چه کسانی هسته بیت کوین را توسعه می‌دهند؟

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
توسعه‌دهندگان بیت کوین به‌طور خستگی‌ناپذیر برای ایجاد و نگه‌داری شبکه متن‌باز این ارز دیجیتال تلاش می‌کنند. در این مقاله، قصد داریم شما را با ارتش کوچک توسعه‌دهندگان قلب بیت کوین آشنا کنیم.
تبلیغات

نگه‌داری و ارتقای منظم پروتکل بیت کوین مانند اکثر پیاده‌سازی‌های نرم‌افزاری، بسیار مهم است. البته ماهیت غیرمتمرکز و متن‌باز پروتکل بیت کوین باعث شده است تا شرایط توسعه این رمزارز کمی دشوار شود. از آنجا‌که بیت کوین را یک نهاد واحد کنترل نمی‌کند، توسعه و نگه‌داری آن باید رضایت شرکت‌کنندگان‌ِ شبکه را جلب کند. اگر ارتقای پیشنهادی نتواند پشتیبانی کافی را از‌طریق توسعه‌دهندگان دیگر به‌دست آورد، احتمال اعمال آن روی بیت کوین کم است.

بر‌‌‌‌‌‌‌اساس اعلام کوین‌مارکت‌کپ، همان‌طور‌‌‌که پیاده‌سازی نرم‌افزاری و سایر عملیات‌های شبکه بیت کوین منوط به تمرکززدایی و اجماع است، تیم توسعه‌دهنده‌ای که روی این ارز دیجیتال کار می‌کند، می‌کوشد برخی از اصول ارزهای رمزنگاری‌شده را حفظ کند. دراصل، هیچ شخص یا شرکت خاصی بر توسعه پروژه بیت کوین نظارت نمی‌کند. در‌عوض، افراد یا تیم‌هایی از سراسر جهان توسعه یا ارائه پیشنهاد برای این پروژه را شروع می‌کنند.

این به‌روزرسانی‌ها و پیشنهاد‌ها را متعاقبا صدها توسعه‌‌دهنده دیگر بررسی می‌کنند که به‌طور فعال روی پروژه یاد‌شده کار می‌کنند. در‌ نتیجه این بررسی‌ها، پیشنهاد به‌روزرسانی مدنظر تأیید یا رد خواهد شد. با‌توجه‌‌‌به ماهیت انتقادی این وظایف، درک نحوه عملکرد توسعه بیت کوین و شناسایی افراد و نهادهای پیشرو در این پروژه مهم است. در این مقاله، برخی از توسعه‌دهنگان برجسته بیت کوین، به‌خصوص آن‌هایی که روی هسته پروژه کار می‌کنند، با‌هم مرور خواهیم کرد.

هسته بیت کوین چیست؟

هسته بیت کوین (Bitcoin Core) نرم‌افزاری محبوب است که شرکت‌کنندگان در تیم توسعه‌ از آن برای ایجاد گره، ذخیره سکه‌ها، انجام معاملات و کارهای دیگر در شبکه بیت کوین استفاده می‌کنند. هسته بیت کوین را می‌توان به رابط یا دروازه‌ای تشبیه کرد که نحوه تعامل کاربران با بلاک چین بیت کوین را تعیین می‌کند. عملکردهای هسته بیت کوین مثل روشی است که مرورگر گوگل‌کروم برای اتصال به وب‌سایت‌ها و پیمایش اینترنت در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیت کوین

همان‌طورکه مرورگرهای اینترنتی متعددی به‌غیر از کروم وجود دارد، علاوه‌بر هسته بیت کوین، چند نرم‌افزار بیت کوین سمت‌ کاربر دیگر نیز وجود دارد؛ اگرچه هیچ‌یک از این نرم‌افزارها به‌اندازه برنامه کاربردی هسته بیت کوین استفاده نشده و تأثیرگذاری آن‌ها نیز کمتر است. دلیل این موضوع آن است که ساتوشی ناکاموتو، خالق یا شاید خالقان ناشناس بیت کوین، نرم‌افزاری طراحی کرده که از هسته بیت کوین جدا شده است.

هسته بیت کوین را می‌توان به رابط یا دروازه‌ای تشبیه کرد که نحوه تعامل کاربران با بلاک چین بیت کوین را تعیین می‌کند

به‌عبارت‌‌دیگر، هسته بیت کوین هنوز به‌عنوان نرم‌افزارِ اصلی سمت‌ کاربر این ارز دیجیتال شناخته می‌شود که ایدئولوژی موردحمایت ناکاموتو را به بهترین نحو ممکن حفظ می‌کند. علاوه‌بر‌این، هسته بیت کوین از تلاش‌های تیم‌های بزرگ توسعه‌دهندگانش در سراسر جهان بهره می‌برد؛ بنابراین، بیشتر استانداردها را برای سایر نرم‌افزارهای سمت‌ کاربر بیت کوین تعیین می‌کند.

به‌دلیل اینکه توسعه‌دهندگان زیادی در هسته بیت کوین مشارکت می‌کنند، ردیابی همه آن‌ها تا حدودی دشوار است. باید توجه کنید که برای تبدیل‌شدن به توسعه‌دهنده بیت کوین، شرایط خاصی وجود ندارد و هرکس می‌تواند به این تیم بپیوندد، آن را ترک یا فقط به‌طور خاص روی یک بخش از آن کار کند. توسعه‌دهندگان برای مشارکت در توسعه هسته بیت کوین حتی به فاش‌کردن هویت خود نیازی ندارند؛ به‌همین‌دلیل، تهیه فهرستی جامع از توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین چه در گذشته و چه در‌حال‌حاضر کار ساده‌ای نیست.

با‌‌‌توجه‌‌‌به این موضوع، CMC Alexandria تصمیم گرفته است رهبری شرکت‌ها و بنیادهای مختلفی را برعهده گیرد که برنامه‌های حمایتی یا اعطایی به تیم توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین ارائه می‌دهند. با درنظر‌گرفتن تأمین‌کنندگان مالی این پروژه، شناسایی برخی از توسعه‌دهندگان برجسته و فعال‌ هسته بیت کوین کمی آسان‌تر شده است.

چه کسانی از توسعه هسته بیت کوین حمایت مالی می‌کنند؟

اسکوئر کریپتو (Square Crypto)

اسکوئر کریپتو

اسکوئر کریپتو تیم تحقیقاتی مستقلی است که اسکوئر آن را با هدف بهبود نرم‌افزار متن‌باز بیت کوین ایجاد کرده است. اسکو‌ئر کریپتو در راستای مأموریت این تیم از چند توسعه‌دهنده حمایت مالی می‌کند؛ توسعه‌دهندگانی که در حال ارائه پیشنهاد یا پیاده‌سازی به‌روزرسانی‌ها و ارتقای هسته بیت کوین هستند. از‌جمله این توسعه‌دهندگان می‌توان به واسیل دیمو، جان اتک، گلوریا ژائو، مت کارلو و اعضای دائمی تیم یاد‌شده اشاره کرد.

چِین‌کد (Chaincode)

چین کد

چین‌کد یکی از سازمان‌های تحقیقاتی ارز دیجیتال مستقر در نیویورک است که به پیشرفت شبکه بیت کوین کمک می‌کند. این پلتفرم علاوه‌بر توسعه‌دهندگان دائمی بیت کوین که در تیمش حضور دارند، به توسعه‌دهندگان مستقل این پروژه نیز کمک مالی می‌کند. از‌جمله توسعه‌دهندگان مهم هسته بیت کوین که این سازمان به آن‌ها کمک‌های مالی می‌کند، عبارت‌اند از: پیتر وویل، الکس مورکوس، سوهاست دفتوار، جان نیوبری، روس یانوفسکی، مارکو فالکه و کارل دانگ.

ام‌آی‌تی دی‌سی‌آی (MIT DCI)

mit dci

آزمایشگاه ارز دیجیتال ام‌آی‌تی مدیا (MIT DCI) یکی دیگر از سازمان‌های تحقیقاتی‌ فعال در حوزه توسعه ارزهای رمزنگاری‌شده است که علاوه‌بر تیم اختصاصی توسعه‌دهندگان خود، به برخی دیگر از مشارکت‌کنندگان در توسعه پروژه بیت کوین کمک مالی می‌کند. این سازمان برخلاف بسیاری از حامیان توسعه بیت کوین، پول موردنیاز برای ارائه کمک‌های مالی را ازطریق جمع‌آوری کمک‌های مالی سایر شرکت‌ها و اشخاص به‌دست می‌آورد. از‌جمله توسعه‌دهندگان موردحمایت این سازمان می‌توان به کوری فیلد (Cory Field) و ولادمیر ون‌در‌لان (Wladimir van der Laan) اشاره کرد.

بلاک‌استریم (Blockstream)

بلاک استریم

بلاک‌استریم ازجمله شرکت‌های فناوری فعال در حوزه بلاک چین است که VC از آن پشتیبانی می‌کند. این شرکت را برخی از توسعه‌دهندگان برجسته هسته بیت کوین همچون گرگوری ماکسول، خورخه تیمون، مت کورالو، پیتر وویل و مارک فریدنباخ تأسیس کرده‌اند. هدف اصلی شرکت مذکور ایجاد زنجیره‌ای جانبی برای بیت کوین است که امکان تراکنش‌های مشارکتی را فراهم می‌کند. درحال‌حاضر افرادی مثل اندرو چو عضو تیم توسعه‌دهنده اختصاصی هسته بیت کوین در بلاک‌استریم هستند.

جِمِنای (Gemini)

صرافی جمنای

جمنای یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود که متعهد شده است با حمایت از توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین، به ارتقای این شبکه کمک کند. برخی از توسعه‌دهندگان مورد‌حمایت این صرافی عبارت‌اند از: جارول رودریگز و دهرو مهتا و آمیتی اوتاروار.

کوین‌بیست (Coinbase)

Bitcoin exchange Coinbase

کوین‌بیس اخیراً به گروه حامیان توسعه‌دهندگان بیت کوین پیوسته است. این صرافی از آغاز برنامه اختصاصی خود برای توسعه هسته بیت کوین خبر داده است. از‌جمله اولین توسعه‌دهندگانی که از این شرکت کمک مالی دریافت کرده‌اند، می‌توان به باربوسا و مشارکت‌کننده‌ای با نام مستعار 0xB10C اشاره کرد.

بیت‌مِکس (BitMEX)

بیتمکس

بیت‌مکس یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال است که با ارائه منابع به توسعه‌دهندگان، در فرایند توسعه هسته بیت کوین مشارکت می‌کند. این صرافی درحال‌حاضر از برخی توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین مانند مایکل فورد، یکی از چهره‌های برجسته در جامعه توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین، حمایت مالی می‌کند.

هاردکور فاند (Hardcore Fund)

هاردکور فاند هم مثل ام‌آی‌تی دی‌سی‌آی، کمک‌های مالی دریافت‌شده از دیگران را بین توسعه‌دهندگان بلاک چین بیت کوین توزیع می‌کند. این صندوق درحال‌حاضر از دو تن از توسعه‌دهندگان هسته بیت کوین به‌ نام‌های لوک داشجر و بن ووسلی حمایت مالی می‌کند.

سایر حمایت‌کنندگان

علاوه‌بر حامیان اشاره‌شده‌، سازمان‌ها و شرکت‌های دیگری مثل اوکی‌کوین و کاردکوینز و پارادایم فاندز نیز به توسعه‌دهندگان بیت کوین منابع مالی اختصاص داده‌اند. ازجمله توسعه‌دهندگان موردحمایت این شرکت‌ها آنتونی تاونز و هنادی استپانوف و مارکو فالکه هستند. همچنین، گفته می‌شود جان پفر، بنیان‌گذار پفرکپیتال، از ساموئل دابسون، یکی از حافظان یا نگه‌دارندگان هسته بیت کوین‌، حمایت مالی می‌کند.

حافظان یا نگه‌دارندگان اصلی هسته بیت کوین چه کسانی هستند؟

‌همان‌طورکه اشاره کردیم، سایر مشارکت‌کنندگان به‌روزرسانی‌هایی که تیم‌های توسعه‌دهنده هسته بیت کوین ارائه می‌کنند، برای اطمینان‌یافتن از مطابقتشان با ماهیت اصلی بیت کوین و رفع مشکلات احتمالی بررسی می‌کنند. پس از اینکه این پیشنهادها مرحله بررسی را با موفقیت گذراند، از‌این‌پس وظیفه حافظان است که به‌روزرسانی‌ها را روی هسته بیت کوین پیاده‌سازی کنند. ولادیمیر ون‌درلان هم‌اکنون رهبری تیم نگه‌دارندگان بیت کوین را برعهده دارد. ازجمله اعضای این تیم می‌توان به پیتر وویل، مارکو فالکه، مایکل فورد، یوناس شنلی و ساموئل دابسون اشاره کرد.

همچنین، به این موضوع باید توجه کرد که حضور در تیم نگه‌دارنده لزوما موقعیتی دائمی نیست؛ زیرا سایر مشارکت‌کنندگان در شبکه می‌توانند درصورت نیاز و در شرایطی که عملکرد یکی از اعضای تیم نگه‌دارنده خلاف دیدگاه مشترک جامعه توسعه‌دهندگان بیت کوین باشد، وی را از تیم یادشده حذف کنند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره سیستم توسعه بیت کوین چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات