رنو مگان RS، فولکس واگن گلف GTI و هیوندای i30 N؛ بهترین هاچ بک کدام است؟

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
رنو مگان RS و فولکس واگن گلف GTI دو هاچ‌بک اسپرت باسابقه‌ی بازار هستند که حالا رقیبی جدیدی و درعین‌حال قدرتمند به‌نام هیوندای i30 N را دربرابر خود می‌بینند.
تبلیغات

رنو و فولکس واگن را باید دو خودروسازی دانست که ید طولایی در ساخت خودروهای هاچ‌بک اسپرت دارند و اگر بخواهیم دقیق باشیم، از دهه‌ها قبل رنو با مدل رنو ۵ آلپاین و فولکس واگن با مدل گلف GTI بخش اعظم بازار هاچ‌بک‌های اسپرت را دراختیار دارند. باوجوداین، باید اذعان کرد رنو همواره در سایه‌ی فولکس واگن قرار داشته و هرگاه نام هاچ‌بک‌های جذاب به‌میان می‌آید، نخست فولکس واگن گلف GTI است که به ذهن خطور می‌کند. رنو البته در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و مدل جدید مگان RS درکنار مدل فیس لیفت ۲۰۱۹ گلف GTI در بازارهای بزرگی چون استرالیا، رقابت جدی در بازار فروش دارند و هر دو نیز خودروهای موفقی هستند.

Hyundai i30 N/Renault Megane RS/Volkswagen Golf GTI

دراین‌بین، رقیب جدیدی از قاره‌ی آسیا وارد میدان شده و آن خودرویی نیست جز هیوندای i30 N. گرچه این خودرو فعلا چندان شناخته‌شده نیست، قرار است هیوندای را هم وارد این بخش از بازار کند و شروعی برای این شرکت محسوب می‌شود. نباید این‌طور فکر کرد که قدمت و سابقه در این بخش از بازار حرف نخست را می‌زند؛ چون هیوندای خودرویی بسیار توانا است و رقیبی جدی و سرسخت برای امثال گلف GTI به‌حساب می‌آید. فولکس واگن نیز بنا ندارد بازی را به‌راحتی به رقیب تازه‌وارد واگذار کند؛ به‌همین‌دلیل، در فیس‌لیفت ۲۰۱۹ بهینه‌سازی‌هایی روی گلف GTI انجام داده و ضمنا برخی از عناصر مهم نسل قبلی همانند کیت GTI Performance را حفظ کرده است.

Hyundai i30 N/Renault Megane RS/Volkswagen Golf GTI

بدترین خبر برای فولکس سواران را باید حذف جعبه دنده‌ی دستی برای مدل ۲۰۱۹ دانست و این خودرو تنها با جعبه دنده‌ی دوکلاچه قابل خرید است. در سمت دیگر رنو پیشرفت زیادی کرده، در نسل قبلی مگان RS عملکرد بسیار بالایی را ارائه می‌داد و به عنوان معیار سنجشی در این کلاس شناخته می‌شد. در نسل جدید هم مدل RS هم با جعبه دنده‌ی دستی قابل انتخاب بوده و هم سیستم تعلیق آن خیلی اسپرت است و گویی برای پیست مسابقه ساخته شده و همین موارد سبب می‌شوند مگان RS جدید بیش از هر مگان دیگری بتواند گلف GTI را تهدید کند.

هدف ما در این مطلب، یافتن بهترین خودرو هاچ‌بک اسپرت با قیمت کمتر از ۲۸هزار دلار است. حتما نام هوندا سیویک Type-R هم به ذهنتان خطور کرده؛ اما به‌دلیل قیمت بیشتر در این فهرست قرار نمی‌گیرد.

قیمت و امکانات

Volkswagen Golf GTI

فولکس واگن گلف GTI جدید دیگر قیمتی کمتر از ۲۸هزار دلار ندارد و ارزان‌ترین مدل آن ۳۱هزار و ۸۴۳ دلار قیمت دارد. اگر بخواهید با مبلغی کمتر فولکس واگنی با کد GTI داشته باشید، به‌سراغ مدل پولو GTI باید بروید که قیمتش ۲۱هزار و ۷۰۰ دلار است. با‌توجه‌به اینکه دیگر جعبه‌دنده‌ی دستی هم برای GTI دردسترس نیست؛ درنتیجه قیمت مدل پنج این خودرو درمقایسه‌با مدل سال قبل ۲هزار و ۸۰۰ دلار افزایش پیدا کرده است.

هیوندای با اختلاف کمی قیمت ارزان‌تری از فولکس واگن دارد و قیمت پایه‌ی آن از ۲۷هزار و ۳۰۰ دلار آغاز می‌شود و در گران‌ترین مدل به ۲۹هزار و ۴۰۰ دلار می‌رسد. هیوندای i30 N درحالی‌که قیمت ارزان‌تری دارد، امکاناتش در دیگر رقبا وجود ندارند. برخی از امکانات این خودرو عبارت‌اند از: سیستم شارژر بی‌سیم تلفن‌همراه، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و گرم‌کن فرمان. تجهیزات هیوندای به همین موارد ختم نمی‌شود و این خودرو در کلاس خود، تنها خودرو مجهز به رادیو دیجیتال به‌شمار می‌رود. همچنین تمامی مدل‌های هیوندای i30 N به سیستم ترمز خودکار اضطراری و رادار بین خطوط مجهز هستند که هر دو از امکانات بسیار کاربردی و مناسبی برای راننده محسوب می‌شوند.

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI

گلف GTI در بخش امکانات به‌صورت استاندارد به کروزکنترل هوشمند و سیستم پارک خودکار و سیستم هشدار نقطه‌ی کور مجهز است. رنو مگان فرانسوی در مدل دنده‌دستی ۳۰هزار و ۸۰۰ دلار و در مدل دوکلاچه ۳۲هزار و ۹۰۰ دلار قیمت دارد که مدل آزمایش‌شده از مدل اخیر است. قیمت مدل دوکلاچه‌ی رنو ۱۴۰۰ دلار از GTI گران‌تر است؛ ولی درعوض، همانند هیوندای از رینگ‌های بزرگ‌تر نوزده‌اینچی و رنگ‌آمیزی ویژه برای بدنه برخوردار است. در بخش ظاهری، گلف GTI را از روی سپرهای اسپرت جلو و عقب و خطوط افقی متفاوت در جلوپنجره می‌توان شناسایی کرد. هیوندای i30 N نه‌تنها از سپرهای اسپرت برخوردار است؛ بلکه گِل‌گیرهای آن نیز پهن‌تر از i30 استاندارد است و ارتفاع از سطح زمین کمتری نیز دارد.

در آخر هم رنو مگان RS با کیت بدنه‌ی منحصربه‌فردش قرار دارد که فقط درهای آن با رنو مگان GT مشترک است. کیت بدنه‌ی مگان RS شامل سپرهای اسپرت دیفیوزردار است. به این نکته نیز اشاره کنیم که مهندسان بخش F1 رنو در طراحی و ساخت سرسیلندر مدل RS مشارکت کرده‌اند.

درنهایت، تیم آزمایش CarAdvice در این بخش بیشترین امتیاز را به رنو دادند.

عملکرد

Hyundai i30 N

امسال وارد بیستمین سالی می‌شویم که گلف GTI به توربوشارژر مجهز شده است. اولین نسل GTI که توربوشارژر داشت، مدل سال ۱۹۹۸ بود که پیشرانه‌ی ۱.۸لیتری آن می‌توانست ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت تولید کند و در ۷.۹ ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلومتر برسد.

هفتمین نسل گلف حالا با قدرت ۲۴۱اسب‌بخاری پیش روی ماست و شتاب صفر تا صد کیلومتر را در زمانی بین ۶.۲ تا ۶.۴ ثانیه ثبت می‌کند. علاوه‌براین، گلف GTI، تنها خودرو این رقابت با قدرت کمتر از ۲۶۸ اسب‌بخار است. هیوندای i30 N از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری توربو خود می‌تواند ۲۷۰ اسب‌بخار بیرون بکشد و درنهایت، رنو مگان RS با وجود برخورداری از پیشرانه‌ی کوچک‌تر ۱.۸لیتری، به‌دلیل قدرت ۲۷۴اسب‌بخاری پیشرانه‌‌اش قوی‌ترین خودرو در این جمع است.

مگان RS با شتاب ۵.۸ثانیه‌ای خود که با مدل RS275 تروفی نسل قبل برابری می‌کند، سریع‌ترین خودرو این رقابت است و پس‌ازآن، هیوندای دنده‌دستی با شتاب ۶.۲ثانیه‌ای و سپس، گلف GTI قرار دارند. دراین‌میان، گلف GTI، تنها خودرو فاقد سیستم لانچ‌کنترل گروه است.

در بحث گشتاور تولیدی پیشرانه، هیوندای با گشتاور ۳۵۳نیوتون‌متری کمترین گشتاور را در بین اعضای گروه دارد؛ ولی درعوض، گشتاور خود را در پایین‌ترین دور ممکن، یعنی بازه‌ی ۱۴۵۰ تا ۴۷۰۰ دوربردقیقه، دراختیار راننده قرار می‌دهد و در حالت تخت‌گاز نیز سامانه‌ی Overboost اجازه‌ی افزایش گشتاور تا ۳۷۸ نیوتون‌متر را می‌دهد.

Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N

گلف GTI با گشتاور ۳۷۰ نیوتون‌متر در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۳۰۰ دوربردقیقه در میانه‌ی گروه قرار دارد. مگان RS هم با گشتاور ۳۹۰نیوتون‌متری در جایگاه نخست قرار دارد؛ اما خیلی هم نباید فریب اعداد و ارقام را خورد؛ چون گشتاور رنو در دور موتور کمتر از ۲۴۰۰ دوربردقیقه به‌دست نمی‌آید. هریک از این هاچ‌بک‌های اسپرت عملکردی متفاوت دارند. تأخیر توربو در هیوندای از بقیه بیشتر و محسوس‌تر است. صدای جذابی هم که در نسل قبلی گلف GTI هنگام افزایش دنده شنیده می‌شد، در مدل ۲۰۱۹ وجود ندارد. هیوندای i30 N صدای اگزوز بسیار جذابی دارد؛ به‌طوری‌که اگر چشمانتان را ببندید و درون هیوندای بنشینید احساس حضور در خودرو رالی به شما دست می‌دهد.

هیوندای i30 N و رنو مگان برای تولید صدای جذاب از روشی مشابه استفاده می‌کنند. برای این کار هیوندای از سیستمی با نام اکتیو اگزوز استفاده کرده که صدای پیشرانه را به‌صورت مصنوعی تولید می‌کند. رنو نیز وقتی حالت رانندگی را در حالت اسپرت یا مسابقه (Race) قرار دهید، صدای اگزوز از بلندگوها پخش می‌شود. تفاوت در اینجاست که صدای پخش‌شده در کابین رنو صدای واقعی پیشرانه است؛ ولی در هیوندای این‌گونه نیست. وقتی در رنو پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید، صدای جذابی تولید می‌شود.

مگان RS پیشرفت رنو در ساخت گیربکس‌های دوکلاچه را نشان می‌دهد. جعبه‌دنده‌ی EDC این خودرو نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده و ارتقایافته از جعبه‌دنده‌ی رنو کلیو RS است که آن را پس از جعبه‌دنده‌ی PDK پورشه، می‌توان بهترین جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه ازنظر عملکرد دانست. در‌حالی‌که فولکس واگن نیز از جعبه‌دنده‌ی DSG استفاده می‌کند، در عملکرد آن نارسایی‌هایی به‌چشم می‌خورد. این درحالی است که جعبه‌دنده‌ی رنو عملکردی بسیار خوب و هوشمندانه دارد. هیوندای نیز جعبه‌دنده‌ای دوکلاچه را برای i30 N دردست توسعه دارد؛ ولی تا اواخر سال ۲۰۱۹ به بازار نخواهد آمد. جعبه‌دنده‌ی شش‌سرعته‌ی دستی هیوندای به سیستم همخوان‌سازی با دور موتور مجهز است.

در بحث مصرف سوخت، هیوندای پرمصرف‌ترین عضو گروه است و در حالت ترکیبی، هشت لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. در مقابل، رنو مگان فقط ۷.۵ لیتر و فولکس واگن نیز ۶.۵ لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر می‌سوزانند. در شرایط آزمایش واقعی، مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند. برای مثال، مصرف ترکیبی مگان تا ۱۵.۸ لیتر و هیوندای تا ۱۳.۲ لیتر و گلف تا ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا کردند. دراین‌میان، مگان RS بیشترین هزینه‌ی سوخت را دارد؛ چون پیشرانه‌ی آن به بنزین اکتان ۹۸ نیاز دارد؛ ولی دو خودرو دیگر با بنزین اکتان ۹۵ نیز همخوانی دارند.

سواری و هندلینگ

Renault Megane RS

رنو مگان RS به بسته‌ی ۱۰۵۰دلاری Cup مجهز است که کالیپرهای ترمز برمبو و لنت‌های ترمز قوی‌تر و دیفرانسیل اسپرت لغزش محدود را شامل می‌شود؛ اما این بسته را فقط در مدل دنده‌دستی می‌توان انتخاب کرد. جالب اینجا است مگان با اینکه اسپرت‌ترین خودرو در بین این سه خودرو محسوب می‌شود، بهترین سواری را هم دارد و خشک‌ترین سواری متعلق به هیوندای است.

در یک مسیر کوهستانی ۳ کیلومتری عملکرد مگان بسیار خوب و پایدار است، البته با توجه به فرمان پذیر بودن چرخ‌های عقب در این خودرو چنین چیزی طبیعی است. سیستم چهارچرخ فرمان پذیر در سرعت زیر۶۰ کیلومتر بر ساعت چرخهای عقب را خلاف جهت چرخ‌های جلو زاویه می‌دهد و با افزایش سرعت، چرخ‌های عقب موازی با چرخ‌های جلو زاویه می‌‌گیرند.هیوندای اما بیشتر حس یک خودروی قدیمی‌تر را داشته و در عوض لذت خالص دنده دستی را با خود به همراه دارد.تنها خودرویی کره‌ای که می‌توان عملکرد فرمان بهتری از هیوندای i30 N دارد کیا استینگر است. هر سه خودروی این تست به سیستم تقسیم گشتاور در محور جلو مجهزاند ولی در هیوندای این قضیه به شکل مکانیکی انجام می‌شود و به پیچیدگی رقبای اروپایی نیست. عملکرد سیستم کنترل کشش رنو هم بسیار خوب است و با استفاده از ترمزها می‌تواند نیروی هر چرخ را کنترل کند. فولکس واگن GTI نسل قبلی از هرزگردی زیاد چرخ‌های جلو در نسل قبلی رنج می‌برد بنابراین سازنده تصمیم گرفت تا در فیس لیفت مدل ۲۰۱۹ با استفاده از قفل دیفرانسیل کلاچ دار این مشکل را حل کند.

Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS

درکل، عملکرد هر سه خودرو درخورتوجه است و از انحراف فرمان‌گیری گشتاوری خبری نیست. فولکس واگن در مدل ۲۰۱۹ ترمزهای گلف GTI را ارتقا داده؛ ولی همچنان ترمزگیری دو رقیب دیگر حس بهتری منتقل می‌کند. درباره‌ی کیفیت سواری نیز هیوندای خشک‌ترین سیستم تعلیق را دارد و در مسافت طولانی ممکن است آزاردهنده باشد. پس‌از‌آن، فولکس GTI قرار دارد و رنو مگان RS بهترین سواری را ارائه می‌دهد و اصلا دست‌اندازها را در این خودرو حس نمی‌کنید. افزون‌براین، در جاده می‌توانید از کروزکنترل هوشمند مگان و گلف لذت ببرید و این  قابلیتی است که در i30 N وجود ندارد.

کابین

کابین مگان هنوز به‌طور گسترده از پلاستیک استفاده کرده؛ اما درمقایسه‌با نسل قبلی RS بسیار بهتر است و امکان سفارش تودوزی چرم آلکانترا با قیمت ۸۳۳ دلار نیز در آن وجود دارد. فرمان مگان هم از روکش چرمی بهره‌مند است و به‌سیاق خودروهای مسابقه‌ای نوار قرمزرنگی در بخش بالایی آن نصب شده است.

Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS
Renault Megane RS

رنو سعی کرده داشبورد را تاحدامکان خلوت کند؛ به‌همین‌دلیل، از نمایشگر ۸.۷اینچی به‌شکل عمودی استفاده شده که بیشتر کارها از داخل آن انجام می‌شوند. این کار رنو به‌نوعی پیروی از ولوو و تسلا محسوب می‌شود. دقت صفحه‌ی لمسی زیاد است؛ ولی بالاآمدن صفحات گاهی به‌کُندی انجام می‌شود. رنو سیستم صوتی حرفه‌ای Bose را نیز به قیمت ۳۵۰ دلار عرضه می‌کند. با واردشدن به هیوندای متوجه کابینی ارزان‌تر خواهید شد و به‌نظر می‌رسد این شرکت بیشتر انرژی‌اش را روی بخش فنی i30 N گذاشته است. هیوندای صندلی و فرمان اسپرتی دارد. کلیدهای تغییر حالت رانندگی به رنگ آبی روی فرمان قرار دارد که با دیدن آن‌ها متوجه می‌شوید با نسخه‌ی i30 معمولی طرف نیستید. هیوندای همچنین تنها خودرو این جمع است که آمپرهای آنالوگ دارد.

Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N

گلف GTI از مدل فیس‌لیفت به‌صورت استاندارد از پشت آمپرهای دیجیتال بهره‌مند است. عملکرد سیستم مالتی‌مدیای این خودرو نیز بهترین در این کلاس است و می‌توان با پرداخت ۱۶۱۰ دلار از سیستم صوتی ۴۰۰واتی با نمایشگر ۹.۲اینچی نیز بهره‌مند شد. با سفارش بسته‌ی لاکچری ۲۷۳۰دلاری برای گلف GTI امکانات دیگری همانند سقف پانوراما، صندلی های چرمی، کنترل برقی صندلی راننده و گرم‌کن صندلی‌های جلو را دریافت خواهید کرد.

با اینکه کابین گلف در بین لوکس‌ترین رقبا است؛ اما به‌نظر می‌رسد همانند هیوندای در گلف نیز می‌توانستیم طراحی اسپرت‌تری را شاهد باشیم. ازنظر فضاسازی نیز گلف بهترین است؛ به‌طوری‌که با وجود اینکه کوتاه‌ترین خودروست؛ اما فضای داخلی آن با بزرگ‌ترین عضو گروه، یعنی رنو مگان RS مقایسه‌کردنی است. هیوندای با اینکه کوچک‌ترین فضای عقب را دارد،  خودرو چندان نامطلوبی نیست و تنها افراد قدبلند در آن احساس ناراحتی خواهند کرد.

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTI

هر سه خودرو ازنظر فضای سر نزدیک به‌هم هستند؛ اما فقط هیوندای است که دریچه‌های تهویه برای سرنشینان عقب ندارد. در زمینه‌ی فضای صندوق هم هر سه خودرو قابلیت تاکردن صندلی‌های عقب برای افزایش فضای صندوق را دارند. مگان به‌دلیل پهنای بیشتر صندوق بزرگ ۴۳۴لیتری دارد و فضای صندوق هیوندای و گلف GTI به‌ترتیب ۳۸۱ و ۳۸۰ لیتر است.

هزینه‌ی نهایی

Volkswagen Golf GTI/Hyundai i30 N/Renault Megane RS

همان‌طورکه قبلا اشاره کردیم، رنو مگان با‌ توجه‌ به نیاز به سوخت باکیفیت، بیشترین هزینه‌ی سوخت را دارد. خبر بد دیگر هم این است که مگان دیگر با گارانتی پنج‌ساله برای مدل‌های RS عرضه نمی‌شود. درعوض، هیوندای و فولکس هر دو گارانتی مناسب پنج‌ساله دارند. هزینه‌ی نگه‌داری هیوندای در هر دوره‌ سرویس دَه‌هزار کیلومتر یا دوازده‌ماهه ۲۰۹ دلار است. برای فولکس واگن سرویس پانزده‌هزار کیلومتر ۲۶۳ دلار و سرویس پنج‌ساله نیز ۵۵۳ دلار هزینه دارد. سرویس‌های رنو هم هر بیست‌هزار کیلومتر یا یک سال هستند و با قیمت ۲۷۹ دلار انجام می‌شوند.

نتیجه‌گیری

Volkswagen Golf GTI/Hyundai i30 N/Renault Megane RS

گلف GTI را به‌عنوان بنیان‌گذار این کلاس خودرو، باید بسیار مناسب دانست؛ چراکه خریدارانش را به‌خوبی راضی نگه می‌دارد. گرچه نبود گیربکس دنده‌ای در این خودرو بسیاری را دلتنگ می‌کند، همچنان گلف انتخاب خوبی است. هیوندای i30 N نیز تازه‌وارد این کلاس است؛ ولی رانندگی بسیار اسپرتی را ارائه می‌کند و توانایی‌های زیادی دارد و بیشتر به درد افراد عاشق رانندگی می‌خورد.

مگان RS خودرو گرانی است؛ اما ازنظر فناوری نیز برتری‌هایی همانند جعبه‌دنده‌ی EDC (با عملکردی بهتر از جعبه‌دنده‌ی DSG فولکس واگن) و کمک فنرهای دوتایی و سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقبی دارد. البته اگر مگان جذاب بخواهید، بهتر است مدل دنده‌دستی این خودرو را با بسته‌ی Cup سفارش دهید که هم توانایی‌های بیشتری دارد و هم راحتی بهتری ارائه می‌کند. در کل برنده‌ی این رقابت CarAdvice، رنو مگان RS انتخاب شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات