نگاه عمیق به لکسوس RX 350L مدل ۲۰۱۸

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
لکسوس RX 350L با هدف ارتقاء مدل RX در کلاس کراس‌اورهای لوکس ۷ سرنشینه، با بدنه‌ای کشیده‌تر نسبت به مدل استاندارد، تولید شده است.
تبلیغات

لکسوس RX یکی از اولین خودروهای کلاس کراس‌اور لوکس سایز متوسط است از دو دهه پیش تا به‌امروز عرضه شده است. لکسوس RX پرفروش‌ترین محصول برند زیرمجموعه‌ و لوکس تویوتا در آمریکا است که در بیشتر بازارها نیز فروخته می‌شود. در این مطلب نسخه‌ی با ابعاد طویل‌تر و سه ردیف صندلی این مدل را موسوم هب لکسوس RX350L  بررسی می‌کنیم.

Lexus RX  / لکسوس

لکسوس RX برای اولین بار در اواخر سال ۱۹۹۷ در بازار ژاپن با نام تویوتا هریر (Harrier) عرضه و سپس در قالب محصول لکسوس با کد RX به بازار جهانی صادر شد. از بین ۴ نسل عرضه شده از لکسوس RX با طرح انتقال قدرت محور جلو و دو محور، نسل اول آن در کلاس کامپکت و سه نسل بعد در کلاس کراس‌اور لوکس سایز متوسط تولید شده‌اند. سری RX در خانواده‌ی لوکس لکسوس، پایین‌تر مدل‌های GX و LX  و بالاتر از مدل NX قرار می‌گیرد. کد RX از سرواژه‌های کراس‌اور درخشان (Radiant Crossover) یا تفریح در دشت و طبیعت (Recreation Cross Country) تشکیل شده است. نسل اول لکسوس RX سال ۱۹۹۸ با پیشرانه‌های ۶ سیلندر V شکل و ۴ سیلندر خطی، گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته و شاسی یکپارچه به بازار عرضه شد. در سال ۲۰۰۰ فیس‌لیفت RX رونمایی شد. نسل اول لکسوس RX در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ از نگاه نشریات JD Power و Motor Trend جذاب‌ترین و بهترین کراس‌اور لوکس بازار آمریکا انتخاب شد.

Lexus RX 350L / لکسوس

لکسوس RX از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ با پیشرانه‌های ۴ سیلندر و V6، گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته و بر اساس پلتفرم K تویوتا در ژاپن و کانادا تولید شد. پس از عرضه‌ی نسل سوم RX در سال ۲۰۰۸، آخرین نسل از پرفروش‌ترین کراس‌اور لوکس لکسوس در سال ۲۰۱۵ با زبان طراحی جدید این شرکت ژاپنی عرضه شد. نسل چهارم لکسوس RX با پیشرانه‌های ۴ سیلندر خطی، V6 بنزینی و هیبرید، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته پ در تیپ‌های مختلف فروخته می‌شود. مدل RX 350L با سه ردیف صندلی در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. تولید و عرضه‌ی مدل جادارتر لکسوس RX کاملاً بر اساس درخواست مشتریان (به‌خصوص بازار آمریکا) انجام شده است.

لکسوس RX 350L؛ یک ردیف صندلی بیشتر

Lexus RX 350L / لکسوس

لکسوس RX 350L با طول ۵ متر، حدود ۱۱ سانتی‌متر بزرگ‌تر از مدل استاندارد با ظرفیت ۵ سرنشین است. از آنجایی که فاصله‌ی دو محور مدل استاندارد و L مشابه و حدود ۲.۷۹ متر است، طول اضافی صرفاً در پشت ستون C جلب توجه می‌کند. خمیدگی کمتر بخش عقب برای ایجاد فضای بیشتر سر، تنها تفاوت بزرگ مدل L با استاندرد RX بوده که صرفاً در نمای نیمرخ قابل تشخیص است. در واقع لکسوس RX 350L در تمام زوایه یه جز نیمرخ مشابه تیپ‌های دیگر نسل چهارم RX است. تیپ L با قیمت پایه ۴۷ هزار و ۶۷۰ دلار فروخته می‌شود؛ با انتخاب مدل تمام چرخ محرک (AWD)، برچسب قیمت پایه ۴۹ هزار و ۷۰ دلار خودنمایی می‌کند که در مقایسه با مدل استاندارد لکسوس RX، حدود ۴۴۰۰ دلار بیشتر است.

Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
مقاله‌های مرتبط:

نکته‌ی مهم این است که لکسوس RX در ابتدا با هدف تولید تیپ جادارتر طراحی نشده است و باتوجه به اینکه فضای ایجاد شده ارتباطی به فاصله‌ی محورها ندارد، نشستن در صندلی‌های ردیف سوم کار نسبتاً مشکلی است. البته صندلی‌های ردیف دوم به‌خوبی خم می‌شوند ولی به‌دلیل اینکه درها برای کابینی با سه ردیف صندلی طراحی نشده‌اند، سوار و پیاده شدن به لکسوس RX 350L فرآیند پیچیده‌ای است. بر اساس گفته‌های تیم طراحی لکسوس، صندلی‌های ردیف سوم حدود ۶۰ سانتی‌متر فضای پا در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند، اما باید خاطر نشان کرد که این فضا فقط در صورت جلو بردن کامل صندلی‌های ردیف دوم ایجاد می‌شود. در واقع باید سرنشینان ردیف وسط با پاهای خود خداحافظی کنند تا فضای پای ۶۰ سانتی‌متر در عقب وجود داشته باشد. در صورت ثابت نگه داشتن صندلی‌های ردیف دوم و ایجاد فضایی راحت، در نهایت سرنشین با حداکثر سن ۱۰ سال در ردیف آخر جای خواهد گرفت.

Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس

همانطور که می‌دانیم خودروهای با سه ردیف صندلی برای خانواده‌های پرجمعیت طراحی شده‌اند و سناریوی همیشگی این خودروها، سفرهای خانوادگی طولانی مدت است. در شرایطی که تمام صندلی‌های RX 350L تکمیل باشند، فقط ۴۶۲ لیتر فضا برای بارگیری در دسترس بوده که حتی از برخی هاچ‌بک‌های فعلی بازار هم کمتر است. با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، فضای بار به ۹۴۶ لیتر و خواباندن ردیف‌های سوم و دوم به ۲۰۰۲ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

برای مقایسه به مشخصات نزدیک‌ترین رقیب لکسوس RX 350L توجه می‌کنیم. مدل ۲۰۱۸ آکورا MDX با قیمت پایه ۴۴ هزار و ۲۰۰ دلار در مقایسه با RX 350L، حدود ۱۲ سانتی‌متر فضای پای سرنشینان ردیف آخر و ۱۴ سانتی‌متر فضای پا ردیف دوم بیشتری دارد. البته نکته‌ی مهم این است که MDX در حالت تکمیل ظرفیت، فقط ۴۲۵ لیتر در صندوق عقب حجم دارد. با این‌حال در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف آخر، صندوق عقب آکورا ۱۰۸۷ لیتر فضا در اختیار می‌گذارد. آکورا MDX با ۱.۲۷ سانتی‌متر طول کمتر و ۲.۵ میلی‌متر ارتفاع بیشتر و فضای جادارتر از RX 350L، اهمیت طراحی خودروی ۷ سرنشینه در برابر ۵ سرنشینه را نشان می‌دهد.

پیشرانه‌ی V6 و کابین راحت

Lexus RX 350L / لکسوس

از حساسیت به اعداد و جادار بودن لکسوس RX 350L که بگذریم، کابین این کراس‌اور لوکس کاملاً مجلل و راحت است. سرنشینان جلو دید بسیار خوبی به بیرون دارند که با وجود صندلی‌های چرمی باکیفیت، سواری لذت بخشی تجربه خواهند کرد. ترکیب متریال عالی و مونتاژ بی نقص، کمک شایانی به فضای داخلی لوکس RX 350L کرده است. البته نباید انتظار کیفیت کابین مرسدس‌بنز را داشت، اما این مدل با استانداردهای لکسوس همخوانی دارد و سرنشینان در جاده‌های شهری شلوغ یا بین شهری، احساس ناخوشایند نخواهند داشت.

Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس

لکسوس RX 350L مدل ۲۰۱۸ از همان پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳و۵ لیتری مدل استاندارد RX 350 استفاده می‌کند. البته مدل RX 350L با کاهش قدرت ۵ اسب بخار و گشتاور ۶ نیوتن‌متر مواجه شده است و در مجموع، ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۷ نیوتن‌متر گشتاور دارد. علاوه بر این RX 350L با حدود ۱۰۵ کیلوگرم وزن بیشتر همراه شده است تا در زمان ۸.۱ ثانیه (تیپ تمام چرخ محرک) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مدل استاندارد RX  350 در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان ۷.۹ ثانیه ثبت کرده است. لکسوس RX 350L تماماً به‌منظور راحتی در مسافت‌های طولانی تنظیم شده است. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک در کنار فرمان بدون هیایو و در آرامش کامل کار می‌کنند. شاسی نیز به‌منظور سواری راحت تیونینگ شده است و حتی در حالت رانندگی اسپرت هم RX 350L به طبیعت اصلی خود؛ ایجاد سواری آرامش بخش خیانت نمی‌کند.

وزن بیشتر که ناشی از صندلی‌های ردیف سوم است، مصرف سوخت RX 350L را حدود ۰.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیشتر از مدل استاندارد کرده است. لکسوس RX 350L در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی ۱۲.۳، ۹ و ۱۰.۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. البته برای افرادی که نگران هزینه‌های سوخت هستند، لکسوس مدل هیبرید RX 450h را پیشنهاد می‌کند.

رابط کاربری قدیمی سیستم اطلاعات و سرگرمی

Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس
Lexus RX 350L / لکسوس

سیستم اطلاعات و سرگرمی لکسوس از نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کند که جایگاه نصب آن بسیار مناسب است. قابلیت‌های این سیستم با وجود راهیاب ماهواره‌ای مناسب به‌نظر می‌رسد اما وجود ماوس ریموت همه چیز را سخت کرده است. بدون شک لمسی نبودن نمایشکر ۱۲.۳ اینچی و استفاده از نسل قدیمی ماوس ریموت در کنسول مرکزی برای یک خودروی لوکس مدل ۲۰۱۸ مناسب نیست. به‌طور کلی باید اعتراف کرد که سیستم تاچ پد و ماوس ریموت لکسوس تجربه‌ی کار کردن با سیستم اطلاعات و سرگرمی بسیار با کیفیت و رنگارنگ را به‌دلیل رابط کاربری نامناسب، به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌کند.

مورد مهم دیگر نبود رابط‌های اپل کارپلی و اندروید اتو که متوجه سیاست‌های مقامات تویوتا است. مدیران ارشد تویوتا پس از سال‌ها بالاخره در برخی محصولات مدل ۲۰۱۹ خود از اپل کارپلی استفاده می‌کنند ولی هنوز هم به دلایل نقض حریم خصوصی کاربران، خبری از اندروید اتو در خودروهای تویوتا و لکسوس نیست. حداقل در لکسوس RX 350L وجود کنترل‌های دکمه‌ای و سنتی برای تنظیم حجم صدای سیستم صوتی، سیستم تهویه و گرم‌کن‌های صندلی‌ها برای افرادی که کار کردن با نمایشگر لمسی را مناسب نمی‌دانند، خبر خوبی است.

کلام آخر

Lexus RX 350L / لکسوس

اقدام مدیران ارشد لکسوس در پاسخ‌گویی به خواسته‌ی مشتریان و تولید کراس‌اور لوکس سایز متوسط با سه ردیف صندلی، قابل تحسین است، اما توجه نکردن به طرح اصلی سری RX و صرفاً اضافه کردن طول آن بدون افزایش فاصله‌ی محورها نتیجه‌ی مطلوبی نداشته است. در بازار کراس‌اورهای لوکس جادار، قطعاً انتخاب‌های بهتری از لکسوس RX 350L مانند آکورا MDX، بیوک Enclave و اینفینیتی QX60 پیش روی مشتریان قرار دارد. می‌توان با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم RX 350L، یکی از بهترین کراس‌اورهای لوکس سایز متوسط بازار جهانی را در اختیار گرفت اما در این صورت تفاوت چندانی با تیپ‌های دیگر سری RX وجود نخواهد داشت. صرفاً ۱۳۰ لیتر فضای بیشتر صندوق عقب، ارزش ۴۴۰۰ دلار بیشتر RX 350L  در برابر مدل استاندارد را ندارد.

p>مشخصات فنی دقیق انواع خودرو لکسوس در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز ژاپنی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات