برترین نوآوری های خودرویی سال 2016 (قسمت دوم)

جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شرکت‌های خودروساز هر ساله از فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای رونمایی می‌کنند که بهترین‌های ۲۰۱۶ را در ادامه مشاهده می‌کنید.
تبلیغات

فناوری‌های زیادی در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند که احتمالا در سال‌های آینده شاهد کاربرد آن‌ها در خودروهای شهری خواهیم بود. 

اما در بین فناوری‌های معرفی‌شده، برخی از آن‌ها از پتانسیل بالایی برای انقلاب در صنعت خودروسازی برخوردار هستند که امیدواریم هر چه زودتر شاهد تجاری شدن آن‌ها باشیم.

۹- این سیستم خوش‌آمدگویی در این خودروی مفهومی اشاره به چگونگی ارتباط خودروها در صورت استفاده‌ی اشتراکی به‌جای خرید خودروهای شخصی دارد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

مینی خودروی مفهومی برای آینده‌ای که استفاده از حمل و نقل اشتراکی رواج پیدا می‌کند، ساخته شده است؛ خودرویی که هر وقت به آن نیاز دارید آن را فراخوانی می‌کنید، اما زمانی که شما درون آن نیستید در حال سرویس‌دهی به دیگر افراد است.

به‌طور طبیعی، نداشتن یک خودروی شخصی به معنی از دست دادن مقداری شخصی‌سازی‌هایی است که هر فردی دوست دارد در خودروی خود داشته باشد. اما خودروی مینی ویژن می‌تواند هویت شما را تشخیص دهد و با نمایش نورهایی شخصی‌سازی‌شده به شما خوش‌آمد بگوید. درهای خودرو به‌نرمی به روی شما باز می‌شوند و شما با اشتیاق وارد خودرو می‌شوید.

این یک ویژگی خلاقانه‌ی کوچک است که نشان می‌دهد چطور خودروسازان در عین پیاده‌سازی سیستم به اشتراک‌گذاری خودروها سعی می‌کنند شما احساس مالکیت خودرو را همچنان داشته باشید.

۸- اخیراً آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده محدوده‌ی طی مسافت هوندا کلاریتی با یک بار شارژ را حدود ۵۹۰ کیلومتر تخمین زده است.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

هوندا مدل کلاریتی را در کالیفرنیا با شرایط لیزینگ به فروش می‌رساند. قیمت آن در حدود ۶۰ هزار دلار و اجاره‌ی آن مبلغ ۵۰۰ دلار به‌صورت ماهیانه تعیین شده است. شارژ مجدد آن تنها سه الی پنج دقیقه طول می‌کشد.

خودروهای هیدروژنی در مقایسه با خودروهای الکتریکی برتری‌هایی از جمله طی مسافت‌های طولانی‌تر و زمان شارژ سریع‌تری دارند و به همین دلیل بیش‌تر مورد توجه هستند. اما بدون یک شبکه‌ی واقعی از ایستگاه‌های هیدروژن به‌منظور حمایت از آن‌ها، خودروهای هیدروژنی جهت فراگیر شدن زمان زیادی منتظر خواهند ماند.

با این حال هوندا کلاریتی نشان می‌دهد که چگونه خودروسازان در حال استفاده از قدرت هیدروژن به‌صورت واقعی هستند.

۷- بروزرسانی اخیر نرم‌افزاری تسلا شامل ویژگی حفاظت از گرمای بیش از حد فضای داخل خودرو است تا سگ شما در معرض گرمای بیش از اندازه قرار نگیرد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

این ویژگی به مالکان تسلا اجازه می‌دهد یک دمای حداکثر برای سیستم تهویه تنظیم کنند تا چنانچه فرزندان یا حیوانات خانگی در خودرو جا ماندند، در معرض گرمای بیش از اندازه قرار نگیرند. در واقع ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا گفت این ویژگی مورد علاقه‌ی او بوده است که همراه با بروزرسانی نسخه‌ی ۸.۰ در دسترس قرار گرفته است.

ممکن است این ویژگی یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده سطح بالای این لیست نباشد؛ اما برای افرادی که در زمان خرید سریع از یک خواربارفروشی، سگ خود را درون خودرو جا می‌گذارند و از این بابت احساس ناخوشایندی دارند، کاربردی و مفید است.

۶- آئودی سیستم ارتباط خودرو با زیرساخت (V2I) بسیار سریع را در شهر لاس‌وگاس پیاده‌سازی کرد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

برخی مدل‌های آئودی A4 و Q7 دارای زمان‌سنجی هستند که به شما هشدار می‌دهد چه زمانی چراغ راهنمایی سبز می‌شود. آئودی به‌وسیله‌ی ایجاد ارتباط بین ۱۰۰۰ چراغ راهنمایی با خودرو، اولین سیستم V2I را به وجود آورده است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ می‌خواهد این ارتباط زیرساختی را به دیگر شهرها نیز بیاورد.

۵- آمازون در حال همکاری با کمپانی فیات‌کرایسلر است تا به‌طور خلاقانه‌ای فروش خودرو را برای اولین بار به‌صورت آنلاین تجربه کند.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

شرکت فیات کرایسلر مدل‌های 500، 500L و پاندا را در وب‌سایت ایتالیایی آمازون به فروش می‌رساند. این کار چند ماه پس از اینکه آمازون وب‌سایت جستجوی خودرو خود به نام Amazon Vehicles را ایجاد کرد، شروع شد. اگرچه کاربران تنها می‌توانند از وب‌سایت ایتالیایی آمازون اقدام به خرید خودرو کنند، برخی سرمایه‌گذاران معتقدند این گزینه نهایتاً در ایالات متحده نیز عملیاتی می‌شود.

این حرکت نشان می‌دهد که چگونه مدل کلاسیک فروش از طریق نمایندگی‌های فروش در حال مواجهه با روش‌های رقابتی دیگر است. تسلا نیز به دنبال حذف واسطه‌ها و فروش خودرو به‌صورت مستقیم به مشتری است. به‌زودی، شما قادر خواهید بود سبد خرید خود در وب‌سایت آمازون را با یک خودروی جدید پر کنید.

۴- اوبر برنامه‌ی آزمایشی پیتسبورگ خود را اجرا کرد که به چند کاربر منتخب اجازه‌ی درخواست یک خودرو با مسیر حرکتی مشترک می‌دهد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

بسیاری از این خودروها در حالت آزمایشی قرار دارند و با یک راننده‌ی ایمن و یک مهندس در کنار دست راننده حرکت می‌کنند. در تجربه‌ای که حین نشستن در یکی از خودروهای خودران اوبر به دست آمد، مشخص شد به هیچ عنوان نمی‌توان انتظار استفاده از آن را بدون داشتن راننده تصور کرد.

اما برنامه‌ی آزمایشی پیتسبورگ برای اولین بار این امکان را به افراد جامعه می‌دهد که توسط سرویس هم‌سفری آنلاین اوبر سوار بر خودرویی خودران شوند. پس از آن، اوبر این برنامه را برای شروع در شهر سان‌فرانسیسکو پیاده‌سازی کرده است، اگرچه هنوز به‌صورت کاملاً روان عملکردش را انجام نمی‌دهد. (دپارتمان وسایل نقلیه‌ی موتوری کالیفرنیا تهدید کرده است اگر اوبر یک گواهی برای آزمایش خودروهای خودرانش در شهر سان‌فرانسیسکو نگیرد، به‌صورت قانونی اقدام خواهد کرد.)

هر دو برنامه‌ی آزمایشی حاکی از برداشتن گامی بزرگ در زمینه‌ی ایجاد دسترسی بیش‌تر به فناوری‌هایی مانند خودروی خودران توسط مردم هستند.

۳- شورولت بولت یکی از جایگاه‌های بالای این لیست را به خود اختصاص داد؛ به دلیل اینکه اولین خودروی تماماً برقی مقرون به‌صرفه است که توانایی طی مسافت قابل قبولی را دارد.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده محدوده‌ی طی مسافت شورولت بولت با یک بار شارژ را حدود ۳۸۳ کیلومتر به ثبت رسانده است و قیمت معقول و مشتری‌پسند آن پیش از محاسبه‌ی اعتبارات مالیاتی فدرال مبلغ ۳۷.۵۰۰ دلار تعیین شده است. این خودرو در نمایندگی‌های فروش شهرهای کالیفرنیا و اورگان در دسترس است اما تا بهار سال ۲۰۱۷ در دیگر شهرها در دسترس نخواهد بود.

دن آمن مدیرعامل جنرال موتورز به خبرگزاری Business Insider گفت: «شورولت بولت شاخصی در رده‌ی هم‌کلاس‌های خود است که به ما کمک می‌کند آنچه تقاضای مصرف‌کنندگان در خصوص یک خودروی الکتریکی مقرون به‌صرفه با محدوده‌ی طی مسافت قابل رقابت است، ببینیم.»

۲- اعلام ارتقاء باتری تسلا نقطه عطفی بزرگ در صنعت خودروهای الکتریکی است که باعث می‌شود رتبه‌ی دوم لیست را از آن خود کند.

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

اگر نگوییم بزرگ‌ترین، یکی از بزرگ‌ترین مسائل روبروی خودروهای الکتریکی که باعث عدم فراگیر شدن آن‌ها شده است، مسئله‌ی محدوده‌ی طی مسافت آن‌ها است. صرف هزینه‌ی چند هزار دلاری برای خرید خودرویی که با یک بار شارژ تنها در حدود ۱۶۱ کیلومتر توانایی طی مسیر دارد، توجیه ندارد. هیچ فردی دوست ندارد با نگرانی خالی شدن باتری خودرو خود و نبودن ایستگاه شارژی در نزدیکی‌اش دست و پنجه نرم کند.

به همین خاطر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا اخیراً با اعلام ارتقاء باتری خودروهایش آن را نقطه‌ی عطفی در این عرصه خواند. باتری جدید ارتقاءیافته، محدوده‌ی طی مسافت تسلا مدل S را در حالت Ludicrous با هر بار شارژ تا حدود ۵۰۷ کیلومتر افزایش می‌دهد؛ اولین خودروی الکتریکی در بازار که محدوده‌ی طی مسافت بیش از ۴۸۳ کیلومتر دارد. تسلا مانند دیگر خودروسازان هنوز در مسیر خودروهای الکتریکی راه زیادی در پیش رو دارد، اما این نقطه‌ی عطف، ارزش به خاطر سپردن دارد.

۱- یک راننده‌ی اتومبیل مسابقه‌ای قدیمی که از گردن به پایین فلج بود، توانست به لطف امکاناتی کمپانی Arrow Electronics در کوروت Z06، مجدداً رانندگی کند. 

برترین نوآوری های خودرویی سال 2016

سم اشمیت، راننده‌ی حرفه‌ای سابق به‌وسیله‌ی یک عینک آفتابی مجهز به سنسورهای دنبال‌کننده‌ی حرکت، توانست کنترل فرمان خودرو را در دست بگیرد. زمانی که اشمیت سر خود را حرکت می‌دهد، سنسورها داده‌هایی را به رایانه‌ی موجود در خودرو ارسال می‌کنند و در نتیجه فرمان کنترل می‌شود.

همچنین اشمیت می‌تواند سرعت را به‌وسیله‌ی دمیدن یا مکیدن هوا از طریق مجرایی که در عینک آفتابی قرار دارد، کنترل کند. او اخیراً یک گواهی‌نامه‌ی خودروهای خودران در نوادا را دریافت کرد که به او اجازه می‌دهد در خیابان‌های عمومی رانندگی کند و برای اولین بار است که فردی دارای معلولیت چهار اندام اجازه‌ی رانندگی در جاده‌های واقعی را به دست آورده است.

به دلیل اینکه این کار یک اثر مستقیم در زندگی یک فرد دارد و پتانسیل وسیع فناوری خودران را نشان می‌دهد، این خودرو در رده‌ی اول این لیست قرار می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات