برترین فناوری‌های برندهای خودروسازی در تاریخ

شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 32 دقیقه
خودروسازی مدرن حاصل تلاش برندهای قدیمی و فناوری‌های مختلف است. در این مقاله، با برترین فناوری‌های برندهای خودروسازی آشنا خواهید شد که نقش مهمی در پیشرفت این صنعت ایفا کرده‌اند.
تبلیغات

بیش از ۱۰۰ سال است که شرکت‌های خودروسازی فناوری‌های کاربردی و هیجان‌انگیز خلق کرده‌اند. پس از گذشت ۱۳۰ سال از تولید اولین خودرو، شاید تصور کنیم تمام فناوری‌های ممکن در این صنعت شکل گرفته باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

درحال‌حاضر، سرعت پیشرفت خودروسازی سریع‌تر از همیشه است؛ از زمانی‌که کارل بنز اولین خودرو را در سال ۱۸۸۵ به‌نمایش گذاشت، هر سال فناوری‌های جذاب به خودروسازی وارد شده‌اند. پیش‌بینی فناوری‌های آینده می‌تواند سرگرم‌کننده باشد؛ اما در این مقاله، به ۱۳۰ سال گذشته سفر می‌کنیم. فناوری‌های خودروسازی فراوان هستند؛ ولی برترین نمونه‌های برندهای بزرگ و مهم کدام است؟ خواننده‌ی این مقاله باشید تا با برترین و مهم‌ترین فناوری‌های تمام برندهای خودروسازی جهان آشنا شوید.

آلفارومئو؛ زیبایی درکنار پیشرانه‌ی توربودیزل

Alfa Romeo

سیستم تزریق سوخت پیشرانه‌های توربودیزل (Common-rail) در دهه‌ی ۱۹۶۰ اختراع شد؛ اما اولین خودروِ تولیدی جهان که به این فناوری مجهز شد، آلفارومئو 156JTD محصول سال ۱۹۹۷ بود. علاوه‌براین، خودروساز خوش‌نام ایتالیایی در سال ۱۹۸۰ اولین شرکتی بود که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ در مدل Spider استفاده کرد. گفتنی است زمان‌بندی متغیر سوپاپ در دهه‌ی ۱۹۲۰ اختراع شده بود.

آئودی؛ پرچم‌‎دار فناوری چراغ‌های مدرن

Audi

همان‌طورکه انتظار می‌رود، برندهای آلمانی خودروساز جزو پیش‌گامان فناوری هستند. آئودی هم چند فناوری مهم دارد. کوپه‌ی R8 V10 مدل ۲۰۰۸، اولین خودروِ جاده‌ای بود که از چراغ‌های جلو LED استفاده کرد. سپس در سال ۲۰۱۴، مدل تولید محدود R8 LM برای اولین‌بار در خودروسازی، به چراغ‌های لیزری مجهز شد. خودروساز مهم اینگولشتات در بخش فناوری‌های مرتبط‌با کاهش مصرف سوخت هم پرکار است. برای مثال، این شرکت با همکاری شرکت مادر خود، فولکس واگن، اولین برندی بود که از سیستم استاپ/استارت استفاده کرد. مدل‌های آئودی 80 و 100 محصول سال ۱۹۸۱ اولین خودروهای جهان با این فناوری کاربردی بودند.

بنتلی؛ سیستم برق ۴۸ ولت

Bentley

چند دهه پیش، تصور فناوری‌ مدرن در خودروهای بنتلی وفادار به سنّت‌های قدیمی انگلیسی بسیار مشکل بود؛ اما بنتلی که امروزه دراختیار بزرگ‌ترین خودروساز آلمان قرار دارد، چهره‌ی دیگری پیدا کرده است. شاسی‌بلند بنتلی بنتایگا (با تلفظ صحیح انگلیسی بنتِیگا، Bentayga) اولین خودرویی بود که از سیستم برق ۴۸ ولت بهره می‌برد. برق ۴۸ ولت که بدون شک در خودروهای آینده بیشتر استفاده می‌شود، سپس در SQ7 آئودی نصب شد که با محصول بریتانیایی‌ها پلتفرم مشترک دارد.

بی‌ام‌و؛ پیشرانه آلومینیومی تا خودروِ هیدروژنی

BMW

مدت‌ها پیش، تمام پیشرانه‌های خودروسازی از چدن ساخته می‌شد؛ اما خودروساز باواریا در سال ۱۹۵۴، در مدل 502 از اولین پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل آلومینیومی استفاده کرد که پیشرفتی بزرگی در سبک‌ترکردن وزن کلی خودرو بود. امروزه، کنترل برقی گاز نوعی استاندارد است؛ ولی این قابلیت تا اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ وجود نداشت. بی‌ام‌و E38 750iL اولین خودرویی بود که از کنترل برقی گاز به‌جای سیم استفاده می‌کرد. همچنین، این مدل اولین خودروِ اروپایی بود که از راهیاب ماهواره‌ای بهره می‌برد. اولین‌بار بی‌ام‌و سری 7 مدل ۲۰۰۱ از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته‌ی ZF آلمان استفاده کرد. افزون‌براین، سری 7 کد E38 سال ۱۹۹۵ یکی از اولین خودروها با سیستم کنترل پایداری الکترونیک بود؛ البته پیش از بی‌ام‌و، مرسدس بنز از این فناوری استفاده کرده بود.

بی‌ام‌و Hydrogen 7 محصول سال ۲۰۰۵ اولین خودروِ هیدروژنی بود. البته، فقط ۱۰۰ دستگاه از این مدل به‌صورت لیزینگ و نه فروش کامل و قطعی عرضه شد. علاوه‌براین، از هیدروژن در این خودرو برای تولید برق استفاده نمی‌شد؛ بلکه مکمل بنزین در پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۶ لیتری بود. سال ۲۰۱۲، بی‌ام‌و مدل دیزلیِ M550d را به‌عنوان اولین خودروِ جهان مجهز به سه توربوشارژر رونمایی کرد.

بریتیش لِیلند؛ لاستیک‌های پنچررو

British Leyland

خودروساز انگلیسی بریتیش لیلند (British Leyland) در هیچ بخشی فناوری برتری ندارد؛ اما اولین شرکتی بود که لاستیک‌های پنچررو را به‌عنوان آپشن در محصولاتش ارائه داد. البته، این لاستیک‌ها اختراع دانلوپ (Dunlop) بودند؛ اما بریتیش لیلند این محصول را به‌ بازار معرفی کرد. این لاستیک‌ها آپشن مینی 1275GT بودند؛ ولی ازآنجاکه بازار هنوز نیازمند این فناوری نبود، لاسیتک‌ پنچررو دانلوپ موسوم به دنووو (Denovo) به شکست تجاری تبدیل شد. امروزه، وضعیت متفاوت است و بسیاری از خودروسازان اروپایی به‌صورت استاندارد یا آپشن، لاستیک‌های پنچررو را روی خودروهایشان عرضه می‌کنند.

بوگاتی؛ چهار توربوشارژر در یک خودرو

Bugatti

برند فرانسوی بوگاتی فقط یک فناوری برجسته دارد که هنوزهم از آن استفاده می‌کند. اَبَرخودرو EB110 محصول سال ۱۹۹۱ اولین خودرویی بود که از ۴ توربوشارژر درکنار پیشرانه‌ی V12 استفاده کرد. نصب ۴ توربوشارژر بزرگ در محصولات بعدی بوگاتی، یعنی ویرون و شیرون، هم ادامه یافت. البته بعید است مهم‌ترین فناوری بوگاتی روی خودروهای تولیدانبوه استاندارد جاده‌ای استفاده شود.

بیوک؛ نمایشگر لمسی

خودروساز آمریکایی بیوک دو فناوری مهم دارد که امروزه در بیشتر خودروها نصب می‌شوند. بیوک اولین شرکتی بود که از سیستم کنترل چسبندگی با نام MaxTrac در مدل ۱۹۷۱ ریویرا (Riviera) استفاده کرد. در این سیستم، سرعت چرخ‌های عقب و جلو بررسی می‌شد و زمانی‌که چرخ عقب سرعت بیشتر و خودرو در آستانه‌ی انحراف قرار می‌گرفت، ارسال قدرت به محور عقب کمتر می‌شد. دومین محصول مهم بیوک، اولین نمایشگر لمسی خودروسازی بود که در مدل ۱۹۸۶ ریگال (Regal) نصب شد.

بی وای دی؛ اولین فروشنده‌ی خودروی پلاگین هیبرید

BYD

شرکت چینی بی وای دی در سطح جهانی چندان شناخته‌شده نیست. BYD از عبارت Build Your Dreams، به‌معنی «رؤیاهایت را بساز» شکل گرفته است. البته در طول سال‌های اخیر، به‌لطف عرضه‌ی خودروهای برقی و سرمایه‌گذاری هنگفت وارن بافِت، کارآفرین و بازرگان مشهور آمریکایی، نام بی وای دی فراتر از چین رفته است. سدان F3DM محصول سال ۲۰۰۹ اولین خودروِ پلاگین هیبرید است که به تولید انبوه رسید و فروخته شد.

کادیلاک؛ پیشرانه V16

Cadillac

شرکت آمریکایی کادیلاک و زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز، اولین خودروسازی بود که در سال ۱۹۲۵، از شیشه‌های جلو مقاوم دربرابر خُردشدن استفاده کرد. البته پیش از این در سال ۱۹۱۶، کادیلاک استارتر دکمه‌ای پیشرانه را هم ارائه کرده بود که نیاز به دستگیره برای روشن‌کردن خودرو را از میان برد. از دیگر فناوری‌های مهم کادیلاک، نصب رادیوِ خودرو در سال ۱۹۲۹ و پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر V شکل در سال ۱۹۳۰ روی سدان V-16 بود. سال ۱۹۵۸ کادیلاک مدل بروگام (Brougham) را رونمایی کرد که اولین خودروِ جهان مجهز به سیستم تعلیق بادی بود و سپس در سال ۱۹۶۵، اولین خودرو با قابلیت تنظیم فرمان عرضه شد. در سال ۱۹۶۶، کادیلاک دویل (DeVille) اولین خودرویی بود که گرم‌کن صندلی‌ داشت. کادیلاک در مدل سویل (Seville) سال ۱۹۷۸ نیز کامپیوتر سفری را اولین‌بار رونمایی کرد. مدل ۲۰۰۰ کادیلاک دویل در استفاده از اولین صندلی‌های خودرو مجهز به سیستم ماساژ درکنار مرسدس بنز قرار می‌گیرد. همچنین، این مدل اولین‌بار فناوری دیددرشب را ارائه داد. در سال ۲۰۰۱، مدل‌های دویل و سویل اولین خودروهایی بودند که سیستم رادیوِ ماهواره‌ای داشتند. کادیلاک اِلانته (Allante) مدل ۱۹۸۶ سیم‌کشی مولتی‌پلکس را به خودروسازی وارد کرد تا وزن کلی خودرو کمتر شود.

کرایسلر؛‌ ترمزهای دیسکی

Chrysler

بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو تصور می‌کنند که اولین خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی، جگوار C-Type محصول سال ۱۹۵۳ بوده است؛ اما پنج سال پیش از تولید جگوار، کرایسلر در سدان زیبای کرون ایمپریال (Crown Imperial) از ترمزهای دیسکی هم در جلو و هم در عقب استفاده کرده بود. سال ۱۹۵۱، کرایسلر اولین سیستم برقی بالابر شیشه را معرفی کرد. سیستم بالابر شیشه‌ی کرایسلر کاملا از موتور برقی استفاده می‌کرد و نمونه‌ی پکارد (Packard) که بیش از یک دهه پیش وجود داشت، هیدروالکتریک بود. سال ۱۹۳۴، کرایسلر  ایر فِلو (Airflow) با اولین سیستم کاهش مصرف سوخت مبنتی بر کاهش دورموتور (Overdrive) و شیشه‌ی جلوِ یک‌تکه‌ی منحنی عرضه شد. کوپه‌ی ماندگار کرایسلر 300D محصول سال ۱۹۵۸ اولین خودرو با سیستم تزریق سوخت انژکتور الکترونیکی بود. البته، این فناوری عملکرد مناسبی نداشت و مسئولان کرایسلر با فراخوان مدل‌های فروخته‌شده، انژکتور را با کاربراتور تعویض کردند. یک سال بعد، کرایسلر 300E عرضه شد که از اولین آینه‌عقب با قابلیت تیره‌کردن نور (Mirror-Matic) استفاده می‌کرد.

سیتروئن؛ سیستم تعلیق هوشمند

Citroen DS

برخلاف باور بسیاری از افراد، اولین هاچ‌بک تاریخ رنو 16 محصول سال ۱۹۵۶ نیست؛ بلکه ۲۶ سال پیش از تولید این مدل، اولین هاچ‌بک عرضه شده بود. سیتروئن Traction Avant Commerciale، اولین هاچ‌بک تاریخ، در سال ۱۹۳۹ عرضه شد. سال ۱۹۵۴، سیتروئن در مدل Traction Avant از سیستم تعلیق با قابلیت متعادل‌سازی خودکار در محور عقب استفاده کرد. مدل کلاسیک و زیبای سیتروئن DS محصول سال ۱۹۵۵، در هر دو محور عقب و جلو و تمام ۴ چرخ از سیستم تعلیق هوشمند فرانسوی‌ها استفاده می‌کرد.

DAF؛ جعبه‌دنده‌ی CVT

DAF CVT

در چند سال گذشته، انواع جعبه‌دنده‌های CVT بسیار پرطرفدار شده‌اند؛ اما اولین نمونه‌های این فناوری سال‌ها پیش وجود داشت. شرکت هلندی DAF در سدان 600 محصول سال ۱۹۵۸ اولین‌بار از این جعبه‌دنده‌ استفاده کرد.

دوزنبرگ؛ ترمز هیدرولیک

Duesenberg Model SJ

شرکت آمریکایی دوزنبرگ (Duesenberg) یکی از خودروسازان برتر دهه‌ی ۱۹۲۰ بود که با مرگ بنیان‌گذارش، سرنوشت تلخی پیدا کرد. محصولات دوزنبرگ گران‌قیمت، قدرتمند، متفاوت و زیبا بودند. درحقیقت، سریع‌ترین خودروهای جهان در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ محصولات لوکس این شرکت آمریکایی بودند. در آن دوران، خودروها فقط در محور عقب از ترمز استفاده می‌کردند؛ اما در سال ۱۹۲۱، دوزنبرگ اولین ترمز هیدرولیکی در تمام ۴ چرخ را با سدان Model A رونمایی کرد. این فناوری اساس بسیاری از ترمزهای مدرن را تشکیل می‌دهد.

فراری؛ از فرمول یک تا خودروهای جاده‌ای

Ferrari

پیوند بین مسابقات فرمول یک و فراری همیشگی است. همین موضوع دلیل اصلی مهندسی متفاوت خودروهای جاده‌ای فراری است. البته، شهرت فراری در تولید خودروهای سریع و قدرتمند، به‌معنی نبود فناوری‌های دیگر در محصولات اسب سرکش ایتالیا نیست. یکی از این فناوری‌ها که احتمالا بسیاری از افراد آگاهی ندارند، اپل کارپلی است. فراری FF محصول سال ۲۰۱۴ اولین خودرویی بود که از قابلیت اپل کارپلی در سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده می‌کرد. فراری 206GT محصول سال ۱۹۶۸ درکنار فیات دینو که پیشرانه‌ی V6 مشترک داشتند، اولین خودروها با سیستم جرقه‌زنی برقی بودند. یکی از نمونه‌های برتر استفاده از فناوری خودروهای مسابقه‌ای در مدل‌های جاده‌ای، سوپراسپرت فراری F50 محصول سال ۱۹۹۵ بود. در F50 پیشرانه جزئی از اسکلت‌بندی خودرو محسوب می‌شود، بنابراین، بدنه و شاسی و پیشرانه در اتصال مستقیم بودند. سال‌ها پیش از تولید F50، مهندسی اتصال پیشرانه و اسکلت‌بندی در خودروهای مسابقه‌ای وجود داشت؛ اما محصول فراری اولین خودروِ جاده‌ای با این فناوری بود.

فیات؛ خودروِ چندمنظوره

Fiat 600

برخلاف نظر بسیاری از افراد، کلاس خودروهای چندمنظوره (MVP) جدید نیست. در سال ۱۹۵۶، فیات اولین خودرو در این کلاس را عرضه کرد. مدل 600 Multipla کابینی هرچند کوچک، ولی با ظرفیت ۶ سرنشین در ۳ ردیف صندلی داشت. علاوه‌براین همان‌طورکه پیش‌تر ذکر شد، فیات دینو و فراری 206GT سال ۱۹۶۸ اولین خودروهای تاریخ با سیستم جرقه‌زنی برقی هستند.

فورد؛ گرم‌کن شیشه‌ی جلو تا جعبه‌دنده خودکار ۱۰ سرعته

Ford

آمریکایی‌ها به گرم‌کن شیشه‌ی جلو در خودروهای فورد افتخار می‌کنند. اولین نمونه از فناوری کاربردی فورد در مدل‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ کوپه‌ی تاندربرد (Thunderbird) و لینکلن کنتیننتال ارائه شد. گرم‌کن شیشه‌‌ی فورد از دینام مستقل ۱۱۰ ولتی استفاده می‌کرد؛ اما اولین نمونه‌هایش چندان مطمئن نبودند؛ بنابراین، استفاده از آن‌ها کنار گذاشته شد. سال ۱۹۸۵، نمونه‌ی اصلاح‌شده‌ی گرم‌کن شیشه‌ی فورد در مدل‌های اسکورپیو و تائوروس و مرکوری Sable نصب شد که در کمتر از یک دقیقه، یخ و برف روی شیشه را پاک می‌کرد. ۶ سال پس از رونمایی تویوتا از خودروِ هیبرید، فورد اولین شاسی‌بلند دودیفرانسیل هیبرید را معرفی کرد. فورد اسکیپ (Escape) مدل ۲۰۰۳ اولین شاسی‌بلند هیبرید جهان بود. از اقدامات برجسته‌ی فورد باید به استفاده از سیستم تعلیق مک‌فرسون استرات در سال ۱۹۵۰ اشاره کرد. فورد کنسول (Consul) این نوع سیستم تعلیق را به خودروسازی وارد کرد تا به‌لطف هزینه‌ی ارزان‌تر تولید و ایمنی بیشتر در تصادف، امروز بیشتر محصولات برندهای مختلف از آن بهره ببرند. علاوه‌براین، فورد بیشترین خودروهای پرفرمنس و عملکرد بالا با قیمت پایین را در خودروسازی تولید کرده است. یکی از فناوری‌های انحصاری جدید فورد، سیستم دریفت فورد فوکوس RS مدل ۲۰۱۶ است که فعلا فقط در پیست استفاده می‌شود. در این فناوری، فقط با فشردن یک دکمه، می‌توان از انحراف کنترل‌شده محور عقب خودرو در پیچ‌ها لذت برد. آخرین فناوری مهم فورد در خودروسازی، اولین جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته اتوماتیک است. این جعبه‌دنده که با همکاری مستقیم جنرال موتورز توسعه داده شد، اولین‌بار روی وانت پرفروش F-150 و سپس، شورولت کامارو ZL-1 نصب شد.

جنرال موتورز؛ کیسه‌ی هوا

General Motors

بسیاری از فناوری‌های برندهای زیرمجموعه‌ی گروه بزرگ جنرال موتورز در این مقاله وجود دارند. کیسه‌‌هوا اولین‌بار در مدل‌های مختلف بیوک و کادیلاک و اُلدزموبیل سال ۱۹۷۴ ارائه شد. کیسه‌های هواِ جنرال موتورز با نام سیستم Air Cusion Restraint عرضه شدند. اولین صندلی با تنظیم غیردستی هم در خودروهای جنرال موتورز استفاده شد. مدل‌های مختلف کادیلاک و بیوک الدزموبیل در سال ۱۹۴۸ به صندلی‌های راحت با تنظیم هیدرولیک مجهز بودند. فناوری مهم دیگر جنرال موتورز، سیستم افزایش شعاع حرکتی خودروهای برقی بود. این فناوری اولین‌بار در شورولت ولت و اوپل امپرا (Ampera) در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. جالب است جنرال موتورز امروزه این سیستم را کنار گذاشته است؛ اما بی‌ام‌و در مدل‌های i3 و i8 و تاکسی برقی جدید لندن از فناوری آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند.

Goliath؛ اولین خودروِ انژکتور

Goliath

احتمالا نام Goliath برای بسیاری از افراد ناآشنا باشد؛ اما چند دهه پیش، این شرکت زیرمجموعه‌ی گروه بزرگ بورگوارد بود. محصولات Goliath خودروهای کوچک شهری و اقتصادی بودند؛ ولی این برند فراموش‌شده با تولید مدل GP700 Sport در سال ۱۹۵۲، اولین خودروِ انژکتور جهان را عرضه کرد.

هوندا؛ اولین خودروِ هیدروژنی

Honda NSX

برند ژاپنی هوندا از پیش‌گامان فناوری در خودروسازی است. هوندا اولین شرکتی بود که با تولید مدل NSX در سال ۱۹۹۰، اولین خودرو جاده‌ای با شاسی یکپارچه (مونوکوک) تمام آلومینیوم را عرضه کرد. مدل ۱۹۸۲ هوندا آکورد اولین خودرو مجهز به سیستم مسیریابی است. مسیریاب آکورد ۱۹۸۲ از GPS استفاده نمی‌کرد؛ بنابراین با وجود قیمت گران، چندان هم عملکرد بی‌نقصی نداشت. افزون‌براین، هوندا نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۸۸، اولین سیستم فرمان‌پذیری ۴ چرخ (از نوع مکانیکی) را با عرضه‌ی مدل پریلود (Prelude) به صنعت خودروسازی معرفی کرد. آخرین فناوری مهم هوندا خودرو هیدروژنی FCX Clarity سال ۲۰۰۸ بود. البته، فناوری خودروِ هیدروژنی پیش‌ازاین اختراع شده بود، اما هوندا اولین شرکتی بود که خودرویی با این سیستم عرضه کرد. FCX Clarity فقط به‌صورت لیزینگ در آمریکا و در ۲۰۰ دستگاه دردسترس قرار گرفت.

هیوندای؛ اندروید اتو

Hyundai / هیوندای

قابلیت‌های سازگاری و اتصال با دستگاه‌های دیگر مانند تلفن‌همراه هوشمند، یکی از ویژگی‌های مهم‌ خودروهای مدرن است. درواقع، این ویژگی در خودروهای امروزی برای مشتری ضروری محسوب می‌شود. باوجوداین، اتصال مستقیم سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو به تلفن‌همراه هوشمند فقط چند سال است که وجود دارد. سال ۲۰۱۵، قابلیت اندروید اتو اولین‌بار در هیوندای سوناتا استفاده شد. با اینکه هیوندای مخترع این فناوری نیست، اولین خودرو با اندروید اتو را عرضه کرد.

ایمپریال؛ کروزکنترل

Imperial

ایمپریال (Imperial) برند لوکس و زیرمجموعه‌ی کرایسلر در سال‌های گذشته بود که فناوری مهمی به خودروسازی وارد کرد. در بسیاری از جدیدترین خودروهای برندهای مختلف، هنوزهم کروزکنترل وجود ندارد؛ اما در دهه‌ی ۱۹۵۰، خودروهای ایمپریال به این سیستم مجهز بودند. همچنین، ایمپریال در سال ۱۹۵۱ اولین خودروِ تولیدی جهان با سیستم فرمان هیدرولیک را عرضه کرد.

اینفینیتی؛ دوربین ۳۶۰ درجه

Infiniti

سیستم تشخیص صدا و دستیار صوتی در خودرو اولین‌بار در سال ۲۰۰۲ ارائه شد. اینفینیتی Q45 اولین خودرو با این فناوری بود و دستیار صوتی هنوزهم در‌حال‌توسعه‌ی بیشتر است. یکی از فناوری‌های مهم دنیای خودرو، به‌ویژه در پیشرانه‌های احتراقی که مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، نسبت تراکم متغیر پیشرانه است. اینفینیتی QX50 محصول سال ۲۰۱۷ اولین خودرویی بود که از این فناوری استفاده کرد. کراس‌اور EX35 اینفینیتی هم اولین خودرو با سیستم دوربین ۳۶۰ درجه بود که در سال ۲۰۰۷ تولید شد.

جِنسن؛ سیستم تمام چرخ محرک

Jensen FF Interceptor / جنسن

یکی از خودروهای زیبای بریتانیا، جنسن اینترسپتور FF است که با دو فناوری مهم همراه بود. مدل ۱۹۶۶ جنسن FF اولین‌بار در خودروسازی از ترمزهای ضدقفل استفاده کرد که براساس مهندسی هوایپماسازی ساخته شده بودند. علاوه‌براین، FF اولین خودروِ سواری جهان است که از سیستم انتقال قدرت تمام‌چرخ محرک ساخت شرکت فرگوسن (Ferguson) استفاده کرد. نسخه‌ی FF در‌مقایسه‌با جنسن اینترسپتور استاندارد حدود ۳۰ درصد گران‌تر بود و مدل فرمان چپ آن عرضه نشد. نسخه‌ی FF با تولید تنها ۳۲۰ دستگاه، هیچ‌وقت به موفقیت تجاری نرسید. از مدل استاندارد جنسن اینترسپتور ۶۴۰۸ دستگاه تولید شد.

لانچیا؛ پیشرانه‌ی V6

Lancia

این روزها، برند زیرمجموعه‌ی فیات وضعیت مطلوبی ندارد؛ اما در دهه‌های گذشته، لانچیا یکی از شرکت‌های مطرح خودروسازی بود. در سال ۱۹۲۴، لانچیا با مدل Lambda اولین شاسی یکپارچه و دمپرهای هیدرولیکی را به صنعت خودروسازی وارد کرد. سال ۱۹۳۴، لانچیا Adrea با اولین جعبه‌دنده‌ی ۴ سرعته‌ی دستی تاریخ عرضه و سپس، مدل ۱۹۴۸ همین خودرو با اولین جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی همراه شد. در سال ۱۹۵۰، لانچیا اولین خودرو با پیشرانه ۶ سیلندر Vشکل را عرضه کرد. آخرین فناوری مهم لانچیا پیش از دوران رکود، اسپویلر برقی قابل‌تنظیم در مدل Thema 8.32 محصول سال ۱۹۸۶ است.

لندرور؛ کنترل خودرو در شیب

Land Rover Freelander

سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی (Hill Descent Control) اختراع شرکت آلمانی بوش (Bosch) است؛ اما لندرور بریتانیایی اولین خودروسازی بود که از این فناوری کاربردی استفاده کرد. لندرور فریلندر (Freelander) مدل ۱۹۹۷ به دنده‌ی کمکی مجهز نبود؛ بنابراین به سیستم ساخت بوش تجهیز شد.  

لینکلن؛ فندک و پخش CD

Lincoln

شرکت آمریکایی لینکلن در سال ۱۹۲۰ اولین خودروِ مجهز به فندک را عرضه کرد. سال ۱۹۸۶، لینکلن پخش CD را در مدل Town Car ارائه داد. اهمیت تجهیزات رفاهی کابین به‌قدری مهم است که پخش CD امروزه سیستمی قدیمی محسوب می‌شود. سردکن صندلی هنوزهم سیستم گران‌قیمت آپشن است که بسیاری از خودروها بدون آن فروخته می‌شوند؛ اما شاسی‌بلند لینکلن نویگیتور برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۰، این فناوری را دراختیار سرنشینان قرار داده است.

مازراتی؛ پیشرانه‌ی تویین‌توربوشارژ

Maserati Biturbo

بسیاری از خودروهای اسپرت و لوکس امروزی به پیشرانه‌های تویین‌‌توربوشارژ مجهز هستند؛ اما این شرکت مازراتی بود که اولین خودرو با این نوع پیشرانه (مدل Biturbo) را در سال ۱۹۸۱ عرضه کرد. مازراتی 3200GT محصول سال ۱۹۹۸ اولین خودرویی بود که به فناوری LED در چراغ‌های عقب تجهیز شد.

میباخ؛ پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر

Maybach

برند لوکس میباخ امروزه به‌عنوان زیرمجموعه‌ی مرسدس بنز فعالیت می‌کند؛ اما در اوایل قرن بیست‌ویکم، میباخ شرکتی مستقل بود. ایده‌ی میباخ تولید خودروهای لوکس و خاص بود. این ایده باعث شد اولین خودرو با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته دستی در سال ۱۹۳۱ با نشان میباخ و کد DS8 تولید شود. پیش‌ازاین، میباخ در سال ۱۹۲۹ مدل Maybach 12 را عرضه کرده بود که اولین خودروِ تولیدی با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر است.

مزدا؛ پیشرانه توربوشارژ روتِری

Mazda

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره شد، هوندا اولین شرکتی بود که خودرویی مجهز به مسیریاب عرضه کرد. مزدا ادامه‌دهنده‌ی راه هوندا شد و اولین مسیریاب ماهواره‌ای را در مدل Eunos Cosmo رونمایی کرد. همچنین، مدل ۱۹۸۲ مزدا Cosmo اولین خودرو جهان با پیشرانه‌ی توربوشارژ روتری (Rotary) بود.  

مک‌لارن؛ شاسی فیبرکربن

McLaren F1

اولین خودروِ جاده‌ای مک‌لارن همیشه در تاریخ ماندگار خواهد شد. مدل قدرتمند و سریع و گران‌قیمت مک‌لارن F1 اولین خودرویی بود که از شاسی یکپارچه‌ی فیبرکربن استفاده می‌کرد. به‌لطف F1 شاسی فیبرکربن ویژگی ضروری تمام ابرخودروهای مدرن شده است.

مرسدس بنز؛ تولید اولین خودرو تا فناوری‌های مدرن

Mercedes Benz

کارل بنز اولین خودرو را تولید کرد تا روند اختراع‌های این شرکت آلمانی اصیل با سرعت تمام ادامه پیدا کند. پس از تولید اولین خودرو در سال ۱۸۸۶، فناوری‌های مهم دیگر مرسدس بنز شامل تولید اولین خودرو مجهز به سیستم سوپرشارژ در سال ۱۹۲۱، اولین خودرو دیزل در سال ۱۹۳۶، پیشرانه توربودیزل در سال ۱۹۷۷ با مدل 300SD و سیستم استارت بدون کلید در کلاس S کد W220 در سال ۱۹۹۸ است. مرسدس بنز کلاس S مدل ۱۹۷۸، اولین خودرو با ترمز ضدقفل چهارکاناله و CL600 مدل ۱۹۹۵ از اولین خودروهای مجهز به سیستم کنترل پایداری الکترونیک ساخت بوش بود. نسل دوم مرسدس بنز CL محصول سال ۱۹۹۹، اولین خودرویی بود که از سیستم تعلیق هوشمند و فعال با نام Active Body Control استفاده کرد. این سیستم در کلاس S کد W222 محصول سال ۲۰۱۳ اساس سیستم تعلیق Magic Body Control مرسدس بنز را تشکیل داد. در این سیستم، دوربین سپرجلو وضعیت جاده را تا نهایت سرعت حرکت ۱۳۰ کیلومتربرساعت بررسی می‌کند و درصورت وجود چاله و ناهمواری، برای تضمین سواری راحت سیستم تعلیق به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود.

Mercedes Benz

مرسدس بنز در سال ۲۰۰۰ فناوری مهم دیگری عرضه کرد؛ سیستم صندلی‌های ماساژور در کلاس S کد W220. البته کادیلاک هم دقیقا در همین سال خودرویی با این فناوری تولید کرد بنابراین آلمانی‌ها و آمریکایی‌ها هر دو پیشتاز صندلی‌های ماساژور خودرو هستند. مرسدس بنز در کلاس S کد W140 محصول سال ۱۹۹۱ از شیشه‌های عایق دوجداره رونمایی کرد که باوجود افزایش وزن خودرو، در کاهش صدای ورودی به کابین تأثیر چشمگیری داشتند. مرسدس بنز کلاس S کد W221 محصول سال ۲۰۰۶، اولین خودروِ جهان مجهز به سیستم ترمز اضطراری خودکار بود؛ ترمز اضطراری W221 تنها ۴۰ درصد از ظرفیت ترمزگیری را اعمال می‌کرد. مهندس‌های مرسدس بنز این فناوری را در کلاس E کد W212 محصول سال ۲۰۰۹ به کمال رساندند، به‌طوری‌که خودرو کاملا توقف می‌شد. از دیگر فناوری‌های مهم مرسدس بنز، جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۷ سرعته بود که برای اولین‌بار در مدل‌های ۲۰۰۳ این شرکت نصب شد.

میتسوبیشی؛ کروزکنترل هوشمند

Mitsubishi

اولین خودرو جهان مجهز به کروزکنترل هوشمند انطباقی، میتسوبیشی Diamante محصول سال ۱۹۹۵ بود. برخلاف نمونه‌ی مرسدس بنز S کلاس، کروزکنترل هوشمند میتسوبیشی تنها روی پدال گاز کنترل داشت و ترمزها درگیر نبودند. دیگر فناوری مهم میتسوبیشی، تولیدوفروش اولین خودرو با پیشرانه‌ی دیزل مجهز به زمان‌بندی متغیر سوپاپ بود؛ مدل ۲۰۱۰ میتسوبیشی ASX از نمونه‌ی بنزینی این فناوری استفاده می‌کند.

نَش موتورز؛ بخاری و کمربند ایمنی

Nash Motor

شرکت آمریکایی نش موتورز (Nash Motors) که از سال ۱۹۱۶ تا ۱۹۵۴ فعالیت می‎کرد، اولین‌بار از کمربند ایمنی در صندلی جلو خودرو استفاده کرد. البته، کمربند ایمنی صندلی جلو در مدل‌های Ambassador و Statesman محصول سال ۱۹۵۰ فقط به‌عنوان آپشن ارائه می‎شد. برند ساب (SAAB) اولین خودروسازی بود که کمربند ایمنی را به‌صورت استاندارد با خودرو همراه کرد. همچنین، نش موتورز اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۳۳، اولین خودرو با سیستم گرمایشی عرضه کرد. اولین خودروِ نش موتورز با سیستم تهویه یا کولر در سال ۱۹۵۴ فروخته شد.

نیسان؛ دکمه‌های کنترلی روی فرمان

Nissan

از خودروهای کامپکت اقتصادی تا مدل‌های لوکس و گران‌قیمت، امروزه همه به دکمه‌های کنترلی مختلف تجهیزات رفاهی روی فرمان مجهز شده‌اند. اولین خودرویی که با این ویژگی کاربردی عرضه شد، کوپه‌ی اسپرت نیسان 300ZX محصول سال ۱۹۸۴ بود. دومین فناوری مهم شرکت ژاپنی نیسان، سیستم هشدار انحراف خودرو از بین خطوط است. این سیستم اولین‌بار در سدان Cima F50 محصول سال ۲۰۰۱ عرضه شد. البته تنها مدل‌های مخصوص بازار ژاپن نیسان Cima F50 به این فناوری مجهز بودند. بسیاری از خودروهای مدرن به انواع جعبه‌دنده‌های اتوماتیک تا ۸ دنده مجهز هستند. جالب این است که پس از اختراع جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۴ سرعته، حدود ۵۰ سال طول کشید تا نمونه‌ی ۵ سرعته‌ی آن به‌وسیله‌ی مهندسان ژاپنی ارائه شود. اولین خودروهای جهان با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۵ سرعته، مدل‌های ۱۹۸۹ نیسان سدریک (Cedric)، گلوریا، سیما، اسکای‌لاین و لاورل (Laurel) بودند. از دیگر فناوری‌های مهم نیسان، برف‌پاک‌کن‌های هوشمند و خودکار است. مدل ۱۹۸۳ نیسان 200SX اولین خودرو با برف‌پاک‌کن‌های هوشمند بود که به‌صورت خودکار هنگام بارش باران فعال می‌شد. این شرکت اصیل ژاپنی در سال ۱۹۸۵ با تولید مدل اسکای‌لاین، اولین سیستم فرمان‌پذیری ۴ چرخ برقی را هم ارائه داد.

آخرین فعالیت برجسته‌ی نیسان را می‌توان در فناوری خودروهای برقی خلاصه کرد. نیسان آلترا (Altra) محصول سال ۱۹۹۸، اولین خودروِ تمام برقی با باتری لیتیوم-یون بود؛ نیسان با تولید هاچ‌بک لیف در سال ۲۰۱۰، اولین خودروِ برقی تولید انبوه جهان را هم عرضه کرد.

NSU؛ پیشرانه‌ی روتری

NSU

شرکت آلمانی NSU سال ۱۸۷۳ راه‌اندازی شد. این برند فراموش‌شده سال ۱۹۶۴ اولین خودروِ جهان با پیشرانه‌ی روتری وَنکل (Wankel) را تولید کرد. کروک NSU Wankel Spider به‌دلیل عملکرد ضعیف پیشرانه، نه‌تنها موفقیت تجاری نبود؛ بلکه به‌دلیل استفاده‌ی زیاد خریداران از گارانتی شرکت، برند NSU را تا مرز نابودی کامل رساند. مقام‌های فولکس واگن برند NSU را در سال ۱۹۶۹ دراختیار گرفتند تا پایه‌های شرکت آئودی شکل بگیرد.

اُلدزموبیل؛ اولین سرعت‌سنج خودرو و HUD

Oldsmobile

برند الدزموبیل (Oldsmobile) که بیش از ۱۲۰ سال به‌عنوان زیرمجموعه‌ی جنرال موتورز فعالیت کرد، سال ۱۸۹۷ بنیان گذاشته شد. اولدزموبیل اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۰۱ خودرویی مجهز به سرعت‌سنج و سپس در سال ۱۹۳۹، با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک عرضه کرد. این شرکت اولین خودرو با ساسات اتوماتیک را در سال ۱۹۴۱ تولید کرد. همچنین، اولین خودروِ جاده‌ای با پیشرانه‌ی توربوشارژ هم الدزموبیل مدل F-85 Turbo Jetfire محصول سال ۱۹۶۲ بود. یکی از فناوری‌‌های مهم‌ این شرکت آمریکایی که نقش مهمی در افزایش ایمنی رانندگی داشت، چراغ‌های ترمز است. الدزموبیل اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۷۱ چراغ‌های ترمز عقب را به‌صورت استاندارد روی خودرو نصب کرد. پیش‌ازاین، چراغ ترمز در خودرو آپشن محسوب می‌شد. برای مثال، حتی در مدل ۱۹۶۸ فورد تاندربرد هم چراغ‌های ترمز آپشن بود. خودروِ ایمنی مسابقات ایندی 500 آمریکا، یعنی الدزموبیل Cutlass Supreme محصول سال ۱۹۸۸، اولین خودروِ جهان است که از فناوری نمایش اطلاعات فنی روی شیشه یا HUD استفاده می‌کرد. البته، فقط ۵۰ دستگاه از این مدل تولید شد؛ اما در سال ۱۹۹۰، سیستم HUD روی مدل‌های جاده‌ای این محصول الدزموبیل در قالب آپشن عرضه شد.

پَکارد؛ قفل مرکزی خودرو

Packard

پیش از ادغام با شرکت استودبیکر در سال ۱۹۵۳، برند آمریکایی پکارد (Packard) چند فناوری مهم به خودروسازی وارد کرد. اولین سیستم غیردستی بالابر شیشه‌ی خودرو در مدل پکارد Super Eight One Eighty محصول سال ۱۹۴۰ ارائه شد که از نوع هیدروالکتریک بود. پکارد نمونه‌ی بسیار ابتدایی سیستم تهویه یا کولر خودرو را در سال ۱۹۳۹ رونمایی کرد که چندان کاربردی نبود و تمام فضای صندوق عقب را اشغال می‌کرد. فناوری مهم دیگر پکارد قفل مرکزی خودرو بود که در سال ۱۹۵۶ ارائه شد.

پژو؛ خودروِ کوپه کَبریوله

Peugeot

شرکت فرانسوی پژو در سال ۱۹۳۴ با تولید مدل 401 Eclipse، اولین خودروِ کوپه کبریوله (Coupé-Cabriolet) را عرضه کرد. البته، این کلاس از خودروها پیش از عرضه‌ی مرسدس بنز SLK در دهه‌ی ۱۹۹۰ چندان طرفدار نداشت. علاوه‌براین، فن‌های ترموستاتیک مدرن هم براساس سیستم خنک‌کننده‌ی پژو 403 مدل ۱۹۵۹ ایجاد شدند.

پلیموث؛ مولد هم‌زمان

Plymouth

پلمیوث (Plymouth) برند زیرمجموعه‌ی کرایسلر بود که از سال ۱۹۲۸ تا ۲۰۰۱، انواع خودرو در کلاس‌های متفاوت تولید می‌کرد. پلیموث فناوری مهمی در خودروسازی نداشته است؛ اما اولین شرکتی بود که مولد هم‌زمان خودرو را به‌صورت استاندارد عرضه کرد. پلمیوث Valiant مدل ۱۹۶۰ اولین خودرو با مولد هم‌زمان استاندارد بود؛ پیش از این مدل، خودروها در حالت استاندارد از دینام استفاده می‌کردند.

پورشه؛ جعبه‌دنده‌ی دستی ۷ سرعته

Porsche 356

استفاده از تکنیک تعویض دنده‌ی دوبار کلاچ‌گیری در خودروهای امروزی بیهوده است؛ اما چند دهه پیش، همه‌ی راننده‌ها از این تکنیک استفاده می‌کردند. درواقع، با تولید پورشه 356 مدل ۱۹۵۲، جعبه‌دنده‌ی دستی سنکرون به خودروسازی وارد شد و تکنیک تعویض دنده‌ی دوبار کلاچ‌گیری از بین رفت. علاوه‌براین، پورشه اولین شرکتی بود که خودرویی با جعبه‌دنده‌ی دستی ۷ سرعته عرضه کرد. پورشه 911 مدل ۲۰۱۱ به این جعبه‌دنده مجهز بود. همچنین، پورشه اولین خودروسازی بود که از کیسه‌‌هوا در صندلی شاگرد استفاده کرد. پیش از تولید پورشه 944 مدل ۱۹۸۸، کیسه‌‌‌هوا فقط در سمت راننده وجود داشت.

رنو؛ قفل مرکزی ریموت

Renault Fuego

خودروساز فرانسوی رنو دو فناوری برجسته دارد: رنو 4 مدل ۱۹۶۱ اولین خودرو با سیستم خنک‌کننده‌ی جریان‌بسته و مدل ۱۹۸۲ رنو Fuego اولین خودرو با قفل مرکزی ریموت.

رولز رویس؛ اولین خودرو با پیشرانه‌ی V8

Rolls-Royce Camargue

برند بریتانیایی و قدیمی رولز رویس اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۰۵، خودرویی جاده‌ای با پیشرانه ۸ سیلندر Vشکل عرضه کرد. البته، این نوع پیشرانه پیش‌ازاین در هواپیما‌ها و خودروهای مسابقه‌ای وجود داشت. رولز رویس فقط ۳ دستگاه خودرو V8 عرضه کرد و سپس، به پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی روی آورد. رولز رویس Camague مدل ۱۹۷۵ اولین خودرویی بود که از رابط کاربری دیجیتال برای کنترل سیستم تهویه استفاده می‌کرد.

رُور؛ پیشرانه توربین گازی

Rover

در نگاه نسل جدید علاقه‌مندان دنیای خودرو، برند قدیمی و بریتانیایی رُور (Rover) تقریبا ناشناخته است. دهه‌ی ۱۹۶۰ دوران شکوفایی این شرکت بود که با انواع مدل‌های آزمایشی در تاریخ ثبت شده است. برجسته‌ترین فناوری رُور، اولین خودرو جهان با توربین گازی در سال ۱۹۵۰ بود که فقط در یک دستگاه نمونه‌ی پروتوتایپ تولید شد.

ساب؛ سردکن صندلی

SAAB

برند سوئدی ساب که این روزها دراختیار چینی‌ها و شرکت NEVS قرار گرفته، به فناوری‌های ایمنی و تجهیزات رفاهی هوشمند در خودروسازی شهرت دارد. ساب اولین خودروسازی بود که کمربند ایمنی صندلی‌های جلو را به‌صورت استاندارد همراه محصولاتش ارائه کرد. مدل ۱۹۵۸ ساب GT750 علاوه‌بر کمربند ایمنی، اولین خودرو با کامپیوتر سفری آنالوگ بود. سال ۱۹۷۰، ساب اولین خودرو با سیستم برف‌پاک‌کن و شویندگی چراغ‌های جلو را تولید کرد. یکی از دلایل شهرت ساب به تولید خودروهای ایمن، فناوری‌های موجود در مدل 92 است. این کوپه‌ی محصول سال ۱۹۴۹ اولین خودرو با کابین بسیار مقاوم در خودروسازی شناخته می‌شود. مدل ۱۹۶۲ ساب 92 نیز اولین‌بار از سیستم ترمز دومداری استفاده کرد که روی چرخ‌های جلو و عقب کار می‌کند. از فناوری‌های مهم ساب در تجهیزات رفاهی باید به سردکن صندلی‌ در سدان 9-5 محصول سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. مدل ۲۰۰۳ ساب 9-3 هم اولین خودرو با سیستم بلوتوث بود.

استودبیکر؛ دیفرانسل لغزش محدود

Studebaker

شرکت آمریکایی استودبیکر از سال ۱۸۵۲ تا ۱۹۶۷ فعال بود. در طول چند دهه فعالیت این برند، فناوری‌های مهمی به خودروسازی وارد شدند. سال ۱۹۱۴، استودبیکر اولین خودرو با عقربه‌ی نمایش مقدار بنزین روی داشبورد را تولید کرد. سال ۱۹۲۷، سیستم مرطوب‌کننده شیشه‌ی جلو و سپس در سال ۱۹۳۶، سیستم شویندگی شیشه‌ی جلوِ خودرو در مدل دیکتاتور (Dictator) استودبیکر ارائه شدند. این شرکت آمریکایی اولین خودروسازی بود که در سال ۱۹۵۵ از سیستم دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی (LSD) استفاده کرد.

تویوتا؛ دوربین عقب پارک

Toyota

خودروساز بزرگ ژاپنی اولین شرکتی بود که دوربین عقب پارک را در خودروِ تولید انبوه جاده‌ای نصب کرد. تویوتا Soarer مدل ۱۹۹۱ از دوربین عقب پارک استفاده می‌کرد؛ اما این فناوری ۳۵ سال پیش، در مدل مفهومی بیوک Centurion به‌نمایش گذاشته شده بود. تویوتا کرون (Crown) مدل ۱۹۸۰ اولین خودرو با قطب‌نمای برقی بود. شاید شناخته‌شده‌ترین فناوری تویوتا در صنعت خودروسازی، تولید اولین خودروِ هیبرید جهان، یعنی مدل پریوس (Prius) باشد که سال ۱۹۹۷ در ژاپن عرضه شد.

Tracta؛ اولین خودروِ دیفرانسیل‌جلو

Tracta

شاید در نظر بسیاری از افراد، اولین خودروِ دیفرانسیل جهان مدل Traction Avant شرکت فرانسوی سیتروئن باشد؛ اما این مدل فقط در پرطرفدارشدن این کلاس از خودروها نقش مهمی ایفا کرد. اولین خودروِ محرک جلو تاریخ تولید فرانسه است؛ اما محصول سیتروئن نیست. برند ترکتا که از سال ۱۹۲۶ تا ۱۹۳۴ فعالیت می‌کرد، پیشتاز خودروهای دیفرانسیل‌جلو بود. اولین خودروِ دیفرانسیل جلوی ترکتا سال ۱۹۲۸ عرضه شد. محصولات این برند فرانسوی همه محرک جلو بودند و از پیشرانه‌های ۱۱۰۰، ۱۲۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی استفاده می‌کردند. خودروهای ترکتا هم نمونه‌های جاده‌ای و هم مدل‌های مسابقه‌ای بودند.

تاکر؛ فرمان تلسکوپی

Tucker 48

در طول تنها سه سال فعالیت Tucker Corporation با تلاش‌های پرستون تاکر فقید، سدان Tucker 48 با کد داخلی تورپیدو (Torpedo) فناوری‌های مهمی به خودروسازی معرفی کرد. تاکر 48 اولین خودرو با داشبورد مدرن، شیشه‌ی جلو با قابلیت بازشدن و فرمان تلکسوپی بود. همچنین، این مدل به سیستم قفل‌شدن ترمز دستی برای جلوگیری از سرقت و رول‌بارهای سقفی هم مجهز بود. از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۸، فقط ۵۱ دستگاه از مدل Tucker 48 تولید شد.

فولکس‌واگن؛ از سیستم استاپ/استارت تا ایزوفیکس

Volkswagen Golf R32

بزرگ‌ترین خودروساز آلمان معمولا به سنّت‌ها وفادار است؛ اما فولکس واگن در سال‌های گذشته، فناوری‌های مهمی به خودروسازی وارد کرده است. یکی از فناوری مهم‌ این شرکت بزرگ، سیستم استاپ/استارت است که در مدل ۱۹۸۱ سدان پاسات و سپس، آئودی 80 و 100 نصب شد. با اینکه پورشه از دهه‌ی ۱۹۸۰ از جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌کرد، این فولکس واگن گلف R32 محصول سال ۲۰۰۳ بود که این نوع جعبه‌دنده را به خودروهای جاده‌ای اضافه کرد. قفل صندلی کودک یا ایزوفیکس (ISOFIX) اولین‌بار در مدل‌های ۱۹۹۷ محصولات متنوع فولکس واگن وجود داشت. ایزوفیکس حاصل پروژه‌ی مشترک فولکس واگن و شرکت تولیدکننده‌ی صندلی‌های کودک Britax-Romer بود. همچنین، غول خودروسازی آلمان اولین شرکتی بود که از پیشرانه‌‌ای با آرایش Wشکل سیلندرها استفاده کرد. فولکس واگن پاسات W8 محصول سال ۲۰۰۱ به این پیشرانه مجهز بود.

ولوو؛ هشدار نقطه‌ی کور

Volvo S80

وقتی صحبت از فناوری‌های مهم ایمنی باشد، تنها خودروساز سوئدی ولوو می‌تواند با مرسدس بنز رقابت کند. یکی از فناوری‌های مهم‌ ولوو، کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای است که اولین‌بار در مدل آمازون محصول سال ۱۹۵۹ ارائه شد. فناوری مهم دیگر ولوو که هرروز به ویژگی مهم خودروهای مدرن تبدیل می‌شود، سیستم هشدار نقطه‌ی کور است. بسیاری از مدل‌های ۲۰۱۹ برندهای مختلف هنوز به این فناوری مجهز نیستند؛ اما مدل ۲۰۰۶ ولوو S80 اولین‌بار این سیستم را به خودروسازی وارد کرد.

وودیل موتور؛‌ بدنه‌ی فایبرگلس

Woodill Wildfire

آخرین برند این فهرست، احتمالا ناشناخته‌ترین خودروساز باشد. شرکت آمریکایی وودیل موتور (Woodill) در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ تأسیس شد و پس از تولید محدود مدل اسپرت Wildfire، در اوخر دهه‌ی ۱۹۵۰ منحل شد. Wildfire که در سال ۱۹۵۲ تولید شد، اولین خودروِ جهان با بدنه‌ی فایبرگلس یا الیاف شیشه است. پس از این مدل، شورولت کوروت با بدنه‌ی فایبرگلس تولید شد تا درنهایت، ایده‌ی وودیل به موفقیت تبدیل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات