالانه میزبان انواع رویدادهای تفریحی و هنری و کنسرت‌ها است.

طراح یاس‌مارینا کیست؟

hermann tilke

هرمان تیلکه‌ ۶۴ ساله راننده‌‌ی مسابقه‌ و مهندس و طراح پیست آلمانی است. تیلکه در مسابقات Touring car racing، ٰV8Star Series و ۲۴ ساعته‌ی نوربرگ‌رینگ شرکت کرده است و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ توانسته در مسابقات V8Star Series مقام قهرمانی را نیز به‌دست بیاورد.

تیلکه در عین اینکه راننده‌ای ماهر محسوب می‌شود، مهندس عمران است و پیست‌های زیادی مانند پیست بحرین و استانبول‌پارک و یاس‌مارینا را طراحی کرده است. همچنین، در پروژه‌ی بازسازی چند پیست معروف اروپا مانند کاتالونیا و نوربرگ‌رینگ و هاکنهایم و پیست فوجی ژاپن نیز همکاری کرده است. حقایق جالبی درباره‌ی پیست یاس‌مارینا وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. پس درادامه، با زومیت همراه باشید.

دَه حقیقت جالب درباره‌ی یاس‌مارینا

۱. اولین مسابقه‌ی گرندپریکس ابوظبی در پیست یاس در ساعت ۵ صبح شروع شد. این اولین‌باری بود که مسابقه‌ی فرمول یک در تاریکی شروع می‌شد؛ اما یاس‌مارینا طوری طراحی و تجهیز شده است که می‌تواند مسابقات را در شب نیز برگزار کند  و هیچ مشکلی از نظر دید وجود ندارد. همچنین، از دیگر توانایی‌های این پیست قابلیت تقسیم‌کردن آن به دو پیست مجزا است و بدین‌ترتیب می‌توان دو مسابقه را به‌صورت هم‌زمان در یاس‌مارینا برگزار کرد؛

۲. یاس‌مارینا ازنظر فناوری یکی از پیشرفته‌ترین پیست‌های جهان است. همچنین، این پیست گران‌قیمت‌ترین هزینه‌ی ساخت را در بین تمام پیست‌های جهان دارد؛ به‌طوری‌که ساختش بیش از یک میلیارد دلار هزینه دربر داشت؛

۳. این پیست ۵.۵۵ کیلومتر طول (۳.۴۵ مایل) و ۲۱ پیچ دارد. متوسط زمان خودروهای مسابقه‌ای در این پیست ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه است. در مسیر مستقیم یاس‌مارینا، امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر‌بر‌ساعت وجود دارد و متوسط سرعت در این پیست نیز ۱۹۸ کیلومتر‌بر‌ساعت است؛

yas marina circuit

۴. در این پیست چهار مسیر مستقیم برای سبقت‌گیری خودروهای فرمول یک پیش‌بینی شده است؛

۵. برخی از مسیرهای پیت‌استاپ در این پیست در زیر زمین قرار دارند. یاس‌مارینا بیش از ۷۰ جایگاه و دو ساختمان پیت‌استاپ دارد؛

yas marina

۶. یاس‌مارینا می‌تواند پذیرای ۶۰ هزار تماشاگر باشد. این تماشاگران در چهار نقطه از پیست می‌توانند بنشینند که همه‌ی آن‌ها سایبان و سقف دارند تا از تماشاگران دربرابر آفتاب سوزان امارات محافظت شود. این پیست، تنها پیستی است که تمامی جایگاه‌های تماشاگران در آن مسقف است؛ به همین دلیل، یکی از بهترین پیست‌ها از نظر تماشاگران است؛

۷. یک هتل لوکس پنج‌ستاره با ۱۲ طبقه و ۴۹۹ اتاق در پیست یاس‌مارینا ساخته شده است. همان‌طورکه اشاره کردیم، این هتل پلی دارد که از روی پیچ‌های شماره‌ی ۱۸ و ۱۹ می‌گذرد؛

yas marina circuit

۸. یاس‌مارینا فقط ۱۰ دقیقه با فرودگاه ابوظبی فاصله دارد؛

۹. این پیست یک برج VIP به‌نام Sun Tower نیز دارد. این برج با ارتفاع ۶۰ متر به تمام پیست اشراف دارد و فضایی لوکس و دیدی پانوراما را برای میهمانان ویژه فراهم می‌کند؛

sun tower yas island

۱۰. پیست یاس‌مارینا به‌دلیل مسابقات فرمول یک مشهور است؛ ولی این پیست مسابقات درگ و آفرود و کارتینگ‌ را هم برگزار می‌کند.

ساخت یاس‌مارینا

yas marina

در ساخت یاس‌مارینا شرکت‌های زیادی همکاری کردند. نورپردازی این پیست برعهده‌ی شرکت مشهور و صاحب نام Musco بود که سابقه‌ی اجرای نورپردازی کوه راشمور و پیست دیتونا و ورزشگاه امارات را دارد. سطح این پیست از سنگ‌دانه‌هایی ساخته شده است که از بیستون‌هیل انگلستان آمده‌اند. رانندگان فرمول یک از سطح این پیست رضایت زیادی دارند و گفته‌اند لاستیک‌ها در این پیست چسبندگی خوبی دارند. ناگفته نماند این مواد در ساخت سطح پیست بحرین نیز استفاده شده‌اند. یاس‌مارینا با اینکه پروژه‌ای بزرگ بود، فرایند ساختش تنها دو سال طول کشید.

در یاس‌مارینا چه می‌گذرد؟

yas marina circuit

یاس‌مارینا به‌عنوان پیست فرمول یک شناخته شده است؛ ولی مسابقات دیگری هم در آنجا برگزار می‌شوند. این مسابقات شامل GP2 سری آسیا، V8 Supercars، درگ، GT1، مسابقات ۱۲ ساعته‌ی خلیج و World Triathlon Series هستند.

شما می‌توانید فرصت رانندگی در یاس‌مارینا را هم داشته باشید. اگر اهل کارتینگ باشید، می‌توانید به Kartzone بروید و تجربه‌ای شیرین از کارتینگ حرفه‌ای را به‌دست آورید. همچنین، امکان رانندگی با استون‌مارتین GT4 با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتربرساعت وجود دارد. مدرسه‌ی رانندگی یاس نیز دوره‌های متفاوتی در کلاس‌های مختلف برگزار می‌کند. یاس‌مارینا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از رانندگی است. در این پیست هم می‌توان از رانندگی لذت برد و هم از دیدن رانندگی دیگران.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات