مقایسه‌ تسلا رودستر با سریع‌ترین خودروهای دنیا

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
تسلا رودستر با عملکرد فنی باورنکردنی، تعجب علاقه‌مندان خودرو را به همراه داشته است. در این مطلب، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این محصول را با سریع‌ترین خودروهای دنیا مقایسه می‌کنیم.
تبلیغات

پس از معرفی نسل جدید تسلا رودستر (Tesla Roadster)، رسانه‌های خودرویی دنیا اخبار مربوط به آن را به شور و حرارت خاصی منتشر کردند. مدت‌ها بود که علاقه‌مندان دنیای خودرو، منتظر نسل دوم تسلا رودستر بودند؛ ولی هیچوقت انتظار چنین سطحی از مشخصات فنی را نداشتند. تسلا رودستر جدید در مراسم رونمایی از کامیون برقی تسلا به طرز مرموزی نمایش داده شد. در واقع تسلا رودستر در یک تریلر و با ابری از دود نمایان شد. اما هیجان‌انگیزترین بخش معرفی تسلا رودستر جدید، ارقام ارائه‌شده برای آن است: توانایی پیمایش مسافتی حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ، ۱۰ هزار نیوتن‌متر گشتاور، حداکثر سرعت بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت و البته مهم‌تر از همه، رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۱.۹ ثانیه.

شتاب زیر دو ثانیه در دنیای خودروهای جاده‌ای و تولید انبوه کاملا عدد جدیدی است. اما تسلا رودستر جدید تا چه حد سریع است؟ یا بهتر است بگوییم اصلی‌ترین رقبای تسلا رودستر در شتاب اولیه چه خودروهایی هستند؟ در ادامه به مقایسه‌ی سرعت صفر تا ۱۰۰ تسلا رودستر با پنج خودروی سریع دنیا می‌پردازیم.

۵- نسل فعلی خودروهای فرمول یک

فرمول یک 2017

صفر تا ۱۰۰: ۲.۵ ثانیه

با اینکه شتاب خودروهای فرمول یک دقیقا و به‌طور رسمی مشخص نیست؛ ولی نسل فعلی خودروهای فرمول یک حدودا در زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. خودروهای فرمول یک با وزن ۷۲۸ کیلوگرم، همراه پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل توربو با حجم ۱.۶ لیتر و دو سیستم بازیابی انرژی، حداقل ۷۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. خودروهای فرمول یک فعلی، در مقایسه با نسل‌های گذشته عملکرد خیلی بالایی در مسیر مستقیم ندارند؛ ولی به لطف جادوی آیرودینامیک، سرعت و شتاب آن‌ها در پیچ‌ها از ثبات بی‌نظیری برخوردار است.

۴- دوج چلنجر SRT دیمون

دوج چلنجر دیمون SRT

صفر تا ۱۰۰: ۲.۳ ثانیه

از بین دو خودروی جاده‌ای که در این لیست آورده شده، فقط دوج چلنجر SRT دیمون است که از سیستم انتقال قدرت محور عقب استفاده می‌کند. چلنجر دیمون به‌عنوان خودروی رؤیایی عاشقان درگ، در اوایل سال ۲۰۱۷ عرضه شد. دوج چلنجر دیمون به لطف داشتن پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل با حجم ۶.۲ لیتر و قدرت ۸۴۰ اسب بخار، پرقدر‌ت‌ترین محصول شرکت آمریکایی دوج است. دیمون برای تضمین بهترین عملکرد در مسیر مستقیم ۴۰۰ متر، به حالت رانندگی درگ مجهز شده است. تیم مهندسی دوج ادعا می‌کند که دیمون برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، فقط به ۲.۳ زمان ثانیه نیاز دارد.

۳- تسلا مدل S P100D 

تسلا مدل S P100D 

صفر تا ۱۰۰: ۲.۴ ثانیه

شاید بهترین خودرو برای رقابت با عملکرد فنی تسلا رودستر جدید، برادر بزرگ‌تر آن، مدل S باشد. نسخه‌ی P100D سدان تسلا مدل S در حالت رانندگی «شگفت آور» (Ludicrous) در زمان ۲.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که البته بر اساس برخی تست‌های مستقل انجام شده، این زمان می‌تواند کمتر باشد و به همین خاطر در مقام سوم قرار گرفته است. همانند تسلا رودستر، مدل S P100D نیز به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده و چهارسرنشینه است؛ ولی مدل S خودرویی کاربردی‌تر در مقایسه با رودستر است.

۲- پورشه 919 هیبرید

Porsche / پورشه 919 هیبرید

صفر تا ۱۰۰: ۲.۲ ثانیه

خودروی پروتوتایپ پورشه که در مسابقات لمانز و سری WEC شرکت دارد، کم‌کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. از سال ۲۰۱۴ که پورشه به مسابقات استقامتی جهانی بازگشت، مدل 919 هیبرید در کلاس LMP1-H لمانز شرکت می‌کند. پورشه 919 هیبرید، ۸۷۵ کیلوگرم وزن دارد و از یک پیشرانه‌ی الکتریکی در محور جلو، و پیشرانه‌ی چهار سیلندر V شکل دو لیتری در محور عقب استفاده می‌کند. 919 هیبرید به لطف وزن کم و سیستم چهار چرخ محرک، در مقایسه با خودروهای فرمول یک شتاب اولیه‌ی کمتری دارد. متأسفانه پورشه 919 هیبرید تا پایان سال ۲۰۱۷ بازنشسته خواهد شد.

۱- خودروهای مسابقات رالی کراس

رالی کراس / Rallycross

صفرتا ۱۰۰: کمتر از ۲ ثانیه

خودروهای مسابقات قهرمانی جهان رالی کراس، سریع‌ترین خودروهای مسابقه‌ای دنیا در FIA (فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی) هستند. این خوروها به سیستم‌های هیبرید یا پیشرانه‌های غول‌پیکر مجهز نیستند. پیشرانه‌ی چهار سیلندر دو لیتری آن‌ها با تیونینگ ویژه‌، بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. خودروهای رالی، معمولا هاچبک هستند و با استفاده از سیستم چهار چرخ محرک، همانند موشک در پیست حرکت می‌کنند. معمولا به دلیل مسیر پرپیچ‌و‌خم و کوتاه پیست‌های رالی کراس، حداکثر سرعت این خودروها در حد ۲۰۰ تا ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همه این خودروها در زمانی کمتر از دو ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند؛ پس چرا همه‌ی رسانه‌های خودرویی دنیا تحت تأثیر شتاب اولیه‌ی تسلا رودستر قرار گرفته‌اند؟ جواب این سؤال بسیار ساده است؛ خودروهای رالی کراس با مصرف سوخت بسیار بالا، صدا و آلودگی زیاد، اجازه‌ی تردد جاده‌ای ندارند و البته قیمت نزدیک به یک میلیون دلار آن‌ها، چهار برابر تسلا رودستر جدید است.

شتاب شاتل فضایی چقدر است؟

Space Shuttle / شاتل فضایی

صفر تا ۱۰۰: ۷.۵ ثانیه

شاید عملکرد و مشخصات فنی نسل دوم تسلا رودستر را باید با واژه‌ی «موشک فضایی» تعریف کنیم؛ اما وسیله‌ی نقلیه فضایی مثل شاتل، چه شتابی دارد؟

شاتل فضایی به دلیل وزن بالا و به‌خصوص وزن ناشی از مخزن بزرگ سوخت، زمانی زیادی برای شروع حرکت نیاز دارد. اما وقتی که پیشرانه‌ها و مخزن سوخت از آن جدا می‌شود، با حداکثر سرعت ۲۸ هزار و ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه می‌دهد. شاید بتوان گفت که شاتل فضایی دقیقا نقطه‌ی مقابل خودروهای رالی کراس است و شتاب اولیه را فدای حداکثر سرعت دیوانه‌وار می‌کند.

در پایان باید گفت، شاید تسلا و ایلان ماسک در چند ماه اخیر با بدشانسی‌های زیادی روبرو شده‌اند ولی جدیدترین محصول آن‌ها واقعا یکی از منحصر‌به‌فردترین خودروهای تاریخ است؛ البته بیش از  ۲ سال تا تولید نهایی تسلا رودستر باقی مانده و فعلاً قضاوت در مورد آن خیلی زود است. برای تست درایو واقعی این خودرو، باید تا سال ۲۰۲۰ منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات