سبک‌وزن‌ترین خودروهای تاریخ پورشه

یک‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تیم تبلیغاتی پورشه با انتشار ویدئویی جذاب از سبک‌وزن‌ترین خودروهای این برند، اهمیت نسبت وزن به قدرت در ساخت خودرو را توضیح می‌دهد.
تبلیغات

در جدیدترین قسمت از برنامه‌ی «۵ ویژگی خارق‌العاده‌ی محصولات پورشه»، دست‌اندرکاران این سری اینترنتی با انتخاب جاده‌های زیبای ارتفاعات گروسگلوکتر اتریش، پنج خودروی سبک‌وزن تاریخ پورشه را معرفی کردند.

پورشه 911 / Porsche 911

ترکیب جاده‌های کوهستانی اتریش که روزگاری (قبل از جنگ جهانی دوم) میزبان رقابت‌های تماشایی هیل‌کلامیب (Hillclimb، مسابقات اتومبیلرانی در مسیرهای سربالایی و کوتاه کوهستانی) بوده در کنار مدل‌های کلاسیک و دوست داشتنی پورشه، تصاویر زیبایی را خلق کرده است.

مسابقات هیل‌کلایمب گروسگلوکنر در مسیر ۱۴ کیلومتری متشکل از نزدیک به ۱۰۰ پیچ تند و ملایم در سال‌های ۱۹۳۵، ۱۹۳۸ و ۱۹۳۹ با شرایط مختلف آن دوران و سپس چند دوره پس از جنگ جهانی دوم برگزار شد.دلیل انتخاب این مکان برای نمایش سبک‌وزن‌ترین مدل‌های پورشه، افتخارات این شرکت آلمانی و اهمیت نسب قدرت به وزن خودروها در این رقابت‌ها است.

در ادامه به بررسی این ۵ مدل زیبا و خواستنی پورشه که سبک‌وزن‌ترین محصولات این برند آلمانی هستند، می‌پردازیم.

۵- پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت

پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت
پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت
پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت
پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت
پورشه 911 کاررا RS 2.7 اسپرت

سال تولید: ۱۹۷۳

نسخه‌ی Carrera 2.7 RS معروف‌ترین خودروی اسپرت جهان، به منظور شرکت در رقابت‌های گروه 4 فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) در دو تیپ مختلف اسپرت و تورینگ عرضه شد. تیپ اسپرت این کوپه‌ی آلمانی، با ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر در مقایسه با تیپ تورینگ، مجموعاً ۹۷۵ کیلوگرم وزن داشت. این کاهش وزن به لطف استفاده از صندلی‌های مسابقه‌ای برند ریکارو و حذف صندلی‌های ردیف عقب، ساعت، شیشه‌ی آفتاب‌گیر سرنشین جلو، طاقچه‌های کنار درها و فضای بار داشبورد ممکن شده است. با قرار دادن این وزن در کنار پیشرانه‌ی ۲۱۰ اسب بخاری هواخنک، پورشه 911 سواری و شتاب بی‌نظیری ارائه می‌داد.

واژه‌ی «کاررا» در مدل‌های پورشه به مسابقات کاررا پانامریکانا مکزیک در دهه‌ی ۱۹۵۰ و موفقیت‌های پورشه در آن رقابت‌ها اشاره دارد. «RS» مخفف اسپرت مسابقه‌ای یا به آلمانی Rennsport است.

۴- پورشه 906 کاررا 6

پورشه 906 کاررا 6
پورشه 906 کاررا 6
پورشه 906 کاررا 6
پورشه 906 کاررا 6
پورشه 906 کاررا 6

سال تولید: ۱۹۶۶

مدل 906 کاررا 6 خودروی مسابقه‌ای پورشه بود که جواز تردد جاده‌ای داشت. هدف اولیه از ساخت این خودروی اسپرت موتورمیانی، فیلمبرداری مسابقات اتومبیلرانی در پیست هوکنهایمرینگ آلمان بود. تیم مهندسی پورشه برای ساخت این مدل به‌خصوص، از فایبرگلس استفاده کرد تا 906 با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی هواخنک ۲ لیتری و قدرت ۲۱۰ اسب بخار، فقط ۶۷۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. البته مدل‌های ۸ سیلندر این خودرو نیز در رقابت‌های هیل‌کلایمب استفاده شدند. 906 در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی دیتونا سال ۱۹۶۶ با کسب مقام کلی ششم، در کلاس خود با شکست فراری دینو 206 P به مقام اول رسید.از دیگر افتخارات این مدل، کسب مقام‌های ۴،۵،۶ و ۷ پس از سه خودروی فورد GT40 نسل دوم در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز ۱۹۶۶ است.

۳- پورشه 356SL

پورشه 356SL
پورشه 356SL
پورشه 356SL
پورشه 356SL
پورشه 356SL

سال تولید: ۱۹۴۸

کوپه‌ی زیبای پورشه 356 در نسخه‌ی SL به معنی فوق سبک (Super Light) بر اساس مدل مفهومی رودستر پورشه ساخته شد. پورشه 356 اولین خودروی ساخت پورشه بود که در کلاس خود در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز ۱۹۵۱ به قهرمانی رسید. به لطف بدنه‌ی آلومینیومی، 356 SL با ۷۰ اسب بخار قدرت، فقط ۶۴۰ کیلوگرم وزن داشت. این مدل به دلیل داشتن طراحی منحصر‌به‌فرد و توانایی فنی مناسب، از خواستنی‌ترین خودروهای کلاسیک پورشه است.

۲- پورشه 718Formel2

پورشه 718Formel2
پورشه 718Formel2
پورشه 718Formel2
پورشه 718Formel2
پورشه 718Formel2

سال تولید: ۱۹۵۹

مدل 718 پورشه مخصوص مسابقات فرمول دو، فقط ۹۰ سانتی‌متر طول داشت، با این وجود کابوس همیشگی دیگر تیم‌ها و خودروسازها در آن دوران بود. این مدل اصیل که مدل استاندارد آن دوسرنشینه است در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰ با انتخاب پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و تبدیل به یک خودروی تک سرنشینه (جعبه فرمان 718 در مرکز خودرو قرار داشت)، ۴۵۶ کیلوگرم وزن و جواز شرکت در مسابقات فرمول دو را پیدا کرد. در دور ۷ و ۲۲ مسابقات فرمول دو سال ۱۹۶۰ مقام‌های اول، دوم و سوم به پورشه 718 رسید.

۱- پورشه 909Bergspyder 

پورشه 909 Bergspyder
پورشه 909 Bergspyder
پورشه 909 Bergspyder
پورشه 909 Bergspyder
پورشه 909 Bergspyder

سال تولید: ۱۹۶۸

تیم مهندسی پورشه با سرلوحه قرار دادن کمترین وزن ممکن در خودروهای جاده‌ای و مسابقه، سبک‌وزن‌ترین محصول این برند را در سال ۱۹۶۸ عرضه کرد. پورشه 909 برگ‌اسپایدر با داشتن فریم آلومینیومی، بدنه‌ی پلاستیکی، دیسک‌های ترمز از جنس بریلیم و مخزن سوخت کروی شکل توسط فردیناند پیئش جهت رقابت با مدل‌های فراری ساخته شد. این مدل که با لقب «پورشه‌ی پلاستیکی» معروف است، از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی ۲ لیتری با قدرت ۲۷۵ اسب بخار استفاده می‌کرد. 909 برگ‌اسپایدر به لطف وزن باور نکردنی ۳۸۴ کیلوگرم توانایی رسیدن به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت داشت. 909 برگ‌اسپایدر عمر کوتاهی داشت ولی نقش اساسی آن در موفقیت مدل 908 بر کسی پوشیده نیست.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا این ۵ خودروی بی‌نظیر را در مناظر زیبای بلندترین کوه اتریش تماشا کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات