چرا باید از محیط کاری خود سپاس‌گزار باشیم

دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
به جای ناله و شکایت کردن از ناراحتی‌ها و مشکلات محیط کار، در این مطلب، ۱۷ مورد از مواردی که می‌توانیم بابتشان شکرگزار باشیم را فهرست کرده‌ایم.
تبلیغات

مردم در مناسبت‌های مختلف از سنت دوست‌داشتنی ابراز قدردانی برای اتفاق‌های خوبی که اتفاق افتاده و تمام لحظاتی که احساس خوشبختی کرده‌اند، پیروی می‌کنند. با این وجود، هنگامی که ما به دفتر کار باز می‌گردیم، احتمال بیشتری دارد که بیش از قدردانی به شکایت کردن بپردازیم. از این گذشته، شکایت کردن از ناراحتی‌ها و مشکلات،از صحبت کردن  وراضی بودن از خوبی‌های کار راحت‌تر است.

اما بگذارید برای چند لحظه هم که شده به خاطر جنبه‌های مثبت شغلمان سپاسگ‌زار باشیم. ای. جی. جاکوبز در کتاب جدید خود با عنوان هزار بار متشکرم می‌نویسد: «من از همه‌ی کسانی که در فراهم کردن قهوه‌ی صبحانه‌ام نقش داشته‌اند (از جمله کشاورزان و بازرسان اداره‌ی بهداشت) تشکر می‌کنم.»

جاکوبز می نویسد: «من سال‌ها تحسین‌کننده‌ی قدردانی بوده‌ام، زیرا قدردانی یکی از کلیدهای خوب زندگی کردن است. شاید حتی همانطور که سیسرو می‌گوید، از بالاترین فضایل باشد.»

جاکوبز به تحقیقاتی استناد می‌کند که نشان می‌دهد: «مزایای روانشناختی قدردانی بسیار است: کاهش افسردگی،کمک به خوب خوابیدن، بهبود رژیم غذایی و حتی افزایش انگیزه‌ بیشتری برای ورزش کردن، از مزایای آن هستند. مطالعه اخیر نشان داد که قدردانی باعث می‌شود افراد در برخورد با غریبه‌ها بخشنده‌تر و مهربان‌تر باشند.»

work space

بنابراین فهرستی را در ادامه می بینید که هرچند ساده، اما مواردی ارزشمند برای قدردان بودن در محل کار هستند. شما می‌توانید موارد خودتان را برای سپاسگزار بودن در محیط کار به آن اضافه کنید:

۱. چای یا قهوه‌ی داغ: چه محل کار شما دارای یک آشپزخانه یا آبدارچی یا یک کتری قدیمی باشد، می‌توانید کافئین مورد نیاز در طول روز را دریافت کنید.

۲. کولر: بدن و پوست خود را تازه و هیدراته نگه دارید.

۳. فناوری: ما می‌توانیم در مورد مشکلات و دشواری کار با مایکروسافت آفیس و پاورپوینت ناله و شکایت کنیم، اما به این فکر کنیم که ۵۰ سال پیش این کارها چگونه انجام می‌شد. تکنولوژی شامل ماشین‌های تایپ و تلفن بود و شما ارائه‌ی خود را روی ورق‌های پلاستیکی درست می‌کردید که بعدا روی یک پروژکتور اورهد نمایش داده می‌شد. نوستالژی خوب است، اما چه کسی می‌خواهد به آن زمان برگردد؟

۴. ایمیل: بله، شما پیام‌های زیادی دریافت می‌کنید که باید پاسخ دهید؛ اما ایمیل به شما اجازه می‌دهد با هرکسی، در هر جایی، با سرعت زیاد و به طور کارآمد و (معمولاْ) اثربخش ارتباط برقرار کنید.

۵. محل کار: دلیلی وجود دارد که هنوز بسیاری از ما به محلی مرکزی می‌رویم تا کارمان را انجام دهیم. فضای کار، محیطی را فراهم می‌کند که افراد می‌توانند در آن با هم همکاری کنند.

۶. کار کردن از خانه: اگر شما می‌توانید از خانه کار کنید (گاهی اوقات یا به صورت منظم و مرتب) این روش کار نیز مزیت‎هایی دارد. عدم نیاز به رفت و آمد، توانایی پوشیدن لباس‌های راحتی در تمام روز و فاصله گرفتن از همه‌ی حواس‌پرتی‌های دفتر کار برخی از این مزایا هستند.

۷. زمانی برای فکر کردن: ما به قلم‌هایی که جوهرش تمام نشود و محیطی دلچسب و آرام و زمان برای فکر کردن نیاز داریم. در این دنیای جلسه پشت جلسه، باید زمانی را برای تمرکز کردن روی پروژه‌هایی نگه داریم که نیاز به تمرکز دارند.

۸. چالش‌های بزرگ، دشوار و به ظاهر غیرممکن: ما اغلب وقتی که کسی برای یک مشکل بزرگ (که به نظر راه حل امکان‌پذیری ندارد) به ما مراجعه می‌کند، یا وقتی زمان برای حل یک مشکل کم است، احساس خوشایندی داریم. چالش‌های این‌چنینی، بهترین محک برای توانایی‎های ما هستند.

۹. ۱۰.۰۰۰ ساعت تمرین: همچنان‌که در حرفه‌ی خود پیشرفت می‌کنید و تجربه‌های ارزشمند و متنوعی بدست می‌آورید کار کردن برای شما آسان‌تر می‌شود. تجربه شما را قوی‌تر می‌کند، بنابراین می‌توانید با چالش‌های دشوارتری روبرو شوید.

Physical Spaces

۱۰. موفقیت‌های کوچک: خدا را شکر که هیچ ارتفاعی، اورست نیست. برای صعود، به تپه‌های کوچک نیاز داریم. به‌علاوه فرصت برای بلند کردن پاها از روی پدال و پایین رفتن از طرف دیگر بدون صرف انرژی هم جذاب خواهد بود. در غیر این صورت، کار خیلی سنگین و طاقت‌فرسا خواهد بود.

۱۱. اعتماد به نفس: برای رسیدن به اهداف بزرگ، اعتماد به نفس لازم است. این وضعیتی ذهنی است که می‌تواند خواسته‌ها و رویاها را به واقعیت تبدیل کند. اما حقیقت این است که وقتی پای اعتماد به نفس در میان باشد، گاهی اوقات شما باید به داشتن آن تظاهر کنید تا آن‌را بدست آورید.

۱۲. رقابت: مطمئناْ، اگر در سازمان رقابت وجود نداشته باشد، زندگی فوق‌العاده آسان خواهد بود. اما خبر خوب این است که رقبا، صبح‌ها شما را از تختخواب به بیرون پرت می‌کنند. همین رقابت، شما را وادار به بهتر بودن در دفعات بعد می‌کند. با رقابت، شما هرگز در مسیر رشد به وضع موجود راضی و خوشنود نخواهید بود.

۱۳. منابع محدود: روزها هرگز ساعات کافی برای انجام حتی نیمی از وظایف، ندارند. از طرفی، منابع محدود، ذهن را پرورش می‌دهد و باعث می‌شود که ما تقریباْ هر روز اولویت‌های خود را تعیین کنیم. بنابراین ما مجبور به تمرکز بر مهمترین موارد هستیم و اجازه می‌دهیم موارد غیرضروری‌تر به بعد موکول شوند.

۱۴. همکاران خاص: اگر همه‌ی ما در محیط کار مثل هم بودیم، وضعیت خیلی خسته‌کننده می‌شد (برخی از شرکت‌ها به این روش استخدام می‌کنند که خیلی ترسناک است). پس باید بابت ویژگی‌های خاص و منحصربه فرد همکارانمان سپاس‌گزار باشیم. دیدگاه‌های غیرمعمول، حتی جوک‌های آنها. همه‌ی موارد عجیب و غریب اطراف ما، هر روز زندگی را جالب‌تر می‌کنند.

۱۵. کار گروهی: ما با ترکیب مغزهای عجیب و غریب خود می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم. در نتیجه، ایده‌هایی را ارائه می‌کنیم که هیچ کدام از ما به تنهایی و جداگانه نمی‌توانستیم به آن برسیم.

۱۶. خنده: هنگامی که تحت فشار هستید، احتمال دارد حس شوخ طبعی خود را از دست بدهید. اما زمانی که کسی شوخی می‌کند، همه چیز به شکل مطلوب خود باز می‌گردد.

۱۷. زمان مرخصی: شما باید خود را شارژ کنید و از بخش دیگر زندگی خود هم مراقبت کنید. مرخصی، این زمان مطلوب را به شما می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات