کانن از لنز فیش‌آی دوگانه RF 5.2mm f/2.8 L برای تصویربرداری واقعیت مجازی رونمایی کرد

پنج‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کانن از لنز جدید مانت RF برای تولید محتوای واقعیت مجازی رونمایی کرد. این لنز از ترکیب دو لنز فیش‌آی برای ثبت هم‌زمان دو تصویر استفاده می‌کند.
تبلیغات

کانن از اولین محصول خود برای تصویربرداری واقعیت مجازی رونمایی کرد. لنز فیش‌آی دوگانه RF 5.2mm f/2.8 L می‌تواند تصاویر استریوسکوپی سه‌بعدی ۱۸۰ درجه واقعیت مجازی را روی یک سنسور ثبت کند.

لنز جدید برای استفاده روی مانت جدید RF کانن طراحی شده و بخشی از مجموعه واقعیت مجازی شرکت است که کانن آن را EOS VR System می‌نامد. به همراه این لنز، یک به‌روزرسانی فرم‌ور برای دوربین EOS R5 منتشر می‌شود تا پشتیبانی از لنز و قابلیت تصویربرداری واقعیت مجازی به دوربین افزوده شود. همچنین این شرکت نرم‌افزار جدیدی برای تبدیل و پردازش تصاویر ثبت‌شده برای مشاهده روی دستگاه‌های واقعیت مجازی ارائه می‌کند. کانن می‌گوید برای این کار باید از هدست‌های واقعیت مجازی توصیه‌شده استفاده کرد و به‌طور خاص از هدست Oculus Quest 2 یاد می‌کند.

به گفته کانن، این اولین لنز فیش‌آی دوگانه قابل تعویض، با قابلیت ثبت تصاویر استریوسکوپی سه‌بعدی ۱۸۰ درجه واقعیت مجازی روی یک سنسور است. این شرکت امیدوار است لنز جدید، پیچیدگی‌های ثبت تصاویر واقعیت مجازی را برای حرفه‌ای‌ها و تازه‌کار‌ها آسان‌تر کند.

این لنز از اپتیک باکیفیت سری L بهره می‌برد و فاصله بین دو لنز آن که ۶۰ میلی‌متر است، اختلاف منظر طبیعی ایجاد می‌کند تا تصویر نهایی مشابه دید انسان باشد. هر کدام از این لنز‌ها می‌تواند جداگانه تصویری با میدان دید ۱۹۰ درجه‌ای ثبت کند که برای ایجاد تصویر واقعیت مجازی ۱۸۰ درجه‌ای کاملاً مناسب است.

لنز واقعیت مجازی کانن از کنار

به گفته کانن، این لنز از تکنولوژی پوشش زیر طول‌موج بهره می‌برد که عملکرد خیره‌کننده‌ای در کنترل فلر (Flare) حتی با وجود نور پس‌زمینه از خود نشان می‌دهد. این ویژگی سازندگان محتوای VR را قادر به تصویربرداری در هر شرایط نوری بدون توجه به موقعیت خورشید در آسمان و زمان روز می‌کند.

این لنز دارای گشودگی دیافراگم f/2.8 تا f/16 است که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. همچنین این لنز ضد غبار و ضد آب است و با پوشش فلورین، هنگامی که به همراه دوربین R5 استفاده شود، می‌تواند در شرایط بسیار سخت تصویربرداری کند. کانن می‌گوید از نظر عملکرد، این لنز تفاوتی با سایر لنز‌های سری RF ندارد. نرم‌افزار‌های Camera Connect و Canon EOS Utility در آینده برای کنترل از راه دور تصاویر با این لنز به‌روزرسانی خواهند شد.

این لنز دارای حداقل فاصله کانونی ۰٫۲ متر و حداکثر بزرگنمایی ۰٫۰۳ برابر است. همچنین به‌طور پیش‌فرض دارای نگهدارنده فیلترهای ژلاتینی است که استفاده از فیلتر‌های ND ژلاتینی را در محیط‌های پرنور بدون نیاز به خارج کردن لنز ممکن می‌کند.

کانن می‌گوید شیوه عملکرد EOS VR System بسیار جذاب است و چون تصاویر لنز‌های فیش‌آی راست و چپ روی یک سنسور فول‌فریم به‌صورت مشترک ثبت می‌شوند، چالش رایج چسباندن و همگام کردن دو تصویر از بین می‌رود.

لنز واقعیت مجازی کانن از کنار به تنهایی

کانن در حال توسعه دو نرم‌افزار بر پایه حق اشتراک برای تکمیل فرایند پساتولید است. نرم‌افزار EOS VR Utility قابلیت تبدیل کلیپ‌های ثبت‌شده توسط لنز فیش‌آی دوگانه به سیستم تصاویر مستطیلی (Equirectangular)، ویرایش سریع، انتخاب کیفیت و فرمت فایل پیش از گرفتن خروجی را دارد. با نرم‌افزار EOS VR Plug-In for Adobe Premiere Pro که افزونه‌ای برای نرم‌افزار ویرایش ویدئوی ادوبی است، تولید‌کنندگان محتوا تصاویر را به‌طور خودکار به سیستم مستطیلی تبدیل و مانند یک ویدئوی معمولی آن را ویرایش می‌کنند.

لنز Canon RF 5.2mm f/2.8 L Dual Fisheye برای عرضه در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است و براساس اعلام کانن، قیمت لنز مذکور ۱۹۹۹ خواهد بود. هر دو نرم‌افزار واقعیت مجازی کانن در همین زمان عرضه خواهند شد؛ ولی همان‌طور که گفته شد، برای استفاده از آن‌ها باید حق اشتراک پرداخت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات