نگاهی عمیق به مرسدس AMG GT R Pro

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مرسدس بنز AMG GT R Pro سریع‌ترین نسخه از AMG GT است که تغییراتی در سیستم تعلیق آن اعمال شده تا بهترین فرمان‌پذیری را در پیست مسابقه از خود نشان دهد.
تبلیغات

مرسدس AMG GT R Pro که به‌تازگی معرفی شده، در‌مقایسه‌با AMG GT R نه قدرتمندتر است و نه لاستیک‌های آن‌ها فرقی دارند؛ اما مدل AMG GT R Pro در پیست نوربرگ‌ رینگ توانسته ۷ ثانیه زمان سریع‌تری ثبت کند. زمان رسمی این خودرو در پیست ۲۰ کیلومتری، ۷ دقیقه و ۴.۶ ثانیه است که سریع‌ترین در بین تمام خودروهای جاده‌ای موتورجلو است.

amg gt r pro

راز این عملکرد در سیستم تعلیق و اقدامات مرسدس بنز برای کاهش وزن در این خودرو نهفته است. مرسدس اسپلیتری در زیر سپر جلوی AMG GT R Pro نصب کرده که می‌تواند داون‌فورس تولید کند و چسبندگی خودرو را افزایش دهد. ورودی‌های هوای روی گِل‌گلیرها نیز به پورشه 911 GT3 RS شباهت دارند. ابعاد باله‌ی عقب نیز افزایش پیدا کرده و بالچه‌های کوچک دیگری هم به‌کار رفته‌اند تا خودرو بتواند بیشترین استفاده را از نیروی آیرودینامیکی کند.

amg gt r pro

سیستم تعلیق AMG GT R Pro بهینه‌سازی اساسی را تجربه کرده است. کمک‌فنرهای جدید این مدل را می‌توان تنظیم کرد و آن‌ها دو نوع حالت مختلف برای رانندگی در سرعت‌های زیاد و کم دارند. آنتی‌رول‌بارها نیز در این خودرو هم در جلو و هم در عقب از نوع تنظیم‌شونده هستند. سیستم تعلیق AMG GT R Pro از نوع دوبل جناغی است و مرسدس از برینگ‌های جدیدی در محل اتصال جناغ بالایی به شاسی استفاده کرده است.

amg gt r pro

زیر شاسی AMG GT R Pro صفحه‌ای فیبرکربنی نصب شده که مقاومت شاسی خودرو دربرابر گشتاورهای پیچشی را ۸ درصد افزایش داده است. استفاده از صندلی‌های مسابقه‌ای فیبرکربن نیز کاهش وزن ۳.۶ کیلوگرمی را به‌همراه داشته‌اند. به‌جز این‌ها، رینگ‌ها و ترمزهای سرامیکی نیز وزن سبک‌تری دارند. همچنین، AMG نحوه‌ی نصب پیشرانه و جعبه‌دنده را در این خودرو کمی اصلاح کرده و با استفاده از دسته‌موتورهای دینامیکی در اتصالات این قسمت‌ها، توانسته دینامیک رانندگی در پیست را بهبود بخشد. همه‌ی این ویژگی‌ها سبب شده وزن خودرو ۴۰ کیلوگرم کاهش یابد. AMG این خودرو را در بازار اروپا به‌صورت استاندارد به‌همراه یک رول‌کیج عرضه می‌کند؛ اما این رول‌کیج در مدل‌های بازار آمریکا موجود نیستند و برای دریافت آن باید بسته‌ی AMG Track را سفارش داد. این بسته رول‌کیج و کمربندهای ایمنی چهارنقطه‌ای و سیستم اطفای حریق را شامل می‌شود. در این بخش نیز، AMG موفق شده درمقایسه‌با سایر نسخه‌ها، وزن خودرو را ۲۵ کیلوگرم کاهش دهد.

amg gt r pro

مرسدس AMG GT R Pro خودرویی مجاز برای رانندگی در جاده است؛ اما این موضوع بدین‌معنی نیست که می‌توان هرروز از آن استفاده کرد؛ چون سواری‌اش خشک است. درحقیقت، این خودرو تاحدی مناسب جاده و خیابان است که فقط با آن از منزل تا پیست رفت و لذت اصلی رانندگی با این خودرو را در پیست تجربه کرد. در بخش فنی، تغییری مشاهده نمی‌شود و این مدل درست همانند GT R است. پیشرانه از نوع V8 تویین‌توربو با حجم ۴ لیتر است که می‌تواند ۵۷۷ اسب‌بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته دوکلاچه نیروی تولیدشده را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند که برای تقسیم وزن بهتر در عقب خودرو نصب شده است. مرسدس بنز سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو را ۳.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن را ۳۱۸ کیلومتر‌برساعت اعلام کرده است.

قابلیت کنترل چشمگیر و واکنش های سریع به فرامین راننده مشخصه‌های اصلی AMG GT R Pro هستند. AMG GT R Pro در مواجهه با دست‌اندازها خیلی عملکرد مطلوبی ندارد و بیشتر مناسب آسفالت صاف و بی‌نقص پیست‌ است. هنگام عبور از پیچ‌ها در پیست، مدل Pro کار خود را به‌ بهترین نحو انجام می‌دهد. گرچه مقداری چرخش در بدنه مشاهده می‌شود، این چرخش برای این است که فقط حس لازم را به راننده منتقل کند؛ وگرنه AMG GT R Pro کاملا به سطح آسفالت چسبیده است.

amg gt r pro

چسبندگی فراوانی که محور جلو این خودرو به مسیر دارد، واقعا ستودنی است و واکنش‌هایی بسیار سریع و آنی را به دستورهای راننده از خود نشان می‌دهد. دراین‌بین، مقداری سبک‌بودن فرمان را باید نکته‌ی منفی عنوان کرد. ترمزها هم عملکردی عالی دارند. یکی دیگر از نکات منفی AMG GT R Pro ابعاد آن است. عرض خودرو خیلی زیاد است و همین ممکن است گاهی تصور نادرستی از وضعیت خودرو در راننده ایجاد کند. با وجود تمام تلاش AMG برای کاهش وزن این خودرو، وزن آن ۱,۵۷۵ کیلوگرم است که برای خودرو مخصوص پیست همچنان سنگین است.

amg gt r pro

با تمام این تفاسیر، AMG GT R Pro همچنان خودرویی جذاب و توانا در پیست است و تغییرات اعمال‌شده در آن را به‌خوبی می‌توان حس کرد. چسبندگی خودرو به سطح آن‌قدر زیاد است که می‌توان با تمام قدرت از پیچ خارج شد. AMG GT R Pro بخشی از این چسبندگی درخورتوجه خود را مدیون دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی است. با استفاده از تنظیمات مختلف سیستم کنترل کشش (TCS) می‌توانید مانند مدل GT R بهترین تنظیم را پیدا کنید. درمجموع، عملکرد مجموعه‌ی فنی و صدای موتور نیز به هیجان رانندگی در پیست اضافه می‌‌کنند و باید آن را یکی از خودروهای لذت‌بخش‌ برای رانندگی دانست. گفتنی است از این مدل ۷۵۰ دستگاه تولید خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات