چگونه برای دورکاری و ساعات کاری منعطف با رئیس خود مذاکره کنیم

شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شاید شما هم از آن دسته افراد خواهان دورکاری یا تطبیق دادن کار با شرایط زندگی‌ خود هستید؛ ولی راه عنوان کردن درخواستتان را نمی‌دانید.
تبلیغات

هرساله تغییر و تحولات بسیاری در زمینه‌ی علم‌آموزی، مهارت‌پروری، کارآفرینی و استخدام نیروی کار به‌ وجود می‌آید. ساعات کاری نیز از این مقوله عقب نمانده‌اند و شاهد برنامه‌ریزی‌های شخصی و شرایط کاری متنوع در سازمان‌های خصوصی هستیم. اما بعضی از صاحبان کسب‌وکار هنوز هم طبق برنامه‌ریزی سنتی پیش می‌روند و از کارکنان، انتظار حضور مداوم در محیط کار دارند. اگر دانشجو یا چند‌شغله هستید یا به‌تازگی پدر و مادر شده‌اید و ترجیح می‌دهید ساعات کاری منعطف داشته باشید یا برای مدتی دورکاری کنید، ما به شما کمک می‌کنیم که پیشنهادتان را به نحوی تأثیرگذار با رئیس شرکت‌ مطرح کنید:

قرارداد کاری را دوباره بررسی کنید

به‌طور حتم زمان استخدام، فرم قرارداد همکاری را پر کرده و آن‌ را امضا کرده‌اید؛ اما احتمالا تمام گزینه‌های آن را نخوانده‌اید یا به خاطر ندارید. پس قبل از رفتن به اتاق رئیس لازم است برگردید و دوباره شرایط همکاری را بخوانید. شاید در بین گزینه‌ها به دورکاری اشاره شده باشد. آنگاه می‌توانید با آگاهی بیشتر درخواست خود را مطرح کنید یا پیشنهاد تازه‌ای بدهید.

برنامه‌ریزی‌ خود را بنویسید

پس از بررسی متن قرارداد و قبل از مراجعه به اتاق رئیس، برنامه‌ی متعادل مورد نظرتان را یادداشت کنید و منافع شرکت و زندگی شخصی‌تان را در آن لحاظ کنید. روزهایی از هفته را که می‌توانید به‌صورت حضوری در محل کار باشید، مشخص کنید و آن وظایفی که در خانه با تمرکز بیشتری انجام می‌دهید، عنوان کنید. همچنین اگر اتاق کار شخصی در خانه دارید، رئیستان را در جریان آن محل بگذارید تا اطمینان خاطر بیشتری پیدا کند.

مزایای دورکاری را لیست کنید

اگر تابه‌حال در محل کار شما دورکاری کارمندان وجود نداشته، برای ترغیب کردن کارفرمایتان لازم است لیست فواید و مزایای دورکاری را برای او شرح دهید. تلف نشدن زمان، استرس کمتر، بازدهی کاری بالاتر و ...، از جمله این مزایا هستند. بدین ترتیب دید او بازتر خواهد شد و به پیشنهاد شما فکر خواهد کرد.

دورکاری

با رئیس خود صحبت کنید

تمام مراحل بالا مقدمه‌چینی برای عنوان کردن درخواستتان بود و حالا موعد آن رسیده است که با اطلاعات و برنامه‌ریزی موجود، برای صحبت کردن پا پیش بگذارید. در سخن‌هایتان نهایت ادب و احترام را رعایت کنید. لحن شما نباید طلبکارانه باشد و اجازه ندهید گفت‌وگویتان به بحث کردن تبدیل شود. شما صرفا پیشنهاد‌دهنده هستید و قرار است راجع به مزایای دوجانبه مطالبی عنوان کنید. گشاده‌رو و خوش‌برخورد باشید؛ اما خوش‌بینی خود را کنترل کنید تا در صورت شنیدن جواب منفی بر احساسات خود مسلط باشید. پس از پایان مکالمه‌، به مدیر شرکت فرصت فکر کردن بدهید تا روی زمان، مکان، منابع انسانی و حجم پروژه‌های کاری فکر کند.

پیشنهاد دوره‌ی آزمایشی بدهید

اگر رئیستان برای اجرای این پیشنهاد آمادگی و اطمینان کافی ندارد، اجرای یک دوره‌ی آزمایشی را به او پیشنهاد دهید تا بتوانید در طول یک هفته این برنامه‌ی انعطاف‌پذیر را اجرایی کنید. این روش برای شما و کارفرمایتان فرصت امتحان و ارزیابی فراهم می‌آورد. حتی اگر جواب او منفی بود سریع خودتان را نبازید، تلاشتان را برای سخت کار کردن و متقاعد کردنش ادامه دهید و خود را به‌عنوان یک کارمند خوب و متعهد اثبات کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات