۲۱ فروردین: سالگرد مرگ اوکیچیرو ناکایا فیزیکدان و دانشمند سرشناس ژاپن

شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
53 سال پیش در چنین روزی یعنی 11 آوریل سال 1962 اوکیچیرو ناکایا - فیزیکدان سرشناس ژاپنی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای علمی‌اش در حوزه‌ی یخچال شناسی و علوم دمای پایین است. وی در سال 1936 اولین کریستال برف را بصورت مصنوعی تولید کرد.
تبلیغات

اوکیچیرو در تاریخ 4 جولای سال 1900 در شهر کاگا متولد شد. تحصیلاتش را در محل تولد آغاز کرد و دوره‌ی دبیرستان را در شهر توکیو گذراند. در دوران دبیرستان به هنر و به خصوص کوزه‌گری به شدت علاقه مند شد و حتی قصد داشت با انصراف از ادامه تحصیل به دنبال این کار برود که با مخالفت پدر مواجه شد. در همین دوران اوکیچیرو به درس فیزیک در دبیرستان نیز علاقه‌مند شد و این علاقه‌مندی به فیزیک باعث شد تا از تصمیمش برای ترک تحصیل صرف نظر کند. بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان موفق شد وارد دانشگاه سلطنتی توکیو شود و از این دانشگاه در رشته فیزیک در سال 1925 فارغ التحصیل شد.

بعد از پایان دوره کارشناسی به عنوان دستیار تحقیق در یک موسسه تحقیقاتی مشغول به کار شد و همین کار باعث علاقه مند شدن بیشتر وی به علم فیزیک شد. در خلال سال‌های 1928 و 1929 به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرداخت و سپس به عنوان استادیار در دانشگاه هوکاییدو مشغول به کار شد. بعد از چندی تصمیم گرفت تا در دوره‌ی دکترا شرکت کند و سرانجام توانست دکترای خود را در رشته فیزیک از دانشگاه کیوتو دریافت کند. در دورانی که در دانشگاه هوکاییدو مشغول به کار شد این دانشگاه با مشکلات مالی فراوانی مواجه بود و نمی‌توانست بودجه تحقیقاتی بسیاری از آزمایش‌ها را تامین کند، اما بخاطر موقعیت جغرافیایی این شهر و هوای سرد آن برف به وفور یافت می‌شد لذا اوکیچیرو ناکایا تصمیم گرفت تا روی کریستال‌های برف به تحقیق بپردازد. وی با تحقیقات دقیق توانست ساختارهای کریستال برف را کاملا دسته‌بندی کند و سال 1935 لابراتوار تحقیقاتی دمای پایین را راه اندازی کرد و سال 1936 توانست اولین کریستال‌های برف را بصورت مصنوعی بسازد. دکتر اوکیچیرو ناکایا بعد از این کشف تمام عمر خود را صرف تحقیق در خصوص علوم دمای پایین و ساختار کریستال های برف کرد و همچنین مطالعات وسیعی در خصوص شکل گیری یخچال ها و فرایند مرگ آنها انجام داد که در نوع خود بی نظیر است. وی یکی از بزرگترین و تاثیر گذارترین دانشمندان در علم یخچال شناسی و فیزیک دماهای پایین بوده است.

سرانجام دکتر اوکیچیرو ناکایا در تاریخ 11 آوریل سال 1962 دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات