خنداندن همکاران در محیط کار، شما را با اعتماد به نفس و شایسته نشان می‌دهد

جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
شوخی با دیگران و خنداندن آن‌ها باعث می‌شود تا محیط کار پویاتر شود و همکاران، شما را فردی با اعتماد به نفس و شایسته تلقی کنند.
تبلیغات

مطالعات نشان داده‌اند که خندیدن همکاران با یکدیگر، می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و نوآوری در محیط کار شود. به‌علاوه، محققانی از مدرسه کسب و کار هاروارد (Harvard Business School) و مدرسه کسب و کار وارتون (Wharton School of Business) به‌تازگی دریافته‌اند که افراد، کسانی را که توانایی طنزپردازی دارند، نسبت به کسانی که در هنگام تعریف یک جوک یا لطیفه احساس راحتی نمی‌کنند، به‌عنوان اشخاصی با اعتماد به نفس بیشتر و شایسته‌تر تلقی می‌کنند.

در یک آزمایش، محققان از ۱۶۶ شرکت‌کننده خواستند تا ویژگی‌های یک شرکت را که در حوزه سینما، تلویزیون، کتاب‌های کمیک فعالیت می‌کند، ارزیابی کنند. این ویژگی‌ها را دو نفر برای افراد ارائه می‌کردند. ارائه نفر اول باید به شیوه‌ای جدی صورت می‌گرفت، در حالی که ارائه نفر دوم باید جذاب و طنزآمیز به نظر می‌رسید. شرکت‌کنندگان فردی را که ارائه‌ای طنزآمیز داشت به‌عنوان فردی که اعتماد به نفس بیشتری دارد، ارزیابی کردند و تمایل داشتند که این شخص را به‌عنوان رهبر انتخاب کنند.

در پژوهشی دیگر، محققان ۵ سناریو مصاحبه شغلی را برای شرکت‌کنندگان ارائه دادند. این سناریوها به تشریح گفتگوی بین مدیر استخدامی و متقاضیان کار می‌پرداختند. در یکی از این سناریوها، متقاضی به سؤالات مدیر استخدامی با واکنش‌هایی جدی پاسخ ‌می‌داد. در موردی دیگر، متقاضی کار، لطیفه‌ای مقتضی شرایط برای مدیر استخدامی تعریف می‌کرد و موفق می‌شد او را بخنداند. در مورد سوم متقاضی شغل، جوکی نامناسب می‌گفت ولی می‌توانست مصاحبه‌کننده را بخنداند. سناریوی چهارم نیز شامل یک شوخی مناسب ولی بی‌مزه و مورد آخر هم شامل یک شوخی نامناسب با محل کار و بی‌مزه می‌شد. در هر یک از این سناریوها، محققان از شرکت‌کنندگان می‌خواستند که اعتماد به نفس و شایستگی متقاضی کار را در پاسخ به یک سؤال مورد سنجش قرار دهند.

بر اساس واکنش‌هایی که شرکت‌کنندگان در این مطالعه، نسبت به تغییرات در شیوه برخوردها و سناریوهای مصاحبه شغلی نشان داده بودند، محققان دریافتند که اگرچه در هنگام مصاحبه، شوخی‌های موقعیت ناشناسانه موجب می‌شود فرد، با اعتماد به نفس به نظر برسد؛ اما این کار همچنین باعث می‌شود شایستگی فرد از نظر دیگران کمتر از فردی تلقی شود که لطیفه‌ای مناسب و درخور شرایط می‌گوید.

به هر حال، محققان در این پژوهش نتیجه گرفتند که یک شوخی یا جوک نامناسب اگر به‌درستی توسط فرد مقابل درک شود، خنده او می‌تواند تا حدود زیادی از کاهش میزان اعتبار و شایستگی گوینده نزد مخاطب جلوگیری کند. از طرف دیگر، کمتر پیش می‌آید که شوخی‌های نامناسب به دیدگاه همکارانتان در مورد شما آسیب بزند، بلکه اصلا ممکن است این اتفاق هرگز رخ ندهد. حتی اگر با جوکی که می‌گویید موفق نشوید اطرافیان خود را بخندانید، صرف شوخی و مزاح باعث می‌شود شما فردی با اعتماد به نفس به نظر برسید.

آلیسون وود بروکس (Alison Wood Brooks) در مقاله‌ای که در نشریه هاروارد بیزینس ری‌ویو (Harvard Business Review) منتشر کرده است، می‌نویسد: «از شکست نهراسید». شوخی‌های شما به جایگاه اجتماعی که در آن قرار دارید و یا به طرز فکر اشخاص شایسته در مورد شما لطمه‌ای وارد نمی‌کند. بلکه حتی ممکن است موجب شود دیگران در مورد اعتماد به نفس شما قضاوت بهتری داشته باشند.

برای آن‌که در کسب و کار خود موفق باشید، باید فهمی از طبیعت انسان‌ها داشته باشید و مخاطبان خود را بشناسید. این مجموعه از مهارت‌ها، در طنزپردازی نیز کاربرد دارد. اگرچه این مطلب ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما ما در اینجا بخشی از پشتوانه نظری این موضوع را ارائه دادیم. در نظر داشته باشید جوکی که برای بهترین دوست خود تعریف می‌کنید، ممکن است در هنگام برقراری ارتباط با ارباب رجوع شما چندان مناسب نباشد. زمینه‌ها و شرایط در ارتباط افراد بسیار تعیین‌کننده هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات