نگاهی به روند معرفی و تولید نسل جدید تویوتا سوپرا

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
سوپرا، خودروی اسپرت افسانه‌ای تویوتا به‌زودی بازخواهد گشت؛ اما این اسپرت ژاپنی برای رسیدن به خط تولید، فرایندی پیچیده و طولانی را سپری کرده که در این مطلب به آن می‌پردازیم.
تبلیغات

خودروهای اسپرت و سوپراسپرت معمولاً بخش زیادی از عمر خود را در فرایند طراحی و توسعه سپری می‌کنند. مثلاً آغاز پروژه‌ی توسعه‌ی نسل جدید آکورا NSX در سال ۲۰۰۷ اعلام شد اما نسخه‌ی تولیدی آن نهایتاً در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد. تویوتا سوپرا هم مثال دیگری برای این موضوع است که فرایند توسعه‌ی نسل جدید آن حتی از NSX هم بیشتر طول کشیده است. نسل چهارم سوپرا در سال ۲۰۰۲ از خط تولید کنار رفت اما مدت زیادی طول نکشید که شایعاتی مربوط به تولد دوباره‌ی آن منتشر شد. در سال ۲۰۰۷ رسماً احتمال ساخت نسل کاملاً جدید این اسپرت مشهور ژاپنی در رسانه‌های خودرویی مطرح شد؛ درحالی‌که قرار است محصول نهایی این پروژه دی‌ماه در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۹ رونمایی گردد. در این مطلب با ما همراه شوید تا بر فرایند ۱۲ سال توسعه و احیای نسل جدید تویوتا سوپرا، مروری داشته باشیم.

سال ۲۰۰۷: کانسپت FT-HS

Toyota-FT-HS-Concept-2007

همه‌چیز با کانسپت FT-HS آغاز شد. این خودرو که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۷ به نمایش درآمد، توسط مرکز تحقیقات Calty تویوتا طراحی شده بود. هرچند، هیچ‌گاه رسماً گفته نشد که FT-HS پیش‌نمایشی از نسل جدید سوپرا است اما شایعات زیادی در این مورد وجود داشت. این کانسپت به قوای محرکه‌ی هیبریدی  شامل پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری V6 بنزینی مجهز شده بود که مجموعاً ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

سال ۲۰۱۰: بازگشت نام سوپرا

Toyota-Supra-2002

سه سال بعد از معرفی FT-HS، تویوتا نام سوپرا را مجدداً در ایالات‌متحده به ثبت رساند زیرا از سال ۲۰۰۶ از این نام دست‌کشیده بود. در این مرحله، هشت سال از خداحافظی سوپرا با خط تولید گذشته بود. با اینکه پس از ثبت دوباره‌ی نام سوپرا، گزارش‌هایی احتمال ساخت نسل جدید آن‌ را مطرح کردند، اما هنوز هیچ تأیید و اعلام رسمی در این رابطه از سوی تویوتا منتشر نشده بود.

سال ۲۰۱۲: در آستانه‌ی تأیید رسمی

Toyota-GT86-2012

هم‌زمان با معرفی مدل GT86 به‌عنوان جدیدترین محصول اسپرت تویوتا، مهندس ارشد این شرکت، تتسویا تادا اعلام کرد که ساخت سوپرای جدید در آینده‌ای نزدیک، امکان‌پذیر است. البته این صرفاً یک تأیید احتمالی در مورد بازگشت سوپرا به سبد محصولات تویوتا محسوب می‌شد. تادا در آن زمان اشاره کرد توسعه‌ی این خودرو حداقل پنج سال طول خواهد کشید و حالا مشخص شد که او اشتباه نکرده است.

سال ۲۰۱۳: همکاری با بی‌ام‌و

Toyota-&-BMW

با مطرح شدن شایعات بازگشت سوپرا، تویوتا در اقدام غیرمنتظره‌ای اعلام کرد، با بی‌ام‌و همکاری می‌کند. این دو شرکت گزارش دادند که به‌منظور توسعه‌ی پلت‌فرمی برای خودروهای اسپرت جدید باهم همکاری خواهند داشت. در آن زمان نه تویوتا و نه بی‌ام‌و جزئیات دقیقی در مورد این خودروهای اسپرت منتشر نکردند اما امروز میدانیم که این اولین قدم در پروژه‌ی مشترک توسعه‌ی بی‌ام‌و Z4 و تویوتا سوپرا بوده است.

سال ۲۰۱۴: کانسپت FT-1

Toyota-FT-1-Concept-2014

در سال ۲۰۱۴، تویوتا برای اولین بار کانسپت FT-1 را در نمایشگاه دیترویت به‌نمایش درآورد. معرفی این کانسپت مصادف شد با انتشار گزارش‌هایی که ادعا می‌کردند نسل جدید سوپرا در سال ۲۰۱۴ معرفی می‌شود. همچنین ظاهر جذاب FT-1 نیز پیش‌نمایشی از نسخه‌ی تولیدی سوپرای جدید، ارائه کرد. ترکیب پیشرانه جلو-محور عقب این کانسپت از خودروهای اسپرت ژاپنی مثل داتسون 240Z، تویوتا 2000GT و البته نسل‌های قبلی سوپرا الهام گرفته شده بود. کمتر از یک ماه بعد، تویوتا سوپرا را به‌عنوان یک نام تجاری به ثبت رساند که این موضوع شایعات مربوط به بازگشت این خودروی اسپرت را افزایش داد.

سال ۲۰۱۶: آزمایش نسخه‌های اولیه

در سال ۲۰۱۶، تویوتا نام سوپرا را این بار در اروپا به ثبت رساند. گزارش‌ها نیز حاکی از آن بودند که نسخه‌ی نهایی این خودرو تنها دو سال بعد رونمایی می‌شود، در کنار نسل جدید بی‌ام‌و Z4 در اتریش به تولید خواهد رسید و در سراسر جهان عرضه خواهد شد. این گزارش‌ها، قوای محرکه‌ی سوپرا را از نوع هیبریدی می‌دانستند که با همکاری بی‌ام‌و توسعه پیدا کرده است. در شهریور نیز نسل جدید سوپرا برای اولین بار رؤیت شد. این خودرو یک نمونه‌ی اولیه با پوشش استتاری سنگین بود که برای اولین بار در جاده‌های اروپا مورد آزمایش قرار گرفته بود. در ماه‌های بعد، تصاویر و فیلم‌های جاسوسی بیشتری از این خودرو منتشر شد.

سال ۲۰۱۷: یک قدم مانده به تولید

با استفاده از تصاویر و فیلم‌های جاسوسی نسل جدید سوپرا، به‌سرعت رندرهای (تصاویر گرافیکی احتمالی) زیادی طراحی شدند. شکل کلی خودرو در این رندرها شباهت چندانی با نسل قبلی نداشت اما ویژگی‌هایی را از کانسپت‌های FT-HS و FT-1 گرفته بود. در همین زمان، استفاده از جعبه‌دنده اتوماتیک در سوپرای جدید تأیید شد و طرح سوپرشارژر الکتریکی هم توسط تویوتا به ثبت رسید.

سال ۲۰۱۸: آخرین آزمایش‌ نمونه‌های اولیه

Toyota-Supra-Prototype

هم‌اکنون در سال ۲۰۱۸ بیشتر از همیشه به زمان رونمایی نسل جدید تویوتا سوپرا نزدیک شده‌ایم و اطلاعات قابل‌توجهی از آن داریم. مثلاً میدانیم که این اسپرت ژاپنی به یک پیشرانه‌ی ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی مجهز خواهد بود. تویوتا حتی در فستیوال گودوود امسال آخرین پیش‌نمونه‌ی سوپرا را نیز به نمایش درآورد اما هنوز از نشان دادن چهره‌ی نهایی آن خودداری کرده است و همچنان پوشش‌های استتاری روی خودرو دیده می‌شوند؛ بنابراین برای دیدن نسخه‌ی نهایی و بدون پوشش نسل جدید سوپرا احتمالاً باید تا اوایل سال ۲۰۱۹ صبر کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات