بهترین کراس اوور لوکس جهان کدام است؟ رنج روور ایووک، مرسدس بنز GLA یا ب ام و X1

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
امروزه کراس‌اوور‌ها یا شاسی‌بلند‌های کوچک با پیشرانه‌ی قدرتمند دیزلی و چهار چرخ متحرک انتخابی عالی محسوب می‌شوند. حتما شما هم در جریان رقابت تنگاتنگ بین ب‌ام‌و X1 و مرسدس بنز GLA با شاسی قابل انطباق خود و نسخه‌ی بروز شده‌ی رنج‌روور ایووک با تجهیز به پیشرانه‌ی ‌انجنیوم (Ingenium) هستید. در ادامه به بررسی و در نهایت معرفی بهترین خودروی کراس‌اوور لوکس جهان می‌پردازیم.
تبلیغات

امروزه فروختن یک شاسی بلند مانند دادن آبنبات به یک کودک امری آسان است و اگر کمی در فضای مجازی جست و جو کنید پیشنهادات و دستور العمل‌های زیادی درباره‌ی ‌خرید این خودروها بدست می‌آورید. مشتریان در حال حاضر تمایل زیادی به خرید خودرو‌های شاسی بلند کوچک دارند و خودروسازان نیز از این تمایل با خبر هستند.

در بخش انوان کراس‌اوور پرمیوم و لوکس همه چیز واضح است. در سال ۲۰۰۹ ب‌ام‌و X1 متولد شد و تولید این خودرو در سال‌های اخیر مانند بمب صدا کرد دو سال بعد نیز رنج‌روور نیز با ارائه‌ی ایووک به این بخش وارد شد؛ مرسدس بنز نیز برای این که از قافله عقب نماند چهار سال بعد GLA را معرفی کرد.

اما همچنان که زمان می‌گذرد تغییرات بوجود می‌آیند. در اوایل X1 بخاطر کابینی شلوغ و تنگ و طراحی نه چندان جذاب مورد نقد بود. اما این خودرو باز طراحی شد و با دیفرانسیل جلو، استفاده‌ از سازه‌ی اکتیو تورر سری ۲، فضای مناسب و ماژولار بودن بسیار مورد توجه قرار گرفت. مرسدس بنز و رنج‌روور هم خودروهای خوش فروش خود را بهبود دادند؛ GLA به شاسی قابل انطباق مجهز شده و ایووک نیز به یک پیشرانه جدید دو لیتری دیزل پیشرفته از خانواده‌ی اینجنیوم مجهز شده که با جعبه‌دنده‌ی جدید ۹ سرعته خودکار کوپل شده است. اما آیا این ویژگی برای رقابت با X1 کافی است.

مرسدس بنز GLA

بنز
بنز
بنز
بنز
بنز
بنز
بنز
بنز
بنز

GLA کنونی به یک مرسدس بنز واقعی تبدیل شده است؛ ولی در بخش المان‌های راحتی امتیاز بالایی کسب نمی‌کند. با این حال دمپرهای انطباقی و دینامیک استاندارد قابل انتخاب (چهار حالت رانندگی که تنظیمات راننده را روی پیشرانه، جعبه‌دنده، فرمان و شاسی اعمال می‌کند) کمک می‌کند تا خودرو در دست اندازهای بزرگ بدون حرکت زیاد اتاق عبور کند. اما در عبور از دست انداز‌های کوتاه و پی در پی محدودیت‌های این خودرو ظاهر می‌شوند و مشخص می‌شود که با X1 برابر نیست.

این کراس اوور ارتفاع کمتری نسبت به بقیه دارد و مرسدس بنز بیشتر بر جنبه‌ی طراحی و اسپرت بودن این خودرو تاکید کرده است. ذکر این مورد بسیار بدیهی است که GLA بطور شگفت ‌آوری زنده، سریع و چابک است و فرمان این خودرو پاسخ مناسبی دارد. این موضوع باعث می‌شود که تجربه‌ی مثال زدنی از رانندگی را تجربه کنید؛ چیزی که ب‌ام‌و در ارائه آن شهرت دارد. البته باید گفت که GLA نسبت به X1 به میزان ۲۰ کیلوگرم هم سبک‌تر است.

فضای داخلی GLA نیز اسپرت است اما سیستم سرگرمی آن (دارای نمایشگر ۷ اینچی و سیستم ناوبری) عملکرد سریعی ندارد و فضای داخلی آن کوچک است. مطمئنا نقوش و تزئینات تیره داخل خودرو حس ناخوشایند کوچک بودن فضا برای صندلی‌های جلو و عقب را جبران نمی‌کند؛ هرچند که ایووک کمترین فضا را برای قسمت زانو دارد و X1 نیز نسبت به بقیه سقف کوتاه‌تری دارد. نبود فضای کافی زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانید صندوق عقب این خودروها نیز فضای آنچنانی ندارد و البته این بهایی است که بخاطر اسپرت بودن باید پرداخت.

پیشرانه GLA 220 دیزل آنگونه که انتظار می‌رود نیست. ۲.۱ لیتر حجم، ۱۷۷ اسب بخار توان و ۳۵۹ نیوتن متر گشتاور که هماهنگی مناسبی با جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته و دوکلاچه ندارد و در مقایسه با X1 20d، ضعیف‌تر احساس می‌شود. اهرم کوچک پست فرمان هم کمی دور از دسترس است. با این حال مصرف ترکیبی سوخت ۴.۸ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر کاملا مناسب است.

رنج‌روور ایووک

اووک
اووک
اووک
اووک
اووک
اووک
اووک
اووک
اووک

چهره‌ی جسور، شیشه‌های بلند کناری و سقف مسطح، شناسنامه‌ی برند رنج‌روور است. آخرین فیس ایووک لیفت تنها تغییرات جزئی روی سپرها، جلو پنجره و چراغ‌ها ایجاد کرده است. با این حال این خودرو با طراحی خاص خود و سقف شیبدار موفق به کسب فضای مناسبی برای سرنشینان شده است؛ اگرچه برای زانوها فضای کافی ندارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های فیس‌لیفت ایووک، استفاده از سیستم سرگرمی InControl با نمایشگر ۸ اینچی، همگام سازی با تلفن همراه و هشدار ازدحام که علائم مختلفی را روی نقشه و بصورت صوتی نمایش می‌دهد، است. صندوق عقب این خودرو نیز نسبتا کوچک است و تنها می‌تواند در برابر GLA پیروزی کسب کند.

یکی از بزرگ‌ترین بروز‌رسانی‌های ایووک، تجهیز آن به پیشرانه‌ی جدید سری اینجنیوم گروه جگوار لندروور است. این پیشرانه علاوه بر تولید توان بیشتر مصرف کمتری (۵.۱ لیتر به جای ۵.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) نیز دارد. اما اینجا یک "چرا" بزرگ وجود دارد و آن این است که چرا هنوز هم در برابر رقیبان خود کمبود دارد و بین دیگر حریفان از پویایی کمتری برخوردار است. برخی اوقات جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار این خودرو بسیار کند عمل می‌کند. این خودرو نسبت به رقبای خود ۲۰۰ کیلوگرم وزن اضافی دارد.

صندلی‌های ایووک بسیار راحت، بزرگ و زیبا هستند؛ جنس چرم آن‌ها نشان از کیفیت بالای آن‌ها دارد. خوشبختانه ایووک هنوز هم سلطان خارج جاده است. علیرغم X1 و GLA که سیستم چهار چرخ متحرک برای ایجاد کشش مناسب در زمستان طراحی شده‌اند اما سیستم 4WD ایووک برای سفرهای طولانی و زمین‌های ناهموار نیز کارایی دارد. علاوه بر اینکه این خودرو می‌تواند به راحتی از پس موانع بربیاید و به مکان‌هایی با بیشترین شیب صعود کند، ایووک دارای سیستم کنترل پیشروی است که توسط آن می‌توان از سخت‌ترین معابر با تنظیم کنترل کشش روی چرخ‌ها عبور کرد. این سیستم دارای چهار حالت برای شرایط معمولی، برفی، گل و لای و ماسه‌ای است به تازگی نیز سیستم کنترل پیشروی مخصوص تپه نوردی اضافه شده که این امکان را می‌دهد تا شما به راحتی از تپه‌ها بالا و پایین بروید.

ب‌ام‌و X1

بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و
بی ام و

آیا X1 می‌تواند هم‌چنان در این کلاس پیروز باشد؟ این یک خودروی جدید است و توان پیشرانه‌ی آن به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. در این خودرو ابعاد آن با نسخه‌ی قدیمی تغییر زیادی نکرده اما فضای داخلی بزرگتری در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. صندلی‌های عقبی نیز دارای تنظیمات برای ایجاد راحت‌ترین حالت برای سرنشینان است. ارتفاع خودرو نسبت به رقبای خود کمتر است؛ ولی صندوق عقب جادارتری دارد. پیشرانه‌ی این خودرو نمونه‌ی توربو دیزل بهبود یافته و توانمندی است که با یک جعبه‌دنده‌ی هشت سرعته‌ی سریع کوپل شده است. 

مرسدس بنز با GLA موفق شد عنوان کم‌مصرف‌ترین خودرو‌ی این رده را به خود اختصاص دهد و X1 از این لحاظ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد. ارگونومی کابین ب‌ام‌و همواره جز بهترین‌ها بوده و X1 نیز از این قاعده مستثنی نیست. عملکرد iDrive نیز همانگونه که انتظار می‌رود خوب است.

X1 با وجود اینکه دیفرانسیل جلو است اما به لطف سیستم xDrive تمام گشتاور تولیدی پیشرانه را می‌توان در مواقع لزوم به دیفرانسیل عقب انتقال داد. فرمان X1 نیز عملکرد بسیار دقیقی دارد؛ تنها بالا بودن مرکز جرم این خودرو نسبت به مرسدس بنز فرمان آن را کمی محدود می‌کند. ‌X1 خودروی راحتی است و می‌توان نتایج تلاش ب‌ام‌و در ایجاد تعادل بین راحتی و عملکرد خوب حرکتی، را مشاهده کرد.

نتیجه گیری

X1 در اکثر بخش‌ها شایستگی خود را نشان داد و با پیشرانه‌ی قوی، بدنه‌ی کاربردی و توانمندی‌های متعدد، رتبه نخست را از آن خود کرد. با وجود توانمندی منحصر به فرد در خارج جاده و طراحی جذاب رنج‌روور ایووک رتبه سوم را بدست آورد. بروزرسانی‌های مختصر در طراحی و پیشرانه‌ی جدید به این خودرو روحی تازه دمیده اما مصرف بالا، ماهیت آرام و قیمت بالا باعث شده این خودرو در این مقایسه نتواند جایگاه بهتری را کسب کند. مصرف‌ کم و طراحی استادانه، ویژگی مرسدس بنز است و نقطه ضعف آن فضای داخلی کم و شاسی خشک است. مرسدس بنز GLA رتبه‌ی دوم را کسب می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات