آشفتگی خودروسازان پس از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
جدایی کشور انگلستان از اتحادیه اروپا تأثیرات شگرفی بر اقتصاد جهانی داشته است. خودروسازان اروپایی در شوک از دست دادن بازار داغ این کشور بوده و در صدد وضع قوانین مناسب برای تجارت خود با انگلستان هستند. برای اطلاع از پس‌لرزه‌های جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا در دنیای خودرو و به خصوص خودروسازان اروپا، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

پس از برگزاری رفراندوم جهت جدایی کشور انگلستان از اتحادیه اروپا، خودروسازان در شوک این تصمیم مهم و سرنوشت‌ساز انگلیس هستند. نتیجه‌ی رفراندومی که در ۲۳ ماه ژوئن برگزار شد بدین معنا است که کشور انگلستان، جدایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا را پذیرفته است. فرآیند به سر انجام رسیدن این تصمیم سرنوشت‌ساز حداقل دو سال زمان نیاز دارد. خودروسازان در حال برنامه‌ریزی بلند مدت برای آینده‌ی تولید خودرو در این کشور هستند، این در حالی است که حداقل دو سال زمان دارند تا تصمیم نهایی خود را اعلام کنند.

هفت خودروساز بزرگ شامل فولکس واگن، تویوتا، جنرال موتورز، فورد، نیسان، هوندا و بی‌ام‌و دارای سایت طراحی، مهندسی یا تولید در خاک کشور انگلستان هستند. بر اساس گزارشی که توسط انجمن تولیدکنندگان و دلالان صنعت خودرو در انگلستان منتشر شده است، تولید کل خودرو در این کشور در سال گذشته به مرز ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو رسیده است. این آمار نسبت به تولید مشابه در سال ۲۰۱۴، ۳.۹ درصد ارتقاء داشته است. بیش از ۷۷ درصد خودروهای تولیدی صادر شده است که مقصد نهایی ۵۷ درصد کل خودروهای صادر شده کشورهای عضو اتحادیه بوده است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

معمای پیچیده و دشوار برای خودروسازان خارجی مستقر در خاک کشور انگلستان این است که مقامات این کشور عرضه‌ی خودروی غیر انگلیسی بدون تعرفه در این کشور را دیگر پشتیبانی نکنند و دسترسی خودروسازان اروپایی غیر انگلیسی منوط به پرداخت تعرفه برای عرضه‌ی خودروهای خود در انگلستان باشد. در حال حاضر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هستند که بیش از ۴۰۰ میلیون مشتری در آن وجود دارد. پس از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، تجارت مستقل خودروهای خارجی می‌بایست با مذاکره با اتحادیه خودروسازان انگلیسی حل و فصل شود تا تعرفه گمرکی ۱۰ درصدی برای خودروهای خارجی از بین برود.

نگرانی خودروسازان موجب تاثیرگذاری خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر روی ارزش پوند شده است که سقوط نگران کننده‌ای در برابر ارزش دلار در ۳۱ سال گذشته داشته است. پایین آمدن ارزش پوند ممکن است موجب بهبود صادرات شود ولی به طور عکس بر ارزش خودروهایی که از طریق واردات به این کشور ورود می‌کنند تأثیر می‌گذارد. سال ۲۰۱۵ بهترین سال برای خودروسازان بوده به طوری که ۲.۶ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند که ۸۶ درصد آن از طریق گمرک وارد کشور شده است.

خودروسازان آلمانی و فرانسوی در طی اقدامی مشترک قصد دارند تا جراید کشور انگلیس را به سمت عدم دریافت تعرفه‌ی گمرکی خودروهای خارجی سوق دهند چون‌که کشور انگلستان بازار بزرگ و پر سودی برای آن‌ها است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

در حالی که یکی از نمایندگان متعصب بریتانیایی، دونالد تاسک (Donald Tusk)، که نماینده‌ی کشور انگلستان در اتحادیه اروپا است اظهار کرده است که انگلیس دست به چنین اقدامی (برداشتن تعرفه گمرکی ورود خودروهای خارجی) نخواهد زد؛ زیرا مقامات این کشور نمی‌خواهند دیگر کشورهای مردد به ترک اتحادیه اروپا را برای این امر تشویق کنند.

دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جواب اظهار کرده‌اند که " هر چند ممکن است درد آور باشد ولی هر چه زودتر اتحادیه اروپا را ترک کنید" همچنین در ادامه تصریح کرده‌اند که " نیازی به از سر گیری مذاکرات نیست"

در حالی که خودروسازان مستقر در خاک بریتانیا به طور رسمی سخنی در این مورد نگفته‌اند ولی واضح است که نگران شرایط اقتصادی خود پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هستند.

گروه بی‌ام‌و، که خودروهای مینی و رولزرویس در انگلیس تولید می‌کند، گفته است که به رفراندوم برگزار شده توسط مقامات انگلستان احترام می‌گذارد ولی امکان وجود دوره‌ی عدم قطعیت وجود دارد. "هیچ گونه تغییر ناگهانی در روند کاری ما در انگلستان وجود نخواهد داشت". شرکت بی ام و اظهار کرده است که شرایط مختلفی برای تأمین بازارهای اروپایی از طریق از سرگیری مذاکره وجود دارد. " ما نمی‌توانیم این کار را نقد کنیم چون‌ همچنان قوانین و مقررات مورد توافق هنوز به بحث و مذاکره گذاشته نشده است."

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

شرکت استون مارتین، که توسط سرمایه گذار خصوصی اداره می‌شود، گفت: «ما به تصمیم مردم انگلستان و قواعد دموکراسی احترام می گذاریم و حالا باید زمینه کاری تجارت خود را با این سیاست گذاری کشور انگلستان همسو کنیم.» یک زمان گذار برای بازار و تولید کنندگان نیاز است تا بتوانند با این موضوع کنار بیایند. سخنگوی استون مارتین در ادامه بیان کرد: «بسیار مهم است که دولت تعادل اقتصادی خود را بتواند حفظ کند و معاملات خود را با کشورهای اتحادیه اروپا ایمن کند به طوری که خودروسازان بریتانیایی احساس امنیت بیشتری کنند. این محافظت شامل هموار کردن قوانین تعرفه گمرکی برای دسترسی به بازار اروپا و دیگر بازارهای جهانی است."

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

سهام خودروسازی جگوار لندروور که به شرکت تاتا موتورز هند تعلق دارد ۱۲ درصد افت را به واسطه‌ی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تجربه کرده است. بنا بر مدارک موجود، به شرکت‌ها پیش‌تر هشدار داده شده بود که در صورتی که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا قطعی شود تا سال ۲۰۲۰ تأثیرات منفی بر روی سود شرکت‌ها به میزان ۱.۵ میلیارد دلار وجود خواهد داشت. سود کمتر به معنای پول کمتر برای سرمایه گذاری جهت تولید مدل‌های جدید است. در همین حین، تصمیم خرید پیست مسابقه‌ی سیلوراستون نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. خریداری این پیست برای گسترش محصولات جگوار لند روور پیش بینی شده بود. همچنین تصمیم برای خرید کارخانه‌ی جدید در اسلواکی به صورت تعلیق در آمده است.

به ادعای جگوار-لندروور از دیگر پیامدهای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، عادی شدن روابط تجاری است. این شرکت اظهار کرد: «ما جزء تجارت خانه انگلستان با پشتوانه‌ی تولید قوی در این کشور هستیم. ما به تمام تعهداتمان مبنی بر تولید خودرو و سرمایه گذاری در سایت‌های مختلف پایبندیم.» همچنین جگوار-لندروور به اتحادیه اروپا گفت که ۲۰ درصد از سهم فروش جهانی این شرکت در اروپا بوده که یکی از استراتژی‌های کلیدی فروش این شرکت است. این شرکت در ادامه متعهد شده است که به تمام مشتریان اروپایی خود خدمات قبلی خود را همچنان ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات