مدل مفهومی کوئیک‌سَند؛ شاهکار آف‌رود جیپ

پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
خودروی مفهومی کوئیک‌سَند، محصولِ خلاقانه تیم طراحی جیپ با الهام از خودروهای کلاس هات-راد است.
تبلیغات

خودروی مفهومی کوئیک‌سَند جیپ (Quicksand) حاصل ذهن خلاق کودک درون مدیر تیم طراحی جیپ است. به‌طور کلی کوئیک‌سَند، مخلوطی از قطعات خودروهای هات-راد و آف‌رود در بدنه‌ی مدل رانگلر جیپ است که فقط یک مدل مفهومی نیست و واقعا کار می‌کند و باید اقرار کرد که کودک درون همه‌ی ما را هم به وجد می‌آورد. هر ساله در تعطیلات عید پاک، گروهی از عاشقان جیپ، به ارتفاعات ایالت یوتا می‌روند و با رانندگی آف‌رود و دورهم نشینی، در مورد خودروی مورد علاقه‌ی خود گفتگو می‌کنند. این رویداد سالانه موسوم به سافاری عید پاک جیپ، فرصتی برای شرکت جیپ فراهم می‌کند تا خودروهای مفهومی رسمی خود را در معرض نمایش قرار دهد.

Jeep Quicksand

پیشرانه و قوای فنی

با نگاه کردن به کاپوت اولین چیزی که جلب نظر می‌کند، لوله‌های ورودی هوای مساوی به هر سیلندر است. این شیپور هشت‌گانه به هر سیلندر با پورت تزریق سوخت مجزا متصل است تا پیشرانه‌ی 392 هِمی با ۶.۴ لیتر حجم، قدرت خروجی ۴۸۵ اسب بخار و ۶۴۵ نیوتن‌متر گشتاور داشته باشد. تمام این قدرت توسط اکسل‌های سفارشی برند دایناترک، سیستم تعلیق کویل‌اور و جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته برند گِت‌رگ به چهار چرخ منتقل می‌شود. با در نظر گرفتن سایز ۳۷ اینچ تایرهای جلو و ۳۲ اینچ تایرهای عقب، شباهت کوئیک‌سَند به خودروهای هات-راد مشخص می‌شود. این اولین مدل رسمی جیپ با این نوع تنظیمات تایر است؛ ولی با وجود لاستیک‌های آف‌رود بی‌اِف گودریچ و رینگ‌های ۱۸ اینچی، هیچ چیزی جلوی کوئیک‌سَند را نمی‌گیرد.

Jeep Quicksand

طراحی بدنه

به محض مشاهده‌ی بدنه‌ی کوئیک‌سَند، با سقف مسطح و کوتاه و بخش عمودی عقب، ناخودآگاه به یاد خودروهای هات-راد فورد قدیمی می‌افتیم. از کاپوت تا گلگیرها، درها، سقف و صندوق عقب تماماً تغییر کرده‌اند و حتی یک پنل، دست نخورده باقی نمانده است. از تغییرات دیگر می‌توان به افزایش فاصله‌ی محورها، حذف سپرهای عقب و جلو، حذف ستون B، باز شدن بیشتر گلگیرها و کاهش ارتفاع پنجره جلو و سقف اشاره کرد.

Jeep Quicksand

توجه به جزئیات و مهندسی منحصربه‌فرد کوئیک‌سند است که توجه ما را به خود جلب می‌کند؛ مثلا مخزن جلوی ماشین را در نظر بگیرید که کاملاً یادآور مخزن سوخت خودروهای هات-راد قدیمی است. این مخزن بین دو فریم جلو، دستگاه بکسل برند وارن را در خود جای داده است. در عقب طرح چتر خودروی‌های سرعت قرار دارد که به جای چتر ترمز هوایی، تسمه بکسل در آن قرار داده شده است.

حتما به اگزوزهای بزرگ کناری توجه کرده‌اید. این اگزوزها به قدری بزرگ هستند که به‌راحتی می‌توانید سر خود در آن‌ها قرار دهید. اگزوزها مستقیماً از بلوک سیلندر (بلوک موتور) به کنار بدنه آورده شده‌اند؛ پس باید سر و صدای بسیار زیادی را انتظار داشت. کوئیک‌سَند سیستم اگزوز دیگری هم دارد که از طریق تعدادی سوپاپ فعال می‌شود تا خروجی از هدرز یا یک لوله اگزوز مجزا انتقال دهد و صدای کمتری ایجاد کند. واقعا چرا باید کسی صدای این خودرو را کمتر کند؟!

Jeep Quicksand

طراحی داخلی و کابین

قبل از بررسی فضای داخلی، ابتدا باید وارد خودرو شوید که اگر پایین تنه کوتاهی دارید مشکل است و اگر بالا تنه بلندی دارید، به دلیل سقف کوتاه، اطرافیان با منظره نامتعارفی روبرو خواهند شد! خوشبختانه طراح جیپ و کودک درونش، با به‌کارگیریِ اسباب بازی‌های مشابه مکانو، پایه‌های کمکی برای سقف را فراموش نکرده است. داشبورد مدرن و دیجیتال، جای خود را با ساعت آنالوگ و انواع مختلف عقربه عوض کرده است. عجیب این است که غربیلک فرمان مدرن (غربیلک فرمان دوج وایپر) است. دو صندلی‌ ارتفاع کوتاه با رنگ قرمز در جلو میزبان شما خواهند بود؛ صندلی‌های عقب برای قرار دادن باتری و مصرف سوخت بهتر حذف شده‌اند. همچنین یک قفسه کروم کار گذاشته شده است تا در صورت چپ شدن خودرو، زنده بمانید.

Jeep Quicksand

تست رانندگی

رانندگی با کوئیک‌سَند اصلا ساده نیست؛ ولی سخت بودن رانندگی با آن، در مقایسه با بوگاتی شیرون که هر کسی می‌تواند با آن رانندگی کند، لذت‌بخش است. هدف از رانندگی با کوئیک‌سَند به دلیل سادگی کنترل آن نیست؛ بلکه تجربه‌ی منحصربه‌فرد آن است. هیچ حسی از فرمان یا پدال‌ها منتقل نمی‌شود و به دلیل وضعیت نشستن راننده، حتی با حذف شدن گلگیرها، برای درک وضعیت و جهت چرخ‌ها باید از غریزه‌ی خود استفاده کنید. بدون وجود سیستم هیدرولیک فرمان و فشار کم تایرها، فرمان دادن در سرعت پایین، مانند رفتن به باشگاه فیتنس است. پدال گاز به قدری سفت است که گویا اصلا هیچ روغنی وجود ندارد و پدال در واقع یک دکمه است. با فشار دادن پدال، خودرو با سروصدای زیاد حرکت می‌کند یا به‌آرامی سینه‌خیز به جلو می‌رود. در رانندگی آف‌رود، فرمان دادن و گاز دادن آرام و روان نقش اساسی دارد که در کوئیک‌سَند هر دو عمل مشکل است.

Jeep Quicksand
Jeep Quicksand
Jeep Quicksand
Jeep Quicksand

سخن آخر

البته این موارد به این معنی نیست که از پس آف‌رود و مسیرهای ناهموار برنمی‌آید؛ برعکس با داشتن قدرت زیاد، تایرهای بی ثبات، کویل‌اورهای برند کینگ، کوئیک‌سَند توانایی‌های زیادی دارد. قفل دیفرانسیل و دستگاه بکسل هم در موارد نیاز در دسترس هستند.

رانندگی با کوئیک‌سَند لذت خاص خودش را دارد، ولی فقط وجود داشتن آن کافی است. باید از مدیران جیپ ممنون باشیم که دست طراحان و کودک‌های درونشان را باز گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات