۵ خودروی افسانه‌ای و تاریخ‌ساز صنعت خودروسازی

پنج‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برای آشنایی با ۵ خودروی افسانه‌ای تاریخ خودروسازی، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

یک خودرو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا در فهرست جاودانه‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروسازی قرار بگیرد؟ رسانه‌های مختلف بای انتخاب چنین فهرستی، معیارهای مختلفی دارند. تیم تحریریه‌ی وب‌سایت بلغارستانی اتومبیلز ریویو، ۵ خودروی افسانه‌ای صنعت خودروسازی را معرفی کرده‌اند که در ادامه معرفی شده‌اند. در هر کدام از این ۵ خودرو، یک ویژگی برجسته دلیل اصلی شهرت آن‌ها شده است.

جگوار E تایپ

جگوار E-Type

پس از رونمایی مدل گران‌قیمت جگوار E تایپ، جمله‌ی انزو فراری محصول بریتانیا را جاودانه کرد. فراری در وصف محصول جگوار گفت:

زیباترین خودروی دنیا.

E تایپ بر اساس مدل‌های پیش از خود؛ XK150، XK140 و XK120 ساخته شد. این مدل زیبا طراحی مرسوم خودروهای دهه‌ی ۱۹۵۰ را کنار گذاشته بود تا در کنار پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ کاربراتور، ظاهر آیرودینامیک و مرتب داشته باشد. سال ۲۰۰۴ بود که نشریه‌ی معتبر Sports Car International، جگوار E تایپ خاص را در جایگاه اول فهرست بهترین خودروهای اسپرت دنیا قرار داد و در سال ۲۰۰۸، روزنامه‌ی انگلیسی دیلی تلگراف این مدل را در مقام اول ۱۰۰ خودروی زیبای جهان توصیف کرد. جگوار E تایپ از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۱ تولید شد.

فورد شلبی AC کبری 

رودستر شلبی کبرا/ Shelby Cobra 427

سال ۱۹۵۳، شورولت کوروت با بدنه‌ی فایبرگلس و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ کاربراتور عرضه شد. در سال‌های اول، فروش کوروت قابل توجه نبود، اما چند سال بعد خط تولید کوروت به‌سختی از پس تقاضای بالای این مدل برآمد. موفقیت چشم‌گیر شورولت کوروت، باعث تولد فورد تاندربرد (Thunderbird) در سال ۱۹۵۵ شد.

اما مقامات فورد فقط به‌دنبال ساخت یک خودروی اسپرت آمریکایی و رقابت با برندهای داخلی نبودند؛ هدف نهایی پیروزی در مسابقات بزرگ اتومبیل‌رانی، به‌ویژه لمانز بود. برای کسب مقام قهرمانی در یکی از معتبرترین مسابقات اتومبیل‌رانی، مدیران ارشد فورد به سراغ کرول شلبی رفتند. شلبی برای موفقیت در این مأموریت بزرگ، به‌دنبال یک شاسی و بدنه‌ی مناسب رفت که سرانجام در محصولات برند بریتانیایی AC Cars، گزینه‌ی مورد نظر را پیدا کرد. پیشرانه‌ی جدید ۸ سیلندر V شکل بزرگ و سبک‌وزن فورد در کنار شاسی انگلیسی قرار گرفت تا کبری (Cobra) متولد شود. AC Cobra در رقابت‌های سال ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ با عملکرد فوق‌العاده به‌ شهرت جهانی دست پیدا کردند.

ولوو P1800

volvo p1800 ولوو 1966

خودروساز سوئدی ولوو در تولید مدل‌های شاسی‌بلند، سدان‌های بزرگ و خودروهای سنگین با ایمنی بالا شهرت دارد اما این برند پیش از این در ساخت خودروهای اسپرت هم فعالیت داشت. P1800 کوپه و شوتینگ بریک اسپرت ولوو با طرح پیشرانه در جلو و محور عقب، سال ۱۹۶۱ عرضه شد. ولوو P1800 شهرت جهانی خود را مدیون سریال تلویزیونی قدیس (The Saint) در سال ۱۹۶۲ است. راجر مور، هنرپیشه‌ی بریتانیایی معروف سری فیلم‌های سینمایی جیمز باند، نقش اول این سریال بود که با ولوو P1800 رانندگی می‌کرد. P1800 مانند دیگر محصولات ولوو به قابل اعتماد بودن و استهلاک کم شهرت داشت؛ در سال ۲۰۱۳ یک دستگاه ولوو P1800 به رکورد ۴ میلیون و ۸۲۸ هزار کیلومتر کارکرد توسط یک مالک دست پیدا کرد و در کتاب رکوردهای گینس، ماندگار شد.

استون مارتین DB5

Aston Martin DB5 / استون مارتین

DB5 گرندتورر زیبا و لوکس برند بریتانیایی استون مارتین بود که در سال ۱۹۶۳ عرضه شد. DB5 توسط شرکت ایتالیایی کاروزریا تورینگ سوپرلجرا (Carrozzeria Touring Superleggera) طراحی شد؛ کد DB برای گرامی‌داشت سر دیوید براون، یکی از مالکان استون مارتین از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۷۲ به محصولات این شرکت وارد شد. استون مارتین DB5 بیشتر به‌دلیل وجود داشتن در سری فیلم‌های سینمایی جیمز باند مشهور شد؛ این خودروی GT انگلیسی اولین‌بار در فیلم پنجه طلایی (Goldfinger) محصول سال ۱۹۶۴ و سپس در فیلم بعدی جیمزباند با نام تاندربرد (Thunderbird) به پرده‌ی سینما رسید.

بیوک ریویرا

Buick Riviera / بیوک ریویرا

ریویرا (Riviera) خودروی لوکس شرکت آمریکایی بیوک بود که در زمان رونمایی و عرضه (سال ۱۹۴۹) بسیار مورد تحسین کارشناسان و نشریه‌های دنیای خودرو قرار گرفت. ریویرا واژه‌ای لاتین به‌معنی «خط ساحلی» بود که برای اشاره به «کوت دازیور»، ریویرای فرانسه در خط ساحلی جنوب شرقی فرانسه در کنار موناکو انتخاب شد. ریویرا کوپه در مدل رودمستر (Roadmaster)، جرقه‌ی آغاز محبوبیت ریویرا بود که بیش از ۳۰ سال ادامه داشت. در مجموع یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۲۶۳ دستگاه ریویرا تولید شد؛ نام ریویرا تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت اما پس از آن، فقط دو مدل مفهومی سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ از این مدل پرطرفدار باقی ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات