دولت آمریکا چه مشوق‌هایی برای خرید خودرو الکتریکی ارائه می‌کند؟

یک‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دولت فدرال ایالات متحده‌ی آمریکا و نیز برخی از ایالت‌های خاص به‌منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای و ترویج استفاده از خودروِ برقی مشوق‌های زیادی ارائه کرده‌اند.
تبلیغات

دولت فدرال آمریکا و تعدادی از ایالت‌های آن برای کمک به فروش وسایل نقلیه‌ی بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای، برنامه‌ی کمک‌های مالی را برای ارزان‌ترکردن و دسترس‌پذیری خودروهای برقی به‌کار می‌گیرند. متأسفانه درباره‌ی زمان ارائه‌ی این مشوق‌ها سؤالات زیادی وجود دارد و مشخص نیست مدت زیادی اجرا می‌شوند یا خیر. 

مشوق‌های دولت فدرال برای خودروی الکتریکی

پیش‌ازاین و در سال ۲۰۱۰، تخفیف مالیاتی فدرال معادل ۷,۵۰۰ دلار برای کمک به ترویج خرید خودروهای الکتریکی ارائه شد. خریداران خودروِ برقی جدید می‌توانستند این مبلغ را از مالیات بر درآمدشان برای سال خرید خودرو کسر کنند. تخفیف‌های مالیاتی فدرال به خرید خودروهای برقی دستِ‌دوم مربوط نمی‌شود. برای کسانی که ازطریق‌ شرکت‌های لیزینگ خودروِ الکتریکی می‌خرند، شرکت ارائه‌دهنده‌ تخفیف مالیاتی دریافت می‌کند و معمولا آن را مستقیم بر قیمت نهایی خودرو اعمال می‌کند که درنهایت، باعث کاهش مبلغ ماهانه‌ی پرداختی خریدار می‌شود.

خودروی الکتریکی گلف

تخفیف‌های مالیاتی فدرال دائمی نیست. تخفیف‌های مالیاتی پس از آنکه شرکت خودروساز ۲۰۰,۰۰۰ دستگاه وسیله‌ی نقلیه‌ی دارای باتری، ازجمله خودروِ برقی و پلاگین هیبرید فروخت، طی دو مرحله به‌پایان می‌رسند. تخفیف‌های مالیاتی اعطاشده به خریداران خودروهای هیبریدی غیرپلاگین در سال ۲۰۱۰ منقضی شد.

تسلا به آستانه فروش ۲۰۰,۰۰۰ دستگاه در سال ۲۰۱۸ دست یافت. این بدین‌معنا است که تخفیف مالیاتی دولت فدرال برای خریداران تسلا مدل ۳ و مدل اس و مدل ایکس در ابتدای سال ۲۰۱۹ به ۳,۷۵۰ دلار کاهش یافت. در اواسط سال ۲۰۱۹، مبلغ تخفیف باردیگر به ۱,۸۷۵ دلار کاهش می‌یابد و تا پایان سال ۲۰۱۹، کاملا حذف می‌شود. افزون‌براین، تسلا اخیرا قیمت خودروهای برقی خود را کاهش داد تا ازدست‌دادن تخفیف‌های مالیاتی خود را خنثی کند.

Tesla Model S

جنرال موتورز در پایان سال ۲۰۱۸، به حدنصاب فروش ۲۰۰,۰۰۰ دستگاه خودروِ برقی رسید؛ بنابراین، تخفیف مالیاتی فدرال برای مدل تمام‌برقی شورولت بولت و همچنین مدل‌های پلاگین هیبرید شورولت ولت و کادیلاک CTS در تاریخ ۱آوریل۲۰۱۹ به ۳,۷۵۰ دلار کاهش می‌یابد. سپس، این میزان تخفیف در ۱اکتبر۲۰۱۹ به ۱,۸۵۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد و در ۳۱مارس‌۲۰۲۰ کاملا حذف خواهد شد. هنوز هیچ صحبتی درباره‌ی تصمیم شورولت برای کاهش قیمت شورولت بولت نشده و مشخص نیست برای افزایش قدرت رقابت با محصولاتی مانند هیوندای کنا برقی و کیا نیرو برقی، قیمتش کاهش می‌یابد یا خیر. 

شورولت بولت / Chevrolet Bolt

انتظار می‌رود نیسان خودروساز بعدی باشد که تخفیف‌های مالیاتی آن به‌پایان برسد. از سال ۲۰۲۰ تاکنون، نیسان حدود ۱۳۱,۰۰۰ دستگاه خودروِ برقی لیف بفروشد؛ ولی احتمالا زمان پایان بهره‌مندی از تخفیف‌های مالیاتی به پس از سال ۲۰۲۰ موکول شود. 

در سال گذشته، کنگره طرحی ارائه داد که به‌موجب آن دولت می‌تواند تخفیف مالیاتی فدرال را برای تمام خودروسازان به‌مدت چند سال دیگر تمدید کند یا آن‌ها را کاملا از بین ببرد. برخی معتقدند سیستم مبتنی بر فروش اساسا خودروسازان پیشرویی را زیرفشار قرار می‌دهد که در توسعه خودروهای برقی به‌شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخی دیگر نیز معتقدند دولت نباید به‌دنبال پرداخت یارانه برای فروش خودروِ برقی باشد. البته فعلا مشخص نیست نظر نهایی مجلس نمایندگان و سنا درباره‌ی تمدید یا حذف تخفیف‌های مالیاتی چیست. تمامی مشوق‌های دولت فدرال برای ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی در وبگاه آژانس حفاظت از محیط‌زیست قرار دارد.

مشوق‌های مالیاتی ایالتی و منطقه‌ای

چند ایالت و حتی برخی از شهرهای مهم درزمینه‌ی کارهای زیست‌محیطی مشوق مالی خود را برای خریداران خودروِ برقی ارائه می‌دهند. معمولا این مشوق‌ها به‌صورت تخفیف مالیاتی یا تخفیف نقدی استفاده می‌شوند. بعضی ایالت‌ها مشوق‌های بیشتری برای خریداران کم‌درآمد خودروِ برقی در نظر گرفته‌اند و تعداد کمی از این تخفیف‌ها را به مدل‌های جدید با حداکثر قیمت مشخصی (معمولا حدود ۶۰,۰۰۰ دلار) محدود می‌کنند.

NISSAN LEAF

همچنین، ممکن است مشوق‌های دیگری برای رانندگی با خودروهای برقی وجود داشته باشد. چنین مشوق‌هایی می‌تواند از کمک‌های مالی برای نصب واحد شارژ خانگی گرفته تا امتیاز پارکینگ خیابانی رایگان و نقاط رزروشده در بخش‌های شهری یا فرودگاه متفاوت باشد. علاوه‌براین، برخی از شرکت‌های خدمات محلی برق نیز نرخ‌های ارزان‌تری برای شارژ خودروِ برقی در طول ساعات غیراوج (معمولا نیمه‌شب به‌بعد) ارائه می‌دهند که می‌تواند هزینه‌های عملیاتی مالک را کاهش دهد.

باوجوداین مشوق‌هایی ازاین‌دست در هر زمانی به‌دلیل تغییر سیاست یا کمبود بودجه تغییر می‌کنند. به‌عنوان مثال، تخفیف‌های مالیاتی برای خودروهای برقی در کلرادو قرار است از ۵,۰۰۰ دلار کنونی (۲,۵۰۰ دلار برای لیزینگ) به ۲,۵۰۰ دلار (۱,۲۰۰ دلار برای لیزینگ) در سال ۲۰۲۱ کاهش یابد. تخفیف مالیاتی ایالت مریلند در ابتدای سال ۲۰۱۹ متوقف شد؛ زیرا مبلغ اختصاص‌یافته به این برنامه از بودجه حذف شده بود. ایالت جورجیا نیز برنامه‌ی مشوق مالیاتی خود را در سال ۲۰۱۵ لغو کرد؛ درحالی‌که ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد در پایان ژوئن، برنامه‌ی تخفیف مالیاتی را دوباره ارزیابی خواهد کرد.

خودروی الکتریکی فورد

در اینجا نگاهی به مشوق‌های فروش ویژه‌ی خودروِ برقی در چند ایالت می‌اندازیم که هم‌اکنون ارائه شده است:

  • کالیفرنیا تا ۷,۰۰۰ دلار بسته به درآمد حاصل از چند برنامه
  • کانتیکت تخفیف تا ۲,۰۰۰ دلار براساس محدوده‌ی باتری
  • کلرادو ۵,۰۰۰ دلار تخفیف مالیاتی برای خرید و ۲,۵۰۰ دلار برای لیزینگ
  • دلاوِر تخفیف تا ۳,۵۰۰ دلار بسته به قیمت خودروِ برقی
  • لوییزیانا تا ۱,۵۰۰ دلار تخفیف مالیاتی بر درآمد
  • مریلند تا ۳,۰۰۰ دلار تخفیف مالیات غیرمستقیم بسته به ظرفیت باتری و قیمت خودرو (اتمام تا ۱ژوئیه‌ی۲۰۱۹ به‌دلیل کاهش بودجه)
  • ماساچوست تخفیف تا ۱,۵۰۰ دلار
  • نیویورک تخفیف تا ۲,۰۰۰ دلار بسته به قیمت خودروِ الکتریکی
  • اورگان تا ۵,۰۰۰ دلار براساس ظرفیت باتری و درآمد حاصل از برنامه‌های مختلف
  • پنسیلوانیا تا ۲,۰۰۰ دلار براساس ظرفیت باتری و قیمت خودروِ برقی.
  • تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات