تجربه چندوظیفگی با جابجایی شغلی در درون شرکت

چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت‌های فناوری مانند گوگل و فیسبوک به کارکنان اجازه می‌دهند شغل‌های مختلف را امتحان کنند و کارشناسان می‌گویند که این استراتژی می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد.
تبلیغات

از کار در شرکت خود خسته شده‌اید؟ واضح است که اولین قدم، سر زدن به سایت‌های کاریابی و جستجوی فرصت‌های کاری هیجان‌انگیزتر در شرکت‌های دیگر است.

اما اگر شما در برخی از شرکت‌های پیشروی فناوری کار می‌کنید، ممکن است رویکردتان به این وضعیت متفاوت باشد. به‌طور خاص، ممکن است به فکر تلاش برای گرفتن شغلی جدید در تیمی جدید در همان سازمان باشید.

در حوزه‌ی منابع انسانی، این فرایند به‌عنوان «Internal Mobility» یا «جابجایی داخلی» شناخته می‌شود. کیت براردو، مدیر توسعه‌ی رهبری فیسبوک به بیزینس اینسایدر می‌گوید این همان روندی است که فیسبوک از آن حمایت کرده و اغلب، در استخدام‌های جدید خود اجرا می‌کند.

براردو از «مکالمات صادقانه» بین مدیران و کارکنان در مورد پیشرفت شغلی صحبت می‌کند:

اگر من واقعا برای پیشرفت کاری شما اهمیت قائل باشم (حتی اگر برای تیم دردناک باشد)، پاسخ درست ممکن است این باشد که شما می‌توانید در تیمی چندوظیفه‌ای کار کنید که در آن بیشتر از توانمندی‌ها و نقاط قوت خود استفاده کنید. این وضعیت در نهایت می‌تواند هم برای کارکنان و هم برای سازمان مفیدتر باشد.

در عین حال گوگل یک رویکرد چندجانبه به جابجایی داخلی دارد. این شرکت دارای برنامه‌ای با عنوان «بانجی» است؛ در این برنامه، هنگامی که یک کارمند به مرخصی والدی می‌رود، کارمند دیگری موقتا برای پوشش مسئولیت‌هایش اقدام می‌کند. کارمندی که در حال گذراندن مرخصی است از لحاظ ذهنی به میزانی از آرامش می‌رسد و کارمندی که مسئولیت‌های او را پوشش می‌دهد، می‌تواند نقش جدیدی را امتحان کند.

گوگل همچنین به سیاست «۲۰٪ زمان» خود می‌بالد (البته هنوز معلوم نیست که آیا این سیاست هنوز ادامه دارد یا خیر)، که به کارکنان اجازه می‌دهد زمان مشخصی را روی پروژه‌ای کاملا نامرتبط با کار خود، صرف کنند. در واقع جیمیل و اخبار گوگل به‌عنوان پروژه‌های زمانی ۲۰ درصد آغاز شدند.

Hootsuite به‌تازگی نسخه‌ی خودش از برنامه‌ی بانجی گوگل را اجرا کرده است. همان‌طور که رایان هولمز، مدیرعامل شرکت در لینکدین به اشتراک گذاشته است، این برنامه (Strech) کارمندان را ترغیب کرده تا یک روز در هفته را در تیمی متفاوت به مدت ۹۰ روز بگذرانند.

دانیل اک مدیرعامل اسپاتیفای به فست‌کامپنی می‌گوید که کارکنان به‌طور منظم تقریبا هر دو سال یک‌بار شغل خود را تغییر می‌دهند. اک از مفهوم «تورهای وظیفه» رید هافمن، مدیرعامل لینکدین، در مقابل اشتغال مادام العمر، مثال می‌آورد و می‌گوید:

وقتی شما در شغلی مشغول به کارید، چند سالی وقت دارید و سپس تور شما تمام می‌شود و زمان آن است که در مورد قدم بعدی فکر کنید.
ترک شغل

جابجایی داخلی هم برای کارمند و هم برای سازمان سودمند است

جابجایی داخلی می‌تواند برای کارمندان با دادن چالشی جدید و هیجان‌انگیز به آن‌ها و احیاء یک زندگی کاری کسل‌کننده، سودمند باشد. به عقیده‌ی کارشناسان، جابجایی داخلی روشی است که شرکت‌ها برای حفظ استعدادهای برتر خود به کار می‌گیرند.

در واقع، هولمز در لینکدین می‌نویسد که Hootsuite برنامه‌ی «کشش» را پس از درک اینکه «بسیاری از کارمندان شرکت را ترک می‌کردند زیرا می‌خواستند کار جدیدی را امتحان کنند» راه‌اندازی کرد.

این ایده که کارکنان به دلیل خسته شدن از کار شرکت را ترک می‌کنند، جدید نیست؛ همین‌طور این واقعیت که برخی شرکت‌ها به کارکنان اجازه‌ی انتقال بین تیم‌ها را می‌دهند. اما چندین کارشناس شغلی به بیزینس اینسایدر گفته‌اند از وقتی نسل هزاره به بازار کار هجوم آورده، شاهد افزایش گفتگوها در مورد جابجایی داخلی بوده‌اند.

جیمی کلین، مدیر عامل شرکت Inspire Human Resources می‌گوید:

نسل هزاره به شرکت‌هایی جذب شده‌اند که مسیر حرفه‌ای واقعی و درستی را برای آن‌ها به ارمغان آورد. آن‌ها می‌خواهند احساس کنند کار بزرگی که انجام می‌دهند به رسمیت شناخته می‌شود، آن‌ها نمی‌خواهند مدت زمان طولانی بدون داشتن مسئولیت‌های گسترش‌یافته یا تغییر عنوان کاری در شغلی بمانند.

اریکا کسوین، مربی اجرایی سابق در دانشکده‌ی کسب‌وکار استرن دانشگاه نیویورک و نویسنده‌ی کتاب «Bring Your Human to Work»، همچنین به «مسطح شدن» سازمان اشاره می‌کند. در واقع سلسله‌مراتب سنتی شرکت‌ها در حال فروپاشی است. کسوین می‌گوید: «تقریبا ضروری است که افراد را به‌طور افقی یا مورب حرکت دهیم. این جابجایی‌ها یک ارتقاء جدید محسوب می‌شود.»

الکساندرا دیکینسون، کارشناس شغلی و مدیر استراتژی شرکت تامین مالی شخصی SoFi می‌گوید:

جابجایی داخلی ممکن است در حوزه‌ی فناوری رایج‌تر از سایر صنایع باشد، نه صرفا به این دلیل که کارکنان جوان‌تر هستند؛ بلکه به این دلیل که شرکت‌های فناوری تمایل دارند که «پیشرفته» و «پیشرو» باشند.

علاوه‌بر این، جنی بلیک، مربی شغلی، عضو سابق گوگل و نویسنده‌ی «Pivot» می‌گوید: «شرکت‌های فناوری ممکن است به محیط متغیر، بیشتر از برخی موسسات قدیمی عادت داشته باشند».

job

تجربه‌ی چندوظیفه‌ای ممکن است در بلندمدت به نفع حرفه‌ی شما باشد

به عهده گرفتن نقش‎های جدید در تیم‌های جدید می‌تواند در بلندمدت سودمند باشد. بر اساس مطالعه‌ی اخیر لینکدین، کارکنانی که داری تجربه در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار هستند نسبت به کسانی که در یک حوزه‌ی تخصصی کار کرده‌اند، بیشتر احتمال دارد به سمت‌های مدیریت ارشد ارتقاء یابند.

دیکینسون می‌گوید: «هنگامی که شما در نهایت برای کار در شرکتی دیگر تقاضا می‌دهید، ممکن است به تجربه‌ی چندوظیفه‌ای شما بهای بیشتری بدهند. شما در مورد نحوه‌ی تاثیر بخش‌های مختلف کسب‌وکار بر دیگر بخش‌ها بیشتر می‌آموزید.» (که خود به توسعه مهارت‌های تخصصی کمک می‌کند.)

اگر به فکر انتقال به بخش دیگری در شرکت فعلی خود هستید، عوامل متعددی وجود دارد که باید در ذهن داشته باشید. اول از همه فرهنگ سازمانی شرکت است. دیکینسون می‌گوید برخی از شرکت‌ها یک کارمند با تجربه‌ی فراوان چندوظیفه‌ای را مانند یک دارایی می‌بینند و برخی چنین فکر می‌کنند که آن‌ها در حال از این شاخه به آن شاخه پریدن هستند زیرا نمی‌توانند تصمیم بگیرند.

همچنین مهم است که توجیه محکمی برای شایسته‌ی این جابجایی بودن داشته باشید؛ به‌ویژه به دلیل اینکه بیشتر مدیران نمی‌خواهند شاهد رفتن یک کارمند با کارایی بالا باشند.

بلیک قبل از اینکه به بخش توسعه‌ی حرفه‌ای برود، به‌عنوان مربی محصول AdWords در گوگل شروع به کار کرد. او شروع به شرکت در آموزش‌های مربیگری در شب‌ها و تعطیلات آخر هفته کرد و هنگامی که به مدیر خود در مورد تغییر دادن شغلش در گوگل صحبت کرد، ابتدا درخواست او رد شد.

در نهایت، یک فرصت فراهم شد و بلیک توجیه خود را بیان کرد: «او آموزش دیده بود تا یک مربی باشد، یک وبلاگ محبوب داشت و در پروژه ۲۰٪ زمانی گوگل کار کرده بود که او را شایسته‌ی برنامه‌ی مربی شغلی می‌کرد؛ جایی که به آن تعلق داشت».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات