نگاهی کوتاه به کیا K900 مدل ۲۰۱۹؛ پاسخ کره‌ به مرسدس S کلاس

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
نسل جدید کیا K900 با پیشرانه‌ی V8، تجهیزات لوکس و فناوری‌های پیشرفته برای رقابت با آلمانی‌ها عرضه می‌شود و تقریبا، نصف S کلاس و سری 7، قیمت دارد.
تبلیغات

ساخت یک سدان لوکس ۵.۱ متری با پیشرانه‌ی V8 و سامانه‌ی چهارچرخ محرک توسط کیا برای رقابت با مرسدس بنز S کلاس ممکن است ایده‌ی نامعقولی به نظر برسد؛ اما کره‌ای‌ها پیش از این هم چنین کاری انجام داده‌اند. درواقع خودروی لوکس کره‌ای در حد مرسدس بنز S کلاس، یک ایده نیست و طی چند سال اخیر بخشی از سبد محصولات کیا بوده است. K900 که در کره با نام K9 عرضه می‌شود، پاسخ کیا به مرسدس بنز S کلاس محسوب می‌شود. این سدان لوکس کره‌ای به‌تازگی وارد نسل دوم خود شده و از تابستان امسال در بازار داخلی کره‌ی جنوبی عرضه شده است.

KIA K900

K900 برای گروه هیوندای-کیا اهمیت زیادی دارد زیرا اولین محصول این گروه با پلت‌فرم دیفرانسیل عقب جدید است؛ این پلت‌فرم در سدان G80 برند لوکس جنسیس که بازار گسترده‌تری در جهان دارد هم مورداستفاده قرار گرفته است. البته K900 در خاورمیانه و ایالات‌متحده هم عرضه می‌شود ولی در اروپا خبری از آن نیست؛ بعید است که K900 در خانه‌ی S کلاس حرفی برای گفتن داشته باشد. اروپایی‌ها به شهرت K900 در کره یا موفقیت‌های سدان اسپرت کیا استینگر توجهی ندارند.

KIA K900

خریداران K900 اغلب در صندلی عقب می‌نشینند و به همین دلیل مهندسان کیا برای این قسمت فضای بسیار زیاد و صندلی‌های بزرگ و راحت با قابلیت تنظیم‌ها فراوان در نظر گرفته‌اند. کابین K900 لوکس به‌نظر می‌رسد ولی بیشتر به آئودی A8 یک دهه‌ی قبل شباهت دارد؛ البته راننده می‌تواند پشت فرمان لذت خاصی تجربه کند. K900 از پیشرانه‌ی ۵ لیتری V8 با ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که این نیرو از طریق گیربکس هشت سرعته‌ی اتوماتیک با تعویض دنده‌های بسیار نرم به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

KIA K900

کیا K900 در ۵.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای سدانی با این ابعاد مناسب است؛ اما نمی‌توان این مدل را اسپرت دانست، زیرا پیشرانه‌ی V8 آن به‌گونه‌ای تنظیم شده است تا عملکرد روان و آرامی ارائه کند. به‌همین‌دلیل در کابین خودرو هیچ خبری از غرش پیشرانه نیست و همه‌چیز برای یک سواری آرامش‌بخش فراهم شده است. در بخش کیفیت سواری هرچند کنترل اولیه‌ی بدنه به‌خوبی صورت می‌گیرد اما خودرو توانایی جذب کامل دست‌اندازها در جاده‌های ناهموار را ندارد.

KIA K900

عجیب آن است که صندلی‌های عقب K900 حس متفاوتی دارند؛ شاید مهندسان طراحی و تولید شاسی، بیشتر وقت خود را صرف این قسمت کرده‌اند. البته این موارد از ویژگی‌های نسخه‌ی داخلی K900 (مخصوص بازار کره‌ی جنوبی) هستند که به لاستیک‌های چهارفصل و سیستم تعلیق تنظیم‌شده برای سرعت‌گیرهای فراوان خیابان‌های کره مجهز شده‌ است. بر اساس ادعای مقامات کیا، مدل‌های مخصوص ایالات‌متحده و دیگر مناطق عملکرد و تنظیم متفاوتی دارند. سواری ناخوشایند قسمت جلوی K900 تأسف‌برانگیز است زیرا کابین جلو با چرم ناپا و چوب واقعی، جذاب‌تر از عقب احساس می‌شود. در این بخش که تا رودری‌ها هم ادامه دارد، همه‌چیز با تمرکز بر لوکس بودن کار شده است؛ چوب و فلز دقیقاً همان حس مورد انتظار مشتری را دارند.

Kia K900

در فضای داخلی K900 فناوری‌های هوشمند زیادی به‌کار رفته است که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تجهیزات ایمنی کاربردی اشاره کرد. در صفحه آمپر دیجیتالی خودرو تصاویر دوربین‌های نقاط کور نمایش داده می‌شود، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی سرگرمی هم خوب است، سریع عمل می‌کند و کیفیت گرافیک آن بهتر از دیگر ساخته‌های کیا به‌‎نظر می‌رسد. کابین K900 واقعاً به بهترین شکل ممکن سرنشینان را از محیط بیرون جدا می‌کند. در این خودرو سرنشینان به‌ندرت ناراحت یا خسته می‌شوند؛ این یکی از ویژگی‌های کلیدی هر خودروی لوکس است.

Kia K900

K900 محصولی مورد انتظار از یک خودروساز لوکس تمام‌عیارنیست بلکه بیشتر بازتابی از ارائه‌ی طیف کامل محصولات در بازار خانگی کیا است، جایی که تقریباً تحت سلطه‌ی مطلق گروه هیوندای-کیا قرار دارد؛ اما با اینکه شاید این سدان لوکس کره‌ای در بازار جهانی مقابل برندهای لوکس باسابقه حرفی برای گفتن نداشته باشد، به‌غیراز کیفیت سواری، خودروی نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. تیم مهندسی کیا تلاش کرده است تا جایگزینی واقعی و قابل‌اعتماد برای مرسدس بنز S کلاس ارائه کند؛ اما آیا در این راه موفق بوده است؟ شاید بله و شاید نه. درمجموع چیزی که در مورد نسل جدید K900 و به‌طورکلی برند کیا قطعی به نظر می‌رسد، پیشرفت شگفت‌انگیز آن در یک دهه است.

لوکس‌ترین محصول کیا، با آستانه قیمت ۵۲ هزار دلار عرضه می‌شود که تقریبا، نصف مرسدس بنز S کلاس و بی‌ام‌و سری 7 است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات