دیوار امکان فروش آنلاین را برای کسب‌وکارهای سنتی فراهم می‌کند

شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
در اوضاع‌واحوال سخت اقتصادی، مارکت‌پلیس دیوار فرصتی برای کسب‌وکارهای آفلاین فراهم می‌کند تا بتوانند محصولات خود را درمعرض دید میلیون‌ها مشتری قرار دهند و آن‌ها را آنلاین بفروشند.
تبلیغات

بعد از شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی در پی آن، بسیاری از کسب‌وکارها با افت شدید میزان فروش مواجه و برخی از آن‌ها به تعدیل نیروهای خود ناچار شدند و بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها دیگر حتی نتوانستند هزینه‌های اولیه‌ی خود را پرداخت کنند. به‌همین‌دلیل، برخی فروشگاه‌ها به فروش آنلاین محصولاتشان ازطریق شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها روی آورده‌اند.

مردم نیز این روزها کمتر برای خریدهای غیرضروری از منزل خارج می‌شوند و خرید آنلاین بیش از گذشته رونق پیدا کرده است. در همین زمینه، «دیوار» از راه‌اندازی بخش جدیدی به‌نام «دیوارِ فروشگاه‌ها» خبر داده که امکان فروش آنلاین برای کسب‌وکارهای سنتی را فراهم می‌کند. در این بخش جدید که به‌عنوان مارکت‌پلیس دیوار معرفی شده است، کسب‌وکارها صفحه‌ای مخصوص به‌خود دارند و از این طریق می‌توانند محصول خود را به مشتری معرفی کنند. البته مارکت‌پلیس دیوار هنوز به‌طوررسمی معرفی نشده؛ اما به‌دلیل وابستگی برخی کسب‌وکارها به ماه رمضان، این قسمت از دیوار با شعار «شعبه‌ی آنلاین فروشگاه شما با میلیون‌ها مشتری» فعالیت خود را زودتر آغاز کرده است.

نحوه‌ی عضویت و فعالیت کسب‌وکارها در بخش دیوارِ فروشگاه‌ها به این صورت است که کسب‌وکارها می‌توانند ازطریق پنل به آدرس marketplace.divar.ir مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. بعد از ثبت اطلاعات، با آن‌ها تماس گرفته و خواسته می‌شود پروانه‌ی جواز کسب خود را بارگذاری کنند. بعد از انجام این کار، پنلی دراختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا بتوانند فارغ از محدودیت‌های دیوار، محصولات خود را بفروشند.

البته دیوار درگاهی برای پرداخت آنلاین ندارد و مشتریان برای خرید محصول، باید با فروشنده در ارتباط باشند. به‌عبارت‌دیگر، نحوه‌ی خرید محصول از فروشنده مانند سایر آگهی‌های دیوار است که مشتری باید موجودبودن کالا را با خود فروشنده هماهنگ کند و بعد از کسب اطمینان از این موضوع، مانند سایر آگهی‌های دیوار با پذیرفتن تمامی مسئولیت‌ها، خرید خود را انجام دهد. طبق گفته‌ی وب‌سایت دیوار، امکان پرداخت در محل نیز برای مشتری وجود دارد. 

همان‌طورکه می‌دانیم، دیوار پیش‌از‌این نیز در حوزه‌ی خودرو و مسکن مارکت‌پلیس مشابه داشته؛ اما این قسمت جدید عمومی‌تر است و امکان فعالیت تمامی کسب‌وکارها را به شرط داشتن جواز کسب مهیا می‌کند. همچنین، در وب‌سایت مارکت‌پلیس دیوار نوشته شده ثبت‌نام تا اول تیر ۱۳۹۹ رایگان است؛ ولی امکان تمدید آن برای ماه‌های آینده نیز وجود دارد. درحال‌حاضر، برخی فروشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و می‌توانند حداکثر ۱۰ آگهی را به‌رایگان در اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹ منتشر کنند.

گفته می‌شود مارکت‌پلیس دیوار با هدف حمایت از کسب‌وکارها و مسئولیت اجتماعی در ایام کرونا طراحی شده است؛ به‌همین‌دلیل، احتمال دارد ثبت‌نام فروشگاه‌ها تا بعد از تیر ۱۳۹۹ نیز تمدید شود. این احتمال هم وجود دارد که فروشگاه‌ها بتوانند آگهی تعدادی از محصولات خود را به‌‌ رایگان ثبت و برای درج آگهی‌هایی بیشتر از سقف تعیین‌شده، هزینه پرداخت کنند.

شاید این سؤال برای همه پیش بیاید: دیوار در ازای هر خرید چه مبلغی از فروش را برای خود برمی‌دارد؟ پاسخ این است که دیوار سهمی از فروش فروشگاه‌ها ندارد؛ یعنی فروشگاه‌ها مبلغی از فروش خود را به دیوار پرداخت نمی‌کنند. آگهی‌ها با برند فروشگاه منتشر می‌شوند؛ یعنی هر فروشگاه صفحه‌ای جداگانه دارد و مشتریان مستقیم با خود فروشگاه در ارتباط هستند و فروش محصول مانند دیگر معاملات دیوار انجام می‌شود. به‌بیان‌دیگر، دیوار مانند سایر معاملات خود دخل‌و‌تصرفی در ماجرا ندارد و درصدی از فروش را دریافت نمی‌کند و درعوض مسئولیت خرید نیز با خود فروشنده و مشتری است.  

تفاوت مارکت‌پلیس دیوار با مارکت‌پلیس دیجی‌کالا این است که در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا ابتدا پول به حساب این شرکت وارد می‌شود و دیجی‌کالا بعد از کسر سهم خود و بعد از گذشت مدتی پول را به فروشگاه پرداخت می‌کند؛ اما در مارکت‌پلیس دیوار مشتری مستقیما با فروشنده در ارتباط است؛ یعنی دیوار سهمی بابت فروش هر محصول کسر نمی‌کند و پیگیری خرید با خود مشتری است. همچنین، مارکت‌پلیس دیوار به فروشندگان سنتی و آفلاین آموزش می‌دهد که بتوانند از این طریق وارد بازار آنلاین شوند و محصولات خود را بفروشند.  

مارکت‌پلیس دیوار بیشتر فروشگاه‌ها و افرادی را هدف قرار داده است که تا‌به‌حال تجربه‌ی فروش آنلاین نداشته‌اند و به‌صورت آفلاین فعالیت می‌کردند و نحوه‌ی ورود به بازار آنلاین را به کسب‌وکارها آموزش می‌دهد. البته این بدان‌معنا نیست که فروشگاه‌هایی با تجربه‌ی فروش آنلاین نمی‌توانند در مارکت‌پلیس دیوار فعالیت کنند.

لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی و لباس از حوزه‌های هستند که دیوار تمرکز بیشتری روی آن‌ها گذاشته است. دیوار همچنین از اداره‌های اصناف و اتحادیه‌ها شماره‌های کسب‌وکارها را گرفته است و با آن‌ها تماس می‌گیرد تا در دوران کرونا که مغازه‌ها بسته هستند یا فروش آفلاین کمی دارند، آن‌ها را آموزش دهد و به‌سمت فروش آنلاین بیاورد.

دیوار در بخش دیگری از وب‌سایت خود در توضیح مارکت‌پلیس نوشته است استفاده از تخفیف ویژه‌ی ارسال و پرداخت در محل برای صاحبان فروشگاه در دیوار امکان‌پذیر است. این یعنی دیوار همکاری‌اش را با کسب‌وکارهای فعال درزمینه‌ی ارسال و بسته‌بندی کالا آغاز کرده است که اگر فروشنده ارسال محصولات خود را با آن برند انجام دهد و بگوید با دیوار همکاری می‌کند، تخفیف مناسبی از شرکت حمل‌ونقل دریافت کند.

به‌نظر می‌رسد نحوه‌ی نظارت روی آگهی‌ها مانند گذشته است و آگهی‌ها همان روال ثبت آگهی در دیوار را برای انتشار طی کنند و تصاویر کنترل شوند. دریافت مجوز کسب از کسب‌وکارها هم به این دلیل است که خریداران با خیال راحت‌تری خرید کنند. امروزه در شبکه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های زیادی فعالیت می‌کنند که بعد از دریافت پول مشتری، جنسی ارسال نمی‌کنند؛ به‌همین‌دلیل به‌گفته‌ی روابط‌عمومی دیوار، این پلتفرم با دریافت جواز کسب فروشگاه و آدرس فیزیکی و شماره‌ی فروشگاه قابلیت پیگیری و کیفیت معاملات را افزایش می‌دهد. 

مارکت‌پلیس دیوار در وب‌سایت خود در بخش آمار به بیش از ۳۰ میلیون خریدار اشاره کرده و گفته است براساس آمار دیوار در دسته‌بندی‌های مختلف، برای هر آگهی در هر هفته حداقل ۱۵ نفر با فروشنده تماس می‌گیرند. همچنین، مشتریان می‌توانند پس از ثبت آگهی، از جزئیات تعداد بازدید و تماس آگهی مدنظر باخبر شوند.

کاربران نسخه‌ی اندروید دیوار اگر اپلیکیشن خود را به‌روز کرده باشند، می‌توانند فروشگاه‌هایی را مشاهده کنند که درحال‌حاضر در مارکت‌پلیس دیوار فعالیت می‌کنند. طبق آنچه در وب‌سایت دیوار نوشته شده، درحال‌حاضر بیش از دوهزار فروشگاه در این پلتفرم حضور دارند و فعالیت می‌کنند. نسخه‌ی iOS و وب‌سایت هنوز راه‌اندازی نشده‌اند؛ اما به‌زودی دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

نحوه‌ی کار مارکت‌پلیس‌ها در همه‌جای دنیا بدین‌ترتیب است که سودی از فروش را برای خود برمی‌دارند؛ ولی مارکت‌پلیس دیوار چون با هدف مسئولیت اجتماعی در ایام کرونا راه‌اندازی شده است، سودی از فروش دریافت نمی‌کند و به‌احتمال قوی، نمونه‌ی مشابهی در وب‌سایت‌های خارجی ندارد. همچنین، ازآنجاکه گفته می‌شود کشور در طولانی‌مدت درگیر ویروس کرونا و عواقب ناشی از آن خواهد بود، انتظار می‌رود مارکت‌پلیس دیوار همچنان بعد از بهبود نسبی وضعیت به فعالیت خود ادامه دهد. آموزشی که در‌حال‌حاضر به فروشگاه‌های آفلاین داده می‌شود، به آن‌ها کمک می‌کند در ایام پساکرونا هم بتوانند به‌همین‌شکل فعالیت خود را ادامه دهند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات