چهار سیستم جذاب کمکی راننده که توسط شرکت بوش معرفی شده اند

شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
بوش یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان است که در دنیای خودرو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مقاله به معرفی چهار سیستم کمکی رانندگی می‌پردازیم که همگی توسط این شرکت معرفی شده‌اند. برای آشنایی با جدید‌ترین تکنولوژی‌های حوزه‌ی خودروهای هوشمند و خودران با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همگی ما نسبت به آینده‌ی سیستم‌های خودکار رانندگی واقف هستیم و شرکت‌هایی که در زمینه‌ی توسعه و تولید این سیستم‌ها فعال هستند به سختی در حال کار کردن روی نسخه‌‌های پیشرفته‌تری هستند که بتواند رانندگی هر چه آسان‌تر از گذشته کنند. بوش نیز در همین راستا تعدادی از این فناوری‌ها را در آزمایشگاه Flat Rock در ایالت میشیگان به نمایش گذاشته است.

سیستم کمکی پارک خانگی (Home Zone Park Assist)

رانندگی خودکار

سیستم پارک خودکار با استفاده از ریموت نخستین بار در نسل جدید بی ام و سری ۷ مشاهده شد و هم اکنون در مدل‌های ۲۰۱۷ این خودرو، شامل ۷۵۰ و ۷۴۰ قابل سفارش است. این سیستم راننده را قادر می‌سازد تا از خودرو پیاده شده و با استفاده از ریموت کنترل، از بیرون نسبت به پارک کردن خودرو در گاراژ و فضاهای تنگ اقدام کند. به باور بسیاری این سیستم توسط شرکت بوش ساخته شده، اما این شرکت این ادعا را تایید نکرده است. توضیحاتی که خواهیم داد به شما کمک خواهد کرد تا اصول کار این سیستم را بهتر درک کنید.

رانندگی خودکار

فرض کنید پارکینگ منزلتان مقداری از منزل‌دورتر باشد؛ در این صورت خیلی عالی می‌شود اگر این امکان وجود داشته باشد که پس از برداشتن وسایل و خریدهایتان از داخل خودرو، به منزل بروید و به خودرو فرمان دهید که خود به پارکینگ برود. با سیستم کمکی پارک خانگی شما با استفاده از یک اپلیکیشن، تلفن همراه را به خودرو متصل می‌کنید (از طریق وای فای یا بلوتوث)؛ سپس به خودرو مسیر بین درب وردی منزل و پارکینگ را آموزش می‌دهید، با چنین کاری دفعه‌ی بعد که از بیرون به منزل بیاید می‌توانید در مقابل درب وردی ساختمان پیاده شوید و سپس از طریق نرم‌افزار به خودرو فرمان دهید که خود به پارکینگ برود و بطور خودکار در آنجا پارک شود.

با چنین سیستمی حداکثر سرعت خودرو به حدود پنج کیلومتر بر ساعت می‌رسد و سیستم تنها درصورتی فعال خواهد بود که انگشت خود را روی کلید پارکینگ در صفحه‌ی تلفن همراه خود نگه دارید. هنگام کار با این سیستم راننده موظف است تا بطور چشمی مراقب خودرو باشد، در عین حال ۱۲ عدد حسگر اولتراسونیک و دوربین‌ها نیز مراقب موانع اطراف خودرو هستند. اگر در مسیری که برای پارک کردن به خودرو آموزش داده‌اید مانعی وجود داشته باشد، از طریق اپلیکیشن وجود این مانع به راننده گزارش داده می‌شود. این نرم‌افزار توانایی به خاطر سپردن ۱۰ عدد  مسیر پارکینگ مختلف را دارا است. از آنجایی که ریموت خودرو از طریق این نرم افزار با تلفن همراه شما در ارتباط است بنابراین برای روشن و خاموش کردن خودرو دیگر نیازی به وجود ریموت در داخل خودرو نیست. این سیستم دارای شعاع حرکتی حدود ۱۰۰ متر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها از سال ۲۰۱۹ به شکل گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سیستم راهنمای قلاب حمل تریلر (Trailer Hitch Guidance)

رانندگی خودکار

در حال حاضر سیستم‌هایی هستند که از طریق اپلیکیشن مخصوص روی تلفن همراه یا تبلت یا توسط یک کلید شما را راهنمایی می‌کنند تا تریلر را به خودروی خود متصل کنید؛ اما ایراد همگی آن‌ها این است که باید تمام عملیات را بصورت دستی انجام دهید. با سیستمی که شرکت بوش ساخته است شما می‌توانید خودرو را با فاصله‌ی حدود چهار متر از تریلر و با خطای هم راستایی حدود ۱۵ درجه نسبت به تریلر قرار دهید، سپس کافی است تا قلاب اتصال تریلر را روی صفحه‌ لمس کنید. در مرحله‌ی بعدی تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن خودرو در دنده‌ی عقب و استفاده از پدال‌های گاز و ترمز خواهد بود؛ خودروی شما بصورت خودکار فرمانگیری کرده و به شکل بسیار زیبایی با تریلر هم راستا خواهد شد. در فاصله‌ی حدود ۶۰ سانتی متری از تریلر دوربین دید عقب خودرو تصویری نزدیک از قلاب و محلی که خودرو باید متوقف شود را به شما نشان می‌دهد و شما با تعیین محل توقف خودرو می توانید کاری کنید که قلاب اتصال دقیقا روی هوک تریلر خودروی شما قرار گیرد. بوش هنوز از چشم انداز و آینده‌ی این سامانه صحبتی نکرده است اما این سیستم را به سادگی می‌توان روی هر خودرویی که مجهز به سیستم فرمان الکترونیکی و یک دوربین دید عقب با کیفیت باشد نصب کرد.

رانندگی خودکار
رانندگی خودکار

دوربین دید اطراف سه بعدی (3D Surround View Multi-Camera System)

رانندگی خودکار

داشتن اشراف به محیط اطراف اصلی‌ترین نکته برای کارکرد سیستم‌های کمکی رانندگی است و همانطور که در اینجا هم اشاره خواهیم کرد، دوربین‌ها برای دستیابی به این مهم نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند. جدیدترین سیستم معرفی شده توسط بوش، سیستمی است که با استفاده از چهار عدد دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی از نوع Fisheye دارای زاویه‌ی دید ۱۹۰ درجه که در زیر آینه‌های جانبی کار گذاشته شدهاند، نمایی سه بعدی از دید پرنده را در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمنا این دوربین‌ها از پشتیبانی ۱۲ عدد حسگر اولتراسونیک نسل پنجم نیز بهره مند هستند. تصاویر بدست آمده توسط این دوربین‌ها همگی به یکدیگر ترکیب شده و نقاط کور خودرو که توسط دوربین مشاهده نمی‌شوند، نیز با اطلاعاتی که از ابعاد خودرو موجود است تکمیل می‌شوند. همه‌ی این عوامل سبب شده تا این سیستم چیزی فراتر از یک نمای دید پرنده‌ی عادی باشد و اگر این سیستم مانعی را در راه خودرو تشخیص دهد بطور خودکار زاویه‌ی دید را عوض کرده و نمای بهتری از مانع را در اختیار راننده قرار می دهد و با قرار دادن بلوک‌های رنگی مجازی در نزدیکی مانع راننده را نسبت به محل آن‌ها آگاه می‌کند.

همچنین اگر بیش از اندازه به جدول‌های کنار خیابان نزدیک شوید این سیستم در صورت تشخیص احتمال برخورد چرخ با جدول، آن منطقه را رنگی کرده و رنگ چرخ مورد نظر را نیز برای هشدار به راننده به رنگ نارنجی در می‌آورد. در کنار این سیستم امکان سفارش دوربین دید جلو و عقب از نوع عریض نیز وجود دارد که در هنگام خروج از خیابان فرعی نقاط کور راننده را نشان می‌دهند؛ همچنین نمایی بسیار جالب از از عقب خودرو را به همراه سه چهارم از خود خودرو نمایش می‌دهد. در تصاویر به نمایش درآمده توسط این سیستم می توان با استفاده از خطوط، زاویه‌ی فرمان را نیز مشاهده کرد و در هنگام پارک نیز شعاع باز شدن درب‌های خودرو نمایش داده می‌شوند. تمامی سخت افزارهای مورد نیاز این سیستم در حال حاضر موجود هستند، بنابراین زمان زیادی تا پیاده سازی این سیستم کمکی فاصله نداریم.

رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار
رانندگی خودکار

سیستم تشخیص اشیا در عقب خودرو و ترمز اضطراری خودکار در سرعت پایین (Low-Speed Rear Automatic Emergency Braking System and Object Detection)

رانندگی خودکار

خودروهای خودران نیاز دارند تا در تاریکی نیز اشیای پیرامون خود را ببینند، مخصوصا وقتی که در حال انجام مانور و حرکت در معابر تنگ و با دید محدود باشند. این سیستم جدید به خوبی ارزش و اهمیت حسگرهای اولتراسونیک نسل ششم شرکت بوش را نشان می‌دهد. این حسگرهای جدید از پالس‌های صوتی بلندتر و قدرتمندتری استفاده می‌کنند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا اجسام کوچک، اجسام دارای بازتاب راداری کم، اجسام دارای سرعت بالا را شناسایی کنند. این سیستم می‌تواند اجسامی با حداقل فاصله‌ی ۳ سانتی‌متر و تا حداکثر فاصله‌ی حدودا ۶ متری را شناسایی کند که در مقایسه با سیستم‌های قبلی دارای بُرد تشخیص حدود یک تا سه متر بیشتر است. نکته‌ی جالبی که سیستم جدید دارد این است که می‌تواند مسیر ورود اجسام و افراد عابر را نیز ردیابی کند؛ این قابلیت در شرایطی که برای مثال خودرو نیاز دارد تا با دفعات جلو و عقب برود بسیار مفید است و خودرو دیگر نیاز ندارد تا با هر بار حرکت خودرو، اجسام و افراد را دوباره شناسایی کند. این سیستم همچنین با سیستم ترمز خودکار اضطراری نیز در هماهنگی است تا در مواقع لزوم خودرو را متوقف کند. پیش‌بینی می‌شود که این سیستم تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار شود.

رانندگی خودکار

نظر شما در رابطه با فناوری‌های جدید بوش چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات