نگاه عمیق به نکات مثبت در بهترین سدان‌های بزرگ بازار جهانی

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
امروزه اولین انتخاب خریداران از بین کلاس‌های مختلف خودرو، بی‌معطلی به شاسی‌بلند یا کراس‌اور ختم می‌شود. اما سدان‌های بزرگ برندهای مختلف، هنوز هم برتری‌هایی در رقابت با شاسی‌بلندها دارند.
تبلیغات

اگر اولویت اصلی خرید خودرو جادار بودن کابین و فضای بار باشد، تقریباً گزینه‌ی اول در بیشتر کشورهای جهان محصولات کلاس شاسی‌بلند و کراس‌اور هستند. فضای جادار کابین، تجهیزات رفاهی فراوان و قابلیت‌های آف‌رود (نه همه‌ی مدل‌ها) شاسی‌بلندها را به یک خودروی مناسب برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند. به‌نظر می‌رسد که شاسی‌بلندها و کراس‌اورها در مجموع فاکتورها بهترین خودرو باشند؛ اما نباید سدان‌های بزرگ را به راحتی کنار گذاشت. سؤال اساسی این است:

واقعاً برتری شاسی‌بلندها و کراس‌اورها در برخی شرایط، توجیه مناسبی برای حذف کلی سدان‌های بزرگ و فول سایز است؟

SUV - Sedan / شاسی بلند - سدان

اولین نکته‌ای که باید درنظر داشت، مصرف سوخت پایین‌تر در یک سدان است؛ به‌خصوص اگر مدل هیبرید را انتخاب کنیم، هزینه‌ی سوخت خودرو بسیار پایین‌تر خواهد آمد. علاوه بر این، معمولاً سدان‌ها در مقایسه با شاسی‌بلندها و کراس‌اورها وزن کمتری دارند که این مورد هم در مصرف سوخت کمتر و عملکرد فنی بهتر تأثیرگذار است. اگر واقعا اهل رانندگی باشید و هر از چندگاهی فکر شیطنت‌های شبانگاهی به سراغتان می‌آید، خرید یک خودرو با مرکزثقل پایین بسیار کمک‌کننده است.

SUV - Sedan / شاسی بلند - سدان

امروز به‌قدری بازار شاسی‌بلندها و کراس‌اورها داغ شده است که برای یادآوری مزیت‌های بی‌نظیر سدان‌ها یا باید به سراغ وب‌سایت‌های تخصصی یا عاشقان قدیمی دنیای خودرو رفت؛ چراکه مسؤولان فروش بیشتر نمایندگی‌ها به دلایل قابل درک و مشخص، به‌سختی مدل‌های سدان‌ را به خریدار پیشنهاد می‌کنند. بازار خودرو در ایران به‌گونه‌ای است که انتخاب‌ها بسیار محدود بوده و گاهی نخریدن بهتر از خریدن انحصاری است. در این مطلب به‌ناچار بازار خودروی ایران را کنار می‌گذاریم و سعی می‌کنیم تا جمعی از بهترین سدان‌های سایز بزرگ جهان در سال ۲۰۱۸ را با درنظر گرفتن عالی‌ترین قابلیت‌های آن‌ها معرفی کنیم.

ولوو S90؛ مملو از تکنولوژی‌های مدرن

ولوو / Volvo S90
ولوو / Volvo S90
ولوو / Volvo S90
ولوو / Volvo S90
ولوو / Volvo S90

قیمت پایه: ۶۳ هزار و ۶۵۰ دلار

نام برند ولوو همیشه یادآور ایمن‌ترین خودروهای جهان بوده و سدان لوکس S90 نمونه‌ی خوبی از شهرت جهانی این برند سوئدی است. این سدان زیبا به تجهیزات مدرن فراوان مجهز شده است؛ البته مدل‌های دیگری هم در بازار هستند که هم‌رده یا حتی مجهزتر از ولوو S90 عرضه می‌شوند. دلیل انتخاب S90 در این فهرست، سادگی استفاده از تجهیزات مختلف و کاربرپسند بودن آن‌ها است.

در بیشتر خودروهای امروزی، استفاده از برنامه‌های مختلف و گجت‌های کابین بسیار خسته‌کننده و اغلب دلیل اصلی حواس پرتی راننده است. اما ولوو S90 گجت‌های فراوان خود را به بهترین نحو ممکن ارائه کرده است. علاوه بر این ولوو S90 طراحی زیبای بدنه و کابین را در کنار عملکرد فنی مناسب و زمان ۴.۷ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۰۰ کیلومتر بر ساعت در اختیار قرار می‌دهد. ولوو S90 با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری در چهار مدل بنزینی (۱۸۸ و ۳۱۵ اسب بخار)، دیزل (۱۸۸ و ۲۳۲ اسب بخار)، هیبرید (۳۱۵ اسب بخار) و پلاگین هیبرید در دسترس است.

آکورا RLX اسپرت هیبرید؛ سدان جادار و همه‌کاره

آکورا RLX اسپرت هیبرید
آکورا RLX اسپرت هیبرید
آکورا RLX اسپرت هیبرید
آکورا RLX اسپرت هیبرید
آکورا RLX اسپرت هیبرید

قیمت پایه: ۶۱ هزار و ۹۰۰ دلار

سدان ژاپنی RLX در سال ۲۰۱۸ با دریافت مدل فیس‌لیفت به‌روزرسانی شد تا در بازار نسبتاً بی‌سروصدای سدان‌های بزرگ حرفی برای گفتن داشته باشد. آکورا RLX اسپرت هیبرید با مصرف سوخت شهری و ترکیبی به‌ترتیب ۸.۱ و ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای طرفداران سدان‌های لوکس که بیشتر در جاده‌های شهری رفت‌وآمد دارند، گزینه‌ی مناسبی است.صادقانه باید گفت که آکورا RLX اسپرت هیبرید، اصلاً ظاهر عجیب‌ انواع مدل‌های هیبرید دیگر برندها را ندارد و کاملاً مشابه هم‌رده‌های بنزینی خود است.

سدان بزرگ و لوکس آکورا با داشتن پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری و در مجموع ۳۷۷ اسب بخار قدرت که به تمام چرخ‌ها منتقل می‌شود، رانندگی پرهیجان را هم تضمین می‌کند. البته RLX اسپرت هیبرید بی‌نقص نیست، ولی برای یک سدان بزرگ لوکس که ترکیبی از عملکرد فنی مناسب، کاربردی بودن، ارزش و لذت رانندگی را با قیمت ۶۰ هزار دلار ارائه می‌دهد، کافی و کم‌نظیر است.

کادیلاک CT6؛ نهایت راحتی سواری

کادیلاک CT6
کادیلاک CT6
کادیلاک CT6
کادیلاک CT6
کادیلاک CT6

قیمت پایه: ۵۴ هزار و ۹۴ دلار

برند آمریکایی کادیلاک، همیشه در کلاس سدان‌های بزرگ پرقدرت ظاهر شده است. اما دلیل انتخاب سدان کادیلاک تورینگ 6 یا به اختصار CT6، فقط جذبه‌ی آن در خیابان‌ها نیست؛ بلکه قابلیت ویژه‌ی سوپرکروز (Super Cruise) آن است. در حال حاضر چند خودروی محدود با فناوری خودران نسبتاً ابتدایی در بازار جهانی فروخته می‌شوند، ولی سوپرکروز کادیلاک CT6 به‌قدری پیشرفته است که راننده نیازی به کنترل فرمان خودرو ندارد.

سوپرکروز که در اصل نسخه‌ی پیشرفته‌تر کروزکنترل هوشمند است با فناوری خودران سطح 2 همراه شده است تا CT6 اولین خودروی جهان باشد که بدون نیاز به کنترل فرمان توسط راننده در بزرگراه حرکت کند. البته سوپرکروز کادیلاک فعلاً در تعداد محدودی از بزرگراه‌ها جوابگو است، اما وقتی این ویژگی در کنار طراحی زیبای CT6، کابین لوکس و سواری راحت قرار می‌گیرد، سدان بزرگ آمریکایی دل راننده، سرنشینان و عابرین پیاده را به دست می‌آورد. مدل استاندارد و پایه‌ی کادیلاک CT6 از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ اکوتک (Ecotec) با قدرت ۲۶۵ اسب بخار استفاده می‌کند.

مرسدس‌بنز AMG S63؛ لوکس، قدرتمند و گران‌قیمت

مرسدس بنز / Mercedes-Benz AMG S63
مرسدس بنز / Mercedes-Benz AMG S63
مرسدس بنز / Mercedes-Benz AMG S63
مرسدس بنز / Mercedes-Benz AMG S63
مرسدس بنز / Mercedes-Benz AMG S63

قیمت پایه: ۱۴۷ هزار و ۵۰۰ دلار

با اینکه سدان لوکس مرسدس AMG S63 گرا‌ن‌ترین خودروی این فهرست بوده، اما عملکرد فنی، قدرت و سرعت این مدل برای یک سدان بزرگ و جادار بی‌نظیر است. AMG S63 با بهره‌گیری از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۴ لیتری به همراه دوتوربوشارژر (طرح بی-توربو)، ۶۰۳ اسب بخار قدرت دارد. ویژگی جالب این سدان آلمانی، تعادل بین وزن بالای آن (تقریباً هم‌وزن شاسی‌بلندهای بزرگ)، عملکرد فنی و راحتی سواری آن است.

فرمان‌پذیری و راحتی S63 در کنار وزن و قدرت آن باورنکردنی است؛ کابین سدان بزرگ مرسدس به‌قدری بی سرو‌صدا است که در سرعت‌های بالای ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت هم سرنشینان به راحتی و آرامی می‌توانند در خودرو به گفتگو بپردازند.

شورولت ایمپالا؛ ارزش بالا در برابر قیمت پایین

شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala
شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala
شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala
شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala
شورولت ایمپالا / Chevrolet Impala

قیمت پایه: ۲۷ هزار و ۸۹۵

نسل دهم سدان بزرگ شورولت ایمپالا (Impala) از سال ۲۰۱۴ در بازار جهانی عرضه می‌شود ولی هنوز هم باتوجه به قمیت و امکانات، گزینه‌ی قابل قبولی است. به‌خصوص در برابر شاسی‌بلندهای گران‌قیمت، ایمپالا با داشتن کابین راحت و جادار و قیمت بسیار مناسب (نسخه‌ی فول آپشن کمتر از ۳۸ هزار دلار) سدان بزرگ جذابی است. البته سیستم اطلاعات و سرگرمی و گجت‌های ایمپالا چندان به‌روز نیست، اما به لطف سیستم گرمایشی/سرمایشی صندلی‌ها، کروز کنترل هوشمند و پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۶ لیتری با قدرت ۳۰۵ اسب بخار، ارزش خودرو در برابر قیمت آن بسیار بالاتر است. در واقع یک مدل شاسی‌بلند با امکانات سدان ایمپالا، قیمت بسیار بالاتری خواهد داشت.

آئودی A8؛ یک سدان برای تمام فصول

آئودی / Audi A8
آئودی / Audi A8
آئودی / Audi A8
آئودی / Audi A8
آئودی / Audi A8

قیمت پایه: ۸۲ هزار و ۵۰۰ دلار

سیستم تمام چرخ محرک (AWD) امروزه در بیشتر خودروهای شاسی‌بلند وجود دارد و تقریباً به یک مورد استاندارد تبدیل شده است. بیشتر سدان‌های این فهرست نیز به این سیستم مجهز هستند، اما سدان لوکس آئودی A8 به‌صورت ویژه و فقط با انتخاب سیستم تمام چرخ محرک آئودی در این فهرست قرار می‌گیرد.

برند آلمانی آئودی بود که برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی، سیستم تمام چرخ محرک را درکنار یک خودروی جاده‌ای به بازار عرضه کرد. پیوند بین سیستم کواترو و آئودی (Quattro) مانند پیوند بین پیشرانه‌ی V8 و شورولت است. البته باید پذیرفت که قیمت بالای ۸۰ هزار دلار برای مدل ۲۰۱۸ و احتمالاً نزدیک به ۹۰ هزار دلار برای مدل ۲۰۱۹ اصلاً قیمت کمی نیست، اما سیستم تمام چرخ محرک کواترو آئودی در کنار پیشرانه‌‌های V6 و V8 با قدرت‌های ۳۲۵ و ۴۴۴ اسب بخار و سیستم تعلیق بادی، سدان لوکس A8 را به خودرویی برای تمام فصول تبدیل کرده است.

جگوار XJ؛ گنگستر خاص دیروز و امروز

جگوار / Jaguar XJ
جگوار / Jaguar XJ
جگوار / Jaguar XJ
جگوار / Jaguar XJ
جگوار / Jaguar XJ

قیمت پایه: ۷۵ هزار و ۴۰۰ دلار

۷۵ هزار و ۴۰۰ دلار برای یک سدان ۳۴۰ اسب بخاری یا ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ دلار برای سدان ۵۷۵ اسب بخاری قیمت بالایی است. اما سدان‌های بزرگ و لوکس جگوار، همیشه اعتبار و شهرت خاصی به همراه دارند. تقریباً تمام مالکان خودروهای این برند، حس ویژه بودن می‌کنند. با دیدن کابین لوکس و جادار جگوار XJ و تجربه‌ی قدرت خالص این گنگستر همیشگی بریتانیایی، به خاص بودن این برند ایمان خواهید آورد. تمام مدل‌های جگوار از دهه‌ی ۱۹۳۰ تا امروز، ابهت خاصی داشتند که فقط رانندگی در مناطق لوکس شهر سزاوار آن‌ها است. کد XJ از سال ۱۹۷۰ بیانگر پرچمدار جگوار بوده است. برای درک شهرت سدان لوکس جگوار، فقط کافی است که تصاویر سری 1، سری 2 یا سری 3 این خانواده‌ی انگلیسی را تماشا کنید.به دلیل تغییر رویکرد مقامات این برند، جگوار این روزها بیشتر به جنتلمن بودن روی آورده است؛ ولی بدون شک همچنان خودروی اول گنگسترهای انگلیسی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات