۱۴ خودروی جذاب که در نمایشگاه فرانکفورت معرفی می‌شوند

دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
مهم‌ترین رویداد صنعت خودروی آلمان با نام اختصاری IAA، به‌زودی آغاز خواهد شد. در این مطلب به بررسی نمایشگاه خودروی فرانکفورت و ۱۴ مورد از جذاب‌ترین مدل‌های حاضر در آن می‌پردازیم.
تبلیغات

نمایشگاه خودروی فرانکفورت، هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود و انجمن صنعت خودروی آلمان، در رأس هیئت اجرایی آن قرار دارد. نام کامل این رویداد به زبان آلمانی، Internationale Automobil-Ausstellung است که به‌اختصار، IAA گفته می‌شود. از سال ۱۹۹۱، تصمیم گرفته شد تا IAA به دو قسمت خودروهای عمومی و ماشین‌آلات صنعتی تقسیم شود. با این حساب در سال‌های فرد، نمایشگاه خودروی فرانکفورت برگزار می‌شود و در سال‌های زوج، نمایشگاه خودروهای تجاری و صنعتی در شهر هانوفر. 

IAA 2017

در مقایسه با نمایشگاه خودروی ژنو و دیترویت، نمایشگاه فرانکفورت از شهرت و محبوبیت کمتری برخوردار است. از سویی دیگر نباید فراموش کرد که مهد خودروسازی دنیا، مسلما یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای مربوط به این صنعت را میزبانی می‌کند. نمایشگاه خودروی آلمان از سال ۱۸۹۷، بیش از ۱۲۰ سال قبل، پذیرای علاقه‌مندان و کارشناسان بوده است؛ درحالی‌که ژنو و دیترویت، به ترتیب ۱۱۲ سال و ۶۴ سال قدمت دارند. نمایشگاه خودروی آلمان به‌عنوان نمایشگری از بازار و فن‌آوری‌های خودروی اروپا شناخته می‌شود و به همین دلیل، بعضی از خودروسازان مشهور دنیا که در اروپا حضور کم‌رنگی دارند، طبیعتا در فرانکفورت هم غایب خواهند بود.

در ادامه‌ی مطلب، نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین خودروهایی که در فرانکفورت امسال (IAA 2017) برای اولین بار به نمایش عمومی گذاشته خواهند شد.

مرسدس AMG پروژه یک

mercedes AMG

بی‌شک نام مرسدس بنز، به‌تنهایی جذابیت زیادی ایجاد می‌کند. پس می‌توان یقین داشت که ابرخودروی این برند، الماس درخشان فرانکفورت ۲۰۱۷ باشد. این محصول، به مناسبت ۵۰ سالگی AMG عرضه خواهد شد و البته بار تبلیغاتی بالایی نیز به همراه خواهد داشت. تاکنون هیچ تصویر واضحی از خودروی AMG پروژه یک منتشر نشده است و صرفا پنج تیزر کوتاه با حضور لوئیس همیلتون، گوشه‌هایی از طراحی آن را به نمایش گذاشته‌اند.

چند ماه پیش، مرسدس از سیستم محرکه‌ی پروژه یک رونمایی و تأیید کرد که این هایپرکار، یک ابرخودروی هیبریدی تمام چرخ محرک با حداقل ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت خواهد بود. دو موتور الکتریکی ۱۶۱ اسب بخار، چرخ‌های جلوی خودرو را به حرکت درمی‌آورند؛ درحالی‌که یک پیشرانه‌ی شش سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداقل ۷۰۰ اسب بخار قدرت، از طریق یک جعبه‌دنده اتوماتیک هشت سرعته نیرو را به چرخ‌های عقب ارسال می‌کند.

مرسدس EQ هاچبک

mercedes EQ

همانند فولکس‌واگن، مرسدس بنز به دنبال ساخت خودروهای کوچک و تمام الکتریکی است. در این زمینه، به نظر می‌رسد که مرسدس از فولکس و بی‌ام‌و عقب افتاده باشد؛ اما کارشناسان معتقدند این بار هم دایلمر دست خالی نیست و به‌موقع و سرشار از فناوری‌های مدرن، به میدان خواهد آمد. اطلاعات بسیار کمی از پروژه‌ی EQ منتشر شده است و با توجه به حضور خودروی اسمارت EQ در فرانکفورت، ممکن است مرسدس EQ در IAA رونمایی نشود.

مرسدس G63 AMG نسخه‌ی ویژه

Mercedes-Benz G63 Exclusive edition

سال گذشته، تصور پیش‌فروش ۹۹ دستگاه میباخ G650 به قیمت باورنکردنی هر نمونه یک میلیون دلار، فراتر از انتظار بود؛ اما به وقوع پیوست و ارزش خودروهای سری G را آشکار کرد. حال مرسدس بنز با نسخه‌ی انحصاری G63 AMG که گفته می‌شود کیفیت ساختی هماهنگ با خودروهای نظامی دارد، در فرانکفورت حضور خواهد داشت. این خودروها، با دو نوع پیشرانه‌ی G63 و G65 عرضه می‌شوند؛ درحالی‌که مزین به طراحی داخلی و بیرونی اختصاصی خواهند بود.

مرسدس F-Cell

مرسدس بنز

تا همین یک سال پیش، برنامه‌ی تویوتا و هوندا در زمینه‌ی ساخت خودروهای هیدروژنی چندان جدی گرفته نمی‌شد و حتی پس از عرضه‌ی محصولات تجاری نیز آینده‌ی مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های پیل سوختی، مبهم به نظر می‌رسید. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که مرسدس بنز، به موضوع سوخت هیدروژنی با جدیت نگاه می‌کند و حتی یک نمونه‌ی مفهومی به نام EQ F-Cell روانه‌ی IAA خواهد کرد.

مرسدس بنز F-Cell، ترکیبی از فناوری‌های مربوط به پیل سوختی هیدروژنی و موتور الکتریکی خواهد بود تا اولین خودروی هایبرید هیدروژنی دنیا باشد. بنا به شایعات مطرح‌شده، این مدل می‌تواند با هر بار شارژ، مسافتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر طی کند. از سویی دیگر، این احتمال وجود دارد که به‌جای یک طرح مفهومی، شاهد رونمایی از نسخه‌ی آماده‌ی تولید مرسدس GLC با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید هیدروژنی باشیم.

رنو مگان RS

megane rs 2017

دپارتمان رنو اسپرت، برای علاقه‌مندان خودروهای تقویت‌شده و مسابقه‌ای، کاملا شناخته‌شده است. این بخش از رنو که با نام اختصاری RS شناخته می‌شود، در دنیای موتوراسپرت سابقه‌ی درخشانی دارد و حتی در فرمول یک هم فعالیت می‌کند.

درحالی‌که فولکس گلف GT محبوب‌ترین هاچبک داغ بازار اروپا محسوب می‌شود و نسخه‌ی R از نسل جدید هوندا سیویک هم معرفی شده است، جای خالی مگان RS مدرن، بیش از پیش احساس می‌شود. جزئیات زیادی از توانایی‌های فنی مدل آینده‌ی این خودرو منتشر نشده است؛ اما با توجه به رقبا، می‌توان اطمینان داشت که مگان RS بعدی با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۲ لیتری عرضه شود و بیش از ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد.

تویوتا C-HR نسخه‌ی Hy-Power

C-Hr hy power

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، امروزه کراس‌اور هیبریدی تویوتا، حضور قدرتمندی در بازار جهانی دارد و با استقبال خوبی مواجه شده است. این موضوع، مسلما تویوتا را به ارائه‌ی مدل‌های قدرتمندتر و جذاب‌تر تشویق خواهد کرد. با این حساب، نسخه‌ی Hy-Power از تویوتا C-HR، می‌تواند اولین کراس‌اور هیبریدی تقویت‌شده‌ی تاریخ باشد.

فولکس‌واگن I.D کراز

ID crozz

هرچند خبری از نمونه‌ی نهائی و آماده‌ی تولید خودروهای برقی سری I.D نیست، تعداد مدل‌های مفهومی فولکس واگن در این گروه، هر روز بیشتر می‌شود. نسخه‌ی اولیه‌ی کراس‌اوور مفهومی و تمام برقی فولکس به‌عنوان عضو جدیدی از خانواده خودروهای برقی I.D.، در نمایشگاه خودروی شانگهای معرفی شد. در حال حاضر، مدل I.D. Buzz (نسل جدید و برقی از ون افسانه‌ای فولکس‌واگن) و هاچ‌بک کامپکت برقیِ .Concept I.D (با توانایی حرکت تا مسافت ۳۹۰ تا ۶۰۰ کیلومتر با یک‌بار شارژ) نیز عضوی از خانواده I.D. هستند.

در خودروی I.D. Crozz، پنل‌های خورشیدی جلب توجه می‌کنند. البته در چهار گوشه سقف واحد‌های لیدار را می‌بینیم که وجود قابلیت‌های خودران را در I.D. Crozz تأیید می‌کنند. احتمالاً این ویرایش جدید، از همان پیشرانه‌ی برقی نسخه‌ی اولیه با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و توانایی طی کردن ۵۰۰ کیلومتر مسافت با یک‌بار شارژ استفاده می‌کند. 

آئودی خودران مفهومی

audi

در بحث فناوری خودران، می‌توان برند آئودی را باسابقه‌تر از مرسدس و بی‌ام‌و دانست؛ هرچند به نظر می‌رسد در زمینه‌ی تجاری‌سازی فناوری‌های خود، از بی‌ام‌و عقب افتاده باشد. این برند زیرمجموعه‌ی فولکس واگن، قرار است با رونمایی از یک محصول مفهومی، سطح ۴ و ۵ خودروهای خودران آئودی را در فرانکفورت ۲۰۱۷ به نمایش بگذارد.

بی‌ام‌و i5

bmw i5

سال‌های زیادی از تولید خودروهای i3 و i8 در مجموعه‌ی بی‌ام‌و می‌گذرد. این محصولات، هرچند تمام برقی، پرفروش و بسیار کارا هستند؛ به دلایل مختلف ازجمله نوع بدنه و قیمت غیر اقتصادی، مورد توجه عموم مردم دنیا قرار نگرفته‌اند. این موضوع، بی‌ام‌و را به فکر ساخت یک محصول مدرن با فناوری‌های سری i انداخته است که مسلما، i5 نام خواهد داشت.

 محصول جدید، فعلا به‌صورت مفهومی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت حضور خواهد داشت؛ اما در برنامه‌ی تولید بی‌ام‌و تا پیش از آغاز سال ۲۰۲۱ قرار دارد.

بی‌ام‌و M8 GTE

BMW m8 GTE

مدت زیادی از معرفی بی‌ام‌و سری 8 درقالب یک خودروی مفهومی نمی‌گذرد. این خودرو شدیدا مورد تحسین کارشناسان واقع شده است و طرفداران بی‌ام‌و امیدوارند شاهد رونمایی از مدل نهائی و قابل تولید آن باشند. درحالیکه بی‌ام‌و سری 8، می‌تواند به سلطنت مرسدس کلاس S کوپه در کلاس لوکس‌های دودر پایان دهد؛ احتمالا نمونه‌ی مسابقه‌ای و غیر جاده‌ای آن در فرانکفورت رونمایی خواهد شد. اگر  M8 GTE رونمایی شود، در اقدامی کم‌سابقه شاهد معرفی نسخه‌ی مخصوص پیست یک خودرو، پیش از تولید نمونه‌ی جاده‌ای آن خواهیم بود.

بورگوارد اسپرت و مفهومی

MG Concept

مدت زیادی از معرفی بی‌ام‌و سری 8 در قالب یک خودروی مفهومی نمی‌گذرد. این خودرو شدیدا مورد تحسین کارشناسان واقع شده است و طرفداران بی‌ام‌و امیدوارند شاهد رونمایی از مدل نهائی و قابل تولید آن باشند. درحالی‌که بی‌ام‌و سری 8 می‌تواند به سلطنت مرسدس کلاس S کوپه در کلاس لوکس‌های دودر پایان دهد؛ احتمالا نمونه‌ی مسابقه‌ای و غیر جاده‌ای آن در فرانکفورت رونمایی خواهد شد. اگر  M8 GTE رونمایی شود، در اقدامی کم‌سابقه شاهد معرفی نسخه‌ی مخصوص پیست یک خودرو، پیش از تولید نمونه‌ی جاده‌ای آن خواهیم بود.

چری مفهومی و شاسی‌بلند

chery tiggo concept

یکی از مشهورترین خودروسازان چینی در بازار جهانی که تلاش زیادی برای حضور در بازارهای غیر آسیایی دارد، چری است. سال‌های گذشته، شاهد کسب جوایز متعدد و معتبر توسط کراس‌اور چری تیگو ۷ بودیم و حال طرح مفهومی دیگری از این خودروساز چینی، روانه‌ی نمایشگاه خودروی فرانکفورت خواهد شد. مدیران چری، این خودروی مفهومی را کاملا مشابه نمونه‌ای می‌دانند که به‌زودی روی خط تولید خواهد رفت و مجهز به پیشرانه‌ی مدرن هیبرید یا تمام برقی خواهد بود.

هوندا CR-V هیبرید

یکی از محبوب‌ترین کراس‌اورهای دنیا، بدون شک هوندا CR-V است. این خودروی دوست‌داشتنی، به‌زودی مجهز به پیشرانه‌ هیبرید خواهد شد و از نمایشگاه IAA برای رونمایی استفاده خواهد کرد. درحالی‌که نمونه‌ی مدرن CR-V با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۹۰ اسب بخار، همراه با زمان سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۷.۵ ثانیه، بی‌رقیب به نظر می‌رسد؛ مجهز شدن به پیشرانه‌ی هیبرید، خبر بسیار خوبی برای طرفداران هوندا CR-V خواهد بود. این احتمال وجود دارد که نمونه‌ای مفهومی از CR-V هیبرید به نمایشگاه خودروی فرانکفورت آورده شود.

لکسوس CT فیس‌لیفت یا UX

LEXUS CT

مدل CT200h، به دلیل بهره‌گیری از پیشرانه‌ی هیبرید و بدنه‌ی جذاب هاچبک، توجه زیادی به خود جلب کرد، اما پس از تولید، با تقاضای بالایی مواجه نشد. شایع شده است که نسخه‌ی جدید لکسوس CT، با فیس‌لیفت متعادل آماده‌ی رونمایی در فرانکفورت باشد؛ هرچند با توجه به شکست نسبی این پروژه و استقبال پرشور بازار جهانی از شاسی‌بلندهای لکسوس، ممکن است خودروی CT به‌صورت کراس‌اور و با نام UX عرضه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات