نگاه عمیق به بی ام و سری 7 هیبرید

دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
مدل هیبرید 740e از سری 7 بی‌ام‌و، سدان لوکس آلمانی است که با ترکیب سواری ایمن، راحتی بالا، تجهیزات رفاهی مدرن و مصرف سوخت پایین به رقابت با پرچمداران مرسدس‌‎بنز، پورشه، آئودی و کادیلاک می‌پردازد.
تبلیغات

سال ۱۹۷۷ بود که بی‌ام‌و با رونمایی از سری 7 به‌عنوان پرچمدار کلاس لوکس این برند، پایان تولید سری نیو 6  با کد E3 شامل مدل‌های 2500، 2800 و ۳ لیتری‌های S، CS، Si، Li و L را اعلام کرد. سری 7 فقط در مدل سدان و به‌عنوان اولین محصول بی‌ام‌و مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات ایمنی و کمک‌راننده تولید می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی آخرین نسل از سری 7 بی‌ام‌و و خصوصا مدل 740e xDrive iPerformance بپردازیم.

بی‌ام‌و سری 7؛ پرچمدار لوکس، بدون نشان M

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

تا به‌امروز ۶ نسل از خودروی لوکس بی‌ام‌و که هر کدام مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات دوران خود بوده‌اند، عرضه شده است. نسل اول سری 7 با کد E23 از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۶ تولید شد؛ E23 در تیپ‌های مختلف با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی و سپس نوع توربوشارژ تولید می‌شد که در برخی موارد مانند داشتن ترمز ABS، ایربگ راننده و سیستم تعلیق دواتصالی در جلو اولین محصول بی‌ام‌و بود. نسل دوم با کد E32 در سال ۱۹۸۶ عرضه شد و تولید تیپ‌های مختلف آن مجهز به پیشرانه‌های ۶ سیلندر خطی و ۱۲ و ۸ سیلندر V شکل تا سال ۱۹۹۴ ادامه یافت. بی‌ام‌و E32 اولین محصول تاریخ این برند بود که از چراغ‌های زنون، سیستم کنترل کشش و سیستم تهویه‌ی مطبوع دوگانه بهره می‌برد. E38 محصول سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱، نسل سوم سری 7 بی‌ام‌و بود که برای اولین بار در تاریخ خودروسازی اروپا، از راهیاب ماهواره‌ای استفاده می‌کرد.

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

نسل چهارم محصول سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، آغازگر کدهای مختلف هر مدل و زبان طراحی مدرن بود. برای نمونه نسل چهارم در کدهای E65 تا E68 نام‌گذاری شد. از موارد قابل توجه این نسل از سری 7، استفاده از اولین پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم، در جهان بود. نسل پنجم با کدهای F01، F02 و F03 محصول سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵، اولین خودروی بی‌ام‌و مجهز به سیستم هیبرید، گیربکس ۸ سرعته خودکار و پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل توربوشارژ بود. سرانجام در سال ۲۰۱۵ بود که نسل ششم سری 7 بی‌ام‌و در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آلمان رونمایی شد. دو تیپ استاندارد G11 و با فاصله‌ی بیشتر محور G12، بر پایه‌ی CLAR بی‌ام‌و ساخته شده‌اند. یک‌سال پس از رونمایی نسل جدید سری 7، مدل‌های iPerformance پلاگین هیبرید نیز به خط تولید این برند آلمانی اضافه شدند.

در ادامه بررسی مدل 740e xDrive iPerformance که توسط وب‌سایت موتور1 انجام شده، آورده شده است.

ظاهر خارجی و طراحی بدنه؛ قابل پیش‌بینی و بدون هیایو

BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7

بدون شک اگر فردی با سری 7 بی‌ام‌و آشنایی نداشته باشد و به ظاهر این مدل نگاه کند، اصلاً نمی‌تواند قیمت بالای آن را درک کند. طراحی بدنه‌ی تمام تیپ‌های نسل جدید سری 7 ساده و غیرتهاجمی است؛ به‌خصوص اگر رنگ بدنه‌ی بژ (طلایی متالیک) را هم به آن اضافه کنیم، تیپ هیبرید سری 7 فقط با کمک تزئینات پنهان و نشان‌های معمولی i و علامت آبی رنگ در کنار رینگ‌های سفارشی ۲۰ اینچی از مدل بنزینی استاندارد، کمی فاصله می‌گیرد. البته تمام این موارد به این معنی نیست که 740e ظاهر آزاردهنده‌ای دارد، بلکه صرفاً در کنار رقبا به چشم نخواهد آمد. برای درک بهتر این موضوع کافی است که طراحی مدل‌هایی چون مرسدس‌بنز S کلاس، پورشه پانامرا و آئودی A8 را با سری 7 بی‌ام‌و مقایسه کنید.

ظاهر داخلی و طراحی کابین؛ جادار، راحت و بازهم قابل پیش‌بینی

BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7

سورای با 740e به‌لطف کابین جادار، بی سروصدا و فوق‌العاده راحت، مانند نشستن بر روی یک مبل راحتی متحرک بزرگ است. به‌طور کلی طراحی کابین نمایانگر خوبی از قیمت ۱۰۰ هزار دلاری 740e است، اما قابل پیش‌بینی بودن زبان طراحی بی‌ام‌و کاملاً جلب توجه می‌کند. فضای سدان پرچمدار بی‌ام‌و مملو از چرم و بخش‌های چوب کارشده است، ولی نبود هیچ‌گونه تزئینات قابل توجه به‌رنگ روشن، لزوماً آن را از خودروهای ارزان‌قیمت‌تر بازار جدا نمی‌کند. تمام صندلی‌ها کاملاً بزرگ، راحت و باکیفیت هستند؛ به‌خصوص ردیف عقب که راحتی سرنشینان را به اوج خواهد رساند.

پیشرانه، عملکرد فنی و تست رانندگی؛ سدان لوکس متمدن با چاشنی بی‌ام‌و

BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7

باید در نظر داشت، نسخه‌ی هیبرید سری 7 بی‌ام‌و هیچوقت با جادوی دپارتمان M این برند ترکیب نشده‌ است. هدف از ساخت این سری، ارائه سدان جادار، راحت و لوکس بوده است نه یک سدان پرقدرت که هر پیچ در جاده را ببلعد. 740e با داشتن ۶ حالت مختلف رانندگی از اکو پرو تا اسپرت پلاس، تجربه‌ی سواری نسبتاً متفاوتی برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است. با اینکه 740e از سیستم هیبرید استفاده می‌کند، اما با انتخاب حالت اکو پرو، کندشدن پاسخگویی پدال گاز و نرم‌تر شدن فرمان، مصرف سوخت این سدان بزرگ را به کمترین حالت ممکن می‌رساند.

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

در مقابل حالت اسپرت پلاس قرار دارد که با سریع‌تر کردن حساسیت پاسخ‌دهی پدال گاز و تیز‌ کردن فرمان‌دهی، 740e متمدن را به یک سدان اسپرت ترسناک تبدیل می‌کند. مدل بررسی شده 740e از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که احتمالاً چندان هیجان‌انگیز نیست. اما هنگامی که موتور الکتریکی ۱۱۱ اسب بخاری و پک باتری لیتیوم-یون ۹.۲ کیلووات ساعتی به این مجموعه اضافه می‌شود، سدان لوکس و خوش‌ساخت آلمانی حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت. 740e در مجموع ۳۲۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که در کنار عملکرد خوب جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته اتوماتیک، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت، ظرف ۵.۱ ثانیه ممکن می‌شود.

البته مدل‌های بنزینی سری 7 با پیشرانه‌های پرقدرت ۸ و ۱۲ سیلندر V شکل برای مشتریان این کلاس از خودروها نیز در دسترس است.

تجهیزات ایمنی، گجت‌ها و امکانات رفاهی؛ برگ برنده‌ی سری 7

BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7
BMW 7 Series / بی ام و سری 7

ایمنی و گجت‌های پیشرفته همیشه نکته‌ی قوت سری 7 بی‌ام‌و بوده است. به عنوان مثال، پکیج آپشن ایمنی ۱۷۰۰ دلاری Driver Assistance، دسترسی به کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت خودکار، سیستم کمکی جلوگیری از انحراف خودرو با تشخیص موانع جانبی و سیستم کمکی ترافیک ممکن می‌شود. سیستم‌های کمک راننده‌ی موجود در 740e به‌قدری کارآمد هستند که گاهی گویا این مدل از سیستم‌های خودران استفاده می‌کند. 740e همانند تیپ‌های استاندارد سری 7 به تجهیزاتی چون اتصال وای‌فای 4G LTE، رابط اپل کارپلی، شارژ بی‌سیم تلفن همراه و پنل کاملاً دیجیتالی فرمان مجهز است. گجت‌های دیگری چون فرامین صوتی و کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی با حرکات دست نیز در 740e جزو موارد پرطرفدار هستند.

مصرف سوخت و قیمت؛ کم‌مصرف و فهرست طولانی آپشن

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

740e با کنارگذاشتن پیشرانه‌ی ۶ سیلندر و انتخاب نوع ۴ سیلندر، به‌دنبال مصرف بهینه بوده است. با پیشرانه‌ی ۲ لیتری در کنار سیستم هیبرید، 740e در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ترتیب ۹.۴، ۸.۱ و ۸.۷ لیتر سوخت مصرف می‌شود. این مقدار حدود ۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از مدل 740i با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر است. در حالت اکوپرو و استفاده از باتری، 740e توانایی حرکت تا حدود ۲۳ کیلومتر دارد. با این‌حال باید در نظر داشت که 740e در حالت تمام برقی کم‌ترین مصرف را ندارد. رقبای دیگر سدان لوکس بی‌ام‌و، مانند پورشه پانامرا و کادیلاک CT6 در حالت تمام برقی تا ۵۰ کیلومتر شعاع حرکتی دارند.

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

قیمت پایه‌ی مدل‌های بنزینی سری 7 از ۸۳ هزار دلار تا ۱۵۶ هزار دلار متغیر است. مدل 740e با قیمت پایه‌ی ۹۰ هزار و ۷۰۰ دلار عرضه می‌شود که باتوجه به کیفیت سواری، ساخت و تجهیزات ایمنی و رفاهی در این کلاس رقم قابل‌قبولی است. همانند تمام خودروهای اروپایی و شاید تمام خودروهای لوکس، این فهرست بلندبالای آپشن‌ها است که نقشی تعیین کننده دارد. مدلی که تصاویر آن در این مطلب قرار داده شده ، با آپشن‌های مختلف به قیمت ۸ هزار و ۱۵۰ دلار همراه شده است. درواقع قیمت نهایی آن، حدود ۱۰ درصد بیشتر از مبلغ مدل پایه است.

کلام آخر

BMW 7 Series / بی ام و سری 7

در کلاس خودروهای لوکس، اصلاً کمبود مدل وجود ندارد. از مدل‌های مختلف مرسدس‌بنز و پورشه تا آئودی هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ اما باید قبول کرد که سری 7 بی‌ام‌و، به‌خصوص تیپ هیبرید 740e؛ در مقایسه با رقبای آلمانی تا حدودی به حاشیه رفته است. شاید دلیل اصلی این امر، طراحی نه‌چندان جذاب آن در برابر پورشه پانامرا e-Hybrid یا قیمت بالای آن در مقایسه با کادیلاک CT6 پلاگین هیبرید باشد. برگ برنده‌ی سری 7 بی‌ام‌و 740e، کیفیت ساخت بالا، تجهیزات مدرن و مصرف سوخت مناسب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات