۱۴ کاری که افراد خلاق و مبتکر در ۱۵ دقیقه‌ی اول روزکار‌ی انجام می‌دهند

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۴
مطالعه 7 دقیقه
برخلاف تصور رایج اغلب مردم، سازنده و مبتکر بودن، به بهره‌ی هوشی بالا یا قدرت و داشتن توانایی منحصربفردنیازی ندارد. در واقع با انجام کارهایی ساده و عادت دادن آنها در خود می‌توانید فردی خلاق باشید. در ادامه به معرفی ۱۴ عادت مختلفی را که افراد مبتکر ۱۵ دقیقه قبل شروع کار روزانه انجام می‌دهند می‌پردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همه ما خواهان  خلاقانه  زندگی کردن و یا خلاقانه کار کردن  هستیم؛ اما واقعا اینگونه زندگی کردن ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشد. نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که خلاقانه زندگی کردن بیش از اینکه شبیه به هر چیزی باشد، شبیه به عادت است و همراه هر عادتی قوانین خاصی وجود دارد که با دنبال کردن آنها می‌توانید سفت و سخت به آن عادت بچسبید. اغلب مردم از نبود وقت کافی برای انجام دادن کارها گله می‌کنند، اما برخی افراد هستند که بیشترین کارها را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند؛ در نتیجه همیشه وقت اضافه برای انجام کارهای بیشتر دارند. در ادامه می‌بینید که انجام عادت‌های بسیار ساده‌ای که آدم‌های خلاق در ۱۵ دقیقه‌ی شروع کاریشان انجام می‌دهند چگونه روزکاری آنها را تغییر می‌دهد.

Productive people 1

۱. آدم‌های خلاق حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع رسمی ساعت اداری، در دفترشان قدم می‌زنند

افراد مبتکر اهمیت گزارش آغاز کاری را به خوبی می‌دانند. آنها به جای عجله کردن و شتافتن در انجام موقت کارها، خانه‌شان را زودتر ترک می‌کنند و با آسودگی‌خاطر بیشتری به سمت محل کار قدم می‌زنند. آنها همچنین چند آهنگ آرام‌بخش را در شروع روزکاری‌شان انتخاب می‌کنند تا هم خلق بشاش‌تری داشته باشند و هم ۱۵ دقیقه وقت اضافی برای آماده شدن به دست بیاورند.

۲. فضای کاری‌شان را حرفه‌ای می‌چینند

همچون یک پزشک در حال جراحی در اتاق عمل و همچون یک آشپز در حال آشپزی در آشپزخانه، افراد مبتکر قبل از اینکه کارشان را شروع کنند مطمئن می‌شوند که همه ابزارهای مورد نیاز کاری آماده هستند و در موقعیت مناسب خودشان قرار دارند. آنها فضای کاریشان را همیشه مرتب و منظم حفظ می‌کنند تا اگر نیازی به چیزی داشتند بیهوده وقت ارزشمند خود را را برای پیدا کردن آنها هدر ندهند.

۳. کاری را که انجام می‌دهند دوباره بازبینی می‌کنند

مرور آنچه را که قبلا انجام داده‌اید، مخصوصا زمانی که از سفر یا تعطیلات آخر هفته باز می‌گردید، بسیار مفید است. آدم‌های خلاق هنگامی که می‌خواهند کارشان را دوباره آغاز کنند، خودشان را با کارهایی که قبلا انجام داده‌اند آماده می‌کنند. پایان کار همیشه حس خوبی در آدم ایجاد می‌کند؛ آنها به جای اینکه مستقیما به سمت انجام کار شیرجه بزنند، دستاوردها و موفقیت‌های قبلی خودشان را مرور می‌کنند. انجام چنین کاری علاوه بر اینکه مسیر کار بعدی که می‌خواهید شروع کنید را مشخص می‌کند، می‌تواند احساس دوباره موفق شدن و انجام دادن آن کار در شما را نیز تقویت کند.

۴. آنها فهرست وظایف کاری و سر موعد مقرر انجام دادن آنها را ارزیابی می‌کنند

افراد مبتکر، لیستی از کارهایی که می‌خواهند انجام دهند دارند و همیشه کارهایی را در ابتدای روزکاری انتخاب می‌کنند که راهبری و از پیش برنامه‌ریزی شده است. آنها ضرب‌العجل‌ها و جلسات کاری مهم و را به خود یادآوری می‌کنند و سعی می‌کنند کارهایشان را بر اساس این‌ها زمان‌‌بندی و اولویت‌بندی کنند.

Productive people 2

۵. سه کاری که از همه مهم‌تر است انتخاب می‌کنند

آدم‌های خلاق و مبتکر می‌دانند که اگر بیش از حد برای خود برنامه بچینند در آنها غرق خواهند شد. برای اینکه آنها بتوانند فقط بر کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند و همچنین از چند وظیفگی پرهیز کنند، سه کاری که از همه مهم‌تر است را برمی‌گزینند و شش‌دانگ حواس خود را متوجه این سه کار می‌کنند. Leo Babauta، بنیان‌گزار وب‌سایت بهره‌وری Zen Habits، همیشه سه کار را که از همه مهم‌تر هستند هر روز برای انجام دادن انتخاب می‌کند و هر روز صبح در مسیر انجام آنها حرکت می‌کند.

۶. افراد خلاق از خودشان سوالات خلاقانه‌ای را می‌پرسند

با سوالات مبتکرانه و خلاقانه‌ای که آنها از خود می‌پرسند، به روشنی آن چیزی را که هر روز می‌خواهند در آن موفق شوند به دست می‌آورند. اگر مشکلاتی وجود داشته باشند که نیاز به حل کردن آنها احساس شود، این مشکلات را شناسایی کرده و آن‌ها را ارزیابی می‌کنند. آنها زما‌ن خود را در طول روز برای حل مسائل بی‌اهمیت هدر نمی‌دهند؛ درواقع با پرسیدن سوالات خوب و مفید از خود، حتی انگیزه‌ی کافی برای انجام وظایف در طول روز را نیز به دست می‌آورند. برای مثال رون فریدمن (Ron Friedman) یک متخصص در زمینه‌ی انگیزش انسان می‌گوید که هر روز هنگام شروع کاری این سوال را از خود بپرسید «امروز نیز تمام می‌شود و این دفتر را با احساس فوق‌العاده‌ای از موفقیت ترک می‌کنم. امروزمن چه چیزی به دست آوردم»

۷. آنها ایمیل‌هایشان را بررسی نمی‌کنند، مگر اینکه واقعا مجبور باشند

افراد مبتکری همچون دیوید کراپ (David Karp) بنیان‌گزار سایت Tumblr ، در ۱۵ دقیقه‌ی اول روزکاری،‌ به هیچ‌وجه ایمیل‌های خود را نمی‌خوانند. آنها می‌دانند چنین کاری به راحتی ممکن است آنها را سردرگم و آشفته کند. اما اگر آنها در انتظار نشستن یک ایمیل مهم از رئیس‌ و یا مشتری‌هایشان هستند، نظر اجمالی به فهرست ایمیل‌های آمده می‌اندازند. آنها نه بر اساس ترتیب زمانی به ایمیل‌ها جواب می‌دهند و نه بدون فکر کردن جواب را می‌فرستند.

Productive people 4

۸. موبایل خود را بر روی بی‌صدا (silent) قرار می‌دهند

افراد مبتکر می‌دانند که بیشترین حجم کار‌ باید در صبح انجام شود؛ بنابراین هر آنچه را که مهم است اولویت‌بندی می‌کنند و در ابتدا با آنها شروع می‌کنند. آنها تلفن همراه‌شان را بر روی بی‌صدا قرار می‌دهند و لازم نمی‌بینند تا به پیام‌ها و اطلاعیه‌ها که ممکن است هر لحظه ذهن آنها را از کاری که انجام می‌دهند فراری دهد، پاسخ دهند.

۹. آنها روزکاری پیش ‌رو را همانند آنچه که دوست دارند تجسم می‌کنند

همانند ورزشکارانی که از فنون تصویرسازی ذهنی برای تمرینات و رقابت‌ها استفاده می‌کنند، افراد مبتکر نیز تصاویر ذهنی مثبتی از موفقیت و پیشرفت‌شان را در ذهن حک می‌کنند. آنها به صورت ذهنی آنچه را در طول روز می‌خواهند انجام دهند، تمرین و تکرار می‌کنند. بعد از آن هر وقت که به آنها نیاز شد، بسیار راحت‌تر می‌توانند آنها را پیدا کنند.

Productive people 7

۱۰. چند لحظه‌ای را فقط به عمیق نفس کشیدن اختصاص می‌دهند

افراد مبتکر می‌دانند که ممکن است روز طولانی و شلوغی را داشته باشند؛ بنابراین حتی زمانی که شروع به کار نکرده‌اند، کمی استراحت می‌کنند. عمیقا تنفس کشیدن، اکسیژن بیشتری را برای مغزتان مهیا می‌کند. این کار باعث می‌شود تا شما افکاری روشن‌تر و مبتکرانه‌تر، و همچنین احساسی راحت‌تر و خونسردی داشته باشید.

۱۱. آنها برخی حرکات کششی انجام می‌دهند

افراد خلاق می‌دانند که قرار است کل روزشان را جلوی کامپیوتر بر روی صندلی بنشینند. همچنین آنها این را هم می‌دانند که به طور مداوم غیرفعال و بی‌جنب و جوش بودن، مشکلات سلامتی در درازمدت را به دنبال خواهد داشت. برای رودررویی با این مشکلات، آنها حرکات ورزشی و کششی را در ۱۵ دقیقه‌ی اول روزکاری‌شان انجام می‌دهند. همچنین آنها همین حرکات را در طول روز به دفعات نیز تکرار می‌کنند.

۱۲. برای زمان کاری همکارانشان ارزش قائل‌اند

افراد مبتکر در ابتدای روزکاری با همکارانشان درمورد مسائل کاری صحبت نمی‌کنند. آنها به زمان و فضای کاری افراد دیگر احترام می‌گذارند و می‌دانند که همکارانشان برای آماده‌ی کار شدن به وقت نیاز دارند.

Productive people 6

۱۳. آنها قبل از کمک کردن به دیگران، به برآوردن نیازهای خود فکر می‌کنند

افراد خلاق تحقق نیازهای خودشان را مقدم بر نیازهای دیگران می‌دانند. آنها اولویت‌های اصلی خودشان را تعیین می‌کنند و کارهای دیگران را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهند. هیچ‌وقت تلاش نمی‌کنند که یک ابَر مرد یا ابَر زن باشند و به هرکسی که نیاز به یاری رساندن داشت کمک کنند. آنها به این ۱۵ دقیقه‌ی معمول خود احترام می‌گذارند و اگر فردی چیزی از آنها درخواست کند، مودبانه آن را رد کرده یا به تاخیر می‌اندازند.

۱۴. آنها از چالش و کاری که پیش رو دارند سپاس‌گزار هستند

افراد مبتکر هر روز صبح به خود یادآوری می‌کنند تا از کاری که دارند سپاس‌گزار باشند. آنها به چالش‌ها نه به عنوان یک سد معبر، بلکه به عنوان یک سکوی پرتاب و یک فرصت برای رشد و توسعه‌ی خودشان نگاه می‌کنند. داشتن احساس خوبی از کاری که انجام می‌دهید باعث می‌شود به فرسودگی شغلی دچار نشوید و بتوانید هر نوع احساس منفی را از خودتان دور کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات