۱۰ دلیل برای خرید خودروی الکتریکی

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
خودروهای الکتریکی امروزه بیش از گذشته محبوبیت پیدا کرده‌اند؛ بهترین دلیل برای خرید خودروی برقی چیست؟
تبلیغات

خودروسازان زیادی برای سال ۲۰۱۹ از محصولات برقی جدید رونمایی کرده‌اند. با اینکه امروزه خودروهای برقی درصد بسیار کوچکی از فروش خودرو در بازار آمریکا شمالی را به خود اختصاص داده‌اند اما به نظر می‌رسد که آینده از آن این خودروها است و در آینده نقش بیشتری در سیستم حمل‌و‌نقل خواهند داشت. در ادامه به ۱۰ دلیل برای خرید یک خودروی برقی خواهیم پرداخت.

۱. تنوع بالا

در حال حاضر ۱۷ مدل خودروی برقی در بازار ایالات متحده فروخته می‌شود که شامل مدل‌های سواری و شاسی‌بلند هستند. ارزان‌ترین خودروی برقی بازار در حال حاضر اسمارت EQ فورتو با قیمت ۲۳ هزار و ۹۰۰ دلار است و سایر خودروها نیز دارای متوسط قیمت ۳۰ هزار دلاری هستند. بنابراین خودروهای برقی از نظر قیمتی نیز در سطحی کاملا قابل رقابت با خودروهای معمولی هستند. خودروهای برقی جدیدی هم برای سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهند شد که از بین آن‌ها می‌توان به آئودی e-tron و جگوار i-pace اشاره کرد. همچنین مدل‌های ارزان‌تر نیز شامل هیوندای کنا، نیسان لیف و کیا نیرو را نیز باید به فهرست خودروهای برقی سال ۲۰۱۹ اضافه کرد. تسلا نیز بالاخره از ارزان‌ترین محصول خود یعنی مدل ۳ با قیمت پایه‌ی ۳۵ هزار دلار رونمایی کرده‌ است.

کاهش رده‌ی قیمتی خودروهای برقی نشان می‌دهد که این خودروها فروش بیشتری را تجربه خواهند کرد. همچنین برای سال ۲۰۲۰ نیز خودروهای برقی بیشتری شامل کیا سول، مینی و خودروهای لوکسی مثل استون مارتین، مرسدس بنز، پورشه و ولوو نیز مدل‌های برقی خود را روانه بازار خواهند کرد.

۲. شعاع حرکتی بالا

chevrolet bolt

در زمانی نه چندان دور شعاع حرکت یک خودروی برقی با هر بار شارژ به زحمت از ۱۰۰ کیلومتر عبور می‌کرد اما خودروهای برقی سال ۲۰۱۹ می‌توانند به‌راحتی با هر بار شارژ تا ۳۰۰ کیلومتر مسافت را طی کنند. حتی تسلا مدل ۳ و مدل ایکس می‌توانند با هر بار شارژ نزدیک ۵۰۰ کیلومتر راه بروند. خودروهای برقی ارزان‌ قیمت‌تری مثل هیوندای کنا و کیا نیرو نیز با هر بار شارژ می‌توانند ۳۸۰ کیلومتر را طی کنند. شورولت بولت نیز بردی در همین حد دارد و نیسان لیف به‌عنوان پر فروش‌ترین خودرو برقی بازار دارای شعاع حرکتی ۳۶۰ کیلومتر است.

۳. مشوق مالیاتی 

دولتمردان فدرال در آمریکا هنوز نیز معافیت‌های مالیاتی در هنگام خرید خودروهای الکتریکی لحاظ می‌کنند و به این ترتیب در هنگام خرید خودرو قیمت این خودروها تقریبا ۷۵۰۰ دلار کاهش می‌کند. اما این مزیت ممکن است در آینده ای نه چندان دور از دست برود. حتی اگر این معافیت‌های مالیاتی پا برجا بماند اما در آینده کاهش خواهند یافت چون برنامه‌ی حمایت از خودروهای برقی به این صورت است که با افزایش تولید این خودروها، یارانه نیز کاهش پیدا می‌کند. تسلا اولین خودروسازی بود که توانست به تیراژ تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال دست پیدا کند به همین دلیل از اول ژانویه میزان تخفیف مالیاتی این خودروها به ۳۷۵۰ دلار کاهش پیدا کرد و به‌زودی به رقم ۱۸۷۵ دلار خواهد رسید.

۴. ارزش بالا در بازار دست دوم

Nissan Leaf

در قدیم خودروهای الکتریکی به‌دلیل شعاع حرکتی کم خود در بازار دست دوم افت قیمت زیادی داشتند اما این مسئله حالا برعکس شده است و این خودروها قیمت خود را بهتر از ماشین‌های عادی حفظ می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خودروهای برقی امروزی نظیر شورولت بولت، تسلا مدل اس و جگوار I-Pace کاهش قیمت کمتری در هنگام فروش دارند و برای مثال تسلا مدل ۳ پس از ۳۶ ماه استفاده همچنان می‌تواند ۶۴.۳ درصد قیمت خود را حفظ کند.

۵. برق از بنزین ارزان‌تر است

rooftop solar panel

با اینکه قیمت سوخت در آمریکا مناسب است اما همچنان استفاده از یک خودروی الکتریکی هزینه کم‌تری در بر دارد. به‌گفته‌ی آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا اگر بخواهیم یک معادل مصرف سوخت برای خودروهای برقی در نظر بگیریم مصرف سوخت این خودروها ۱.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این یعنی برای طی حدود ۲۵ هزار کیلومتر تنها ۵۰۰ دلار هزینه بنزین خواهد داشت. این در حالی است که بیشتر خودروهای بنزینی برای طی کردن ۲۵ هزار کیلومتر باید بیش از ۵ هزار دلار را هزینه‌ی بنزین خودرو کنند. همچنین چون خودروهای برقی نیازی به مراجعه به پمپ بنزین ندارند احتمال تصادف آن‌ها هم پایین‌تر است.

۶. افزایش ایستگاه‌های شارژ

براساس اعلام دپارتمان انرژی آمریکا تقریبا ۲۱ هزار ایستگاه شارژ برای خودروهای الکتریکی در این کشور وجود دارند و این عدد هر سال افزایش پیدا می‌کند. البته همچنان از این نظر پمپ بنزین‌ها دست بالاتر را دارند. بیشتر خودروهای برقی با یک شارژر ۲۴۰ ولتی سطح ۲ می‌توانند در ۴ ساعت شارژ شوند اما با آمدن شارژرهای سطح ۳ این توانایی افزایش خواهد یافت به طوری که در ۳۰ دقیقه می‌توان ۸۰ درصد ظرفیت باتری را پر کرد.

۷. هزینه نگه‌داری پایین

جگوار I-Pace

داشتن یک خودروی الکتریکی یعنی شما دیگر نیازی به تعویض روغن موتور ندارید. جعبه‌دنده‌ی این خودروها نیز معمولا تک سرعته است و به همین خاطر هزینه نگه‌داری بسیار پایین درکنار دوام بالا دارد. همچنین در خودروهای برقی خبری از فیلتر هوا، شمع، کلاچ، کاتالیزور و فیلتر روغن نیست و همین موارد یعنی این نوع خودروهای هزینه‌ی نگه‌داری فوق‌العاده پایینی دارند.

۸. آلایندگی صفر

کادیلاک ELR

خودروهای الکتریکی هیچ‌گونه گاز آلاینده را وارد اتمسفر نمی‌کنند. البته باتوجه‌به اینکه در کشور‌های مختلف از روش‌های گوناگونی برای تولید برق استفاده می‌شود که ممکن است روش‌های آلاینده‌ای باشند (ماند نیروگاه گازی یا زغال سنگ) نمی‌توان گفت خودروهای برقی صد درصد غیر آلاینده‌اند. اما در جاهایی مثل نیویورک و کالیفرنیا که برق از منابع تجدید پذیر و پاک تأمین می‌شود این خودروها واقعا پاک هستند. اما برای مثال در ایالت‌هایی مثل کانزاس، کلورادو و میسوری از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق استفاده می‌شود و همین مقداری آلایندگی را به همراه دارد. با این وجود در کل خودروهای برقی بیشتر به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند تا خودروهای بنزینی و دیزلی.

۹. صفحات خورشیدی

kia niro

بدون شک پاک‌ترین روش برای تولید برق انرژی خورشیدی است. در آمریکا می‌توانید پنل‌های خورشیدی را روی سقف گاراژ خود نصب کنید تا برق آن برای شارژ کردن باتری خودرو استفاده شود. هر یک از این پنل‌ها ۷ هزار دلار قیمت دارند. اگر بخواهید کل سقف و گاراژ را با پنل خورشیدی بپوشانید ۲۰ هزار دلار هزینه خواهد داشت که دولت ۳۰ درصد آن را تقبل می‌کند. البته از سال ۲۰۲۰ دولت تنها ۲۶ درصد و از سال ۲۰۲۱ تنها ۲۲ درصد از هزینه‌ی پنل‌ها خورشیدی را خواهد پرداخت.

۱۰. قیمت مناسب مدل دست دوم‌

bmw i3

خودروهای برقی دست دوم قیمت خوبی دارند برای مثال یک نیسان لیف ۲۰۱۱ با کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد و شعاع حرکتی ۱۲۰ کیلومتر با هر شارژ را می‌توانید به قیمت ۵۵۰۰ دلار بخرید. میتسوبیشی i-MiEV نیز با کاکردی مشابه و شعاع حرکتی ۱۰۰ کیلومتری قیمت حدود ۵۹۰۰ دلار دارد. با اینکه شعاع حرکتی این مدل‌ها خیلی بالا نیست اما برای استفاده شهری و به‌عنوان خودروی دوم بسیار مناسب هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات