تور مجازی و نگاه عمیق به مرکز فناوری‌ مک لارن

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مرکز فناوری مک لارن در ووکینگ انگلستان، مجموعه ای بزرگ است که علاوه بر تاریخچه مک لارن، مراحل تولید محصولات را نمایش می‌دهد.
تبلیغات

مرکز فناوری مک‌لارن (McLaren) که در شهر ووکینگ (Woking) انگلیس قرار دارد برای طرفداران خودروهای اسپرت، بهشت روی زمین است. جایی که محصولات مک لارن از انواع کلاسیک تا مدرن، جاده ای و مسابقه‌ای تولد یافته و پرورش می یابند.تمام این مجموعه زیر یک سقف جمع شده است.

خودروها تنها مورد ارزشمند و هنری این مجموعه نیستند، خود مجموعه‌ای که این خودروها را نگه داری می‌کند نیز اثری هنری است. ورودی ساختمان از کنار یک دریاچه مصنوعی عبور می‌کند که بازتاب ساختمان شیشه‌ای مجموعه روی این دریاچه منظره زیبایی می‌سازد. اما این دریاچه فقط برای زیبایی مجموعه نیست و آب آن برای تبادل گرمایی به درون مجموعه پمپ می‌شود و دما را در ۲۱ درجه سانتی‌ گراد نگه می‌دارد.

خودروها تنها مورد ارزشمند و هنری این مجموعه نیستند؛ خود مجموعه‌ای که  خودروها را نگه‌داری می‌کند نیز اثری هنری است

ساختمان و دریاچه کنار آن از نمای بالا شبیه نماد یین و یانگ است. نماد تعادل بین خیر و شر در فلسفه چین باستان که به صورت دایره‌ای با یک بخش سیاه و یک بخش سفید است که در هم آمیخته شده‌اند.

با قدم گذاشتن به داخل مجموعه با دیدن تاریخچه مدل‌هایی که در طی سالها باعث موفقیت مک لارن شده‌اند حس قدم زدن در تاریخ را پیدا می‌کنید. در زمان بازدید ما چند جای خالی بین مدل ها بود چون بعضی از آن ها را برای نمایش به فستیوال سرعت گود وود (Good wood) برده بودند.

مک لارن

اولین خودرویی که پس از وارد شدن به مجموعه میبیند آوستین 7 (Austin) مدل 1929 قرمزی است که بروس مک لارن در سن پانزده سالگی رانندگی با آن را یاد گرفت و اولین مسابقه خود را با آن برد او خودرو را برای افزایش سرعت تغییر داد و سیستم تعلیق جلو را پایینتر آورد که منجر به کاهش اصطکاک شد که نبوغ اورا نشان می‌داد.

با قدم گذاشتن به داخل مجموعه با دیدن تاریخچه مدل هایی که در طی سالها باعث موفقیت مک لارن شده اند حس قدم زدن در تاریخ را پیدا میکنید

با قدم زدن در این مجموعه می‌توان سیر پیشرفت خودروهای مسابقه ای مک لارن را دید بسیاری از آن‌ها نارنجی انبه‌ای رنگ شده‌اند تا هم در تلوزیون سیاه و سفید قابل تشخیص باشند و هم در مسابقه رقبا آن‌ها را به راحتی در آینه تشخیص دهند.

یکی از این خودروهای نارنجی رنگ خودرو پنجشنبه (Thursday) نامیده شده است زیرا فقط در تمرین های روز پنجشنبه از آن استفاده می‌شد همچنین به خاطر لبه‌های تیز جلوی خودرو آن را گیوتین نیز نامیده‌اند.

پس از ساخت خودرو پنجشنبه بروس مک لارن در تست رانندگی آن متوجه لغزش و تکان خوردن سرپوش سوخت جلوی راننده در سرعت های بالا شد برای مقابله با این مشکل مک‌لارن دو سوراخ در جلوی آن برای کمک به گردش هوا ایجاد کرد. سال ها بعد این اقدام بروس مک‌لارن الهام‌بخش مک‌لارن در اضافه کردن روزنه های مدل P1 شد.

مک لارن
مک لارن

در کنار خودرو پنجشنبه مدل باابهت M8D Can - Am که رنگ نارنجی معروف مک لارن را دارد و با دوباله خود معروف به خودرو بتمن شده است قرار دارد. این خودرو هم‌خانواده خودرویی است که مک‌لارن همسر خود را در حال تست آن در گود وود GoodWood در سال ۱۹۷۰ (۱۳۴۹) از دست داد.

پس از رد شدن از کنار مک‌لارن فرمول یک با نماد وودافون که از دیوار آویزان شده است! ( تعجب نکنید عکس پایین از زاویه درست گرفته شده است) با صفی از خودروهای فرمول یک مک لارن از دهه ۹۰ میلادی (۷۰ شمسی) که با رانندگانی مثل میکا هاکینن (Mika Hakkinen) و دیوید کولتهارد (David Coulthard) به شهرت رسیدند مواجه خواهید شد که در مقابل آنها خودروهای فرمول یک مک‌لارن از اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی (هشتاد شمسی) با ایرودینامیک دیوانه وار که به آسانی قابل ثبت در دوربین های تلوزیونی نبودند قرار دارند.

مک لارن

در میان خودروهای مک‌لارن یک مدل XPS فرمول یک ۱۹۹۳ به رنگ سبز تیره حضوری پررنگ دارد. شگفت آور است که این خودرو پنج سال پس از عرضه خود رکورد سرعت را با رسیدن به ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت شکست و تبدیل به سریعترین خودرو زمان شد.

مهندسان در حال کار بر روی مدل فعلی فرمول یک تیم مک لارن از پشت پنجره دیده می شوند اما عکسبرداری از آن ها غیر مجاز است. چیزی که ما دیدیم قطعات جدا شده تشخیص‌ناپذیر بود که تعدادی از آن ها برای تست به کامپیوترهایی بزرگ وصل بودند که همه در محیط کاری با زمین بسیار تمیز انجام می‌شد.

گاراژی که هر عشق خودرو آرزوی آن را می‌کند

در بخشی از اتاق تعدادی از خودروهای مک‌لارن برای نمایش نگه داری می‌شدند و در بخش دیگری تیمی مشغول ساخت فیبر‌کربن بود.

مک لارن

سالنی طولانی پر از افتخارات مک‌لارن که شامل قهرمانی‌های تولید کننده ها که مک‌لارن بسیار به آن افتخار می‌کند هم می‌شود برای نمایش بود.

در آخر سالن یک قسمت فیبرکربن از مک‌لارن وجود دارد که مونوسلی (Monocell) است که برای حفاظت از راننده و مسافران در تصادف استفاده می‌شود. امروزه ساخت شاسی فیبرکربن مک‌لارن تنها ۴ ساعت زمان میبرد و شاسی نزدیک به ۷۵کیلوگرم وزن دارد در حالیکه بیست سال پیش این کار ۴۰۰۰ ساعت زمان می‌برد که نشانه پیشرفت است.

مک لارن

پس از اتاق تونل باد به ورودی کارخانه اصلی مک‌لارن می رسیم که خودروهای جاده ای مک‌لارن در آن در حال تولید هستند از آنجا که خودروها دست‌ساز هستند محیط کارخانه بسیار کم سر و صدا و بدون صدای ماشین‌ها و ربات‌ها است که باعث ایجاد جوی آرامش بخش برای چندصد نفری که خودروهای جاده ای مک‌لارن را می‌سازند شده است.

بخش سرهم کردن خودروها ترتیب خاصی ندارد و تولید مطابق خواست مشتریان انجام می‌شود. ممکن است دو مدل 570S و 720S به فاصله چند متر از هم در مراحل متفاوتی از تولید باشند.

از آنجا که خودروها دست‌ساز هستند محیط کارخانه بسیار کم سر و صدا و بدون صدای ماشین‌ها و ربات‌ها است

پس از کامل شدن تولید خودروها آن‌ها را به اتاقی جداگانه برای تست دینامیک می‌برند؛ جایی که در آن چراغ های راهنما، چراغ های جلو و سیستم های دیگر چک میشوند. پس از این مرحله خودروها به اتاق تست نشتی برده میشوند جایی که در آن بارانی شدید شبیه‌سازی می‌شود تا تیم تولید در صورت وجود هرگونه نشتی و سوراخ آن را تشخیص دهند.

مک لارن

مرحله نهایی فرآیند تولید شامل تست رانندگی خودرو در محوطه اطراف ووکینگ (Woking) است تا پس از آن خودرو به خریدار تحویل داده شود.

بازدید از این مجموعه تجربه‌ای محسورکننده است و می‌توان ساعت ها در آن ایستاد و حرکت هماهنگ خط تولید را تماشا کرد.

هنگام نزدیک شدن به خروجی گروهی از خودروهای مک لارن از یک تست رانندگی اخیر برمی‌گشتند و تماشای منظره خیره کننده حرکت آن ها در کنار دریاچه و بازتاب نور آن از دریاچه که مرغابی‌ها در حال پرواز در اطراف آن بودند خداحافظی فوق العاده‌ای از این مجموعه و شبیه دیدن فیلم سینمایی بود.

دیدن پشت صحنه تولید خودروهای دست ساز مک لارن و غرق شدن در تاریخ غنی آن باعث تحسین بیشتر این برند و تحسین اشتیاق کارکنان آن به کار خود میشود.

مک لارن
مک لارن
مک لارن
مک لارن
مک لارن
مک لارن
مک لارن
مک لارن
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات