بهترین لپ تاپ های 2024 بازار ایران [فروردین ۱۴۰۳]

شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
مطالعه 29 دقیقه
بهترین لپ تاپ های ۲۰۲۲ راهنمای خرید
در مقاله‌ی پیش‌رو با بهترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۴ در بازار ایران از برند‌هایی همچون لنوو، ایسوس، ایسر، اپل و مایکروسافت آشنا شوید.
تبلیغات

در بازار ایران هزاران مدل لپ‌تاپ در بازه‌های قیمتی گوناگون به‌فروش می‌رسد؛ اما شاید تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها ارزش خرید داشته باشند و همین موضوع می‌تواند باعث گمراهی کاربر و صرف هزینه‌ی بیهوده باشد؛ بنابراین با مقاله‌ی پیش‌رو، به‌صورت کلی بهترین لپ‌تاپ‌های بازار ایران در سال ۲۰۲۴ را برای دو نوع کاربری روزمره یا بازی/مهندسی معرفی می‌کنیم.

به‌طور کلی هنگام خرید لپ‌تاپ، گذشته از مواردی همچون کیفیت ساخت و طراحی ظاهری، باید به موارد زیر نیز توجه کرد:

  • پردازنده: برای کاربری‌های روزمره، پردازنده‌ی کم‌مصرف، مانند سری U‌ اینتل و AMD و برای کاربری‌های جدی‌تر، پردازنده‌‌های پرقدرت مانند سری H این شرکت‌ها مناسب خواهد بود.
  • گرافیک: کاربری‌هایی مثل بازی و طراحی به کارت‌های گرافیک قدرتمند نیاز دارند؛ اما برای کاربری‌های روزمره، گرافیک یکپارچه با پردازنده کافی است.
  • رم: برای کاربری‌های روزمره به‌ویژه برای کسانی که تب‌های باز زیادی روی مرورگرشان دارند، حداقل ۸ گیگابایت رم توصیه می‌شود؛ اما کاربری‌های جدی‌تر به ۱۶ گیگابایت یا بیشتر نیاز دارند.
  • صفحه‌نمایش: نمایشگرهای IPS با وضوح Full-HD یا QHD و روشنایی بیش‌از ۲۰۰ نیت را توصیه می‌کنیم.
  • حافظه: اجرای سریع نرم‌افزارها و محیط پویای سیستم‌عامل در گرو استفاده از حافظه‌های پرسرعت SSD با رابط NVMe است.
  • کیبورد و ترک‌پد: به فاصله‌، چینش، عمق و نوع بازخورد کلیدها در کنار ابعاد ترک‌پد و پشتیبانی آن از ژست‌های حرکتی ویندوز توجه کنید.
  • شارژدهی: به ظرفیت باتری و پردازنده دقت کنید، دستگاه‌هایی با ماهیت گیمینگ معمولاً بیش‌از ۵-۶ ساعت شارژدهی ندارند.
  • ابعاد و وزن: چنانچه برای کاربری‌های روزمره قصد خرید لپ‌تاپ دارید، بهتر است مدلی سبک با نمایشگر ۱۴ اینچ یا کوچک‌تر انتخاب کنید.
فهرست مطالب

چه لپ‌تاپی «بهترین لپ‌تاپ» است؟

در مقاله‌ی پیش‌رو، قصد داریم تا بهترین و جدیدترین لپ‌تاپ‌های بازار را به‌صورت یکجا برای کاربری‌های روزمره و بازی/مهندسی در بازه‌‌های قیمتی مختلف معرفی کنیم. توجه داشته باشید معیار زومیت برای انتخاب بهترین لپ‌تاپ صرفا روی ارائه بهترین و به‌روزترین پیکربندی سخت‌افزاری متمرکز نیست، بلکه کلیه‌ی پارامترهایی که در تجربه‌ی نهایی استفاده از لپ‌تاپ تأثیرگذار هستند در تمامی گزینه‌های منتخب زومیت مدنظر قرار گرفته‌اند. از این‌رو، کلیه‌ی لپ‌تاپ‌های بالای ۳۰ میلیون تومان (حتی لپ‌تاپ‌های گیمینگ) علاوه‌بر پیکربندی سخت‌افزاری، از فیلترهای زیر عبور کرده‌اند تا معقول‌ترین گزینه به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ انتخاب شود.

  • فناوری پنل، کیفیت و دقت نمایش رنگ نمایشگر: در انتخاب لپ‌تاپ باید به‌همان اندازه‌ای که به سخت‌افزار لپ‌تاپ اهمیت می‌دهید، در مورد نمایشگر آن نیز حساسیت به‌خرج دهید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که لپ‌تاپ‌های بازار (به‌خصوص لپ‌تاپ‌های گیمینگ اقتصادی) با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده از پنل‌هایی با فناوری قدیمی، دقت رنگ پایین و زاویه‌ی دید محدود برای کاهش قیمت تمام‌شده است؛ بنابراین در انتخاب مدل‌ها سعی کرده‌ایم محصولاتی را دست‌چین کنیم که در هر بازه‌ی قیمتی از باکیفیت‌ترین پنل‌ها بهره می‌برند. به‌همین منظور به درصد پوشش فضای رنگی (sRGB ،DCI-P3 و NTSC) و فناوری نمایشگر هر مدل در ذیل آن اشاره کرده‌ایم. نمایشگرهایی با فناوری IPS و پوشش کامل فضای رنگی sRGB ایدئال هستند.
    • حمل‌پذیری: بسیاری از دستگاه‌های موجود در بازار به‌معنای واقعی کلمه، ماهیت قابلیت حمل لپ‌تاپ را با طراحی عجیب، غیرارگونومیک، ضخیم، سنگین‌وزن و در نهایت بی‌اعتنایی سازنده به استفاده از متریال سبک یا طراحی غیربهینه‌ی برد مدار چاپی زیر سؤال برده‌اند. گاهی اوقات سازندگان با به‌کارگیری طراحی‌های فضایی و غیرعادی سعی دارند تا محصولاتشان را متفاوت جلوه دهند که این موضوع چندان برای یک دستگاه قابل حمل، قابل هضم نیست.
  • کیفیت و متریال به‌کاررفته در ساخت شاسی و بدنه: یک لپ‌تاپ خوب، علاوه‌بر سخت‌افزار به‌روز و قطعات کارآمد، باید از کیفیت ساخت معقولی نیز برخوردار باشد. برخی از لپ‌تاپ‌های قدرتمند بازار که در سطح پرچمدار نیز ظاهر می‌شوند، از ضعیف‌ترین بدنه با استحکام پایین و کیفیت نامرغوب بهره می‌برند که هیچ حسی از محصول باکیفیت را به‌کاربر منتقل نمی‌کنند و حتی ممکن است عمر مفید بسیار کوتاه‌تری داشته باشند.
  • سری محصول: برندهایی که تنوع بالایی از محصولات دارند، این محصولات را در سری‌های مختلف عرضه می‌کنند و هر سری با تمرکز روی موارد خاصی تولید می‌شود تا کاربر بتواند با توجه به خواسته‌هایش، از میان محصولات سری مناسب خود، گزینه‌ی موردنظر را انتخاب کند؛ برای مثال برخی از سری‌های گیمینگ مانند TUF ایسوس از دسته‌ی لپ‌تاپ‌های اقتصادی به‌شمار می‌روند که صرفا روی ارائه قدرتمندترین پیکربندی سخت‌افزاری تمرکز دارند و بخش‌های دیگر از اهمیت کمرنگ‌تری برخوردار هستند، بنابراین ممکن است به‌همین علت درمجموع انتخاب مناسبی به‌عنوان بهترین لپ‌تاپ نباشند.
    • شارژدهی: طول عمر باتری لپ‌تاپ یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است که به واژه‌ی «لپ‌تاپ» معنا می‌بخشد. این موضوع چندان در مورد لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های پرمصرف موضوعیت ندارد؛ اما در مورد لپ‌تاپ‌هایی که برای استفاده‌ی روزمره مناسب هستند، سعی می‌شود دستگاه‌هایی با ظرفیت باتری بالا انتخاب شوند.

توجه: برخی از لپ‌تاپ‌های نو تحت عنوان لپ‌تاپ کاستوم‌شده در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند. این دسته از دستگاه‌ها درواقع لپ‌تاپ‌هایی هستند که قطعاتی مانند رم و درایو ذخیره‌سازی پیش‌فرض آن‌ها از سوی شرکت عرضه‌کننده با نمونه‌ی افترمارکت جایگزین می‌شود. هدف اصلی این‌ کار ارتقای رم یا فضای ذخیره‌سازی یا جایگزین‌کردن HDD با SSD در لپ‌تاپ‌هایی است که امکان سفارشی‌سازی فضای ذخیره‌سازی/رم آن‌ها از سوی سازنده محدود باشد یا اینکه به‌منظور کاهش هزینه‌ی خرید در داخل کشور - به‌خصوص لپ‌تاپ‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت - صورت می‌گیرد.

به‌همین دلیل، لپ‌تاپ‌های کاستوم‌شده از پلمب کارخانه خارج می‌شوند و پس‌ از جایگزین‌شدن قطعات به‌فروش می‌رسند. از آنجا که ممکن است این عمل باعث بروز برخی مشکلات ناسازگاری در لپ‌تاپ‌ها شود یا احتمالاً در مواردی با قطعات کم‌کیفیت‌تری جایگزین شوند، تا حد ممکن به‌سراغ نمونه‌ی پلمب (درصورت موجود بودن) بروید و شخصاً نسبت به ارتقای قطعات آن اقدام کنید یا تست لپ‌تاپ در مهلت تعیین‌شده‌ی بازگشت آن‌ را با دقت بیشتری انجام دهید و از صحت کارکرد قطعات طبق استاندارد سازنده اطمینان حاصل کنید.

آیا لپ‌تاپ‌های زیر ۳۰ میلیون تومان ارزش خرید دارند؟

متأسفانه نرخ نجومی ارز و مشکلات موجود بر سر واردات کالا باعث شد تا قیمت لپ تاپ نیز همچون دستگاه‌های الکترونیکی دیگر، به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد؛ به‌طوری که امروز به‌سختی می‌توان لپ‌تاپ کاملاً کارآمدی را تا ۳۰ میلیون تومان پیدا کرد. با کمال تاسف باید گفت اغلب لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار به‌خصوص لپ‌تاپ‌های زیر ۳۰ میلیون تومان، از کیفیت تولید بسیار پایین‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های معمولی و نه‌چندان گران‌قیمت در بازارهای جهانی برخوردار هستند.

استفاده از متریال درجه‌چندم به‌منظور کاهش قیمت تمام‌شده‌ی ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های نو موجود در بازار تنها در جنس بدنه خلاصه نمی‌شود، بلکه نوع فناوری و کیفیت قطعات مهمی چون نمایشگر، کیبورد و ترک‌پد و اسپیکر در قیمت محصول دخیل هستند؛ موضوعی که در خرید لپ‌تاپ چندان بدان توجه نمی‌شود. لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار حتی با وجود سخت‌افزار جدید از ابتدایی‌ترین پنل‌های نمایشگر با فناوری‌های قدیمی بهره می‌برند؛ بنابراین صرف‌نظر از دارا نبودن حداقل استانداردهای وضوح، دقت رنگ و زاویه‌ی دید، تجربه‌ی بسیار نازل و کم‌کیفیتی را عاید کاربر خواهند کرد. سایر بخش‌ها نیز به‌همین صورت در تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌ها تأثیرگذار خواهند بود.

پس در مقاله‌ی پیش‌رو ضمن راهنمایی شما برای خرید لپ‌تاپ با کمترین بودجه‌ی ممکن، توصیه می‌کنیم که تا زیر ۲۰ میلیون تومان به‌سراغ خرید لپ‌تاپ‌های دست دوم و استوک از مراکز معتبر بروید که در میان آن‌ها می‌توان مدل‌هایی با ارزش خرید و کیفیت ساخت بسیار بالاتر از لپ‌تاپ‌های نو را یافت. پیش‌تر در راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم به‌صورت مفصل در مورد نکاتی صحبت کرده‌ایم که باید هنگام خرید لپ‌تاپ کارکرده مدنظر داشته باشید.

به‌علت نوسانات شدید قیمت‌ها و تغییرات لحظه‌‌ای موجودی فروشگاه‌ها، قیمت درج‌شده برای لپ‌تاپ‌های موجود در این لیست متغیر است؛ حتماً آخرین قیمت را از صفحه هر محصول در بخش محصولات زومیت بررسی کنید.

قیمت هر لپ‌تاپ برحسب موجودی فروشگاه‌ها در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

بهترین لپ تاپ تا ۱۵ میلیون تومان

لپ تاپ لنوو Lenovo IdeaPad 1 15AMN7

لنوو IdeaPad 1 مدل 15IGL7

چنانچه می‌خواهید تا ۱۵ میلیون تومان، لپ‌تاپ نو بگیرید، بهترین گزینه‌ی موجود در بازار ایران، لپ‌تاپ «IdeaPad 1 لنوو» است. اندازه‌ی نمایشگر این دستگاه ۱۵٫۶ اینچ با پنلی از نوع TN و وضوح FHD بوده که حدود ۶۰ درصد فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد و به‌همین دلیل زاویه‌ی دید محدودی دارد. وزن لپ‌تاپ به حدود ۱٫۵ کیلوگرم می‌رسد.

با وجود این، پردازنده‌ی Ryzen 3-7320U لپ‌تاپ از نمونه‌های مجهز به پردازنده‌های Athlon و Celeron بسیار سریع‌تر و کارآمدتر به‌حساب می‌آید و برای استفاده‌های نیمه‌سنگین کفایت می‌کند؛ به همین دلیل تنها پیشنهاد ما در این بازه، همین لپ‌تاپ است.

آیدیاپد 1 از رم چهار گیگابایتی و درایو ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت بهره می‌برد. همچنین یک درگاه USB 3.2 Type-C نیز به این لپ‌تاپ اختصاص داده شده است و از باتری ۴۲ وات‌ساعتی بهره می‌برد.

بهترین لپ تاپ تا ۲۰ میلیون تومان

لپ تاپ اچ پی HP 15-dy5131wm نمای جلو

اچ پی DY5131WM-15

اگر تا سقف ۲۰ میلیون تومان می‌خواهید برای خرید لپ‌تاپ هزینه کنید، لپ‌تاپ «HP 15» مدل DY5131WM را به دلیل بهره‌بردن از پردازنده Core i3-1215U، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS با وضوح Full-HD و پوشش ۶۰ درصدی sRGB، هشت گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD به‌شما پیشنهاد می‌کنیم.

لپ‌تاپ اقتصادی اچ‌پی از حسگر اثر انگشت نیز بهره می‌برد و یک درگاه Type-C نیز دارد. باتری لپ‌تاپ ۴۱ وات ساعت شارژدهی دارد و وزن آن نیز ۱٫۷ کیلوگرم است. با امکانات و کیفیت ساخت نسبتاً خوب، این دستگاه را می‌توان بهترین و کامل‌ترین گزینه‌ی موجود با پرداخت حداکثر ۲۰ میلیون تومان دانست.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad Slim 3 مدل 15IRU8

لپ تاپ لنوو IdeaPad Slim 3

با توجه‌به وضعیت بحرانی پیش‌آمده ناشی از افزایش شدید نرخ ارز و اوضاع نابسامان بازار کالاهای دیجیتال در ایران من‌جمله لپ‌تاپ که درنتیجه کاربران را برای تهیه بسیاری از دستگاه‌ها از فروشگاه‌های مختلف را با چالشی جدی مواجه کرده‌ است، گزینه‌ای جایگزین اما نه‌چندان در حد و اندازه‌های لپ‌تاپ اچ‌پی را نیز عنوان کرده‌ایم.

لپ‌تاپ «IdeaPad Slim 3» که در تنوع بالایی از پیکربندی‌های مختلف تولید می‌شود، در یکی از ارزان‌قیمت‌ترین کانفیگ‌ها، با پردازنده Core i3-1305U عرضه می‌شود و از صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی Full-HD با پنل TN استفاده می‌کند. این پنل می‌تواند ۶۰ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش دهد و زاویه‌ی دید عمودی آن تنها به ۱۵ درجه محدود می‌شود. بااین‌حال رم آن از نوع LPDDR5X با ظرفیت هشت گیگابایت است.

SSD این دستگاه نیز ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت را دردسترس قرار می‌دهد. یک درگاه Type-C برای لپ‌تاپ یادشده در نظر گرفته شده، بااین‌حال خبری از حسگر اثرانگشت نیست. ظرفیت باتری آیدیاپد اسلیم ۳ حدود ۴۷ وات‌ساعت است.

بهترین لپ تاپ تا ۲۵ میلیون تومان

نمای جلو لپ تاپ دل Vostro 3520

دل Vostro 3520

در بازار ایران لپ‌تاپ‌های برند دل بسیار کم‌یاب هستند، بااین‌حال یکی از مدل‌های آن در بازه ۲۵ میلیون تومان ارزش خرید خوبی دارد و به‌نسبت سایر مدل‌های دیگر دردسترس‌تر قرار دارد. «Vostro 3520» از خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های باسابقه‌ی وسترو یکی از مدل‌های جدید آن با پردازنده Core i3-1215U است.

اما مهم‌ترین ویژگی در این لپ‌تاپ، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی IPS آن است که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی ارائه می‌دهد. این نرخ نوسازی را هیچ لپ‌تاپ دیگری در این بازه قیمتی ندارد و ضمناً باید اشاره کنیم که وضوح آن Full-HD بوده و ۶۰ درصد از sRGB را پوشش می‌دهد. رم هشت گیگابایتی، ۲۵۶ گیگابایت SSD و باتری با ظرفیت ۴‍۱ وات‌ساعت، از دیگر امکانات این لپ‌تاپ هستند.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad 5 مدل 15ITL05

لپتاپ IdeaPad 5 لنوو

توصیه می‌کنیم که به‌سادگی از مدل معرفی‌شده در بالا عبور نکنید اما اگر کاربری شما واقعاً وابسته به یک تراشه‌ی گرافیکی مجزا است، می‌توانید به سراغ «IdeaPad 5 لنوو» بروید که از تراشه‌‌ی گرافیکی مجزای MX450 انویدیا بهره می‌برد. اما پردازنده همان Core i3-1115G4 قدیمی‌تر خواهد بود.

لپ‌تاپ لنوو از چهار گیگابایت رم بهره می‌برد که متأسفانه امکان تعویض و ارتقای آن نیز وجود ندارد؛ بااین‌حال چنین ظرفیتی محدودکننده کاربران در استفاده روزمره نخواهد بود و به‌لطف SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی، از بخشی از این فضا نیز به‌عنوان رم کمکی استفاده خواهد شد. بدنه‌ی آیدیاپد ۵ به‌صورت ترکیبی از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده است (در آلومینیومی و شاسی پلاستیکی) و تلفیق آن با ظاهر مدرن، حس استفاده از یک محصول باکیفیت را به‌شما منتقل می‌کند.

صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی از نوع IPS با وضوح Full-HD و پوشش ۶۰ درصدی فضای رنگی sRGB است. لپ‌تاپ یادشده از باتری حجیم ۷۰ وات‌ساعتی بهره می‌برد که می‌توان ساعت‌ها شارژدهی را در استفاده ترکیبی از آن انتظار داشت.

بهترین لپ تاپ تا ۳۰ میلیون تومان

لپ تاپ ایسوس ASUS Vivobook Go 15 OLED L1504FA

ایسوس VivoBook Go 15 OLED مدل E1504FA

تا ۲۵ میلیون تومان یکی از لپ‌تاپ‌های با ارزش خرید بالا، «VivoBook Go OLED» ایسوس است. چراکه ارزان‌ترین لپ‌تاپ بازار با صفحه‌نمایش OLED به شمار می‌رود. نمایشگرهای OLED به‌خاطر کنتراست بالا، رنگ‌هایی بسیار چشم‌نواز و زنده‌تر به‌نمایش می‌گذارد و به‌سبب پوشش گسترده‌تر فضاهای رنگی، کیفیت بالاتری نسبت‌ به نمایشگر‌های LCD دارند.

از طرفی تعداد لپ‌تاپ‌های OLED در بازار به‌خصوص مدل‌های اقتصادی بسیار کم است و از آن‌جایی که در لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت به نمایشگر کمتر توجه می‌شود، این مدل را می‌توان یکی از بهترین‌ لپ‌تاپ‌های اقتصادی برشمرد.

اندازه‌ی نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچ و وضوح آن Full-HD است و از دو فضای sRGB و DCI-P3 پوشش کامل به‌عمل می‌آورد.

البته نمایشگر تنها حسن این لپ‌تاپ نیست و پردازنده‌ی Ryzen 5-7520U آن نیز برای انجام امور روزمره و کار با نرم‌افزارهای مهندسی در حد متوسط مناسب است و مصرف انرژی پایینی دارد. بنابراین با وجود باتری ۵۰ وات‌ساعتی نیز می‌توانید تا حدی از نظر شارژدهی آسوده خاطر باشید. ضمن اینکه رم LPDDR5 با ظرفیت هشت گیگابایت نیز این دستگاه را به‌یکی از به‌روزترین گزینه‌ها تبدیل می‌کند.

این لپ‌تاپ درون خود ۵۱۲ گیگابایت SSD دارد و یک درگاه Type-C نیز در کنار باقی پورت‌ها برای آن درنظر گرفته شده است. به این نکته‌ی مهم توجه داشته باشید که از لپ‌تاپ مذکور، مدل‌هایی با نمایشگر IPS نیز در بازار فروخته می‌شود که اختلاف قیمتی دو تا سه میلیونی با مدل OLED دارد. بنابراین هنگام خرید مشخصات دقیق دستگاه را از سایت فروشنده بررسی کنید.

انتخاب جایگزین: لنوو IdeaPad Slim 3 مدل 15ABR8

لپ تاپ لنوو IdeaPad Slim 3

اگر می‌خواهید لپ‌تاپی سریع‌تر داشته باشید و صفحه‌نمایش چندان برای شما مهم نیست، می‌توانید به‌جای لپ‌تاپ هواوی سراغ مدل دیگری از «آیدیاپد اسلیم 3» لنوو بروید که از تراشه Ryzen 7-7730U استفاده می‌کند. استفاده از پردازنده سریع‌تر در ازای استفاده از صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی IPS با پوشش ۶۰ درصدی sRGB در این لپ‌تاپ است.

البته این لپ‌تاپ کیفیت ساخت نسبتاً خوبی دارد. درواقع در این بازه قیمتی بیشتر لپ‌تاپ‌های موجود از سخت‌افزار قدیمی بهره می‌برند یا اینکه سطح کیفی قطعاتی مانند نمایشگر، ارزش خرید آن‌ها را حتی با وجود پردازنده قدرتمند پایین می‌آورد. برای همین تا ۳۰ میلیون تومان گزینه‌ای به‌جز لپ‌تاپ اقتصادی لنوو باقی نمی‌ماند. این دستگاه هشت گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD را در خود جای داده است و ۱٫۶ کیلوگرم وزن دارد.

بهترین لپ تاپ تا ۳۵ میلیون تومان

نمای جلو لپ تاپ لنوو آیدیاپد 5

لنوو IdeaPad 5 مدل 15IAL7

تا ۳۵ میلیون تومان، بهترین لپ‌تاپ موجود از هرنظر «آیدیاپد ۵» لنوو است. این لپ‌تاپ از پردازنده کم‌مصرف Core i5-1235U استفاده می‌کند و همچنین برای پردازش‌های گرافیکی به تراشه MX550 انویدیا تکیه می‌کند. افزون‌براین، بدنه‌ی تمام آلومینیومی به جذابیت ظاهری و کیفیت ساخت این لپ‌تاپ و در نتیجه ارزش خرید آن می‌افزاید.

این لپ‌تاپ صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی IPS با پوشش ۶۰ درصدی sRGB را دارد. ظرفیت رم در این نسخه ۱۶ گیگابایت و SSD نیز ۵۱۲ گیگابایت است.

توجه داشته باشید که نسخه‌ی تمام آلومینیومی این لپ‌تاپ ۱٫۸۵ کیلوگرم وزن دارد و ازآنجاکه نسخه‌ی سبک‌وزن‌تر از بدنه‌ای با ترکیب پلاستیک و آلومینیوم بهره می‌برد و در برخی موارد امکاناتی چون حسگر اثر انگشت و نور پس‌زمینه کیبورد را ندارد، حتماً به مشخصات درج‌شده در فروشگاه‌ها هنگام خرید توجه کنید. ضمناً ظرفیت باتری این لپ‌تاپ براساس نسخه‌های مختلف بین ۵۷ تا ۷۶ وات‌ساعت متغیر است.

بهترین لپ تاپ تا ۴۰ میلیون تومان

از بازه‌ی ۳۰ میلیون تومان به‌بالا، برای خرید لپ‌تاپ باید نوع کاربری خود را مشخص کنید؛ چراکه از این بازه به‌ بعد لپ‌تاپ‌ها با کاربری‌های مختلف از یکدیگر تفکیک می‌شوند و دیگر جنبه‌ی استفاده‌ی عمومی ندارند. در واقع انتخاب بهترین گزینه با پرداخت مبالغ بالای ۳۵ میلیون تومان منوط به تعیین نوع کاربری است و شما باید از میان لپ‌تاپ‌هایی برای استفاده‌ی روزمره یا حرفه‌ای یکی را انتخاب کنید.

لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای، دستگاه‌های قدرتمندی با نسخه‌های پرقدرت و پرمصرف CPU و GPU هستند (مانند سری H یا HX پردازنده‌های اینتل و AMD و سری GTX و RTX و RX گرافیک‌های انویدیا و AMD) و برای کاربری‌های سنگین (مانند کار با نرم‌افزارهای مهندسی، رندرگیری و بازی) ساخته شده‌اند، در صورتی‌که لپ‌تاپ‌هایی با کاربری روزمره مناسب این استفاده نیستند.

لپ‌تاپ‌های قدرتمند در عوض برای استفاده‌ی روزمره و سبک مناسب نیستند، چراکه مهم‌ترین معیار برای این نوع استفاده، یعنی شارژدهی در آن‌ها معنایی ندارد و ضمناً بسیاری از چنین لپ‌تاپ‌هایی صرفاً با تمرکز روی قدرت پردازشی ساخته شده‌اند، یعنی نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی کمتر به کیفیت بدنه، وزن و نمایشگر پرداخته شده است.

لپ‌تاپ‌هایی که در ادامه برای استفاده‌ی روزمره معرفی می‌شوند ممکن است تفاوت چندانی از نظر توان پردازشی با لپ‌تاپ‌هایی که تا به اینجا برای استفاده‌ی عمومی معرفی شده‌اند، نداشته باشند، اما از جهت طراحی، کیفیت ساخت، شارژدهی، وزن و حمل‌پذیری آسان‌تر، نوع پنل به‌کاررفته و همچنین برخی ویژگی‌های بیشتر چند پله بالاتر از آن‌ها قرار می‌گیرند. لپ‌تاپ‌های سبک و مناسب برای استفاده‌ی روزمره به اولترابوک‌ها مشهورند و سطح تجربه‌ی کاربری ارتقایافته‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی ارائه می‌دهند.

لپ تاپ با کاربری روزمره: سرفیس لپ‌تاپ گو 2 مایکروسافت

سرفیس لپ تاپ گو 2 مایکروسافت

اگر برای کاربری روزمره لپ‌تاپی مدنظر دارید که حمل‌و‌نقل آن بسیار آسان و کیفیت ساخت بالایی داشته باشد، می‌توانید «سرفیس لپ‌تاپ گو 2» ساخت مایکروسافت را انتخاب کنید که فقط ۱٫۱۲ کیلوگرم وزن دارد؛ البته پردازنده‌ی Core i5-1135G7 لپ‌تاپ تنها برای کاربری‌های سبکی مانند چندوظیفگی، ویرایش اسناد آفیس و وب‌گردی مناسب است و اگر انتظار فراتری دارید، می‌توانید از میان گزینه‌های ارزان‌تر نیز انتخاب کنید؛ اما اگر سبکی و حمل‌پذیری لپ‌تاپ برایتان اهمیت دارد، این گزینه به‌ شما پیشنهاد می‌شود.

اولترابوک کوچک و جمع‌وجور مایکروسافت بدنه‌ای از ترکیب فلز و پلاستیک و صفحه‌نمایش لمسی ۱۲٫۴ اینچی موسوم به PixelSense با وضوح ۱۵۳۶ در ۱۰۲۴ پیکسل دارد که فضای رنگی sRGB را به‌طور کامل پوشش می‌دهد. باتری ۴۱ وات‌ساعتی آن به‌گفته‌ی سازنده می‌تواند تا ۱۳٫۵ ساعت در استفاده ترکیبی دوام بیاورد. این دستگاه یک درگاه USB-A و یک درگاه USB-C دارد و به حسگر اثرانگشت یکپارچه با دکمه پاور برای برای احراز هویت بیومتریک مجهز شده است. رم ۱۶ گیگابایتی و SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت از دیگر مشخصات سرفیس یادشده هستند.

انتخاب جایگزین: اچ پی Pavilion X360 مدل DY2050WM

لپ تاپ اچ پی HP Pavilion X360 14 DY2050WM نمای جلو

اگر کیفیت نمایشگر برای شما چندان در اولویت نیست، اما می‌خواهید دستگاهی به‌روزتر بدون محدودیت در استفاده از درگاه‌ها را داشته باشید، لپ‌تاپ تبدیل‌شدنی «اچ‌پی Pavilion X360» با بدنه‌ی تمام آلومینومی، پردازنده‌ی Core i5-1235U، حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی SSD و ۱۶ گیگابایت رم می‌تواند برای علاقه‌مندان دستگاه‌های هیبریدی انتخاب مناسبی باشد.

این لپ‌تاپ با وزن ۱٫۵ کیلوگرم حدود ۳۰۰ گرم از سرفیس سنگین‌تر است؛ بااین‌حال از لولای ۳۶۰ درجه‌ای بهره می‌برد و می‌تواند به‌عنوان تبلت نیز مورد استفاده قرار بگیرد. نمایشگر این دستگاه ۱۴ اینچی از نوع IPS با وضوح Full-HD بوده و ۶۰ درصد فضای sRGB را پوشش می‌دهد. پاویلیون x360 اچ پی امکاناتی مانند کیبورد با نور پس‌زمینه و حسگر اثر انگشت را در خود دارد.

لپ تاپ قدرتمند: ایسوس Zenbook 14X OLED مدل Q410VA با پردازنده قدرتمند

لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED

اگر برای کارهای مهندسی به‌دنبال لپ‌تاپ مناسبی می‌گردید، لپ‌تاپ «Zenbook 14X» با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی Core i5-13500H می‌تواند انتخاب کاملاً ایدئالی باشد. این لپ‌تاپ علاوه‌بر پردازنده‌ی قدرتمند، طراحی جذاب و کیفیت ساخت بالایی نیز دارد و نشان Evo اینتل را نیز کسب کرده است.

لپ‌تاپ‌های دارای نشان Evo از ویژگی‌هایی بهره می‌برند که موردتأیید استانداردهای سختگیرانه‌ی اینتل هستند؛ بنابراین ویژگی‌هایی چون عمر باتری بالای ۹ ساعت، طراحی باریک، پشتیبانی از تاندربولت ۴، حسگر اینفرارد دوربین جهت احراز هویت بیومتریک، شارژ سریع و کیبورد و ترک‌پد دقیق را می‌توان در این دستگاه یافت.

ذن‌بوک 14X از نمایشگر ۱۴٫۵ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برد که با توجه به OLED بودن نمایشگر می‌توان انتظار پوشش کامل فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 را از آن داشت. بدنه‌ی این لپ‌تاپ تماماً از جنس آلومینیوم است و باوجوداین، ۱٫۵۶ کیلوگرم وزن دارد. از دیگر مشخصات آن می‌توان به هشت گیگابایت رم LPDDR5، درایو ۵۱۲ گیگابایتی SSD، دو درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ و باتری حجیم ۷۰ وات‌ساعتی اشاره کرد.

توجه داشته باشید که لپ‌تاپ ایسوس گرافیک مجزا ندارد؛ برای پردازش‌های گرافیکی محصول دیگری را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

لپ تاپ قدرتمند: اچ پی Victus 15 مدل FB1013DX با گرافیک قدرتمند

نمای روبه‌روی لپ تاپ اچ پی HP Victus 15 FA1040NE با صفحه نمایش روشن و نمایش کیبورد و ترک‌پد رنگ سفید

تا ۴۰ میلیون تومان امکان دسترسی به لپ‌تاپ‌های با کیفیت با گرافیک قدرتمند بسیار محدود است و در نهایت می‌توان از بین این گزینه‌های محدود، اچ پی «ویکتوس ۱۵» را برگزید که در کنار سخت‌افزار نسبتاً کار راه‌انداز برای اعمال گرافیکی، کیفیت ساخت خوبی را ارائه می‌دهد و نسبت‌ به لپ‌تاپ‌های دیگر وزن کمتری نیز دارد.

ویکتوس ۱۵ در انواع مدل‌ها و سری‌های مختلف تولید می‌شود و در اینجا یکی از مدل‌های پایه با تراشه Ryzen 5-7535HS و گرافیک RTX 2050 با توان مصرفی ۵۰ وات عرضه می‌شود. محصولات گیمینگ جدید این شرکت از جمله همین دستگاه از رم DDR5 نیز برخوردار شده‌اند.

این لپ‌تاپ ۲٫۲ کیلوگرم وزن دارد و نمایشگر آن ۱۵٫۶ اینچی با وضوح Full-HD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز و پوشش ۶۰ درصدی sRGB است. ظرفیت درایو SSD نیز ۵۱۲ گیگابایت است.

بهترین لپ تاپ تا ۵۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: مک بوک ایر M1

نمایشگر و نمای جلو مک بوک ایر ۱۳ جدید با تراشه M1

با پرداخت مبلغ حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توان صاحب «مک‌ بوک ایر M1» شد که برای کاربری‌های روزمره، بهترین گزینه‌ی موجود است. قدرت پردازشی بسیار عالی و بدون فن، شارژدهی در سطح گوشی‌های هوشمند، صفحه‌نمایش IPS Retina با دقت رنگ بسیار خوب (پوشش کامل sRGB و DCI-P3) و وزن ۱٫۲۹ کیلوگرمی از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های مک‌بوک ایر M1 به‌شمار می‌آید.

مک‌بوک ایر M1‌ به‌دلیل فقدان سیستم خنک‌کننده‌ی فعال (فن) در پردازش‌های مداوم بیش از ۱۰ دقیقه از برادر گران‌قیمت‌ترش مک‌بوک پرو M1 جا می‌ماند؛ اما در باقی مواقع، پابه‌پای آن می‌آید.

انتخاب جایگزین: سرفیس لپ‌تاپ ۵ مایکروسافت

نمای جلو لپ تاپ مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 5

ما قویاً پیشنهاد می‌کنیم در محدوده‌ی قیمتی ۴۵ میلیون تومانی، به‌سراغ دستگاه دیگری جز مک‌بوک ایر M1 نروید؛ اما چنانچه ترجیح می‌دهید که با پرداخت این مبلغ، اولترابوک ویندوزی داشته باشید، «سرفیس لپ‌ تاپ 5 مایکروسافت» با کیفیت ساخت بالا، پردازنده‌ی Core i5-1235U، حافظه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی SSD، رم هشت گیگابایتی LPDDR5X و نمایشگر لمسی جذابش می‌تواند برای علاقه‌مندان دستگاه‌های باریک و سبک انتخاب مناسبی باشد.

پنجمین نسل از خانواده لپ‌تاپ‌های سرفیس با بدنه‌ی آلومینیومی، صفحه‌نمایش ۱۳٫۵ اینچی IPS با فناوری PixelSense و رنگ‌هایی چشم‌نواز که پوشش کامل sRGB را به‌ارمغان می‌آورد با وزن تنها ۱٫۲ کیلوگرم یکی از سبک‌ترین‌ها در رده‌ی خود محسوب می‌شود و از معدود دستگا‌ه‌های بازار با پشتیبانی از USB 4.0 به‌شمار می‌رود که پشتیبانی از تاندربولت ۴ را نیز به‌عمل می‌آورد. سرفیس‌ها به ارائه یکی‌از منحصربه‌فردترین تجارب کاربری در ویندوز مشهور هستند و سرفیس لپ‌تاپ ۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین بنا به ادعای سازنده باتری این لپ‌تاپ می‌تواند تا ۱۸ ساعت در استفاده روزمره دوام بیاورد.

لپ‌تاپ قدرتمند: لنوو ThinkBook 16 مدل G6 IRL با پردازنده قدرتمند

لپ تاپ لنوو Lenovo ThinkBook 16 G6 IRL نمای جلو

سری لپ‌تاپ‌های تینک‌بوک لنوو، از لپ‌تاپ‌هایی با ارزش خرید بالا هستند و به‌تازگی یکی از مدل‌های جدید آن به‌نام «ThinkBook 16» در بازار موجود شده که از پردازنده قدرتمند Core i7-13700H قدرت می‌گیرد و همچنین از رم پرسرعت DDR5 با فرکانس 5200 مگاهرتز بهره می‌برد. این لپ‌تاپ نمایشگری ۱۶ اینچی IPS با وضوح ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل دارد که ۶۰ درصد از فضای رنگی sRGB را به‌تصویر می‌کشد.

تینک‌بوک ۱۶ بدنه‌ای از ترکیب آلومینیوم و پلاستیک دارد و باتری پرظرفیت ۷۱ وات‌ساعتی را در خود جای داده است. از دیگر امکانات این لپ‌تاپ می‌توان SSD با ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت، کیبورد با نور پس‌زمینه، حسگر اثر انگشت و درگاه Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴ را نام برد.

لپ تاپ قدرتمند: لنوو LOQ مدل 15IRH8 با گرافیک قدرتمند

لپ تاپ ۱۵٫۶ اینچی لنوو LOQ 15IRH8

«لنوو LOQ» از جمله جدیدترین دستاوردهای گیمینگ لنوو به‌شمار می‌رود که شهرت و محبوبیتش را در ارائه آخرین فناوری‌های حوزه سخت‌افزار با قیمت معقول و مقرون‌به‌صرفه و کیفیت ساخت به‌مراتب بالاتر از سری‌های گذشته مانند IdeaPad Gaming یافته است. این لپ‌تاپ اگرچه در پیکربندی‌های سخت‌افزاری متنوعی تولید می‌شود، شما می‌توانید با بودجه‌ی حدود ۵۰ میلیون تومان یکی از نسخه‌های ابتدایی با گرافیک RTX 3050 و توان مصرفی ۹۵ وات و پردازنده Core i5-13420H را خریداری کنید که یک ترکیب سخت‌افزاری متعادل و منطقی برای گیمینگ در این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود.

صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی IPS با وضوح Full-HD است که ۶۰ درصد sRGB را پوشش می‌دهد و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی دارد. این لپ‌تاپ همچنین ویژگی بسیار کاربردی MUX-Switch را پشتیبانی می‌کند که این روزها کمتر لپ‌تاپ گیمینگی با برچسب قیمتی مذکور قادر به ارائه‌ی آن است.

این لپ‌تاپ ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و یک ترابایت SSD را در اختیار می‌گذارد و یک باتری ۶۰ وات‌ساعتی، انرژی لازم برای کار با لپ‌تاپ را در حالت جدا از برق تأمین می‌کند که البته با علم‌ به اینکه لپ‌تاپ‌های گیمینگ توانایی معادل با حالت متصل به برق را برای وظایف سنگین ارائه نمی‌دهند، چندان نکته‌ی حائز اهمیتی محسوب نمی‌شود. ضمناً به‌لطف حضور سیستم کولینگ قدرتمند می‌توان راندمان بالایی را در حین اجرای پردازش‌ها و بازی‌های سنگین انتظار داشت.

بهترین لپ تاپ تا ۶۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: ایسوس ZenBook 15 OLED مدل UM3504DA

لپ تاپ ایسوس ASUS Zenbook 15 OLED UM3504DA نمای جلو صفحه نمایش روشن

اگر ترجیح شما بر استفاده از ویندوز باشد و یا نمی‌توانید با سیستم‌عاملی غیر از ویندوز کنار بیایید، لپ‌تاپ «ZenBook 15 OLED» می‌تواند انتخابی هوشمندانه باشد. این اولترابوک همه‌ی مجموعه ویژگی‌های ارزشمند سری ذن‌بوک از جمله بدنه‌ی آلومینیومی و طراحی باریک و جمع‌وجور را در خود دارد. صفحه‌نمایش OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در فریمی ۱۵٫۶ اینچی جای گرفته است که طبیعتاً پوشش صددرصدی از فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 را خواهد داشت.

وزن ۱٫۵ کیلوگرمی نیز نشان از آن دارد که با یک اولترابوک سبک مواجهیم که از تراشه Ryzen 7- 7735U استفاده می‌کند. دو درگاه Type-C و حسگر اثر انگشت نیز برای این دستگاه در نظر گرفته شده است و با ۱۶ گیگابایت رم LPDDR5 و یک ترابایت SSD همراه می‌شود. در نهایت باتری ۶۷ وات‌ساعتی این اولترابوک نوید شارژدهی طولانی‌مدت در استفاده‌ی روزمره را می‌دهد.

لپ‌تاپ قدرتمند: ایسوس Zenbook 14X OLED مدل Q420VA با پردازنده قدرتمند

لپ تاپ ایسوس Zenbook 14X OLED

تا ۶۰ میلیون تومان تنوع لپ‌تاپ‌های با پردازنده قدرتمند زیاد است؛ اما با توجه به معیارهایی که صرف‌نظر از سخت‌افزار نقش مؤثری در توجیه ارزش خرید یک محصول در بازه‌ی قیمتی مشخص دارند، لپ‌تاپ باکیفیتی به‌اندازه نسخه‌ی قدرتمندتر «ذن‌بوک 14X» ایسوس را نتوانستیم بیابیم. این مدل از پردازنده Core i7-13700H بهره می‌برد و با توجه‌ به قابل ارتقا نبودن رم، ضعف نسخه‌ی ارزا‌ن‌تر را با ۱۶ گیگابایت رم تا حدی پوشش می‌دهد.

این لپ‌تاپ در سایر مشخصات و امکانات مانند نمایشگر ۱۴٫۵ اینچی OLED با وضوح 2.8K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، بدنه‌ی تمام آلومینیومی، وزن ۱٫۵۶ کیلوگرمی، باتری ۷۰ وات‌ساعتی و درایو ۵۱۲ گیگابایتی SSD با نسخه‌ی Core i5 یکسان است.

لپ‌تاپ قدرتمند: ایسوس TUF Gaming A15 مدل FA507NU با گرافیک قدرتمند

لپ تاپ ایسوس ASUS TUF Gaming A15 FA507NU نمای جلو صفحه نمایش روشن

تا ۶۰ میلیون تومان می‌توان یکی از بهترین مدل‌های سری گیمینگ TUF ایسوس به‌ نام «TUF Gaming A15» را خریداری کرد که از قدرتمندترین پیکربندی‌های سخت‌افزاری برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین مهندسی، گرافیکی و گیمینگ بهره می‌برد. این لپ‌تاپ مجهز به تراشه Ryzen 7-7735HS و همچنین گرافیک RTX 4050 با توان مصرفی ۱۴۰ وات است. بدین‌ترتیب صاحبان این لپ‌تاپ از توانایی‌های جدید تراشه مبتنی‌بر فرایند TSMC 4N انویدیا از جمله Frame Generation بهره‌مند خواهند شد.

این لپ‌تاپ از صفحه‌نمایشی ۱۵٫۶ اینچی با وضوح Full-HD و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی برخوردار است که فضای رنگی sRGB را نیز به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و ۵۱۲ گیگابایت SSD در اختیار می‌گذارد. وجود دو درگاه Type-C، باتری ۹۰ وات‌ساعتی و قابلیت MUX-Switch از دیگر امکانات لپ‌تاپ قدرتمند ایسوس محسوب می‌شوند.

بهترین لپ تاپ تا ۸۰ میلیون تومان

لپ‌تاپ با کاربری روزمره: مک بوک ایر M3

مک بوک ایر 13 اینچی M3 اپل طلایی / Apple MacBook Air 13 M3

با بودجه‌ی حدود ۷۸ میلیون تومان، جانشین مک‌بوک ایر M2 یعنی «مک بوک ایر M3» یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای خرید محسوب می‌شود. در توجیه بهترین‌بودن کافی است همان دلایل مطرح‌شده برای مک بوک ایر M2 را بخوانید. مک بوک ایر ساخت سال ۲۰۲۴ نیز همه‌ی موارد را با تراشه‌ی به‌روزشده‌ی M3 در خود دارد.

انتخاب جایگزین: ایسر Swift Go 14 مدل SFG14-72-77BT

لپ تاپ ایسر Acer Swift Go 14 SFG14-73 نمای جلو

لپ‌تاپ جدید ایسر «Swift Go 14» از معدود لپ‌تاپ‌های بازار ایران مجهز به تراشه‌ی بسیار پیشرفته و کم‌مصرف Core Ultra 7-155H از سری میتیور لیک اینتل است.

این تراشه در پردازش‌های چندهسته‌ای از تراشه Core i7-1360p سریع‌تر و کم‌مصرف‌تر بوده و از همه مهم‌تر قادر به ارائه توان مصرفی یکسان چه در حالت Plugged و Unplugged است.

بنابراین این تراشه از نظر معماری و بهینگی بهبودهای چشمگیری را نسبت‌ به تراشه‌های قدیمی‌تر اینتل تجربه می‌کند تا سرانجام تراشه‌های قدرتمند اینتل در لپ‌تا‌پ‌هایی برای کاربری روزمره که شارژدهی و طولانی‌مدت را می‌طلبد نیز بتوانند به‌کار گرفته شوند. ضمناً تراشه‌ی یادشده در دل خود ماژول گرافیکی بسیار قدرتمند Intel Arc را نیز جای داده است.

فارغ‌ از بحث سخت‌افزاری، این لپ‌تاپ ۱۴ اینچی نمایشگری OLED با وضوح ۲۸۸۰ در ۱۸۰۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی دارد که از دو فضای sRGB و DCI-P3 پوشش کامل به‌عمل می‌آورد. خوشبختانه ظرفیت رم در این لپ‌تاپ بسیار بالا (۳۲ گیگابایت) و از نوع LPDDR5X است. این لپ‌تاپ تمام فلزی، در نهایت تنها ۱٫۳۲ کیلوگرم وزن دارد. یک ترابایت SSD نیز برای این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. از دیگر امکانات این لپ‌تاپ می‌توان حسگر اثر انگشت، پشتیبانی از تاندربولت ۴ و باتری با ظرفیت ۵۶ وات‌ساعت را برشمرد.

لپ‌تاپ قدرتمند: لنوو Legion 5 Pro مدل 16IAH7H

لپتاپ Legion 5 Pro لنوو

در بازار ایران کمتر لپ‌تاپ‌های گیمینگی یافت می‌شوند که بتوانند به‌اندازه‌ی لپ‌تاپ‌های سری لیجن لنوو در اکثر زمینه‌ها معقول ظاهر شوند و درعین‌حال سخت‌افزاری موردانتظار با بازدهی بالا را ارائه دهند. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به‌دنبال لپ‌تاپ قدرتمند با بدنه‌ی فلزی، کولینگ مناسب و نمایشگر عالی می‌گردید، به‌سراغ «Legion 5 Pro» لنوو بروید.

لپ‌تاپ لنوو از گرافیک RTX 3060 با توان مصرفی ۱۴۰ وات استفاده می‌کند، بدین ترتیب مسیر گیمرها با وجود چنین گرافیکی برای اجرای بازی‌های سنگین با تنظیمات گرافیکی بالا هموارتر خواهد بود و صفحه‌نمایش ۱۶ اینچ ۱۶۵ هرتزی با وضوح ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل و پوشش کامل sRGB و DCI-P3 مکمل یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ با بودجه‌ی حدود ۷۵ میلیون تومان را عاید کاربر خواهد کرد.

پردازنده‌ی لپ‌تاپ لیجن Core i9-12900H است که قدرت کافی جهت پردازش‌های سنگین مهندسی و محاسباتی را ارائه می‌دهد. به غیر از این موارد، بدنه‌ی تمام‌آلومینیومی، سه درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴، رم ۱۶ گیگابایتی DDR5، حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD ۵۱۲ گیگابایتی و باتری با ظرفیت ۸۰ وات‌ساعت از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ گیمینگ لنوو به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ تاپ تا ۱۰۰ میلیون تومان

در محدوده‌ی قیمتی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، اکثر لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از نظر فنی کاملاً برای کاربری‌های حرفه‌ای، مهندسی و گیمینگ طراحی شده‌اند و با وجود اینکه لپ‌تاپ‌هایی سبک و با پردازنده‌ی کم‌مصرف نیز در این محدوده‌ی قیمتی وجود دارند؛ اما خرید چنین لپ‌تاپ‌هایی برای استفاده‌ی روزمره توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین در بخش پیش‌رو، توجه شما را صرفاً به لپ‌تاپ‌های قدرتمند جلب می‌کنیم.

گفتنی است که در بخش پیش‌رو بسته به‌ نوع کاربری، لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو اپل و لپ‌تاپ‌های گیمینگ ویندوزی از یکدیگر تفکیک شده‌اند؛ به‌عبارتی مک‌بوک برای اموری چون تدوین و ویرایش عکس و ویدیو و لپ‌تاپ‌های ویندوزی برای کار با نرم‌افزارهای مهندسی، مدلینگ سه‌بعدی، رندرینگ و گیمینگ مناسب هستند.

لپ‌تاپ قدرتمند: لنوو Legion Slim 7 مدل 16IRH8

لپ تاپ لنوو Lenovo Legion Slim 7 16IRH8

لپ‌تاپ «Legion Slim 7» لنوو از گرافیک RTX 4060 با توان مصرفی ۱۱۰ وات استفاده می‌کند و صفحه‌نمایش ۱۶ اینچ ۱۶۵ هرتزی با وضوح ۳۲۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل، پوشش کامل sRGB و DCI-P3 و پشتیبانی از استاندارد Dolby Vision یکی از بهترین تجربه‌های گیمینگ با بودجه‌ی حدود ۹۵ میلیون تومان را عاید کاربر خواهد کرد. پردازنده‌ی لپ‌تاپ لیجن Core i7-13700H است که برای اکثر کارهای مهندسی و محاسباتی نیز کفایت می‌کند و توان و کارایی لازم را ارائه می‌دهد.

لیجن اسلیم ۷ را می‌توان یکی از زیباترین و خوش‌ساخت‌ترین لپ‌تاپ‌های قدرتمند دانست که هم بدنه‌ی تمام آلومینیومی دارد و هم با وجود پردازنده و گرافیک با توان مصرفی بالا، تنها دو کیلوگرم وزن دارد. به غیر از این موارد، سه درگاه USB Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۴، رم ۱۶ گیگابایتی DDR5، حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD یک ترابایتی و باتری با ظرفیت فوق بالای ۹۹٫۹ وات‌ساعت از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ گیمینگ لنوو به‌شمار می‌روند.

بهترین لپ تاپ 2024 بازار ایران

اگر مانند شخصیت‌های فیلم‌وسریال صاحب یک کُت جادویی با اسکناس‌های بی‌شمار داخل جیبش هستید یا از نظر مالی هیچ دغدغه‌ای ندارید، می‌توانید سراغ بهترین و گران‌ترین لپتاپ‌های موجود در بازار بروید و طبیعتاً انتظار یک غول پردازشی با کیفیت بی‌نظیر را داشته باشید.

ایسوس ROG Strix Scar 18 مدل G834JYR

لپ تاپ ایسوس ROG Strix Scar 16

لپ تاپ «ROG Strix Scar 18» ایسوس یک غول تمام‌عیار ویندوزی است که به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی مرکزی به‌روز و قدرتمندش از پس تمام وظایفی که به عهده‌اش بگذارید، به‌خوبی برخواهد آمد و عنوان بهترین لپ تاپ 2024 ویندوزی بازار برازنده‌ی این دستگاه خواهد بود.

پردازنده‌ی نسل چهاردهمی اینتل Core i9-14900HX با ۲۴ هسته‌ی پردازشی شامل ۸ هسته‌ی قدرتمند و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف و ۳۲ رشته یکی از قدرتمندترین، جدیدترین و بهترین پردازنده‌‌های موجود در بازار به‌شمار می‌آید. در سمت دیگر دستگاه، پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا GeForce RTX 4090 با ۱۶ گیگابایت رم ویدئویی‌اش کم‌و‌کسری در پردازش‌های گرافیکی، بازی، رندر گرفتن و یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نداشته باشید. این GPU قدرتمند کلاس لپ‌تاپ با احتساب ۲۵ وات توان تقویتی پویا، مجموعاً از توان ۱۷۵ وات بهره می‌برد که چیزی حدود نصف توان کارت گرافیک RTX 4080 کلاس دسکتاپ است.

تمام ویژگی‌های لپ‌تاپ پرچم‌دار ایسوس به همین‌جا ختم نمی‌شود و می‌توان نمایشگر ۱۸ اینچ ۲۴۰ هرتز با دقت ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل از نوع Mini LED، پوشش صددرصدی فضای رنگی DCI-P3 و نرخ تأخیر سه میلی‌ثانیه‌ای را به آن‌ها اضافه کرد. ۶۴ گیگابایت رم DDR5-5600 و چهار ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD به‌همراه باتری چهار سلولی ۹۰ وات‌ساعتی سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ را شامل می‌شوند؛ همچنین از نظر تنوع درگاه‌ها و پشتیبانی از تاندربولت نیز در وضعیت بسیار خوبی به‌سر می‌برد.

مک بوک پرو M3 Max

لپ تاپ اپل Apple Macbook Pro 16 2024 M3 Pro

«مک‌ بوک پرو M3 Max» توانمندترین لپ تاپ اپل موجود در ایران است. این لپ‌تاپ در دو سایز ۱۴ و ۱۶ اینچی، گرافیک ۴۰ هسته‌ای، رم ۳۶ تا ۱۲۸ گیگابایتی و حافظه ذخیره‌سازی یک تا هشت ترابایتی عرضه می‌شود. صفحه‌نمایش MiniLED مک‌بوک پرو M3 Max با قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ یکی از دقیق‌ترین نمایشگرهای کلاس لپ‌تاپ محسوب می‌شود که با استفاده از فناوری ProMotion اپل، بسته به محتوا می‌تواند نرخ نوسازی متغیر ۲۴ تا ۱۲۰ هرتزی ارائه دهد. شما می‌توانید قیمت مک بوک را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید.

به‌نظر شما بهترین لپ‌تاپ بازار ایران کدام محصول است؟ آیا جای خالی لپ‌تاپی را در فهرست بالا حس می‌کنید؟ لطفاً دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به‌اشتراک بگذارید.

سوالات متداول زومیت

  • برای خرید ارزان‌ترین لپ‌تاپ نو بازار چقدر باید هزینه کرد؟

    درحال‌حاضر ارزان‌ترین لپ‌تاپ آکبندی که می‌توان خرید حدود ۱۵ میلیون تومان است که مشخصات حداقلی‌ای مانند ۴ گیگابایت رم و پردازنده Ryzen 3-7320U دارد.

  • بهترین لپ‌تاپ قدرتمند با گرافیک مجزا تا ۴۰ میلیون تومان کدام است؟

    لپ تاپ اچ پی مدل Victus 15 با داشتن امکاناتی مانند پردازنده Ryzen 5-7535HS، گرافیک RTX 2050، رم هشت گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD ارزش خرید خوبی در حدود ۴۰ میلیون تومان دارد.

  • برای خرید ارزان ترین مک بوک آکبند اپل در بازار چند تومان باید هزینه کرد؟

    ارزان‌ترین لپ‌تاپ نو اپل که در بازار از حدود ۵۰ میلیون تومان آغاز می‌شود، مک بوک ایر M1 با هشت گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات