واقعیت مجازی چگونه بر دنیای خودرو تأثیر خواهد گذاشت؟

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
با پیشرفت علم و فناوری، واقعیت مجازی حالا سر از دنیای خودروها درآورده است. این پدیده تا اندازه‌ی زیادی خودروهای آینده را دستخوش تغییر خواهد کرد.
تبلیغات

واقعیت مجازی در حال همه‌گیر شدن در سراسر دنیا است. هدست‌های VR پا را از بازی‌های کامپیوتری فراتر گذاشته‌اند و به نظر می‌رسد که پتانسیل ورود به بسیاری از صنایع شناخته‌شده را داشته باشند. یکی از این زمینه‌ها صنعت خودروسازی است.

در گذشته تصور ما بر این بود که واقعیت مجازی علاوه بر تأثیرات مثبت خود بر دنیای خودرو، اثرات منفی خود را نیز بر جای خواهد گذاشت. اثر خالص این پدیده قطعاً مثبت خواهد بود و فناوری این صنعت را تغییر خواهد داد و آن را به شیوه‌های غیرمنتظره متحول خواهد کرد؛ اما این تغییرات چگونه خواهند بود؟

تجربه خرید خودرو

امروزه، افراد برای خرید خودرو از روش‌های مشخصی استفاده می‌کنند. آن‌ها به جست‌وجوی اینترنتی می‌پردازند، به نمایشگاه‌های خودرو می‌روند، با فروشندگان محلی به‌طور جسته‌وگریخته صحبت می‌کنند و سعی می‌کنند خودروی موردنظر را با چند تست رانندگی بسنجند. درنهایت بعد از مذاکره با خریدار، مبلغ موردنظر را پرداخت می‌کنند. واقعیت مجازی می‌تواند همه این مراحل را تغییر دهد.

خرید خودرو

تصور کنید که یک هدست واقعیت مجازی به چشمان خود زده‌اید و مجهز به یک فرمان و پدال‌های گاز و ترمز شده‌اید. پس از انتخاب برنامه‌ی موردنظر برای تست رانندگی و بارگذاری تمامی مدل‌هایی که مدنظر شما هستند، تک‌تک آن‌ها را به‌صورت مجازی در شهر آزمایش می‌کنید. محیط مجازی موردنظر برای آزمایش، می‌تواند مسیری باشد که هر روز آن را طی می‌کنید. با این فناوری می‌توانید تمامی صداهای موجود در اتاق خودرو را بشنوید و حتی بالا و پایین شدن سیستم تعلیق روی جاده را حس کنید. شما قدرت را در زیر پای خود احساس خواهید کرد. شما حتی می‌توانید یک مسیر مسابقه‌ای شهری را بارگذاری کنید و بدون ترس از تصادف و پرداخت خسارت، از تمامی قابلیت‌ها و محدودیت‌های خودرو مطلع شوید.

اگر هر آنچه را که مشاهده کردید پسندیدید، می‌توانید خودرو را به شکل آنلاین خریداری کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید.

آیا نگران پول این فناوری‌های گران هستید؟ مشکلی نیست، تمامی هزینه‌ها به‌پای خودروساز است. درواقع جگوار لندروور اخیرا چنین کاری انجام داده است. این شرکت به خریداران این شانس را داده تا مدل‌های مدنظر خود در رنگ‌ها و حالت‌های مختلف را در صورت نبود خودرو در نمایشگاه، به این روش آزمایش کنند.

اما اگر شما بتوانید چنین تجربه‌ای را دانلود کنید، دیگر دیدن خودروی واقعی چه اهمیتی دارد؟ قطعاً ما هنوز فاصله‌ی زیادی با چنین سناریویی داریم، اما به نظر می‌رسد ما در حال حرکت به‌سوی یک تجربه‌ی جدید در خرید خودرو باشیم.

سفارشی‌سازی خودرو

خیلی از افراد علاقه‌ی زیادی به سفارشی‌سازی خودروها دارند، اما معمولاً سفارشی‌سازی‌های پس از خرید خودرو، یا زیاد خوب از آب درنمی‌آیند یا خیلی پرهزینه هستند. گاهی اوقات تغییرات انجام‌شده خوب نیستند یا مثلاً رنگ قطعه‌ی جدید با بدنه هماهنگ نمی‌شود. درنهایت تغییر حاصله، آن چیزی نیست که مدنظر شما باشد. واقعیت مجازی می‌تواند این مشکل را حل کند و درهای جدیدی به روی انجام تغییرات دلخواه ما بگشاید.

بی ام دبلیو

مراکز تیونینگ آینده می‌توانند خودروی شما را اسکن کنند و امکان تغییر خودرو در یک محیط مجازی قبل از بستن حتی یک پیچ را مهیا کنند. درنتیجه خودروی رؤیایی شما با همان جزئیات مدنظر آماده می‌شود. انتخاب رنگ، کیت‌های بدنه، رینگ، ارتفاع خودرو و طراحی داخلی، همه به‌صورت دیجیتالی ارائه می‌شوند.

درنتیجه امکان ساخت خودروی دلخواه شما با استفاده از فناوری پرینتر سه‌بعدی، بدون نیاز به درخواست از یک شرکت ثالث مهیا می‌شود.

طراحی و مهندسی

همان‌طور که مشتریان می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی سپر دلخواه ماشین خود را بسازند، متخصصان طراحی خودرو و مهندسان نیز می‌توانند از این فناوری برای تسهیل در کار خود بهره ببرند. مهندسان به‌جای کار روی نقشه‌ی خودرو، می‌توانند در اطراف نمونه‌ی دیجیتالی خودرو با اندازه‌ی واقعی قدم بزنند و هر جای آن را در همان لحظه تغییر دهند. حتی قبل از ساخت خودرو، یک آزمایش رانندگی مجازی نیز با آن انجام دهند.

طراحی خودرو

مسافرت

این مورد کمی فراتر از واقعیت است، اما با این احتمال که واقعیت مجازی بتواند موانع پیش روی مسافرت را از میان بردارد، نیاز به خودروها کاهش می‌یابد. اگر شما بتوانید بدون نیاز به رفتن به یک مکان، بودن در آنجا را تجربه کنید، دیگر چه نیازی به خروج از خانه دارید؟

واقعیت مجازی

قطعاً این امر به‌طور کامل بستگی به کیفیت این فناوری برای داشتن چنین تجربه‌ای دارد. برای مثال، اگر شما نتوانید گرمای خورشید و یا وجود ماسه‌ها در بین انگشتان پای خود را حس کنید، علاقه به یک ساحل مجازی در وجود شما کاهش نمی‌یابد. یافتن یک پارکینگ شبیه‌سازی‌شده و یا نیش خوردن به‌وسیله‌ی یک عروس دریایی مجازی نمی‌تواند مسئله‌ی زیاد مهمی باشد. مهم لذتی است که می‌توان از این فناوری برد.

مسابقه

واقعیت مجازی، از بازی‌های معمولی گرفته تا مسابقات حرفه‌ای، در حال جا افتادن در دنیای موتور اسپرت مدرن است؛ اما واقعیت مجازی می‌تواند به‌نوبه‌ی خود اساس و بنیادهای مسابقه را تغییر دهد و سرگرمی‌های خارق‌العاده‌ای از دنیای علمی تخیلی ارائه کند.

لامبورگینی

مجموعه‌ای از خودروهای چهارچرخ محرک با آیرودینامیک مسابقه‌ای در یک بازی با گرافیک بالا را تصور کنید؛ چراغ سبز می‌شود و همه‌ی خودروها شروع به حرکت می‌کنند. اندکی پس‌ازاینکه خودروها به پیچ اول می‌رسند، گلگیرها ضربه می‌خورند و بدنه‌ی خودروها خراش برمی‌دارد. در پیچ اول خودروها به‌جای اینکه به چپ یا راست بپیچند، ناگهان به‌طرف بالا می‌روند. این یک پیچ سربالایی U شکل است. چند خودرو از مسیر منحرف و پس از رفتن به آسمان، به‌سرعت واژگون می‌شوند و به زمین می‌افتند. باله‌های خم‌شده‌ی خودروها منجر به فاجعه می‌شود و خودروهای آسیب‌دیده بدون نیروی کافی رو به پایین برای باقی ماندن در مسیر، مجدداً واژگون می‌شوند و به زمین برخورد می‌کنند.

ماشین‌های پیشرو سعی می‌کنند از بقیه فاصله بگیرند. خودروی اول تصمیم می‌گیرد برگ برنده‌ی خود را رو کند و با فشردن یک دکمه، مسیر پشت سر خود را پر از میخ‌های تیز می‌کند. خودروهای پشت سر که احساس خطر کرده‌اند، سلاح خود را رو می‌کنند. ناگهان یک موشک به اگزوز خودروی اول برخورد و پشت ماشین را نابود می‌کند. حالا خودروی دیگری پیشتاز می‌شود.

کمی زیاده‌روی کردیم، اما هدف ما از پرداختن به چنین تصوری این بود که اگر شما فاکتور انسان را با استفاده از کنترلرهای واقعیت مجازی از مسابقات جدا کنید (نظیر پهبادهای نظامی بدون سرنشین)، می‌توانید خلاقیت بیشتری درزمینه‌ی سرگرمی به وجود آورید. تصور کنید که مسابقات فرمول یک یا ناسکار را با مسابقات ماشین‌های جنگی کنترلی در برنامه‌ی BattleBots یا با دایناسورهای رباتیک ترکیب کرده‌اید. این خلاقیت‌ها به سرگرمی بیشتر منجر خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات