استراتژی جدید فیات کرایسلر برای بازگشت به سوددهی

شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
مطالعه 4 دقیقه
گروه خودروسازی فیات کرایسلر برای بازگشت به روز‌های باشکوه، تغییرات اساسی در ساختار شرکت‌های زیر مجموعه خود اعم از توقف تولید خودرو‌های مختلف انجام خواهند داد. برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ی فیات کرایسلر با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از الحاق شرکت کرایسلر تحت مالکیت فیات و تغییر نام این مجموعه به فیات-کرایسلر، غول خودروسازی ایتالیا و ایالات متحده همواره با مشکلات متعددی در فروش مواجه شدند. به همین دلیل نیز برنامه‌ی جدیدی توسط مدیران این مجموعه تدوین شده است که پارامتر‌هایی اعم از کاهش قیمت سوخت در سطح جهان، اقتصاد متزلزل چین و ناتوانی شراکت با خودروسازان معتبر مانند جنرال‌ موتورز، در ایجاد این برنامه نقش اساسی داشتند.

مسائل ذکر شده باعث بروز مشکلات متعددی برای شرکت‌های زیرمجموعه‌ی فیات-کرایسلر شدند. فیات کاهش فروش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرد و حتی برندی مانند داج نیز با ۱۰ درصد کاهش فروش مواجه شد. در این میان می‌توان از جیپ به عنوان تنها برند زیر مجموعه‌ی فیات کرایسلر یاد کرد که سال گذشته را با موفقیت و افزایش فروش ۲۵ درصدی پشت سر گذاشت. کاهش فروش خودروسازان زیر مجموعه‌ی فیات-کرایسلر باعث شد تا مجموع سود این گروه در سال ۲۰۱۵ نیز کاهش ۴۰ درصدی را تجربه کند و به ۴۱۰ میلیون دلار برسد.

مدیر عامل گروه فیات کرایسلر-سرجیو ماریکونه

به همین دلیل مدیران رده بالای فیات کرایسلر از استراتژی جدید خود برای بازگشت به سوددهی پرده برداشتند. برنامه‌ی اعلامی به شرح زیر است:

تمرکز بیشتر بر خودروهای شاسی بلند و وانت‌ها

مارکیونه، مدیر عامل گروه خودروسازی فیات کرایسلر، قیمت اندک سوخت را روندی ادامه دار عنوان کرد. وی معتقد است که این موضوع باعث توجه مجدد خریداران به خودروهای سایز بزرگ و قدرتمند شده و در حال حاضر فروش نمونه‌های کوچک و کم‌مصرف به امری سخت تبدیل شده است.

تمرکز و توجه بیشتر به برند جیپ

تعجبی ندارد که محبوبیت بالای محصولات جیپ، نظر مدیران شرکت مادر این برند را نیز به خود جلب کند و از افزایش سرمایه گذاری در این شرکت نام ببرند. کاهش مصرف سوخت تاثیر عمده‌ای در افزایش فروش محصولات جیپ داشته و بدین ترتیب مدیران این برند تصمیم بر گسترش بازار جیپ در کشور‌های مختلف گرفته‌اند. گسترش خط تولید نیز در دستور کار قرار گرفته و نمونه‌های دیزل جیپ نیز تحت توسعه هستند.

خودروهای جیپ

تمرکز متوسط بر محصولات هیبریدی

ظاهرا فیات کرایسلر علاقه‌ای به تولید خودروهای هیبریدی ندارد و تنها قوانین و استاندارد‌های محیط زیست این شرکت را به توسعه‌ی این دسته از خودروها وادار می‌کند. جیپ رانگلر و دوج رم هیبریدی را می‌توان جدید‌ترین محصولات هیبریدی فیات-کرایسلر عنوان کرد.

کاهش تمرکز بر فروش آلفارومئو

مارکیونه همواره آرزوی فروش طوفانی خودروهای آلفارومئو را در ایالات متحده در سر داشت. اما این طوفان با استقبال اندک تبدیل به نسیمی ملایم شد. به همین دلیل مارکیونه تصمیم بر کاهش تنوع محصولات عرضه شده در ایالات متحده گرفت و در حال حاضر تنها امکان خرید 4c و نمونه‌ی روباز آن برای خریداران در این کشور میسر است. سدان جولیا و خودروی شاسی بلند در حال توسعه‌ی این برند نیز سایر خودرو‌های آلفارومئو هستند که در آینده وارد بازار آمریکا خواهند شد.

توقف تولید داج دارت و کرایسلر ۲۰۰

با وجود تلاش بالای فیات جهت احیای کرایسلر ۲۰۰، اما با فروش اندک این خودرو در کنار داج دارت تعجبی ندارد که فیات-کرایسلر تصمیم بر توقف تولید این دو خودرو بگیرد. احتمال شراکت فیات-کرایسلر با خودروسازی دیگر جهت ادامه‌ی تولید کرایسلر ۲۰۰ و داج دارت بسیار اندک است و عدم فروش موفق این خودروها در آینده نیز برای همگان روشن است. البته با افزایش مجدد قیمت سوخت احتمال بازگشت سدان‌های سایز کوچک دارت و کرایسلر ۲۰۰ به خط تولید وجود دارد. مارکیونه اعلام کرد خط تولید خودروهای مذکور جهت تولید محصولات جیپ به کار گرفته خواهند شد.

ساخته نشدن خطوط تولید جدید

طبق اعلام مارکیونه، فیات کرایسلر در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت خطوط تولید جدید ندارد و تمرکز خود را بر بهره‌وری بیشتر از خطوط تولید فعلی می‌گذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات