۵۰ خودرو که جهان را تغییر دادند (قسمت پنجم و پایانی)

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
طی ۱۳۰ سال گذشته، خودروها نقش عمده‌ای در پیشرفت جهان و تغییر روش زندگی مردم داشته‌‌اند. اما چه خودرویی در این زمینه تأثیر بیشتری داشته و پیش‌ رو همنوعان خود بوده است؟
تبلیغات

صنعت خودروسازی بدون شک یکی از مهم‌ترین صنایع جهان است. کافی است به سرمایه‌ی در گردش این صنعت نگاهی داشته باشیم تا متوجه اهمیت و عظمت آن بشویم. در همین راستا شرکت‌های خودروسازی در تلاش‌ هستند با تولید محصولات جدید و ایده‌آل، تنوعی در این صنعت ایجاد کنند و بخشی از بازار را مال خود کنند. در این ادامه قصد داریم ضمن مرور مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ صنعت خودروسازی، با خودروهایی که بیشتر از همه جهان را تغییر داده‌اند، آشنا شویم. اکنون با قسمت پنجم و پایانی این سری مقالات همراه ما باشید.

1999 – BMW X5

BMW X5

بی‌ام‌و، شاسی‌بلند X5 را اتومبیل فعالیت‌های تفریحی (SAV) نامید و واقعا هم اولین خودروی آفرودی بود که می‌شد آن را برای سرگرمی و هیجان راند. این هیجان وقتی بیشتر می‌شود که بدانید این شاسی‌بلند به یک پیشرانه‌ی هشت سیلندر ۴.۸ لیتری مجهز شده بود. با عرضه‌ی پورشه‌ کاین، جگوار F-Pace، بنتلی بنتایگا، مازراتی لوانته و در آینده‌ای نزدیک شاسی‌بلندهای استون مارتین و لامبورگینی، ایده‌ی شاسی‌بلندهای تفریحی حالا به‌خوبی در بازار جا افتاده است. اما در قرن بیستم، این ایده یک انقلاب بود.

2003 – Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce Phantom

بعد از تجربه‌ی فاجعه‌بار مدل روور، بسیاری اعتقاد داشتند یک رولزرویس مجهز به پیشرانه‌ی بی‌ام‌و می‌تواند پایان کار اصیل‌ترین و نجیب‌زاده‌ترین برند خودرو باشد. اما در نهایت، سرنوشت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. فانتوم خوش‌رکاب‌ترین خودروی تولیدشده تا آن زمان بود و یکی از مجلل‌ترین و پراحساس‌ترین فضاهای داخلی قابل تصور را به جهانیان معرفی کرد. فانتوم مسافرت لوکس را بازتعریف کرد و اعتبار رولزرویس را به آن برگرداند.

2004 – Toyota Prius

Toyota Prius

با وجود این که پریوس اولین نمونه‌ی هیبریدی دنیا نبود، نسل دوم این خودرو فضای صنعت خودروسازی را در دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی به کلی تغییر داد. تکنولوژی پیشرانه‌های هیبریدی که در ابتدا فقط یک نوآوری صرف تلقی می‌شدند، در این دهه به بلوغ کامل رسید و پریوس این تکنولوژی را به جریان اصلی بدل کرد. در دورانی که قیمت نفت به حداقل خود رسید، این خودروی هیبرید که با استفاده از باتری در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کرد، ثابت کرد صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هنوز مهم است.

پریوس با طرحی به سبک هاچ‌بک‌ها و فضای داخلی مناسب، از رانندگان چیزی برای فدا کردن طلب نمی‌کرد و با مصرف سوخت کم‌نظیر و هزینه‌های نگهداری اندک خود، فرمول حمل ونقل ارزان و مطمئن را که ۴۰ سال پیش توسط کرولا تعریف شده بود، بازتعریف کرد. از زمان معرفی پریوس، تاکنون بیش از ۵ میلیون دستگاه از این خودرو به فروش رفته است. سیستم هیبریدی پریوس در چندین مدل دیگر تویوتا و لکسوس، شامل خودروهای شاسی‌بلند، مورد استفاده قرار گرفت و الهام‌بخش سایر خودروسازان برای پیروی از این روند شد.

2005 – Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

آیا ساختن خودروی جاده‌ای که بتواند به سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت برسد واقعا لازم بود؟ البته که نه. همین سؤال را اگر در مورد ارسال فضانوردان به ماه یا ساختن تاج محل بپرسید، پاسخ همین خواهد بود. چنین عجایبی برای پاسخ به یک نیاز پدیدار نمی‌شوند؛ بلکه انسان با انجام این کارهای عجیب، توانایی‌های نوع بشر را به جهان ثابت می‌کند.

ویرون توسط گروه فولکس‌واگن در آلمان طراحی و توسعه داده شد و در کارخانه‌ی بوگاتی در فرانسه تولید شد. نسخه‌ی استاندارد ویرون از یک پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار بهره می‌برد. نسخه‌ی سوپراسپرت ویرون توانست با ثبت سرعت ۴۳۱.۰۷۲ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای گینس را به نام خود ثبت کند.

2006- Audi R8

Audi R8

ممکن است حامی این نظر باشید که بی‌ام‌و بالاخره موفق شد اولین جایگزین شایسته را برای پورشه ۹۱۱ تولید کند؛ یا حتی مرسدس بنز موفق به انجام این کار شده باشد. اما شهرت آئودی در سراسر جهان، در تغییر مرزها و قله‌ها است. کاری که از عهده‌ی دیگران برنمی‌آید. آئودی R8 یک صاعقه‌ی خوش‌صدا و زیبا از آسمان آبی و دردسترس‌ترین سوپرخودروی موتوروسط از زمان تولید NSX بود.

2011 – Chevrolet Volt

Chevrolet Volt

شورولت با ولت، جهش بزرگ بعدی را از هیبریدهای کم‌مصرف به سمت خودروهای تمام‌الکتریکی کاملا کاربردی کامل کرد. ولت با بهره‌گیری از سیستم هیبریدی با باتری‌های بسیار بزرگ‌تر که امکان حرکت خودرو تنها با استفاده از نیروی برق را فراهم می‌کرد، به‌همراه یک پیشرانه‌ی بنزینی که رانندگان را از مشکلات هنگام اتمام شارژ باتری نجات می‌داد، تکنولوژی هیبرید را یک گام به پیش برد.

این یک خودروی کاملا کاربردی است که با مسافت قابل پیمایش کافی با استفاده از نیروی برق، نیاز اکثر رانندگان را برآورده می‌کند و مشتریان می‌توانند آن را به قیمتی کمتر از خودروهای الکتریکی خریداری کنند. حتی هنوز هم با وجود تسلا مدل اس و خودروی به‌صرفه‌تر شورولت بولت با برد ۳۲۰ کیلومتر که چیزی تا عرضه‌ی آن نمانده، ولت انتخابی مناسب برای خریداران است که می‌توانند با این خودرو طعم تکنولوژی را بچشند. 

2012 – Tesla Model S

Tesla Model S

شاید اگر مدل اس توسط مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و یا آئودی ساخته شده بود، به آن لقب انقلاب خودروهای الکتریکی قرن را می‌دادند. اما حقیقت این است که این خودرو محصولی شرکتی است که در واقع پنج سال قبل از مدل اس وجود خارجی نداشت. تسلا ثابت کرد خودروهای الکتریکی می‌توانند جذاب باشند و برای داشتن جذابیت، لازم نیست بنزین سوزاند. دومین محصول شرکت کوچک و نوپای تسلا، مدل اس، ثابت کرد یک خودروی الکتریکی می‌تواند مسافت قابل قبولی را با استفاده از نیروی برق بپیماید و برای استفاده‌ی روزمره کاملا کاربردی باشد.

درک دلایل موفقیت مدل اس کار ساده‌ای است؛ افزودن تجمل، فضای کافی و شتاب باور نکردنی. البته این خودرو اصلا ارزان نیست؛ اما اولین خودرویی است که به لطف مسافت قابل پیمایش واقعی زیاد خود، می‌توان بدون نگرانی از اتمام شارژ باتری‌ها، به رانندگی با آن پرداخت.

این خودرو خیلی زود موفق شد به پرفروش‌ترین خودروی لوکس رده‌بالای آمریکا تبدیل شود و معادلات بازاری را که روزی مرسدس‌بنز و آئودی با خیال راحت در آن جولان می‌دادند، به‌هم بریزد. حالا همه‌ی خودروسازان رده بالا از جمله جگوار، خودروهای تمام‌الکتریکی را به‌عنوان مکملی برای برنامه‌های آینده‌ی خود در نظر گرفته‌اند. تسلا مدل اس که بیش از هر خودروی دیگری در ده سال اخیر صنعت خودرو را دگرگون کرده، آیینه‌ی تمام نمای آینده است.

2013 – BMW i3

BMW i3

شاید انتظار داشتید نیسان لیف به‌عنوان اولین خودروی تمام برقی در این لیست جای گیرد، اما نحوه‌ی اجرای این ایده و نوآوری‌های بی‌ام‌و در سطح متفاوتی بود که محصول آن یک خودرو با ساختار فیبر کربن، سبک، هیجان‌انگیز و سریع بود که به هیچ عنوان به آرمان‌های نشان پره‌ی هواپیمای بی‌ام‌و بر پیشانی‌ خود خیانت نکرد.

2013 – Porsche 918 Spider

Porsche 918 Spider

باز هم شاید انتظار داشتید فراری لافراری یا مک‌لارن P1 را در این لیست ببینید، اما ادعای پورشه در بیشترین نوآوری و بهترین اجرای ایده‌ی هایپرخودروهای هیبرید غیرقابل انکار است. حتی سه سال پس از معرفی، شاید پیچیده‌ترین خودرویی باشد که به بازار آمده است. این خودرو یک بسته‌ی کامل از عملکرد، تکنولوژی و کاربردی بودن است که قبل از ارائه‌ی آن، تصورش قابل درک نبود.

2015 – Ariel Nomad

Ariel Nomad

اختراع نوع کاملا جدیدی از خودرو، اتفاقی معمول و روزمره نیست و این همان دلیلی است که آریل نوماد در این لیست جای گرفته است؛ خودروی اسپرتی که در همه‌ی شرایط و همه‌ی محیط‌ها کار می‌کند، از جاده گرفته تا پیست مسابقه و از ساحل شنی گرفته تا اعماق جنگل. نوماد شاید اولین خودرو از این نوع باشد؛ اما قطعا آخرین آن‌ها نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات