معرفی کتاب «اسرار ذهن میلیونر» کتابی برای اندیشیدن به سبک میلیونرها

پنج‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹
مطالعه 9 دقیقه
اسرار ذهن میلیونر، شما را با عوامل درونی ثروتمندشدن آشنا می‌کند. انسان‌های میلیونر، فقط در میزان ثروتشان متفاوت نیستند، بلکه تفاوت اصلی آن‌ها با افراد عادی در ذهن آن‌ها است.
تبلیغات

برای داشتن درختی سالم و پربار با میوه‌هایی خوشمزه، این درخت باید ریشه‌هایی سالم در درون خاک داشته باشد. باورهای پولی ما به این ریشه‌ها تشبیه می‌شود. اگر باورهای ذهنی ما درباره‌ی پول و ثروت، غلط باشند، هیچگاه نمی‌توان انتظار باروری و نتایجی درخشان داشت. به عبارت دیگر، هرطور که بیندیشید، زندگی‌تان همان‌گونه خواهد شد. تفاوت افراد فقیر و ثروتمند، تنها در میزان حساب بانکی آن‌ها نیست، بلکه تفاوت عمیق‌تری میان آن‌ها وجود دارد و آن تفاوت در باورهای آن‌ها است. مشکل افراد فقیر این است که از باورهای غلط خود خبر ندارند یا باورهایشان را غلط نمی‌پندارند. اگر شخصی که خود را فقیر می‌داند، باورها و افکارش را درباره‌ی ثروت تغییر دهد، به‌طور حتم او هم می‌تواند جزو افراد ثروتمند باشد. اما این باورها چه هستند و چطور می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و تغییر دهیم؟

معرفی کتاب

اسرار ذهن میلیونر، کتابی است که ارتباط ازدست‌رفته میان خواستن موفقیت و دستیابی به آن را کشف می‌کند. حتماً دیده‌اید که بعضی‌ها به‌راحتی ثروتمند می‌شوند و برخی دیگر با وجود تلاش‌های زیاد و حتی کسب ثروت برای مدتی کوتاه، هیچ‌گاه میلیونر نمی‌شوند. آیا تحصیلات، هوش، مهارت، برنامه‌ریزی، شانس یا انتخاب شغل، این تفاوت عمده را ایجاده کرده است؟ پاسخ این است که خیر. هارو اکر در کتاب اسرار ذهن میلیونر می‌گوید زندگی مالی هرکس را طرح پول شخصی او تعیین می‌کند. این طرحِ پول در ذهن ناخودآگاه شخص و تحت تأثیر آموزه‌های کودکی و جامعه شکل گرفته است و بیش از هر چیز دیگر در میزان ثروتمندی او تأثیر می‌گذارد. او معتقد است ثروتمندشدن متاثر از دو عامل درونی و بیرونی است و عامل درونی را در اولویت اول و مهم‌تر می‌داند. او در این کتاب به عامل درونی، یعنی ذهن انسان می‌پردازد.

هارو اکر می‌گوید ممکن است شما تمام ابزارهای کسب ثروت نظیر مهارت مذاکره، بازاریابی، سهام، املاک و نظیر آن را بدانید و بر آن‌ها مسلط باشید، اما اگر طرح مالی درستی درباره‌ی ثروتمندشدن در ذهنتان نداشته باشید، موفق نخواهید شد. حتی ممکن است در بازه‌ای از زمان، این ثروت را ازطریق مهارت‌های خود (یا در بعضی موارد بلیت‌های بخت‌آزمایی) به‌دست آورید، اما طرح ذهنی غلط شما خیلی زود این ثروت را بر باد خواهد داد. شاید درست به همین دلیل است که خیلی از افرادی که در قرعه‌کشی یا بلیت‌های بخت‌آزمایی برنده می‌شوند، هیچ‌گاه به افراد ثروتمندی تبدیل نمی‌شوند و به قول معروف: بادآورده را باد می‌برد.

کتاب اسرار ذهن میلیونر، به ریشه‌ها می‌پردازد. می‌گوید اگر بارها و بارها هم در کلاس‌های موفقیت مالی شرکت کنید، اما ریشه‌ی فکری و ذهنی‌تان نسبت به ثروتمندشدن خراب باشد، رشد نمی‌کنید. تغییری در شما حاصل نمی‌شود. این کتاب به شما می‌گوید چرا سرنوشت بعضی از افراد، طوری رقم خورده است که ثروتمند باشند و عده‌ای نیز در زندگی معمولی‌شان غوطه‌ورند و تغییری نمی‌کنند. هارو اکر کوشیده است با نوشتن این کتاب به خوانندگان کمک کند تا متوجه دلایل اصلی موفقیت یا شکست مالی‌شان بشوند و برای بهترکردن آینده‌ی مالی خود، کارهایی انجام دهند. در یک کلام، ابتدا درباره‌ی اسرار ذهن‌های ثروتمند و طرح مالی ذهن آن‌ها صحبت می‌کند و سپس یاد می‌دهد که چطور مانند ثروتمندان فکر کنیم.

سخن اصلی

این کتاب شامل دو بخش است. در بخش اول، هارو اکر توضیح می‌دهد که هریک از انسان‌ها، چطور برنامه‌ریزی ذهنی شده‌اند تا درباره‌ی پول فکر کنند و آن را به‌کار گیرند. سپس چهار روش کلیدی معرفی می‌کند که با کمک آن‌ها افراد بتوانند درباره‌ی برنامه‌ی مالی ذهنشان تجدیدنظر کنند.

در بخش دوم، نویسنده تفاوت‌هایی را که در طرزفکر افراد ثروتمند و متوسط و فقیر وجود دارد، بررسی کرده و ۱۷ روش مؤثر ارائه داده است. او ادعا می‌کند که با کمک این ۱۷ روش، زندگی مادی افراد برای همیشه تغییر خواهد کرد. سند حرف‌های او، تنها تجربیاتش و نتایجی است که از آن‌ها به‌دست آورده است. هارو اکر در مقدمه ی کتاب می‌گوید:

من در ابتدای سمینارهایم حرفی را می‌زنم که همه‌ی مردم شوکه می‌شوند؛ به آن‌ها می‌گویم: یک کلمه از حرف‌های مرا باور نکنید. چرا این حرف را می‌زنم؟ چون با استناد بر تجربیاتم صحبت می‌کنم. هیچ‌کدام از مفاهیم و افکاری که درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌شود، به‌طور ذاتی درست یا غلط و خوب یا بد نیستند. آن‌ها فقط نتایج افکارم را نشان می‌دهند. نتایج حیرت‌انگیزی که در زندگی هزاران نفر از دانش‌آموزانم مشاهده کرده‌ام.

او در قسمت‌هایی از کتاب، تعدادی از هزاران نامه و ایمیلی را که از شاگردانش در سراسر دنیا دریافت کرده، آورده است. خواندن نمونه‌ها و مثال‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای خوانندگان باشد تا بپذیرند شانس خودشان را برای به‌کارگیری اصول این کتاب، بیازمایند. هارو اکر از خوانندگان کتابش می‌خواهد که از این اصول در زندگی استفاده کنند؛ البته نه به‌خاطر اینکه او را می‌شناسند یا قبولش دارند، بلکه به این دلیل که هزاران نفر با استفاده از این اصول، زندگی‌شان را دگرگون کرده‌اند.

نویسنده معتقد است شخصیت و طرز فکر و عقاید، نقش مهم و حساسی در تعیین سطح موفقیت افراد دارد. او سخنی را از نویسنده‌ی مورد علاقه‌اش، استوارت وایلد، نقل می‌کند که اینچنین است: «کلید موفقیت، زنده‌کردن انرژی درونی‌تان است. وقتی این کار را انجام دهید، طبعاً مردم جلب شما می‌شوند. وقتی مردم به‌سوی شما آمدند، آن‌ها را بپذیرید.»

درمیان مطالب کتاب، هربار، یکی از اصول ثروتمندشدن، گوشزد می‌شود. اصلی مانند اینکه «درآمد شما به‌اندازه‌ی تلاشتان زیاد می‌شود.» و سپس درباره‌ی آن اصل، مطالبی ارائه و مثال‌هایی آورده شده است. دلایل داشتن یک برنامه‌ی مالی، از مطالب مهمی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. او برنامه‌ی مالی را حاصل این فرمول و اصل دیگری از ثروتمندشدن می‌داند: افکار به احساسات منتهی می‌شوند. احساسات به کار و فعالیت، و با کار و فعالیت به نتیجه می‌رسیم.

هارو اکر همچنین اصل دیگری را درباره‌ی اهمیت ریشه‌های فکری انسان‌ها به این شکل بیان می‌کند:

اگر می‌خواهید میوه‌ها تغییر کنند، اول باید ریشه‌ها را تغییر دهید اگر می‌خواهید نتایج آشکار تغییر کنند، اول باید عوامل پنهان را تغییر دهید.

و بعد از آن درباره‌ی چهار بعد زندگی، یعنی عاطفی، روحی، مادی و معنوی به‌تفصیل سخن می‌گوید. او توضیح می‌دهد که هر انسان به‌طور هم‌زمان در چهار ناحیه‌ی مختلف زندگی می‌کند و تک بعدی نیست. مشکل اینجا است که مردم اغلب به این موضوع توجهی ندارند و عالم مادی را نسخه‌ی چاپی از سه عالم دیگر می‌دانند. درحالی‌که جهان مادی فقط طبق برنامه‌ی آن سه جهان دیگر یعنی روحی عاطفی و معنوی تغییر می‌کند. این یعنی ما در عالم علت و معلول زندگی می‌کنیم. درست مصداق همان جمله‌ی معروف که می‌گوید: «دنیای بیرون شما، بازتابی از دنیای درون شما است.»

درباره کتاب

کتاب حاضر با عنوان کامل Secrets of the millionaire mind: mastering the inner game of wealth اثر T.Harv Eker در سال ۲۰۰۵ در دسته کتاب‌های self help انتشار یافت. چندین ناشر ایرانی سراغ این کتاب رفته‌ و آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه و منتشر کرده‌اند. اولین نشر، انتشارات نسل نواندیش است که در سال ۱۳۸۵ این کتاب را با عنوان «اسرار ذهن ثروتمند: در بازی ثروت درون خود استاد شوید» و ترجمه‌ی م‍رت‍ض‍ی‌ ذوالان‍وار و ویراستاری امیر طاهری به بازار عرضه کرد. همچنین در سال ۱۳۸۶ انتشارات نقش و نگار، آن را با عنوان «رازهای ذهن میلیونر» در فروست مجموعه روش‌ها و ترجمه‌ی بنفشه آشناقاسمی منتشر کرد. در سال ۱۳۸۸ نشر کتاب زمان با همین عنوان، کتاب را با ترجمه‌ی سیاوش جمالفر به بازار عرضه کرد.

انتشارات شیرمحمدی، آرایان، نگاه نوین و سرایش ازجمله نشرهای دیگری هستند که این کتاب را با عناوینی کمی متفاوت و ترجمه‌های گوناگون، در سال‌های مختلف به فارسی چاپ و منتشر کرده‌اند. از عناوین دیگر کتاب، می‌توان به «رازهای ذهن میلیونر» اشاره کرد. نشر بهار سبز با اعمال تغییر، عنوان «۱۷باور ثروت‌ساز: افراد ثروتمند چگونه می‌اندیشند و چه استراتژی‌هایی را دنبال می‌کنند؟» را برای ترجمه‌ی همین کتاب انتخاب کرده و آن را با ترجمه‌ی سمیرا دامغانی چاپ و منتشر کرده است.

اسرار ذهن میلیونر/millionair mind

کتاب «اسرار ذهن میلیونر» را با همین عنوان، انتشارات هورمزد در سال ۱۳۸۹ با ترجمه‌ی زینب لامع چاپ و منتشر کرده و تا امروز چند بار تجدید چاپ شده است. این کتاب در موضوعات پول و ثروت و جنبه‌ی روانشناسی و همینطور موفقیت در کسب‌وکار جای گرفته است. فروست کتاب، از سری کتاب‌های حوزه‌ی موفقیت است. کتاب حاضر از سایر انتشارات با عناوین مختلف نیز بارها تجدید چاپ شده و به‌طور کلی مورد استقبال عمومی قرار دارد. نسخه‌ی انگلیسی این کتاب، نزد انتشارات جنگل موجود است.

برای یک نجار، داشتن ابزار خوب، خیلی مهم است، اما استفاده‌ی ماهرانه از آن ابزار، خیلی مهم‌تر است.

درباره نویسنده

ارزش خالص میلیونر خودساخته، تی هارو اکر (T. Harv Eker) درحال حاضر بیش از ۳ میلیون دلار آمریکا است. او با استفاده از اصولی که خودش در کتاب اسرار ذهن میلیونر آموزش می‌دهد، توانست در عرض ۲ سال و نیم از صفر به ثروتی هنگفت برسد. هارو اکر بنیان‌گذار مؤسسه‌ی Peak Potentials Training است که در زمینه‌ی موفقیت و رشد فردی فعالیت می‌کند. این شرکت، یکی از سریع‌ترین رشدها را درمیان شرکت‌های مشابه خود در امریکای شمالی داشته است. مردم از سراسر دنیا برای شرکت در سمینارهای ازپیش فروخته شده‌ی او به‌عنوان برنامه‌ی آخر هفته‌شان‌ شرکت می‌کنند. بالغ بر ۲۰۰۰ نفر در هر سمینارش حضور دارد. آموزش‌های هارو اکر تاکنون زندگی بیش از ۲ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده و به آن‌ها کمک کرده تا به اهدافشان در زمینه‌ی آزادی مالی نزدیک‌تر شوند. در وب‌سایت شخصی هارو اکر می‌توانید تمام برنامه‌های آموزشی و دوره‌های او را ببینید.

تی هارو اکر نویسنده‌ی پرفروش کتاب‌های SpeedWealth و Secrets of the millionaire mind است. او به خودش قول داده بود که اگر بتواند با این قوانین به ثروت دست پیدا کند، به دیگران کمک کند آن‌ها هم از همین طریق ثروتمند شوند. او با برگزاری سمینارهای متعدد و نوشتن کتاب‌های پرفایده، به قول خودش عمل می‌کند. همچنین دوره‌های تحسین‌برانگیزی چون مسیرهای زندگی و آموزش مربی برگزار کرده است.

اسرار ذهن میلیونر/millionair mind

هارو اکر در تورنتو بزرگ شد و سپس به آمریکا رفت. او فرزند یکی از مهاجران اروپایی است که تنها با سی دلار به آمریکای شمالی مهاجرت کرد. در دوران کودکی‌اش پول زیادی در زندگی‌اش نبود و به همین خاطر از ۱۳ سالگی کارکردن را آغاز کرد. به این‌صورت که روزنامه‌ها را تحویل می‌داد و بستنی اسکوپی می‌فروخت. پس از اینکه یک‌سال را در دانشگاه یورک سپری کرد، تصمیم گرفت رویاهایش برای میلیونرشدن را دنبال کند و آن‌ها را محقق سازد. در ابتدای سال‌های جوانی‌اش مشاغل متنوعی را در شهرهای مختلف امتحان کرد، اما به موفقیتی نرسید. اما بعداً توانست مسیر موفقیت و میلیونرشدن را پیدا کند.

دیدگاه دیگران

کتاب حاضر، در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز و USA Today قرار دارد. گروهی از خوانندگان آمازون معتقدند این کتاب به‌دلیل یک ایده‌ی مشخص که همان تغییر پیش‌شرط‌های ذهنی درباره‌ی ثروت است، کارآمد و ارزشمند به‌نظر می‌آید. اما توصیه‌های دیگرش در رابطه با ثروتمند شدن، مورد استقبال عده‌ای قرار نگرفته است. آن‌ها می‌گویند کتاب اسرار ذهن ثروتمند، برنامه‌ریزی مالی مشخصی برای ثروتمندشدن ارائه نمی‌دهد و تنها درباره‌ی الگوهای ذهنی و دلایل درونی صحبت می‌کند. با این‌وجود، کتاب توانسته ۴.۶ از ۵ ستاره را کسب کند. از دیگر نظرات بعضی از خوانندگان کتاب این است که در آن‌ها انگیزه‌ی زیادی برای مدیریت پول و ثروتمندشدن ایجاد کرده است و می‌تواند زندگی هرکسی را ازلحاظ ثروت تغییر دهد.

مارسی شیموف، نویسنده‌ی مشترک کتاب سوپ جوجه برای روح زنان، درباره‌ی این کتاب گفته است:

تی. هارو اکر، استاده ساده‌سازی راه‌های رسیدن به ثروت است و بالاخره با کتاب اسرار ذهن میلیونر، اصول قدرتمندش را به همه ارائه کرد.

آنتونی رابینز، مربی مطرح دنیا در زمینه‌ی موفقیت و ثروت می‌گوید: 

این کتاب را طوری مطالعه کنید که انگار زندگی‌تان به آن وابسته است؛ شاید ازنظر مالی واقعا همینطور باشد.

همچنین مارک ویکتور هنسن، نویسنده مشترک کتاب سوپ جوجه برای روح با فروش بیش از هفتاد میلیون، درباره‌ی هارو اکر می‌گوید:

هارو اکر یکی از خارق‌العاده‌ترین مربی‌های جهان امروز است. روش تجربی او متحول‌کننده است. هر زمان که او حرف می‌زند، نتایج حیرت‌انگیزی را خلق می‌کند.

نظر شما در رابطه با این کتاب چیست؟ انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به بخش معرفی کتاب را در بخش نظرات با در میان بگذارید و در صورتی که کتاب خاصی را برای معرفی در این بخش مدنظر دارید، نام آن را در بخش نظرات اعلام کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات